Vilken molntjänst? Dropbox/Onedrive/Google Drive

Permalänk
Medlem

Vilken molntjänst? Dropbox/Onedrive/Google Drive

Hej!

Jag försöker googla mig fram till vilken molntjänst som kan göra det jag vill och undrar om ni kan hjälpa mig då jag har svårt att hitta svaret.

Det jag vill göra är att säga att när jag lägger till filer i en specifik mapp på en av mina hårddiskar så ska detta uppdateras mot molnet. Dvs, jag vill inte manuellt behöva hålla koll på att föra över grejer till Onedrive-mappen exempelvis. Jag vill inte heller ha mappen permanent liggandes i Onedrive-mappen. Hoppas ni förstår frågan, jag vill kunna automatiskt synka specifika mappar. Jag kan gärna betala för tjänsten om den gör det jag vill.

/Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Hej!

Jag försöker googla mig fram till vilken molntjänst som kan göra det jag vill och undrar om ni kan hjälpa mig då jag har svårt att hitta svaret.

Det jag vill göra är att säga att när jag lägger till filer i en specifik mapp på en av mina hårddiskar så ska detta uppdateras mot molnet. Dvs, jag vill inte manuellt behöva hålla koll på att föra över grejer till Onedrive-mappen exempelvis. Jag vill inte heller ha mappen permanent liggandes i Onedrive-mappen. Hoppas ni förstår frågan, jag vill kunna automatiskt synka specifika mappar. Jag kan gärna betala för tjänsten om den gör det jag vill.

/Robert

Jag använder Office365 Personal eftersom jag tycker det är mest prisvärt. Man får Office paketet på köpet. Kostar bara 65kr månaden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder Office365 Personal eftersom jag tycker det är mest prisvärt. Man får Office paketet på köpet. Kostar bara 65kr månaden.

Jo men det verkar inte som att Onedrive kan göra exakt det jag vill, eller har jag fel?

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Jo men det verkar inte som att Onedrive kan göra exakt det jag vill, eller har jag fel?

Om du vill synka specifika mappar lägger du bara de mapparna på OneDrive. Väldigt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Du kan redirecta vilken folder du vill med Onedrive om du önskar (lite mer omständigt än att bara säga till onedrive att synka en folder men resultatet blir rimligtvis detsamma)

Mer info:
https://support.office.com/en-us/article/OneDrive-desktop-app...

Permalänk
Medlem

jag kr onedrive och integrationen i windows fungerar sjukt bra

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

CrashPlan och Backblaze erbjuder säkerhetskopiering på valda kataloger vart som helst i din dator. Du kan dock inte dela innehållet sen, och att visa innehållet, innebär att du måste återställa datan från molnet till en enhet. CrashPlan erbjuder dock visning av ens innehåll i molnet, genom deras applikation. Om Backblaze erbjuder samma sak, vet jag dock inte.

Båda tjänsterna erbjuder obegränsat lagringsutrymme för 50-60 kr per månad.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Ja kör Onedrive ja också.. 89:- i månaden för Office, O har nu 10.1Tb utrymme på Onedrive (Tack vare de där "obegränsad mängd" m.m de körde för ett tag sen.. )

Funkar hur smidigt som helst.. Synkar hela min Onedrive (150Gb) på stationära datorn, Men bara dokument m.m på laptopen (Då de bara sitter 180Gb ssd i den)

Sen kan du välja vilken disk du vill lägga Onedrivemappen, så synkas allt automatiskt från den..

Anledningen till att jag valde onedrive var för att jag inte vill ha 3:e partsmjukvara som ligger i bakgrunden, + att ja fick utrymmet då ja inte ville köra piratat Office längre..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

CrashPlan och Backblaze erbjuder säkerhetskopiering på valda kataloger vart som helst i din dator. Du kan dock inte dela innehållet sen, och att visa innehållet, innebär att du måste återställa datan från molnet till en enhet. CrashPlan erbjuder dock visning av ens innehåll i molnet, genom deras applikation. Om Backblaze erbjuder samma sak, vet jag dock inte.

