Permalänk
Medlem

Fiber, svenskastadsnät

Hejsan

Bor i hus och har fått erbjudande från svenskastadsnät att få fiber draget.
Fiber i all ära, men jag är lite reserverad då jag sitter och läser deras avtal. Om man installerar fibern måste man enligt avtalet använda den fiber till ethernet hårdvara som de förser en med, och jag måste säga att jag är inte helt glad över att någon ska ha bestämmanderätt över vad jag använder för hårdvara, speciellt om jag nu ska betala för infrastrukturen.
Så, jag undrar, är det någon här som har svenskastadsnät som har installerat en egen media konverter? Dvs, går det att göra eller har Telia kanske varit så fula att de på något sätt låst just den hårdvaran de förser en med till nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

Hejsan

Fiber i all ära, men jag är lite reserverad då jag sitter och läser deras avtal. Om man installerar fibern måste man enligt avtalet använda den fiber till ethernet hårdvara som de förser en med, och jag måste säga att jag är inte helt glad över att någon ska ha bestämmanderätt över vad jag använder för hårdvara, speciellt om jag nu ska betala för infrastrukturen.
Så, jag undrar, är det någon här som har svenskastadsnät som har installerat en egen media konverter? Dvs, går det att göra eller har Telia kanske varit så fula att de på något sätt låst just den hårdvaran de förser en med till nätet?

Har du ställt denna fråga till Svenskastadsnät?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Är väl denna du menar du "måste" använda?

Vad är det för konstigt med det? Samma gäller för oss med Svenska Fibernät / IP-Only.

Permalänk
Medlem

Precis, du får nog bara en tjänstfördelnings switch som de kan leverera olika tjänster på, sedan så kan du i stort sett göra vad du vill efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

Hejsan

Inga konstigheter med det, det är också deras ägendom, sedan använder du din router som vanligt efter det, för dig fungerar den som ett modem.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Rekordmedlem

Vad anser du dig kunna vinna på att installera en egen fiberkonverter ?
Och hur passar Telia in i sammanhanget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad jag reagerar över i avtalet är att jag måste använda deras hårdvara. Precis som jag inte är bunden att använda min operatörs hårdvara på ADSL så tycker jag inte jag borde vara det om jag får fiber installerat. Detta är en rent principiell fråga med andra ord, oavsett om jag skulle välja att använda deras hårdvara eller inte.

Min fråga kvarstår om någon vet, ifall det går att koppla in egen media-omvandlare eller om det finns någon begränsning från Telias sida.

mrqaffe; svenskastadsnät är dotterbolag till Telia.

Permalänk
Medlem

Och vad är det för fel att använda deras hårdvara som är garanterat byggt och konfigat för just ditt stadsnät. Det skiljer sig mellan nät till nät.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kommit för att diskutera mina anledningar Jag vill bara veta om någon har vetskap/erfarenhet om det är möjligt att installera annan media konverter.

Permalänk
Medlem

Det är Telia du pratar om. Hör med dem, kan lova att svaret är nej.

Permalänk
Medlem

Vad deras support har att säga och hur det är i verkligheten brukar inte helt ovanligt vara två skilda saker, därav frågar jag här om någon har erfarenhet av detta ist.

Permalänk
Medlem

Isåfall får du nog ändra trådens titel till något annat.

Permalänk
Medlem

@looren: Det känns högt osannolikt. Mediaomvandlaren är nätägarens egendom, du får alltså inte byta ut den. Och även om du skulle få göra det så krävs väldigt specifika verktyg. Sedan måste du även göra en dämpningsmätning på fibern och konfigurera in detta. Det här kräver utrustning i båda ändarna.

Du kommer inte hitta någon med erfarenhet då ingen har gjort det här.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Skrivet av Archaea:

@looren: Det känns högt osannolikt. Mediaomvandlaren är nätägarens egendom, du får alltså inte byta ut den. Och även om du skulle få göra det så krävs väldigt specifika verktyg. Sedan måste du även göra en dämpningsmätning på fibern och konfigurera in detta. Det här kräver utrustning i båda ändarna.

Du kommer inte hitta någon med erfarenhet då ingen har gjort det här.

Varför skulle han behöva dämpningsmäta? Konfigurera? Jag arbetar med Fiber och detta har jag aldrig behövt göra, jobbar mestadels inom Skanovas nät och har då aldrig gjort något liknande innan.

Dock så kanske andra nätägare har detta som standard....

Om han nu skulle tex byta mediaconvertern efter installation så är de bara att dra ur kontakten (pigtail) och vara lite försiktig, dock skulle jag inte rekommendera detta då fibern går lätt av om man inte är försiktig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av looren:

Vad jag reagerar över i avtalet är att jag måste använda deras hårdvara. Precis som jag inte är bunden att använda min operatörs hårdvara på ADSL så tycker jag inte jag borde vara det om jag får fiber installerat. Detta är en rent principiell fråga med andra ord, oavsett om jag skulle välja att använda deras hårdvara eller inte.

Min fråga kvarstår om någon vet, ifall det går att koppla in egen media-omvandlare eller om det finns någon begränsning från Telias sida.

mrqaffe; svenskastadsnät är dotterbolag till Telia.

