Kommer inkassokravet att försvinna?

Permalänk
Avstängd

Kommer inkassokravet att försvinna?

Jag lider av svår OCD , vilket har gjort att jag förra året beställde massor med skal till en mobiltelefon som jag inte ens hade, konstigt? Jag vet.

Jag köpte ungefär 10-15 skal och valde klarna faktura som betalsätt. Påminnelse efter påminnelse kom vilket slutade med att ärendet gick vidare till Legalis inkassobolag.

Summan blev totalt 4869 kr

Jag och bolaget kom överens om att jag ska delbetala denna faktura eftersom jag inte har dessa pengar att ge. Jag började redan november månad att betala 540 kr i 12 månader , och jag har skött mig hela tiden.

Men nu till saken...

Alla dessa skal som jag har beställt är helt oöppnade. Så om jag lämnar dom tillbaka till butiken jag köpte kommer inkassokravet att försvinna då? Eller är det försent för det nu?

Någon som vet hur det funkar?

Tackar för svar!

Permalänk
Avstängd

EDIT: The mobile store heter butiken jag köpte skalen från, och dom har öppet köp i 365 dagar.

Permalänk

Maila butiken och fråga, är det någon som kan få bort inkassokravet så är det väl dom. Sen är dom kanske inte så intresserade alls av det då dom säkert tycker att du misskött dig, sen är kanske skalen inte lika lätta att sälja idag som de var när du köpte dom. Jag tror nog de har lagen på sin sida här tyvärr.

Det du kan göra är väl att sätta ut dom på annons på Tradera eller Blocket, då får du ju in lite pengar. Låter ju som att det är ganska exklusiva skal om de var så dyra. Är dom är oöppnade gör ju att det blir mer attraktivt att köpa också.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Är det öppet köp är det bara att sända tillbaka och få pengarna tillbaka = du kan betala inkassofakturan.
Är skulden betald försvinner inkassokravet direkt.
Kolla upp noggrant hur du skall göra vid ett återlämnande på öppet köp så det blir rätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag är knappast en expert på området men jag antar att du kommer att få svårt att riva inkasso fakturan. Om du lämnar tillbaka skalen och dom är värda säg 3000kr så kan då denna summa dras från din faktura men eftersom inkasso redan börjat "jobba" och köpt fakturan så vill dem ha betalt för sitt arbete och är nog inte sugna på att riva någon faktura. Men jag är bara en amatör med vilda gissningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken ifråga och förklara läget
Är dom schyssta så kan du lämna tillbaka skalen (kanske till reducerat pris) och du kan betala inkasso
Legalis kommer kräva in pengarna oavsett , betalas inte dom så kommer staten in och kräva (Kronofogden) in dom (med massa påslag)

Men för att inte hamna där igen ... har du kollat om du kan få hjälp ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Avstängd

En liten uppdatering:

Jag har skickat tillbaka alla skal och har fått detta meddelande från themobile store

Det här är en automatisk bekräftelse på att vi mottagit en retur eller byte
kopplad till ordernr ********

- Om du har betalat med faktura så krediterar vi beloppet.
- Är fakturan obetald så makuleras den, om du returnerat hela din order.
- Är det bara en enstaka vara du returnerar, kommer en ny uppdaterad faktura
skickas ut till dig via epost!
- Har du redan betalat fakturan eller betalt via kortbetalning, kommer du få
en återbetalning från Klarna inom 7 arbetsdagar.
- Har du betalat med Swish kommer vi att betala tillbaka pengarna till samma
konto som du betalat från.

Har du valt att byta så löser vi det enligt dina önskemål.

Med vänlig hälsning,
Danira Telecom AB

Nu till frågan. Vad händer nu? Kontaktar denna affär eller är det klarna som kontaktar inkassobolaget och säger att jag har lämnat tillbaka skalen? Kommer jag sen bli kontaktad av inkassobolaget? Hur går det till?

Permalänk

Ring Klarna och fråga hur det fungerar när fakturan gått till inkasso. Förmodligen har det inneburit någon form av kostnad för dem, men förklara din situation och se vad dem säger.

Permalänk
Medlem

Har du tagit kontakt med butiken angående att lämna tillbaka skalen? De borde kunna svara på de frågor du har

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell