Eh, DCAC-omvandlare 12>220 V från traktorns batteri? Betalar ni lite extra kan de köra traktorn med högre varvtal så ni kan driva er 10000 W stereoanläggning som ni hyr från stadens största PA-uthyrare. Fläskigt skall det vara.
Annars kan ni köra en vanlig bilstereoförstärkare ut och kan då hamna runt 2000 W. En sådan kan driva vanliga hemhögtalare såklart. 8 eller 4 ohm, välj själv. Dieselaggregat, hmm jag vet inte varför man skulle gå omvägen via något sådant.
Förstärkare köpa
PA-grejor bra att ha hemma
Omvandlare exempel
Hittade kul monoblock
Hertz HCP 1DK
1 x 600 W RMS. Koppla fyra sådana på separata kanaler så har ni 2 x 600 i basregistret och 2 x 600 i mellan- och diskant.
Sådana grejor kan användas till studentfester i framtiden och kan då tas på firman.
Vill ni flasha ordentligt kopplar ni ett elverk till traktorns kraftuttag
Kvänum
Man måste då göra vissa modifikationer på traktorn om de inte har kraftuttag fram.
Jag kan slutligen rekommendera Backes bibel Backes på MDS och Stoffe Pelcs gamla bok Bilstereo i praktiken. Den senare kan nog hittas på närmaste bibliotek. Dessa använde jag som referenser vid min studentuppsats.
Ni har således två vägar att gå. 220 V system eller 12 V. I första fallet måste ni ha omvandlare och inomhusgrejor på flaket. I det senare fallet använder ni direkt traktorns eget elsystem med förlängningssladd och säkring. Då traktorns generator inte är byggd för 2000 W kontinuerlig effekt på generatorn (så tillvida det inte är en entreprenadtraktor med extra stor generator) måste man köra på högre varvtal för att inte ta slut på batteriet för snabbt. Alternativt får ni ta med er extra bilbatterier och parallellkoppla dem. Då kan ni långsamt tömma dessa fulladdade batterier.
Syrran åkte traktorflak för några år sedan, tyvärr hade föraren inte kompetens tillräckligt utan hade en på tok för liten omvandlare (100 W) så han brände säkringen på den direkt. Det blev en snopen skara studenter som stod på ett tyst flak och sedan avdrag på hyran. Dubbelkontrollera allting först! Alltid! Sedan trippelkontrollerar ni.
De som lovar mest eller lättast har ofta för dåligt omdöme vilket gör att de kan lova. Oftast är de som är mer tveksamma i besittning av större omdöme. Brister man själv i omdöme, ja då har man tagit vägen neråt.
Vi skulle hyra en stor arena och gick runt med en vaktmästare som vi trodde hade omdöme och kompetens. Han pekade och sade vad som ingick i hyran och det innebar att vi inte hyrde in egen PA-anläggning. Sedan visade sig att PA-anläggningen han hade pekat på inte ingick i hyran. Vi hade brustit i dubbelkontroll och fick därför skyndsamt hyra in en anläggning med kort varsel till hög kostnad. Personerna som förhandlade, var inte desamma som var ute och inspekterade anläggningen. Kommunikationen brast och därför blev resultatet dyrt.