Permalänk
Medlem

Dra fastighetsnät själv

Jag bor i en BRF med 20 lägenheter där vi har stokabs fastighetsnät indraget i fastigheten. I dagsläget står det oanvänt nere i källaren men jag och några i huset är sugna på att dra upp det till lägenheterna.

Steg ett är ju att få upp det till lägenheterna. Då min BRF inte har jättebra ekonomi har jag svårt att tro att de kommer bekosta en dragning upp till samtliga lägenheter, samtidigt har jag svårt att tro att det borde vara jättesvårt att göra själv?

Jag har försökt läsa på lite och detta är vad jag tror att jag konstaterat: Det går ju att sätta upp olika typer av avtal med bredbandsleverantörer som jag har förstått det som, antingen där man har ett gemensamt avtal med tex BBB eller bahnof där BRFen betalar en viss månadskostnad för ett avtal med samtliga lägenheter som man sedan pytsar ut på avgiften. Alternativt att alla i föreningen har möjlighet att teckna ett eget avtal med vilken leverantör de vill, men att de då oftast blir ganska mycket dyrare för varje enskild lägenhet.

Sedan om jag har förstått det rätt också så kan man antingen fortsätta dra upp fiber till varje lägenhet och sedan switcha över det i varje enskild lägenhet. Alternativt att man sätter en switch i källaren och sen drar upp cat5/cat6 kablar till varje lägenhet istället?

Om jag inte får min förening att vilja investera i detta, kan man göra det själv? Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet men är byggingenjör nu. På gymnasiet fick vi lära oss lite basic nätverksteknik, och om det bara handlar om att koppla in några fiberkablar i en switch, klämma lite RJ-45 osv kan det ju inte vara jättesvårt eller? Eller är det svårare än jag tror?

Jag var nere och kollade lite i källaren och 2009 bytte man elstigar och jag såg att man var jävligt smart och drog med ett tomrör med dragtråd till varje lägenhet i stigarschaktet som man byggde in i en låda i trapphuset. Kabeldragningen bör därmed inte vara allt för svår eller kostsam att utföra heller!

Är det såhär enkelt som jag tror att det är? I så fall är det säkert inte omöjligt att få min BRF att säkert bekosta materialet om jag utför det själv och ev hjälper några grannar. Vad behöver jag i så fall för utrustning? Vad är att föredra? Sätta en switch i källaren och konvertera till cat6 som jag drar upp i tomrören, sen sätta en dosa i min lägenhet och ringa till t.ex. bahnhof och be dom koppla på den? Skulle det funka?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Nej, så enkelt är det inte.

Ta kontakt med ett antal leverantörer och be dem komma på möte så kan de förklara att de behöver ha mer avancerad utrustning i källaren än en switch. Fråga dem om de accepterar att föreningen drar nätverkskabeln för att hålla nere priset, det är mycket möjligt att de nekar eftersom de riskerar att få många supportsamtal t ex pga dålig kontaktering av kablarna.

Stokab ska ha kring 10000 kr för att koppla in fastigheten i andra änden av fibern, om jag minns rätt sen vi installerade fastighetsnätet för några år sen.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mer "avancerad" utrustning som krävs? Det kan väl inte vara rocket science? Jag vill förstå vad som behövs! Sen om det i slutändan ändå inte går får jag ta det.

Permalänk
Medlem

Ofta är det en switch av avancerad modell de sätter nere i källaren och sedan dra man koppar upp i lägenheterna. Där sätter man eventuellt en CPE som delar upp tv, telefoni och data. Sedan kopplar du routern. Finns även fall där man drar fibern hela vägen upp till lägenheten in i CPE, på samma sätt som i villa installationer.

Idag sitter typ bara stokabs fiberbox nere i källaren? Om det stämmer att det är förberett till lägenheterna med tomrör kommer det underlätta installationskostnaderna.

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Tack jocke! Ja i dagsläget sitter bara stokabs skåp nere i vår elcentral.

Om det inte går alternativt är för svårt att göra själv kanske man kan komma undan lite billigare om man drar kablaget själv iaf? Eller installatörer kanske inte är så förtjusta i att dela entreprenader så... Men att dra kabeln måste ju ändå vara en relativt stor bit av arbetet som krävs. Om jag kan leverera tampar i varje lägenhet samt nere vid centralen för dom bara att kontaktera och sen koppla på. Borde ju inte vara en så stor risk för deras jobb? Men då kanske de inte vill utföra det heller för att det inte är värt det lilla dom tjänar på det. Vet ju ju att entreprenörer i allmänhet inte är så pigga om man som privatperson t.ex. vill köpa allt material själv, då mycket av vinsten ligger i just det.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att dra kabel eller montera kontakter(uttag).

Men lite erfarenhet av liknande grejer skadar ju inte. Framförallt för att få snygg finish på installationen.

Är det 1 tomrör för varje lägenhet? Vill BRF använda detta tomrör till nätverk?

Ser inte att en leverantör skulle neka bara för att man kontakterat själv. Då får de rycka ut med support ändå om det blir fel (och ta betalt). Men varför skulle det bli fel om man gör rätt. Jag antar att det inte är ett megahöghus med hundratals lägenheter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är inte svårt att dra kabel eller montera kontakter(uttag).

Men lite erfarenhet av liknande grejer skadar ju inte. Framförallt för att få snygg finish på installationen.

Är det 1 tomrör för varje lägenhet? Vill BRF använda detta tomrör till nätverk?

Ser inte att en leverantör skulle neka bara för att man kontakterat själv. Då får de rycka ut med support ändå om det blir fel (och ta betalt). Men varför skulle det bli fel om man gör rätt. Jag antar att det inte är ett megahöghus med hundratals lägenheter.

Tror inte det skulle vara speciellt svårt att få det snyggt, har ganska bra känsla för det!

Ja ett tomrör med dragtråd för varje lägenhet! Sitter en liten kopplingsdosa inne precis ovanför ytterdörren där tomröret och tråden kommer ut. Sedan kommer tomrören ut på elstegen i källaren.

Föreningen vet inte ens om att det finns tomrör och jag är helt övertygad om att de inte har någon annan plan med dem. I dagsläget går en ful liten comhemlist rakt igenom hela trapphuset. Sannolikt drog de tomrör i den nya elstigarschakten för att vi i framtiden skulle kunna dra tv/bredband i den nya schaktlådan istället för att ha listen.

Huset är tre trapphus, 3 vån med två lgh på varje plan. Väldigt enkel kabeldragning som sagt med elstegar som ansluter till tomrören rakt in i elcentralen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuChCuP:

Tror inte det skulle vara speciellt svårt att få det snyggt, har ganska bra känsla för det!

Ja ett tomrör med dragtråd för varje lägenhet! Sitter en liten kopplingsdosa inne precis ovanför ytterdörren där tomröret och tråden kommer ut. Sedan kommer tomrören ut på elstegen i källaren.

Föreningen vet inte ens om att det finns tomrör och jag är helt övertygad om att de inte har någon annan plan med dem. I dagsläget går en ful liten comhemlist rakt igenom hela trapphuset. Sannolikt drog de tomrör i den nya elstigarschakten för att vi i framtiden skulle kunna dra tv/bredband i den nya schaktlådan istället för att ha listen.

Huset är tre trapphus, 3 vån med två lgh på varje plan. Väldigt enkel kabeldragning som sagt med elstegar som ansluter till tomrören rakt in i elcentralen.

Kan ju antagligen inte bli enklare.
Det där har ni ju betalat för en gång i tiden att få det så förberett, så dags att casha in.

Går alla 18 rör till samma central? Eller är det tre "centraler" som måste dras kabel mellan?

Hur som helst får ni väl ta en prisuppgift för bara abonnemanget och ta reda på hur det bör delas upp. Jag kan inget om fiber men jag antar att det går att köpa en fet switch som är lämplig för ganska lite pengar jämfört med att beställa installationen av en leverantör.

edit: Detta har jag installerat hemma och det är busenkelt. Men kablarna är tjocka så man kan ju inte mosa in 4 per rör direkt.

För att du ska kunna räkna på ungefärligt pris:

Dyr kabel: http://elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-kabel-cat6a/kat...
Kontakt för patchpanel (går till uttag med): http://elbutik.se/product.html/modularjack-s-one-dpm-rj45-kat...
Kontakt för uttag: http://elbutik.se/product.html/modularjack-rj45-dpm-kat-6a-st...
Sen kompletterar man med dosa, ram, centrumplatta mm i den designen man vill ha. Bara det passar Lexcom till ovanstående delar.

Läs mer här
http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tj...

Det kan ju också vara så att leverantören vill ha en speciell "switch" som de har support för, kan konfigureras, övervakas, etc. Det är väl bäst att fråga dem. Det är ingen bra idé att köpa hårdvara som ändå kommer behöva bytas ut som dessutom riskerar att tvinga en boende i föreningen till evig support. Då får du aldrig flytta därifrån.

Sen kommer det kanske behövas en elektriker för att få en snygg installation av ett skåp med el i. Till exempel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

En jäkla skillnad att göra en hemma installation och ett större när som ska vara driftsäkert, och hur blir det med garantier och support på den installationen då ingen vettig leverantör kommer röra den biten då dom inte själva gjort det och kan garantera att allt blir rätt utfört.

Samt tror inte BRF vill sitta med att köpa in tjänster för framtida support på ett hemma bygge då det kommer knasa i framtiden och då kan leverantören hänvisa till att dom kan inte hjälpa till då dom inte har installationen också.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

En jäkla skillnad att göra en hemma installation och ett större när som ska vara driftsäkert, och hur blir det med garantier och support på den installationen då ingen vettig leverantör kommer röra den biten då dom inte själva gjort det och kan garantera att allt blir rätt utfört.

Samt tror inte BRF vill sitta med att köpa in tjänster för framtida support på ett hemma bygge då det kommer knasa i framtiden och då kan leverantören hänvisa till att dom kan inte hjälpa till då dom inte har installationen också.

Nja det är inte en jäkla skillnad.
Det är 18 uttag, separata kablar, separata rör, 18 uttag.

Det är inte flera hundra lägenheter. Det är alltså inte en svår installation. Det är inga långa avstånd (gissar jag). Det räcker dessutom med en switch, inte flera som behöver segmenteras upp. Det är på sin höjd en någorlunda komplicerad konfiguration. Men detta gör troligtvis leverantören oavsett. Och har man av leverantören rekommenderad hårdvara eller låter leverantören stå för hårdvaran så ser jag inget problem att man gör den tidskrävande kabeldragningen och uttagsmonteringen, själv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

I föreningen jag bodde i tidigare ägde BRF:en installationen. Fast då var det i och för sig en firma som gjort den.
Om ni drar kablage själva så kan säkert den leverantör ni anlitar göra en mätning på kablaget och se att det ligger innanför en viss feltolerans för acceptans. Alternativ anlitar ni ett företag som kan utföra denna typ av mätning där ni får ett mät-protokoll som ni kan visa upp för leverantören.

Nu är det lite mer än bara springa till kjell & co och köpa CAT5E eller CAT6 kabel och börja dra in till lägenheterna.
Du skrev att ni har fibern vid elcentralen och sedan kabelstegar. Jag utgår från att det ligger starkström på dessa. Vad jag vet får du inte blanda starkström med svagströmskabel (nätverk). Dessa ska separeras på stegen och svagströmskablar ska läggas i en svagströmsränna på stegen eller ett viss avstånd från starkströmskablarna. Du får gärna kolla upp det lite bättre då jag sett dessa installationer på byggen och även hört det från andra att det är någon typ av regelverk inom elsäkerhet som styr detta.

Sen finns det det RJ45 med folie eller utan folie.
Ska man dra in en nätverkssladd eller två styck när man ändå håller på?
Om man ändå drar kabel så kanske man vill passa på att dra om antennkablage till varje lgh så ni blir av med kabelkanalerna?

Permalänk
Medlem

Haha, underhållande tanke att en privatperson drar fiber till sin egen lägenhet i ett BRF hus

Skicka ut ett frågeformulär till alla boende i huset/BRF:n och se om intresse finns bland folket. Sen kan du gå vidare.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Haha, underhållande tanke att en privatperson drar fiber till sin egen lägenhet i ett BRF hus

Skicka ut ett frågeformulär till alla boende i huset/BRF:n och se om intresse finns bland folket. Sen kan du gå vidare.

Jag tycker personligen att man kan ta reda på billigast lösning själv och sedan lägga fram förslaget till föreningen. Om man nu orkar och har tid.

Annars ska föreningen ta reda på det, alternativt anlita en konsult eller få ett totalpris från leverantör direkt. Och det verkade inte aktuellt.

Däremot kan jag bara se att alternativet att installera till alla lägenheter på en gång skulle vara aktuellt. Annars blir det nog svårt att övertala föreningen att kosta på ganska mycket för en lösning där endast TS ska få internet. Eller så blir det väldigt väldigt dyrt för TS.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det kan ju också vara så att leverantören vill ha en speciell "switch" som de har support för, kan konfigureras, övervakas, etc.

Ja, de vill förstås kunna övervaka och styra från sitt kontor. Vad ska de annars svara när någon ringer in och säger att deras internet inte fungerar?
De behöver kunna stänga av anslutningen när någon flyttar och nästa boende inte vill ha ett abonnemang, all trafik måste vara separerad mellan lägenheterna så ingen kommer in på grannars datorer osv.

Nyttiga sidor:
http://www.styrelseguiden.se/artiklar/Fiberbredband_till_bost...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1367200-varfor-kan-jag-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/776683-dra-fiber-sjalv-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Precis min tanke. Om vi säger att installation kostnaden blir 10.000kr, så är det bara 500kr per hushåll om det är 20st lägenheter. Räcker ju inte bara att installera själv och koppla in sig, måste ha någon form av leverantör som erbjuder tjänsterna.

Permalänk
Medlem

@MuChCuP: Du ska inte dra och kontaktera nätverkskablar själv, det är som att be om problem. Det är inte för inte som kabeldragare har påkostad mätutrustning. Kan Ni inte lämna över mätprotokoll så kan det vara svårt att få någon att sköta driften.
Stokab levererar bara svartfiber, så för att få lys i båda ändarna krävs en operatör som kommer placera ut sin egna utrustning, det är enda sättet att kunna administrera trafiken.
Det är inte mycket du kan bidra med om Ni vill ha en driftsäker och stabil internetupplevelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Montera inte uttagen ovanför dörren bara det är urkorkat.

Permalänk
Medlem

Lite priser så att du vet vad detta kostar
.
Stokab, aktivering av ODF i källaren 4000 + moms. Fiber till fastigheten, cirka 1200 kr/mån + moms.

Finns det kanalisation så kostar dragning cirka 3000 kr/lägenhet om alla hoppar på i fastigheten. Detta går säkert att fixa med ROT, jag är inte 100 på det.

När du har kommit såhär långt så är det dags att prata med operatörer. Många accepterar inte färre än 8 lägenheter, så du måste få med dina grannar.

Månadskostnaden för 100/10 bör hamnar någonstans 200-250 kr/mån/lägenhet inklusive moms, om alla 20 hoppar på. Alla måste välja samma operatör, annars går det inte. Undvik Zitius eller liknande för de lägger på 80-100 kr/mån på anslutningen. Helt onödigt i Stockholm.

EDIT: Ändrade månadskostnaden då jag var lite väl optimistisk i min beräkning.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hur gick det för er? Blev det något?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Dyr kabel: http://elbutik.se/product.html/lexcom/actassi-kabel-cat6a/kat...
Kontakt för patchpanel (går till uttag med): http://elbutik.se/product.html/modularjack-s-one-dpm-rj45-kat...
Kontakt för uttag: http://elbutik.se/product.html/modularjack-rj45-dpm-kat-6a-st...
Sen kompletterar man med dosa, ram, centrumplatta mm i den designen man vill ha. Bara det passar Lexcom till ovanstående delar.

Det duger gott och väl med cat6E UTP, Uppfyller alla krav Telia, BBB Skanova ställer.

Ont.
Jag har dragit/driftsatt en hel del nät i Norrköpingsområdet(typ 3000 st lägenheter) åt Telia samt BBB, Dom ställer som regel krav på mätprotokoll på kablarna, samt att dom är noga med att rätt adress sitter på rätt plats i patchpanelen, det ska finnas panelkort osv. för att dom ens ska skicka ut Tekniker för att programmera switch eller att vi får programmera switchen åt dom.

Dock!, Om föreningen tar tag i frågan och binder sig mot en operatör så brukar operatören stå för kostnaderna med att dra nätet i fastigheten, Ibland till första uttag teleuttag(i detta fall lär entreprenören om han är "smart" ta reda på de tomma röret och sätta det över dörren ) eller dit kund vill ha dom, beroende på vad man förhandlar fram.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Det duger gott och väl med cat6E UTP, Uppfyller alla krav Telia, BBB Skanova ställer.

Ont.
Jag har dragit/driftsatt en hel del nät i Norrköpingsområdet(typ 3000 st lägenheter) åt Telia samt BBB, Dom ställer som regel krav på mätprotokoll på kablarna, samt att dom är noga med att rätt adress sitter på rätt plats i patchpanelen, det ska finnas panelkort osv. för att dom ens ska skicka ut Tekniker för att programmera switch eller att vi får programmera switchen åt dom.

Dock!, Om föreningen tar tag i frågan och binder sig mot en operatör så brukar operatören stå för kostnaderna med att dra nätet i fastigheten, Ibland till första uttag teleuttag(i detta fall lär entreprenören om han är "smart" ta reda på de tomma röret och sätta det över dörren ) eller dit kund vill ha dom, beroende på vad man förhandlar fram.

bbb gjorde det gratis åt min förening, värt att kolla upp med olika operatörer innan du gör nått själv