Båda tjänsterna erbjuder obegränsat lagringsutrymme för 50-60 kr per månad.

Detta kanske är ett bättre alternativ då Onedrives 1 TB egentligen är för lite. Får läsa på lite om dessa och se vilken som verkar bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beror kanske lite på hur mycket utrymme du vill ha men Dropbox funkar ju fint och kan göra det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

beror kanske lite på hur mycket utrymme du vill ha men Dropbox funkar ju fint och kan göra det du säger.

Dropbox funkar precis som vad Google Drive och OneDrive gör; endast en enda katalog på valfritt ställe. Det trådskaparen vill ha, är att kunna välja flera kataloger som är utspridda på datorn, och inte ha en enda katalog och flytta allt dit. Jag hoppas Google Drive och Dropbox inför samma funktionalitet till deras program någon gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag listat ut att jag kan lägga Onedrive-mappen på en av hårddiskarna och köra Synctoy på de mapparna jag vill backa upp. Men ja, det är ju bara 1TB då.. Verkar dock vara samma på Dropbox.

Någon som fått del av det utlovade 1 års gratis Office 365 som det sas när Microsoft plockade bort obegränsad lagring eller har de inte rullat ut det än? Det sas ju att det skulle komma tidigt 2016 och känns ju så där om man köper ett år och sen en vecka senare är det gratis..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Sugarsync. Där kan man välja vilka mappar man vill synka. Har du/ni flera mobiler/plattor så kan de också synka, mot egna mappar i molnet. Smidigt då man t.ex. tar kort med mobilen och sedan direkt går och jobbar med bilden på datorn. Du kan sedan välja att synka dessa mappar mot din dator. Även synka mellan datorer, via molnet. Såklart kan du även dela mappar eller enstaka filer med andra. Sedan kan man även lägga saker direkt i molnet för att slippa ha dem på din dator och ta en massa plats. Det enda problemet, som även många andra har, är att den inte (ännu) synkar med en extern lagringsenhet, men det går att kringgå med fina .bat filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Okej, nu har jag listat ut att jag kan lägga Onedrive-mappen på en av hårddiskarna och köra Synctoy på de mapparna jag vill backa upp. Men ja, det är ju bara 1TB då.. Verkar dock vara samma på Dropbox.

Någon som fått del av det utlovade 1 års gratis Office 365 som det sas när Microsoft plockade bort obegränsad lagring eller har de inte rullat ut det än? Det sas ju att det skulle komma tidigt 2016 och känns ju så där om man köper ett år och sen en vecka senare är det gratis..

Google Drive erbjuder 10 TB för cirka 850 kr per månad, och 20 TB för cirka 1 699 kr per månad. Det enda minuset med dessa alternativ, är priserna. Alldeles för dyra! Då är "ej kunna dela filer"-molntjänster som jag nämnde tidigare, mycket bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja nej jag betalar inga 850 kr i månaden.. Får kolla mer på Backblaze etc men det verkar ju vara väldigt långsam upp- /nedladdning på dessa tjänster. Lutar åt 1 TB Onedrive och bara lägga det allra viktigaste där och sköta synkningen med Synctoy.

Skrivet av Airikr:

Google Drive erbjuder 10 TB för cirka 850 kr per månad, och 20 TB för cirka 1 699 kr per månad. Det enda minuset med dessa alternativ, är priserna. Alldeles för dyra! Då är "ej kunna dela filer"-molntjänster som jag nämnde tidigare, mycket bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad kostar motsvarande hos OneDrive? Jag hade velat kolla, men det går inte utan ett microsoft konto? Det enda en snabb googling sa var "and anyone can add 50GB to OneDrive for $1.99 per month.", men det låter ju helt orimligt - då kostar plötsligt 10TB 370 USD vilket motsvarar ungefär 3150 svenska kronor.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så finns inget alternativ utöver 1 TB, som då kommer bundlat med Office 365 Personal/Home/University. Tror inte man kan köpa 2 x 1 TB eller liknande utan bara max 1 TB.

