Bilfråga: Lagligt med kamera i bil?

Permalänk

Bilfråga: Lagligt med kamera i bil?

hej.

Jag vet inte om denna tråden är på rätt plats men då går det bra att lägga om en

Jag har tankarna på att skaffa mig en BLACKVUE 650 DR650GW-2CH kamera för att ha i bilen som filmar färdriktningen framåt och bakåt. Detta för att ha ifall det skulle händer något och även ifall man skulle stöta på något lustigt/roligt eller när andra förare för sig otåligt och olagligt.

Självklart är inte min mening med detta att ta reda på personen i bilarna och hänga ut dem, men mer som en rolig personlig grej samt att ha bevismaterieal ifall olyckan skulle inträffa. Självklart kommer alla regskyltar att suddas ut för att inte hänga ut någon om man väljer att lägga upp något på yuotube eller visa för någon vän.

Men efter att ha läst en del angående detta med en kamera i bilar så har jag fått väldigt många diffusa svar, vissa säger att det är lagligt så länge kameran inte rullar när man inte är i bilen(övervakning) medans andra säger att det går bra så länge personerna i frågan inte kan identitets.

Så jag önskar råd kring denna frågan från alla i forumet som kanske har lite mer info på detta, eller som kanske har en kamera i bilen själva

Tack på förhand.

EDIT:
Kommer att tala med länsstyrelsen på fredag om detta så kommer med uppdateras på det samtalet under helgen eller fredagen.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

"Med ”uppsatt” avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast används helt kortvarigt är alltså inte en övervakningskamera som omfattas av lagens tillämpningsområde. Kameror som är fastsatta på fordon har ansetts uppsatta i lagens mening (prop. 2012/13:115 s 26). I uttrycket uppsatt ligger också att placeringen av en kamera ska ha en viss varaktighet. En kamera som använda för kortvarig demonstration i försäljningssyfte eller för personligt bruk utgör inte en övervakningskamera enligt lagen. Ett exempel på det sistnämnda kan vara en tillfällig uppställning av en fjärrmanövrerad videokamera för upptagning av familjebilder." - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/dashcam-vi...

Taget från länken ovan. Grejen är ju att kameran inte får vara fast monterad, så sålänge man kan ta loss den bör det vara lugnt eller? Samtidigt har jag svårt att tro att någon skulle klaga på en oskyldig dash-cam, men man vet ju aldrig

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Du har rätt att filma och ta kort på vad som helst hur mycket som helst för eget bruk så länge du inte filmar automatiskt, kränkande eller där det uttryckligen är förbjudet.

Det är först när du väljer att publicera din film/bild som du kan råka på problem. Om du vill lägga upp en film på Youtube så är det betydligt snårigare rent juridiskt. Du kan behöva ha tillstånd från personer som medverkar osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått det gillar inte polisen ifall man har kamera som rullar men att försäkringsbolagen uppskattar det. Jag kör med kamera och har inte blivit stoppad än i alla fall. Tror inte polisen orkar bry sig.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte leta lagstöd, för det har ni redan gjort.
Man får filma, vitt och brett som privatperson, men man får inte sätta upp "övervakningskameror" alltså fast monterade kameror och filma allmänna platser.

Men att ha en Go-pro när du kör Motorcykel, på t ex hjälmen eller på cykeln är inga konstigheter, detsamma tordes då gälla även för bilar.

Polisen använder GoPro som kroppskameror som de använder vid ingripande, även för att ha på instrumentpanelen vid efterföljande eller vårdslöst körande.

Kör hårt.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@Nizr: Om du läser tidigare inlägg så är det inte fastställt.

Datainspektionens syn är att man inte får ha 'dashcam' men att det är ok att ha en go-pro på huvudet. Vad lagen säger är dock inte fastställt.

Permalänk
Medlem

Tack för länken.

Detta stycken lät lite intressant:
"Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."

Så för tillfället låter det som att det är tillåtet att använda en mobiltelefon som dashcam men att alla annan montering av kamera (även med snabbfäste) är olagligt.

Men det borde vara tillåtet att montera på hjälm eftersom du som person direkt styr kameran. Det är även tillåtet att hålla i kameran och filma medan du kör men det kan ju ta fokus från körningen vilket är olämpligt...

Permalänk
Medlem

@OrlMrt: Det jag menar är, tillfällig kamera, som inte är fast installation, där syftet inte är att filma allmänheten, utan för säkerhetssynpunkt. Så är det ju bara köra, för det är väl privat bruk?

Finns ingen som kan bötfälla eller liknande, det är ju som sagt inte förbjudet.

Visa signatur

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Skrivet av Nizr:

@OrlMrt: Det jag menar är, tillfällig kamera, som inte är fast installation, där syftet inte är att filma allmänheten, utan för säkerhetssynpunkt. Så är det ju bara köra, för det är väl privat bruk?

Finns ingen som kan bötfälla eller liknande, det är ju som sagt inte förbjudet.

All filmning är för personligt bruk, och självklart som bevismaterial ifall man skulle vara med i eller vittne till en olycka/brått.

Kameran jag kollar på kan ställas in att antingen starta när man börjar köra, aktiveras vid händelse och spara ner detta då eller alltid vara på och spela in vid rörelser.

kommer att ha denna så att den startar när man börjar köra för då måste jag manuellt föra bilen framåt för att aktivera kameran, vilket gör den lik en mobiltelefon som startar filma

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

Permalänk
Medlem

@Tec_Nonsens: Frågan är ju om du kommer ha den fast monterad i bilen? eller är det bara "när du kör till ICA på onsdag" som den sitter i och annars inte. Det är detta som avgör om datainspektionen anser det ok eller ej.

Monterad = ej ok
Ej monterad eller tillfälligt monterad = ok

Permalänk
Medlem

Dashcams är populära i Ryssland pga försäkrings fuffens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jepp sen är bieffekten att man får se många galna klipp från de ryska vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

@Tec_Nonsens: Frågan är ju om du kommer ha den fast monterad i bilen? eller är det bara "när du kör till ICA på onsdag" som den sitter i och annars inte. Det är detta som avgör om datainspektionen anser det ok eller ej.

Monterad = ej ok
Ej monterad eller tillfälligt monterad = ok

Hur monterar man en kamera tillfälligt? Datainspektionen säger:
"Jag har hört att vindrutekameror, som går att ta bort, inte räknas som fast monterade. Därför ska de inte omfattas av kameraövervakningslagen. Stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Helt handhållna kameror, som man håller i sin hand, omfattas inte av kameraövervakningslagen. Men en kamera som exempelvis sätts fast via sugkopp på vindrutan räknas som uppsatt i lagens mening och då omfattas den av reglerna i kameraövervakningslagen. Det spelar ingen roll att kameran har ett snabbfäste som gör att den enkelt kan tas bort."

Så jag håller inte med om din tolkning eftersom allt verkar klassas som fast monterad i detta sammanhanget så länge man inte håller i kameran i handen. Resultatet blir då i praktiken enligt min tolkning att man inte får använda dashcam.

Att kameran endast är igång när bilen körs verkar inte ha något med det hela att göra eftersom den är monterad och riktad för att filma allmänheten vilket klassas som kameraövervakning.

Permalänk
Medlem

Attans, då får polisen sluta bära kroppskamera. Och alla motorcyklister/cyklister sluta montera GoPros på sina cyklar...

Hur som helst kommer inte datainspektionen att knacka på din vindruta och försöka fälla dig för brott på grund av en kamera.
Undrar om google hade tillstånd förresten, när de åkte runt med sin bil, de måste de ju haft.. Men det här inte till den här diskussionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Attans, då får polisen sluta bära kroppskamera. Och alla motorcyklister/cyklister sluta montera GoPros på sina cyklar...

Hur som helst kommer inte datainspektionen att knacka på din vindruta och försöka fälla dig för brott på grund av en kamera.
Undrar om google hade tillstånd förresten, när de åkte runt med sin bil, de måste de ju haft.. Men det här inte till den här diskussionen

Jag förutsätter att polisen och google har tillstånd. Polisen använder väl både kroppskameror och dashcams.
I googles tillstånd står det garanterat att dom måste sudda ut registreringsskyltar, ansikten m.m. för att värna om integriteten hos personerna som filmas.

Monterar du kameran på hjälmen så tolkar jag det som att det är ok. Däremot tror jag inte du får montera kameran på tex styret då det borde motsvara montering på vindrutan på bilen...

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Jag förutsätter att polisen och google har tillstånd. Polisen använder väl både kroppskameror och dashcams.
I googles tillstånd står det garanterat att dom måste sudda ut registreringsskyltar, ansikten m.m. för att värna om integriteten hos personerna som filmas.

Monterar du kameran på hjälmen så tolkar jag det som att det är ok. Däremot tror jag inte du får montera kameran på tex styret då det borde motsvara montering på vindrutan på bilen...

Kommer att göra samma sak som Googel och sudda ut alla ansikten och regskyltar om materialet skulle användas i annan form än bevismaterial för polis vid olycka eller brott.

Kommer att prata med länsstyrelsen kring detta, kameran kommer endast att vara igång när bilen är igång, vilket gör att den blir manuellt hanterad då bilen måste starta för att kameran mste starta.

Visa signatur

[CENTER]

Permalänk
Medlem

Sverige, någon kan ju bli kränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

"Med ”uppsatt” avses att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. En kamera som endast används helt kortvarigt är alltså inte en övervakningskamera som omfattas av lagens tillämpningsområde. Kameror som är fastsatta på fordon har ansetts uppsatta i lagens mening (prop. 2012/13:115 s 26). I uttrycket uppsatt ligger också att placeringen av en kamera ska ha en viss varaktighet. En kamera som använda för kortvarig demonstration i försäljningssyfte eller för personligt bruk utgör inte en övervakningskamera enligt lagen. Ett exempel på det sistnämnda kan vara en tillfällig uppställning av en fjärrmanövrerad videokamera för upptagning av familjebilder." - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/dashcam-vi...

Taget från länken ovan. Grejen är ju att kameran inte får vara fast monterad, så sålänge man kan ta loss den bör det vara lugnt eller? Samtidigt har jag svårt att tro att någon skulle klaga på en oskyldig dash-cam, men man vet ju aldrig

Jag har fast monterad back-kamera i bilen, den skulle i så fall vara olaglig eftersom den är "varaktigt placerad". Att den endast används när backen ligger i verkar lagtexten inte ta hänsyn till...

Anledningen till att man får luddiga svar när det gäller 'dash-cams' är för att det inte är prövat i domstol, ingen vet helt säkert.

Så länge som någon inte blir kränkt av saker som hamnar på youtube eller liknande så är det fritt fram att montera och använda en dash-cam. Dock kan det bli intresant den dagen man åberopar bevis från en dash-cam i en trafikrättegång och motparten ifrågarsätter användandet av tekniken på pin kiv. (Obs, vi har fri bevisbörda i Sverige, även olagligt insamlade bevis är tillåtna att användas i en rättegång dock kan du i ett senare skede åtalas för bevisens insamlande. Jag är heller ingen jurist, så ta texten ovan med en nypa salt!)

Bara att vänta på klargörande från förvaltningsdomstolen då:

"Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Jag har fast monterad back-kamera i bilen, den skulle i så fall vara olaglig eftersom den är "varaktigt placerad". Att den endast används när backen ligger i verkar lagtexten inte ta hänsyn till...

Anledningen till att man får luddiga svar när det gäller 'dash-cams' är för att det inte är prövat i domstol, ingen vet helt säkert.

Så länge som någon inte blir kränkt av saker som hamnar på youtube eller liknande så är det fritt fram att montera och använda en dash-cam. Dock kan det bli intresant den dagen man åberopar bevis från en dash-cam i en trafikrättegång och motparten ifrågarsätter användandet av tekniken på pin kiv. (Obs, vi har fri bevisbörda i Sverige, även olagligt insamlade bevis är tillåtna att användas i en rättegång dock kan du i ett senare skede åtalas för bevisens insamlande. Jag är heller ingen jurist, så ta texten ovan med en nypa salt!)

Bara att vänta på klargörande från förvaltningsdomstolen då:

Bra inlägg!

Visa signatur

[CENTER]

Permalänk
Medlem

Oavsett, så är det fri bevisprövning i Sverige. Så skulle det ske något, så behöver du inte oroa dig för att visa filmen om en olycka sker. Dvs. du blir inte dömd för att visa filmen.

En s.k "Dashcam" är perfekt om det skulle ske en parkingsskada eller någon mindre krock. Har satt in i de flesta bilarna, just pga. av idioter som tycker att det är helt OK att repa någons bil.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

jag vill göra dig uppmärksam på följande:
"För backkameror och liknande säkerhetsutrustning krävs inte tillstånd, på grund av ett uttryckligt undantag för i kameraövervakningslagen. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/dashcam-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Så jag håller inte med om din tolkning eftersom allt verkar klassas som fast monterad i detta sammanhanget så länge man inte håller i kameran i handen. Resultatet blir då i praktiken enligt min tolkning att man inte får använda dashcam.

Att kameran endast är igång när bilen körs verkar inte ha något med det hela att göra eftersom den är monterad och riktad för att filma allmänheten vilket klassas som kameraövervakning.

Det var ju precis det jag skrev. Kameran måste dock inte vara i handen utan kan var på foten huvudet eller var du vill. Du får dock inte ha den fast monterad på ditt fordon.

Så nej man får inte ha dashcam då den mer eller mindre måste monteras.
Men när det gäller mobiltelefon som tejpats tillrätta och det bara är en engångsgrej så har inte datainspektionen mycket att komma med.

Dessutom finns det ingen dom i HD än utan DI har överklagat dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Och för att många korrupta poliser försöker kräva böter. Kamera i bilar i ryssland är nästan ett måste. Precis som många säger så kommer det många trafikolyckor därifrån på youtube just av den anledningen att alla har dessa kameror

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Även om det inte finns något hundraprocentigt svar i juridisk mening ännu så får man vänta tills transportstyrelsen eller vem det nu är som får uppdraget att leda den utredningen, alternativt en juridiskt vägledande dom.

En reaktion borde ju komma snart då det är många som ställer frågan och rent generellt är det ju populärt att filma/fotografera från/via någonting då tekniken kan göras väldigt liten. Kvar är den långa väntan på besked och hur lagen är skriven.

Nu när Transportstyrelsen utreder UberPOP-verksamheten kan de lika gärna ta sig an dashcam-frågan under hösten/vintern.

Permalänk
Avstängd

Underbar musikslinga i det klippet. Tittar ofta på ryska vägmarodörer och blir berörd varje gång. Känns tryggt att sitta framför en skärm efter hundra kollisioner på tio minuter.

https://www.youtube.com/user/SerbianFailBlog

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuuma:

jag vill göra dig uppmärksam på följande:
"För backkameror och liknande säkerhetsutrustning krävs inte tillstånd, på grund av ett uttryckligt undantag för i kameraövervakningslagen. - See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/kora-och-aga/dashcam-vi...

Beror mycket på hur undantaget är skrivet, har inte läst lagtexten. En dash-cam, skulle jag kunna definiera som säkerhetsutrustning som dessutom ständigt manövreras (när man svänger på ratten), hur datainspektionen gör sin tolkning vågar jag inte svara på då jag inte vet vad de röker/fribasar på sina möten...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Bara en fråga.. Hur är det om dash-cam är monterad från fabriken redan.. En polare har en 2013 eller 2014 Renault och där sitter den monterad redan från fabriken .. Den blir aktiverad redan då bilen startas

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |