Ta bort operativsystem

Permalänk

Ta bort operativsystem

Jag kör Windows 7 och har en (nu okörbar) utvärderingsversion av Windows 10 på en egen partition. Nu börjar jag bli intresserad av utrymmet på den där partitionen och vill ta bort det där skräpet som bara ligger och tar upp plats. Hur gör jag? Det kan väl inte vara så enkelt som att BARA formatera om (alt. ta bort) partitionen... och jag tänker då på att det är ett multibootsystem. Något måste väl göras åt det också. Eller?

Och där har vi anledningen till att skräpet har fått ligga kvar så länge: Om något mer måste göras... VAD och HUR?

Permalänk
Medlem

@Runarsson
Jo så skulle de kunna vara så enkelt, du vill alltså slå ihop dessa nu? I så fall:

1. Högerklick "den här datorn" välj hantera därefter diskhantering välja den partition du vill ta bort.
2. Högerklick på Windows 7 och väl utöka volym följ anvisningarna.
3. Ta fram kör och skriv "msconfig" sen fliken systemstart, se till att Win7 är det aktuella OSet...ta bort Windows 10

Eller bara formaterar du win10 volym och följer steg 3.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:
Själva diskhanteringen är jag hemma på. Det var just det där med uppstarten... frågan som ställs om vilket OS jag vill starta. (Vad händer där om den vill ge mig ett alternativ som inte längre finns?)
Men om steg 3 är vad som tar hand om det så har jag det jag behöver.

Permalänk
Medlem

@Runarsson
Jag har inte haft nåt problem med detta, bara att ta bort den från listan då kommer den inte söker efter fler OS och eftersom de är inställt på win7 är main i detta fallet.

För jag antar att du har installera win7 först innan win10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Jag kör Windows 7 och har en (nu okörbar) utvärderingsversion av Windows 10 på en egen partition. Nu börjar jag bli intresserad av utrymmet på den där partitionen och vill ta bort det där skräpet som bara ligger och tar upp plats. Hur gör jag? Det kan väl inte vara så enkelt som att BARA formatera om (alt. ta bort) partitionen... och jag tänker då på att det är ett multibootsystem. Något måste väl göras åt det också. Eller?

Och där har vi anledningen till att skräpet har fått ligga kvar så länge: Om något mer måste göras... VAD och HUR?

Om det OS du vill ta bort inte är C partitionen så är det bara att högerklicka och välja formatera.
Sen för att ta bort boot alternativet använder du easy BCD.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det OS du vill ta bort inte är C partitionen så är det bara att högerklicka och välja formatera.
Sen för att ta bort boot alternativet använder du easy BCD.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Varför ladda ner ett extraprogram för något du enkelt kan fixa inne i Windows? Bara att köra upp msconfig och kolla under bootfliken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför ladda ner ett extraprogram för något du enkelt kan fixa inne i Windows? Bara att köra upp msconfig och kolla under bootfliken.

Har aldrig gjort det via msconfig, men om det tar bort bootinfon och inte bara "blockerar" den så går det lika bra.
Har själv alltid använt easy BCD eftersom det troligen kan göra mer än man kan via msconfig.

Permalänk

@bärplockaren:
Easy peasy, som du sade. Frågan borta och startade direkt i Win7, precis som jag ville. Mycket är enkelt att göra... när man väl vet att man vågar göra det. Tack så mycket!

@MacAllan:
Tack för tipset. Även om det inte var något som behövdes till detta kanske det kan vara användbart till något annat.