Skrivet av TheNoNa:

Vad kostar motsvarande hos OneDrive? Jag hade velat kolla, men det går inte utan ett microsoft konto? Det enda en snabb googling sa var "and anyone can add 50GB to OneDrive for $1.99 per month.", men det låter ju helt orimligt - då kostar plötsligt 10TB 370 USD vilket motsvarar ungefär 3150 svenska kronor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Burnfoot:

Ja nej jag betalar inga 850 kr i månaden.. Får kolla mer på Backblaze etc men det verkar ju vara väldigt långsam upp- /nedladdning på dessa tjänster. Lutar åt 1 TB Onedrive och bara lägga det allra viktigaste där och sköta synkningen med Synctoy.

Du kan ju kolla Hubic, Jottacloud och Opendrive också.

Opendrive ser ut att erbjuda obegränsat lagringsutrymme, de två andra sådär 10TB.
Alla har någon typ av synkroniseringsfunktion och låter dig dela med dig av filer till andra.
Hubic och Jottacloud kostar ungefär lika mycket som Backblaze och medan Opendrive kostar ungefär dubbelt så mycket ska de matcha priset från konkurrenter så det går ju att få ner priset lite.

Vet inte hur det är för de andra tjänsterna men för mig har Jottacloud bra hastigheter både upp och ner om det rör sig om tillräckligt många filer som kan bearbetas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

Vad jag har fått erfarna under testperioden hos Backblaze, så är de snabbare jämfört med CrashPlan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Mega, en av få som krypterar all data. Får 50gb gratis, 4tb kostar drygt 90kr/mån. Kan välja vilka mappar du vill, var de än är, att synka.

www.mega.nz

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kör med Dropbox, Google Drive, One Drive, Mega vet dock inte varför One Drive är mest för kopiera APK filer från min Android TV känns som den syncas bäst med Windows 10, Dropbox kör jag sällan.

men i slutändan så skulle jag aldrig lagra något viktigt i molnet som de kan sälja vidare, eller låta NSA, FRA övervaka bättre ta hand om driften själv av sin egen miljö.

Låter inte ens ett annat företag ta hand om min SMTP POP Server för emailen den vill jag också ha i hemmet

Alltid bra ha en U2 Server hemma på hyllan som man kan smälla upp server och backup tjänster till av viktigare class.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Jag kör också med MEGA. Tycker dom har bäst gränssnitt av dom jag prövat och får även bättre hastighet jämfört med dom andra.

OneDrive tycker jag personligen är sämst av dom alla, seg överföring och segt gränssnitt. Blir det snabbare om man betalar för det? Testade precis nu och jag kom inte över 250kb/s när jag laddade ner lite gamla bilder därifrån.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder Mega, en av få som krypterar all data. Får 50gb gratis, 4tb kostar drygt 90kr/mån. Kan välja vilka mappar du vill, var de än är, att synka.

www.mega.nz

Delvis off-topic, men visst har Mega haft problem med konflikthantering vid synkronisering? Men jag har för mig att det sägs vara fixat?

Jag kör Dropbox till vardags (dock bara för småkrafs, inte backup), men borde definitivt växla över till Mega när jag får tummen ur någon gång.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Delvis off-topic, men visst har Mega haft problem med konflikthantering vid synkronisering? Men jag har för mig att det sägs vara fixat?

Jag kör Dropbox till vardags (dock bara för småkrafs, inte backup), men borde definitivt växla över till Mega när jag får tummen ur någon gång.

Det vet jag inte, har väl använt tjänsten i ca 2 år men inte haft några problem med det.

Visa signatur

Citera för svar