Kan man använda SF:s 3D-glasögon till datorspelande

Permalänk

Kan man använda SF:s 3D-glasögon till datorspelande

Hej!
Jag var nyss på bio och fick köpa hem ett par 3D glasögon för 15:-, vilket gav mig idén att börja lira lite 3D på datorn hemma.
När man startar 3D vision Setup Wizarden och ska välja vilken utrustning man har så finns det dock inget som matchar den typ av glasögon som man får från bion.
Glasögonen är helt fristående och har inga batterier/sladdar eller något. Den enda varianten man kan välja som är på detta vis är sånna cyan/red 3D glasögon, vilket ju är helt fel och inte har någon 3D effekt alls.

Hur ska man göra för att fixa detta?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Hej!
Jag var nyss på bio och fick köpa hem ett par 3D glasögon för 15:-, vilket gav mig idén att börja lira lite 3D på datorn hemma.
När man startar 3D vision Setup Wizarden och ska välja vilken utrustning man har så finns det dock inget som matchar den typ av glasögon som man får från bion.
Glasögonen är helt fristående och har inga batterier/sladdar eller något. Den enda varianten man kan välja som är på detta vis är sånna cyan/red 3D glasögon, vilket ju är helt fel och inte har någon 3D effekt alls.

Hur ska man göra för att fixa detta?

3d vision grejen är till för nvidias egna glasögon

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Helt olika system, kommer troligen inte att fungera.
Dessutom, har du en 3D-kapabel skärm?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Nej, det fungerar inte. Biografer använder sig av ett passivt system medans Nvidias 3D-vision använder aktivt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@ShatteredXs:

Kan man få 3D på datorn utan deras grejer?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

@ShatteredXs:

Kan man få 3D på datorn utan deras grejer?

Du behöver skärm som klarar av 3D. Antar att dom flesta 120-144Hz skärmar klarar det.
Sedan behövs Nvidias aktiva glasögon.

Permalänk
Medlem

Glasögonen du har är passiva, där de båda linserna har olika polarisering. För att det ska fungera så krävs alltså att skärmen du tittar på klarar av att visa två bilder med olika polarisering samtidigt, vilket din skärm garanterat inte klarar såvida den inte är gjord för passiv 3D (vilket är mycket ovanligt för datorskärmar, vanligare på TV).

Aktiva glasögon öppnar och stänger istället linserna väldigt snabbt så att varje öga bara ser varannan bild. Detta gör att det i teorin fungerar med vilken skärm som helst, bara man har något sätt att synka glasögonen mot skärmen. Det krävs med andra ord att du köper glasögon som är kompatibla med NVIDIAs system. Skärmen bör dessutom helst vara 120+ Hz om man ska spela, eftersom man i praktiken halverar uppdateringsfrekvensen med denna teknik. Möjligtvis fungerar det bara med vissa skärmar, jag är osäker på vad NVIDIA har för praktiska begränsningar.

Permalänk
Antielefant

3DVision fungerar med alla skärmar som klarar 120+ Hz, men det kräver 120+ Hz för att fungera över en datorskärm. Du behöver också Nvidias 3DVision-glasögon och synkhårdvara.

Det har lite andra funktioner över en 3DTV, där kan man köra passivt också eftersom TVn klarar av det och därmed även passiva glasögon, men då krävs att man kör via en 3DTV också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Alpha77:
Skrivet av perost:
Skrivet av Zcenicx:

Tack för svaren!
Sitter med en 144Hz skärm så det enda jag skulle behöva skaffa vore då med andra ord Nvidias 3D-prylar som ligger på dryga tusenlappen... inte värt det för tillfället

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.