Är det Telia och du får deras Intenolösning så kan du byta till vad det nu är du vill ha i stället men du får ju självfallet se till att välja korrekta delar och konfa själv.
Det kan ju också bli så att du behöver koppla in ispns utrustning och analysera trafiken för att kunna ta reda på konfen så att du sedan kan koppla in vad du nu vill använda i stället.

Jag har mycket svårt att förstå varför man tekniskt sett skulle vilja byta ut nätoperatörens konverter/tjänstefördelare, däremot att byta ut tjänsteoperatörens utrustning är kanske mer motiverat, men gäller det i det fallet också Telia så är det bara att koppla in en egen router om man bara har data eller be dem brygga smarten om man har mer tjänster än data från dem. Det går även att konfa upp vlan o dyl själv om man har kunskapen.

Att byta ut nätoperatörens utrustning påverkar ju inget prestandamässig utan kostar bara pengar till ingen nytta och till viss del gäller det ju även tjänsdteoperatörernas utrustnnig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FireFlower: Du kan nog ta mitt inlägg med en nypa salt. Jag vet bara hur processen gick till hos mig när jag fick fiber. Då fanns det ingen pigtail, utan de satte fast fibern direkt inuti mediaomvandlaren. Fick också vänta tills de gjorde en dämpningsmätning (de gjorde inte det samtidigt som installation). Det här var visserligen Ownit. Olika opertörer har väl olika metoder.

Skrivet av looren:

jag måste säga att jag är inte helt glad över att någon ska ha bestämmanderätt över vad jag använder för hårdvara

Läste första inlägget igen, och det här tycker jag känns väldigt konstigt att klaga över. Ungefär som att klaga på att tele2/telenor/telia har bestämmanderätt över hårdvaran i deras mobilmaster.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av looren:

Jag har inte kommit för att diskutera mina anledningar Jag vill bara veta om någon har vetskap/erfarenhet om det är möjligt att installera annan media konverter.

Självklart funkar det. Bara du vet hur du gör.
Förövrigt är det inte bara en mediakonverter utan även en tjänstefördelande switch.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Archaea:

@FireFlower: Du kan nog ta mitt inlägg med en nypa salt. Jag vet bara hur processen gick till hos mig när jag fick fiber. Då fanns det ingen pigtail, utan de satte fast fibern direkt inuti mediaomvandlaren. Fick också vänta tills de gjorde en dämpningsmätning (de gjorde inte det samtidigt som installation). Det här var visserligen Ownit. Olika opertörer har väl olika metoder.

Läste första inlägget igen, och det här tycker jag känns väldigt konstigt att klaga över. Ungefär som att klaga på att tele2/telenor/telia har bestämmanderätt över hårdvaran i deras mobilmaster.

Så här ser inkommande ut för mig, fibern är insvetsad i högra lådan och det går en patchfiber till konvertern/tjänstefördelaren, mycket lätt att byta ut de aktiva delarna om man av nån underlig anledning skulle vilja det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Enligt svenskastadsnät fungerar det att koppla upp sig direkt när routern är på plats, så enligt dem är det inget jag behöver vänta på isf.

Nej jag håller inte alls med din jämförelse.
Skulle mer likna det att operatörer låser mobiltelefoner till deras nät. Jag vill ha frihet att välja själv, oavsett om det kostar mig pengar eller inte att installera annan hårdvara. Är andra nöjda med hårdvaran de får på köpet så är det väl upp till dem, men att neka kunder friheten att välja egen hårdvara som ska installeras i deras hem är absurt och direkt anti fri-marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Självklart funkar det. Bara du vet hur du gör.
Förövrigt är det inte bara en mediakonverter utan även en tjänstefördelande switch.

Ok!
Ja jag har förstått att den är avsedd för en del annat med, men det är inget jag behöver för mina ändamål. Jag använder iofs iptelefoni, men det har jag separat router för.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att göra. Men de kan gnälla en hel del om de behöver komma och felsöka för att du inte får länk. Sen så kommer du få stå för alla sådana felsökningskostnader själv i sådana fall.

I den Inteno man får ut så sitter det en SFP från Hexatronic. Har man en enhet som stödjer den så brukar det inte vara några problem att få ut bredbands tjänsten. Vill man däremot få ut TV och VoIP tjänsterna så behöver man få reda på vilka vlan de använder. Detta skiljer sig från nät till nät, så det är inte bara att ta de vlan som fungerar för någon annan.

Sen så ska man se upp åxå. Den fiber som kommer in är inte speciellt bra skyddad inne hos kunder. Oftast är det bara fibern med ett tunt plasthölje runt. Denna är oftast svetsad till en kort bit som är skyddad med kevlar.

Det är som sagt en hel del jobb. Men de går att köra med egen utrustning. Dock inget jag rekommenderar.

Den inteno som man får ut är egentligen en liten switch med lite vlan config i. Inget annat. Så ser ingen anledning till att byta ut den, det ställer bara till med problem.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska byta ut den. Dokumentera hur du gör och lägga upp allt på SWE.
Lyckas du så är det bara att gratulera, men misslyckas du så kan vi alltid referera till denna tråd varför man inte ska pilla själv!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |