Bra Iphone 5 laddare (kabeln)?

Permalänk

Bra Iphone 5 laddare (kabeln)?

Har köpt Iphone laddare från Ebay men dom verkar dö efter ett tag, kopplar ut och in utan att något händer.
Kabeln i sig är hel.

Så undrar om någon känner till någon bra laddare?
För när ja söker på det är allt ja hittar hur dåliga apple laddarna är och att dom går sönder stup i kvarten;P

Permalänk
Medlem

Om du vill undvika brand: http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/170534-apple_5w_usb-nat...

Vet inte hur folk lyckas ta sönder sina laddare eller kablar. Har använt samma laddare och kabel, varje natt, sedan hösten 2012 (när iPhone 5 kom).

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

En bra laddare? Jag använder den som följde med, funkar perfekt för mig i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Ja laddar via datorn för det mesta, så då behövs väl inte än sån där.
För ja antar med brand menar du tredjeparts versioner av dom?

Ja fick Iphonen och hade aldrig nån laddare, eller fick en dålig, minns inte.
Och alla ja skaffat sedan dess har lagt av för eller senare:(
Och ja gör knappt något har den inkopplad i datorn, sen kopplar ja in den i iphonen när ja ska ladda,
är inte så ja slänger runt kabeln och drar i den något, vilket verkar vara hur vanliga problem framstår.

Permalänk
Medlem

Noname-prylar från Ebay är garanterat skräp. Undvik noname-laddare oavsett var du köper, risken för brand är förhållandevis väldigt stor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ja laddar via datorn för det mesta, så då behövs väl inte än sån där.
För ja antar med brand menar du tredjeparts versioner av dom?

Ja fick Iphonen och hade aldrig nån laddare, eller fick en dålig, minns inte.
Och alla ja skaffat sedan dess har lagt av för eller senare:(
Och ja gör knappt något har den inkopplad i datorn, sen kopplar ja in den i iphonen när ja ska ladda,
är inte så ja slänger runt kabeln och drar i den något, vilket verkar vara hur vanliga problem framstår.

Du är med på att det är skillnad på laddaren och usbkabeln? Det är även skillnad på ja och jag.

Permalänk

Ah, ja antog att benämningen laddare i detta sammanhang ansågs vara usbkabeln.
Eftersom det andra är i detta fall antingen en dator eller en "omvandlare" så att säga.

Men jo klart fel av mig att dra den slutsatsen.

Och Ja och Jag, antar du menar att ja mestadels använder "Ja".
Är för jag är van med det och ofta skriver i Talspråk,
har aldrig varit med om att någon blivit förvirrad av det.
Om det är fallet ber ja dock om ursäkt:)

EDIT:

Har ändrat titeln för att mer klargöra att det är Kabel delen av "laddaren".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Ah, ja antog att benämningen laddare i detta sammanhang ansågs vara usbkabeln.
Eftersom det andra är i detta fall antingen en dator eller en "omvandlare" så att säga.

Men jo klart fel av mig att dra den slutsatsen.

Och Ja och Jag, antar du menar att ja mestadels använder "Ja".
Är för jag är van med det och ofta skriver i Talspråk,
har aldrig varit med om att någon blivit förvirrad av det.
Om det är fallet ber ja dock om ursäkt:)

EDIT:

Har ändrat titeln för att mer klargöra att det är Kabel delen av "laddaren".

Aha då förstår jag! Jag antog att du menade "omvandlaren" då du skrev i inlägget "Kabeln i sig är hel" så jag antog att kabeln var felfri.

Det finns många trådar på t.ex. Reddit som rekommenderar Anker och Monoprice kablar, tyvärr säljs inte dessa i Sverige.
På svenska 99mac (kusinen till Sweclockers som gillar allt om Apple) finns det några forumtrådar om din fråga men jag tycker det verkar som att de flesta (inklusive mig ) rekommenderar original kablarna iaf, men även denna Kickstarter kabel verkar de gilla: http://www.99mac.se/artikel/5235-succ-for-lightning-kabel-pa-...

http://www.99mac.se/forum/t/312422-lightningkablar-som-funkar
http://www.99mac.se/forum/t/308909-vad-ska-man-kopa-for-laddn...

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Avstängd

det är väll bara att köpa original om du vill ha det bästa, allt billigt från ebay är skräp.
Original går dock för ca 200kr tror jag.

Permalänk

Ah, intressant.

http://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/apple/ipad-3-4/apple...

Är detta då original?
Känns som ja kan satsa på en sån om det inte finns billigare pris än det där.
Funkar inte original får ja väl köpa QuickDraw som såg väldigt lockande ut:P

Permalänk
Medlem

Jag har också letat efter en bra kabel. Har inte hittat något vettigt ännu, allt under 50kr på ebay är mer eller mindre skit. Det funkar ju, men det är stela kablar och vissa pajar. Orginal har ju lite halvtaskig sleeve som brukar ge upp tyvärr..

Permalänk

Ja köpte den där ja länkade. Den funkar iaf, får se hur länge den håller.
Den är jäkligt stel dock, är det verkligen original, för mig dom var typ "gummi"aktiga.
Känns som om man ska ha kvalité får man köpa den där QuickDraw.

Lite tråkigt hur kablarna är, för normalt fungerar Ebay kablar utan problem.
Men just dom här kablarna har Apple verkligen lyckats göra krassliga ett kopiera,
dom är ju inte robusta alls vare sig kopior eller original dock.

Permalänk
Hedersmedlem

@Zero Walker: Min originalkabel är mjuk och följsam. Tillåt mig tvivla att en kabel för 79kr är original, oavsett vad företaget skriver. Din berättelse om hur kabeln upplevs stärker inte direkt tron att den är original.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Zero Walker: Min originalkabel är mjuk och följsam. Tillåt mig tvivla att en kabel för 79kr är original, oavsett vad företaget skriver. Din berättelse om hur kabeln upplevs stärker inte direkt tron att den är original.

Jo den lär inte vara original -_-.
Kan man begära pengarna tillbaka eller är man körd;P
Dock funkar den, för se hur länge dock.

Permalänk
Medlem

Har tappat förtroendet för Teknikdelar efter att ha chattat med dem om denna kabel. De verkar tycka att det är "apple original" bara för att det kommer från samma fabrik, Foxconn. Det är världens största kontraktstillverkare och tillverkar på uppdrag åt vem som helst. Så om jag vill göra en kabel som är sämre och sälja den så kan jag anlita Foxconn och de gör den åt mig. Har tidigare köpt lcd-display till sony Z2 som Teknikdelar hävdat på samma sätt att det original för att kommer från samma fabrik. Den displayen var absolut inte bra.

Permalänk
Medlem

Använder de som följer med när jag laddar hemma. Men när jag är ute kör jag alltid powerbank och annan kabel.
Köpte min på dollarstore, braided för typ 150 spänn. Funkar asbra. Har köpt kanske 3-4 kablar från wish AKA made in china, de har väl funkat halvdant i typ en vecka innan de helt slutar funka..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR