Värde som faller eller håller? Begagnad gaming dator

Permalänk
Medlem

Värde som faller eller håller? Begagnad gaming dator

Hej jag har en custom gaming dator som köptes och byggdes November, och nu undrar jag vad ett rimligt värde är drygt ett halvår senare. Datordelarna listar jag nedan.

Enligt min beräkning av nypris, i dagens prisläge, på både Webhallen och Inet så hittar jag att värdet för datordelarna, UTAN kostnaden för Windows operativsystem, ligger på runt 20 900kr.

Men frågan jag undrar är alltså, vad finns det för faktorer att räkna in vid pris på begagnad, använd få gånger i veckan och fortfarande riktigt bra och fräsch gaming dator? Delarna nedan.

- Case: Jonsbo D41 Screen Mesh (Vit)
- Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold PSU
- Moderkort: ASUS A620-PRO TUF WiFi Motherboard
- Processor: AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
- be quiet! Pure Wings 3 / PWM / 120mm (x3)
- be quiet! Pure Wings 3 High-Speed / PWM / 120mm
- Phanteks Halos Lux RGB 120mm
- CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer III A-RGB - 280mm
- RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) / 6000MHz / DDR5 / CL30 / KF560C30BBK2-32
- GPU: ASRock Radeon RX 7800 XT Challenger OC 16GB
- Hårddisk: Kingston Fury Renegade 2TB SSD
- be quiet! MC1 Pro - Heatsink for M.2 disk

Permalänk
Medlem

Garanti och support är väl det. Sen tycker vissa om att faktiskt öppna nya paket, kanske man också vill ha alla förpackningar och eventuella tillbehör.

Sen vid köp av hel dator beror det ju också på ifall någon köpare i närheten som kan hämta upp datorn är intresserad av exakt de specsen, de väljer ju inte som man kan göra .ed custom config.

Värdet brukar vara c.a 2/3 av nypriset för komponenter exklusive byggavgift & windows som kan aktiveras gratis. Kanske 11-12 tusen för din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Garanti och support är väl det. Sen tycker vissa om att faktiskt öppna nya paket, kanske man också vill ha alla förpackningar och eventuella tillbehör.

Sen vid köp av hel dator beror det ju också på ifall någon köpare i närheten som kan hämta upp datorn är intresserad av exakt de specsen, de väljer ju inte som man kan göra .ed custom config.

Värdet brukar vara c.a 2/3 av nypriset för komponenter exklusive byggavgift & windows som kan aktiveras gratis. Kanske 11-12 tusen för din dator.

2/3 blir väl närmre 13900kr i så fall? Windows var redan exkluderat. Jag funderar på att sälja. Mycket uppskattar feedbacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumftan:

2/3 blir väl närmre 13900kr i så fall? Windows var redan exkluderat. Jag funderar på att sälja. Mycket uppskattar feedbacken.

Jag har inte kikat exakt, kanske är det för att just de alternativen är lite dyrare nu och det finns andra mer prisvärda alternativ nytt. Sen så "c.a 2/3" är något jag någorlunda observerat och inget exakt heller. Även möjligt med 13k men jag skulle inte räkna med det som privat aktör, samt att som sagt måste köparen i så fall vara ute efter just en sådan dator och kanske värdesätta att den är ihopbyggd osv.

Du kan ju prova med högre och sedan sänka, risken för att det betydligt i värde inom några månader verkar inte stor även om eg. 5060 och 9060xt kommer ut snart.