4K Smartphone vs Videokamera vs Systemkamera

Permalänk
Medlem

4K Smartphone vs Videokamera vs Systemkamera

Mycket snack nu om iPhone vs DSLR så jag gjorde ett eget test på kul.
Min LG filmar 4K i 200Mbps tack vare Camera2 API och Cinema 4K appen, vilket jag tvivlar på att iPhone klarar (kan ha fel).
Den fick möta en Panasonic G7 med 100Mbps och en Canon XC10 med 305Mbps.

Permalänk
Medlem

Nr 1: XC10, 2: LG:n, 3: G7?

Tycker för övrigt att G7:an ser bäst ut av dessa, XC10 är för varm för mig och telefonen känns inte lika skarp.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Nr 1: XC10, 2: LG:n, 3: G7?

Tycker för övrigt att G7:an ser bäst ut av dessa, XC10 är för varm för mig och telefonen känns inte lika skarp.

Helt rätt gissat-

Man kan ju alltid ställa ner vitbalansen på XC10.

Jag gillar också G7, speciellt för priset.
Men bilden från den är väldigt bräcklig och lämpar sig bäst under lugna former. Inget för snabba turer. Sen är den lite jobbig att hålla på med ibland.
Fast, ingen kamera är perfekt så vad ska man göra.

Telefonen har för mycket sharpening för min smak jämfört med de andra. Men vi måste komma ihåg, det är en telefon mot kameror för 8000 respektive 21 000 kr

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det något jag har missat nu, men hur funkar det egentligen att LG:n kan filma i 200Mbps? Kameran i min mobil (Z3 Compact) filmar i 55Mbps om jag inte missminner mig och den blir så varm att kameraappen stänger av sig inom några minuter. Borde inte det utvecklas väldigt mycket mer värme i fyra gånger så hög bitrate eller tänker jag fel?

Har absolut noll koll på kameror så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

Permalänk
Medlem

Sanningen är väl att lägsta nivån för alla kameror har höjts. Nu filmar du ju "snälla" snuttar, dvs bra ljus och ingen action. Testa att filma inomhus en kväll så kommer kamerorna att bekänna färg o så är det ju frågan om hur lätt det är att få in filmen i ett redigeringsprogram, samt att den skall vara sparad i ett OK filformat som går att läsa i en dator.

Sen får man väga in möjligheten att byta objektiv, snygg oskärpa och fokuseringshastighet oxo

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Förmodligen är det något jag har missat nu, men hur funkar det egentligen att LG:n kan filma i 200Mbps? Kameran i min mobil (Z3 Compact) filmar i 55Mbps om jag inte missminner mig och den blir så varm att kameraappen stänger av sig inom några minuter. Borde inte det utvecklas väldigt mycket mer värme i fyra gånger så hög bitrate eller tänker jag fel?

Har absolut noll koll på kameror så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar

Ja Sony är verkligen bedrövliga på det där. Till och med deras systemkameror för +30 000 kr överhettar direkt.
Med LGn har jag kunnat filma flera minuter utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Sanningen är väl att lägsta nivån för alla kameror har höjts. Nu filmar du ju "snälla" snuttar, dvs bra ljus och ingen action. Testa att filma inomhus en kväll så kommer kamerorna att bekänna färg o så är det ju frågan om hur lätt det är att få in filmen i ett redigeringsprogram, samt att den skall vara sparad i ett OK filformat som går att läsa i en dator.

Sen får man väga in möjligheten att byta objektiv, snygg oskärpa och fokuseringshastighet oxo

// LZ

Att få in filen i redigeringen har inget med kameran att göra. En bra redigering sväljer allt.
Inomhus en kväll måste man ljussätta oavsett kamera. Även i dagsljus bör man det.
Du ser tex sista klippen på hunden. Ser inte klokt ut utan ljus. Men jag var för lat

Permalänk
Medlem

XC10 verkar ha störst dynamic range, men det ser ut som att den skulle behöva lite efterbehandling för att få den lite mer tilltalande.

Kul test! Mer sånt!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

XC10 verkar ha störst dynamic range, men det ser ut som att den skulle behöva lite efterbehandling för att få den lite mer tilltalande.

Kul test! Mer sånt!

Beror på. Man kan ju filma med inbakade färger om man vill
Själv tycker jag om så som det ser ut nu. Gillar film looken.