Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Hedersmedlem

Promise Ultra 100 TX2

Jag har ett Promise Ultra TX2 kontrollerkort som används till 2 hårddiskar. En på 120 GB och en på 180 GB (båda Western Digital).

Nu är det så att för att kunna använda 180 GB:aren (hårddiskar över 137 GB) fick man lov att installera drivrutiner i windows. Detta stod iaf på deras hemsida och jag har tyvärr inte testat utan drivruterna. Kommer det att fungera iaf i Linux, för vad jag kan se finns inte drivrutinera till Linux.
Jag vill väldigt ogärna installera Linux om det visar sig att den inte hittar hårddisken.

Någon här som har fått något liknande att fungera?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer funkar utan problem i linux, såvida du har stödet inkompilerat i kärnan självklart.
Har gjort detta själv så jag vet att det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Okey fint, då skall jag börja installera på en gång.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har EXAKT ett sådant kort och det har inte funkat med någon kärna alls och jag har testat med allt möjligt vill jag lova...

Dr Cain, exakt vad skall man slå på i vilken kärna?

Permalänk
Medlem

Jag körde med standardkärnan till Debian bf2.4, funkade utan problem.

Men annars är det väl nån av promisechipsetgrejerna ni får slå på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lite problem. När jag startar upp för att installera står det att den hittar hårddisken på /dev/hde. Dock när jag senare skall partitionera hårddisken med hjälp av fdisk står det att den inte hitter något på /dev/hde. Eller har den första hårddisken på kontrollerkortet någon annan sökväg?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

första hårddisken på kontrollerkortet skall vara /dev/hde , ja?
Låter konstigt du, testa cfdisk?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtk
http://support.wdc.com/download/#promise

Tackar, men det där har jag redan installerat. Jag fick det att fungera perfekt i Windows, men nu fungerar det som sagt inte i Linux.

Dr. Cain: Okey, skall testa det när jag kommer hem.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Promise Ultra TX2 och det funkar bra.
Nedan är det som ska slås på i kärnan:

ATA/IDE/MFM/RLL support -->
IDE, ATA and ATAPI Block devices -->
PROMISE PDC202{46|62|65|67|68|69|70} support

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar fortfarande inte.

Jag testar med cfdisk och skriver:

cfdisk /dev/hde

men får felmeddelandet:

FATAL ERROR: Cannot open disk drive

Det blir precis samma som om jag skriver cfdisk /dev/hubbabubba

Dock ser jag att linux hittar hårddisken när den startar upp. Då står det att den ligger på /dev/hde.

Någon som har någon aning om hur jag gör?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morph
Jag har också ett Promise Ultra TX2 och det funkar bra.
Nedan är det som ska slås på i kärnan:

ATA/IDE/MFM/RLL support -->
IDE, ATA and ATAPI Block devices -->
PROMISE PDC202{46|62|65|67|68|69|70} support

Okey, skall testa det nästa gång jag donar nått i lådan. Har för mig jag redan har testat en gång, men, skadar inte testa igen

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... Förut hade jag tagit ut min andra disk så att jag inte skulle råka göra något med den. Nu stoppade jag in den och då fungerade det på en gång. Aja, kul att det funkar iaf

180 GB hittades på första försöket.

Visa signatur

Är du lycklig nu?