Var kan man köpa ett arkadspel (vill spela MAME/NES-spel), går det att bygga själv?

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa ett arkadspel (vill spela MAME/NES-spel), går det att bygga själv?

Hej!

Jag är ute efter ett arkadspel med MAME-spel. Eventuellt lira lite gamla NES-spel också.

Men det verkar väldigt svårt att hitta, eller?

Jag har kollat lite begagnade, men de flesta jag hittat är samlarutgåvor med ett enda spel eller så är de fruktansvärt dyra. Hade inte tänkt lägga allt för många tusenlappar.

Jag har kollat lite på arkadtorget.se, men det är så mycket tekniska termer - fattar ingenting...

Finns det några som tillverkar dessa fortfarande? Kan man köpa en konsol och bygga den tekniska hårdvaran själv? Kanske kan man höra av sig till någon byggvaruhandel som sågar ut skivor?

Har någon tips?

Tack på förhand
/Fredric

§3.1
Permalänk
Medlem

Inga problem att bygga själv.
Köp knappar/spakar och ett kontrollerkort (t.ex. ipac2) så är det bara börja bygga och köra, fanns tutorials på youtube

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

vad menar du med "ett enda spel på"?

många arkadspel, äldre typ eller udda spel oftast, är som allt på ett moderkort i princip och allt yttre som behövs är strömförsörjningen och kontrollerna.

men vill du ha något lite enklare så kolla på NeoGeo MVS, där byter du bara själva spelet i en slags konsoll. finns även modeller det går att ha flera spel i, och om du inte är så noga med att det ska vara helt autentiskt kassetter med en massa spel på.

enklare ändå är att utgå från emulatorer och en vanlig dator i arkadskalet. blir aldrig helt perfekt, men det mesta funkar bra. är det bara riktigt gamla spel som är av intresse så duger en Raspberry Pi bra som grund.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att köpa en Raspberry pi och installera RetroPie och köpa 2 st nes USB kontroller och vips kan du spela alla spel fram till PS1 ungefär. N64 fungerar sådär på RP2, men borde funka bra på RP3. Jätteenkelt att installera det hela och kräver inga programmeringskunskaper.

http://lifehacker.com/how-to-turn-your-raspberry-pi-into-a-re...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

@vexxan *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (§3.1).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vad menar du med "ett enda spel på"?

många arkadspel, äldre typ eller udda spel oftast, är som allt på ett moderkort i princip och allt yttre som behövs är strömförsörjningen och kontrollerna.

men vill du ha något lite enklare så kolla på NeoGeo MVS, där byter du bara själva spelet i en slags konsoll. finns även modeller det går att ha flera spel i, och om du inte är så noga med att det ska vara helt autentiskt kassetter med en massa spel på.

enklare ändå är att utgå från emulatorer och en vanlig dator i arkadskalet. blir aldrig helt perfekt, men det mesta funkar bra. är det bara riktigt gamla spel som är av intresse så duger en Raspberry Pi bra som grund.

Jag menade att flera "begagnade" spel som jag hittat har bara ett spel, exempelvis Pac-man, Space-invader, Virtua-fighter eller liknande.

Det är alltså en arkadmaskin som jag är ute efter att köpa. Men tack

Skrivet av Baxtex:

Enklaste är väl att köpa en Raspberry pi och installera RetroPie och köpa 2 st nes USB kontroller och vips kan du spela alla spel fram till PS1 ungefär. N64 fungerar sådär på RP2, men borde funka bra på RP3. Jätteenkelt att installera det hela och kräver inga programmeringskunskaper.

http://lifehacker.com/how-to-turn-your-raspberry-pi-into-a-re...

Tack för bra tips, att bygga själva tekniken bakom ser jag inte som något svårt. Det jobbiga verkar ju vara att bygga själva konsollen (den ska ju vara ganska stor) och att då ihop allt med gamepads osv.

Som ett förtydligande: Är ute efter en liknande denna, men inte punga ut över 20 tusen: X-arcade Machine Cabinet (kan ej klistra in URL via paddan av någon märklig anledning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

N64 fungerar sådär på RP2, men borde funka bra på RP3. Jätteenkelt att installera det hela och kräver inga programmeringskunskaper.

tror inte den lilla bumpen mellan RP2>RP3 kommer göra någon större skillnad.

jag kan säkert ha missat att ställa in något men Mario 64 gick i typ 5fps med totalhavererat ljud när jag testade på RP2.

äldre maskiner gav oftast riktigt fint resultat däremot.

Skrivet av vexxan:

Jag menade att flera "begagnade" spel som jag hittat har bara ett spel, exempelvis Pac-man, Space-invader, Virtua-fighter eller liknande. Det är alltså en arkadmaskin som jag är ute efter att köpa. Men tack

Tack för bra tips, att bygga själva tekniken bakom ser jag inte som något svårt. Det jobbiga verkar ju vara att bygga själva konsollen (den ska ju vara ganska stor) och att då ihop allt med gamepads osv.

Som ett förtydligande: Är ute efter en liknande denna, men inte punga ut över 20 tusen: X-arcade Machine Cabinet (kan ej klistra in URL via paddan av någon märklig anledning)

jo så brukar det se ut. men som sagt så är NeoGeo ett bra val om du iaf vill ha spelalternativ enkelt då NG-system i dessa finnas som färdiga enheter som har ända upp till 6 olika samtidigt tror jag. om det är sålänge vi enbart pratar originalgrejer då som sagt.

allt efter händighet. vill du bara ha ett kabinett så spelar det ingen roll vad det är i från början, och ett bra bris kan du då få på ett med på marknaden annars ointressant innehåll. sen är det bara att operera lite. frakten lär bli det drygaste var du än hittar ett färdigt, så en ritning och några spånskivor kan nog ändå vara det bästa alternativet, händig eller ej.

nöjer du dig med att inte ha hela CRT-upplevelsen så kan du ju ävan bygga ett lite slankare kabinett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

tror inte den lilla bumpen mellan RP2>RP3 kommer göra någon större skillnad.

jag kan säkert ha missat att ställa in något men Mario 64 gick i typ 5fps med totalhavererat ljud när jag testade på RP2.

äldre maskiner gav oftast riktigt fint resultat däremot.

jo så brukar det se ut. men som sagt så är NeoGeo ett bra val om du iaf vill ha spelalternativ enkelt då NG-system i dessa finnas som färdiga enheter som har ända upp till 6 olika samtidigt tror jag. om det är sålänge vi enbart pratar originalgrejer då som sagt.

allt efter händighet. vill du bara ha ett kabinett så spelar det ingen roll vad det är i från början, och ett bra bris kan du då få på ett med på marknaden annars ointressant innehåll. sen är det bara att operera lite. frakten lär bli det drygaste var du än hittar ett färdigt, så en ritning och några spånskivor kan nog ändå vara det bästa alternativet, händig eller ej.

nöjer du dig med att inte ha hela CRT-upplevelsen så kan du ju ävan bygga ett lite slankare kabinett.

Okej, emulatorerna kan ju blivit bättre också. Jag gjorde en fresh install för två veckor sedan, och kunde köra Super Mario 64 utan problem, 50 fps lätt. Men andra spel var svåra att få igång, t ex GoldenEye eller Vigilant 8.

Visa signatur

Citera för svar