Högtalare på studentflaket? Hjälp uppskattas :)

Permalänk

Högtalare på studentflaket? Hjälp uppskattas :)

Hej! Som titeln lyder så har jag och min klass lite problem med att skaffa ljud till studentflaket. Vårt problem är att vi har ett flak draget av en traktor och inte ett lastbilsflak, varpå vi har lite problem med att få ström till vad vi nu väljer.

Vad tycker ni, kära Sweclockare, att vi borde göra? Skall man gå för något litet typ boombox, eller satsa på något större?

Vi har inga direkta krav på ljudet, det skall helst vara okej och behöver inte överrösta andra flak, men gärna höras iaf.

All hjälp uppskattas, och tack på förhand!

(Om jag har placerat tråden i fel forum så är det bara att flytta på )

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem

ett Diesel aggregat så kan ni koppla in rätt så bra med ljud sen. inge kul å köra med en lite boom box :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@BM-Mods: Nej det var lite så vi också tänkte, men hur mycket spyr ett sådant aggregat ut, hur mycket väsnas det etc? Han vi hyr släpet av rekommenderade inte att vi skulle ha ett elverk på flaket då, som han uttryckte det, vi skulle bli "gasade".

Tack för snabbt svar!

Visa signatur

The only difference between fooling around and science is writing it down. - Adam Savage, Mythbusters

Nuvarande dator: AMD Ryzen 5 5600x, Asus ROG Strix B550-I Gaming, Corsair Vengeance LPX 32 GB CL18@3600 MHz, WD Black SN850 1TB, EVGA GTX 980Ti SC@Stock, Corsair SF750 750W, Loque Ghost S1 MK3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowbro's Bro:

@BM-Mods: Nej det var lite så vi också tänkte, men hur mycket spyr ett sådant aggregat ut, hur mycket väsnas det etc? Han vi hyr släpet av rekommenderade inte att vi skulle ha ett elverk på flaket då, som han uttryckte det, vi skulle bli "gasade".

Tack för snabbt svar!

Jag körde visserligen med ett vanligt bensin aggregat förut när jag var ute och jobbade men det blev jag inte gasad av iaf. Det går ju även att kolla med ställen som hyr ut aggregat och se vad dom säger om saken!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

ett Diesel aggregat så kan ni koppla in rätt så bra med ljud sen. inge kul å köra med en lite boom box :/

Inte jättekul att lukta på dieseldoften kanske. Men ett mindre och tystgående bensinagregat som ni kan köra på alkylat kan funka.

Finns ju ok batteridrivna högtalare annars, men ska det vara rejält med bas blir det lite svårare.

En fråga som uppstår är ju så klart er budget.

En annan blir ju hur länge ni får ha flaket? Tar ju ett tag att rigga och testa att det funkar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Inte jättekul att lukta på dieseldoften kanske. Men ett mindre och tystgående bensinagregat som ni kan köra på alkylat kan funka.

Finns ju ok batteridrivna högtalare annars, men ska det vara rejält med bas blir det lite svårare.

En fråga som uppstår är ju så klart er budget.

En annan blir ju hur länge ni får ha flaket? Tar ju ett tag att rigga och testa att det funkar.

Jo bensin kan ju vara bättre på så sätt.

att rigga och testa så det funkar går ju kanon fort och blir ju lättare om man provar koppla ihop det innan man slänger upp det på flaket.

Visa signatur

Main

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Ja det låter ju inte helt fel faktiskt. Vår budget är inte jättestor, men iom att vi delar på kostnaden så borde den räcka en bit iaf, särskilt om vi hyr. Vet inte vad kostnaden ligger på eller var man bäst får tag på ett sådant aggregat, men det borde man nog kunna söka rätt på.

Dock saknar vi även högtalare, så allra bäst vore det om vi kunde hyra något paket eller liknande. Fast det kan väl bli ganska dyrt? Flaket får vi nog ganska mycket tillgång till, det är inte jag som håller i den biten men han verkade vara väldigt hjälpsam och tillmötesgående.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Jo bensin kan ju vara bättre på så sätt.

att rigga och testa så det funkar går ju kanon fort och blir ju lättare om man provar koppla ihop det innan man slänger upp det på flaket.

Observera att fördelen uppnås då ni använder alkylatbensin. Googla på aspen alkylat.

Vidare bör aggregatet klara att ge en ren sinusvåg liknande den som elnätet producerar, annars finns det risk för att elektroniken inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

OM ni väljer att ha ett elverk så instämmer jag i att ni bör välja ett som går att driva med akrylatbensin. Det stinker inte alls lika mycket som vanlig soppa, men det är inte helt luktfritt. Om man bara ska ha morbror Kalles gamla stereo kanske det inte gör så mycket om den kajkar ihop, men har ni någon lite bättre anläggning så behöver utgången vara reglerad så att man inte får "ful-el". Vågformen på (billigare) elverk kan vara ganska ful.

[Edit:] Nu hade det visst hänt en del i tråden mellan det att jag började skriva mitt inlägg tills jag kom tillbaka och postade det.

Om ni hyr anläggning så kolla med dem om de inte har elverk också, alternativt vilka krav de ställer på elverket för att ni ska få koppla in deras PA i det.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Observera att fördelen uppnås då ni använder alkylatbensin. Googla på aspen alkylat.

Vidare bör aggregatet klara att ge en ren sinusvåg liknande den som elnätet producerar, annars finns det risk för att elektroniken inte fungerar.

Kollade lite på det, verkar inte helt fel och ser inte ut att kosta så mycket heller. Får ta och kolla det där med signalen om vi hyr, men ett mycket bra förslag! Uppskattas!

Skrivet av mrqaffe:

Tack för länken, verkar vara rätt lagom.

Skrivet av NoiseMaker:

OM ni väljer att ha ett elverk så instämmer jag i att ni bör välja ett som går att driva med akrylatbensin. Det stinker inte alls lika mycket som vanlig soppa, men det är inte helt luktfritt. Om man bara ska ha morbror Kalles gamla stereo kanske det inte gör så mycket om den kajkar ihop, men har ni någon lite bättre anläggning så behöver utgången vara reglerad så att man inte får "ful-el". Vågformen på (billigare) elverk kan vara ganska ful.

[Edit:] Nu hade det visst hänt en del i tråden mellan det att jag började skriva mitt inlägg tills jag kom tillbaka och postade det.

Om ni hyr anläggning så kolla med dem om de inte har elverk också, alternativt vilka krav de ställer på elverket för att ni ska få koppla in deras PA i det.

Tack för tipset! Ja det är nog bäst om vi gör så, man vill ju inte fritera någon annans grejjor

Visa signatur

Permalänk

Tack så mycket för alla svar och all hjälp hittills!
Om vi nu väljer att köra på ett elverk, ungefär vad för högtalarsystem skall vi satsa på, och finns det något bra ställe att hyra ifrån i närheten av Trollhättan/Göteborg med omnejd?

Återigen, tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle också satsa på ett elverk. ring runt och kolla med olika ljud / dj firmor när vi körde flak så fixade ljud firman allt kanske lite dyrare men det kan de vara värt.

Ljudet från en bombox / dator högtalare / batteri drivna kommer försvinna väldigt snabbt av motorljud mm

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Eh, DCAC-omvandlare 12>220 V från traktorns batteri? Betalar ni lite extra kan de köra traktorn med högre varvtal så ni kan driva er 10000 W stereoanläggning som ni hyr från stadens största PA-uthyrare. Fläskigt skall det vara.
Annars kan ni köra en vanlig bilstereoförstärkare ut och kan då hamna runt 2000 W. En sådan kan driva vanliga hemhögtalare såklart. 8 eller 4 ohm, välj själv. Dieselaggregat, hmm jag vet inte varför man skulle gå omvägen via något sådant.

Förstärkare köpa

Skrivet av crew seven:

PA-grejor bra att ha hemma

Omvandlare exempel

Hittade kul monoblock
Hertz HCP 1DK

1 x 600 W RMS. Koppla fyra sådana på separata kanaler så har ni 2 x 600 i basregistret och 2 x 600 i mellan- och diskant.

Sådana grejor kan användas till studentfester i framtiden och kan då tas på firman.

Vill ni flasha ordentligt kopplar ni ett elverk till traktorns kraftuttag

Kvänum

Man måste då göra vissa modifikationer på traktorn om de inte har kraftuttag fram.

Jag kan slutligen rekommendera Backes bibel Backes på MDS och Stoffe Pelcs gamla bok Bilstereo i praktiken. Den senare kan nog hittas på närmaste bibliotek. Dessa använde jag som referenser vid min studentuppsats.

Ni har således två vägar att gå. 220 V system eller 12 V. I första fallet måste ni ha omvandlare och inomhusgrejor på flaket. I det senare fallet använder ni direkt traktorns eget elsystem med förlängningssladd och säkring. Då traktorns generator inte är byggd för 2000 W kontinuerlig effekt på generatorn (så tillvida det inte är en entreprenadtraktor med extra stor generator) måste man köra på högre varvtal för att inte ta slut på batteriet för snabbt. Alternativt får ni ta med er extra bilbatterier och parallellkoppla dem. Då kan ni långsamt tömma dessa fulladdade batterier.

Syrran åkte traktorflak för några år sedan, tyvärr hade föraren inte kompetens tillräckligt utan hade en på tok för liten omvandlare (100 W) så han brände säkringen på den direkt. Det blev en snopen skara studenter som stod på ett tyst flak och sedan avdrag på hyran. Dubbelkontrollera allting först! Alltid! Sedan trippelkontrollerar ni.

De som lovar mest eller lättast har ofta för dåligt omdöme vilket gör att de kan lova. Oftast är de som är mer tveksamma i besittning av större omdöme. Brister man själv i omdöme, ja då har man tagit vägen neråt.

Vi skulle hyra en stor arena och gick runt med en vaktmästare som vi trodde hade omdöme och kompetens. Han pekade och sade vad som ingick i hyran och det innebar att vi inte hyrde in egen PA-anläggning. Sedan visade sig att PA-anläggningen han hade pekat på inte ingick i hyran. Vi hade brustit i dubbelkontroll och fick därför skyndsamt hyra in en anläggning med kort varsel till hög kostnad. Personerna som förhandlade, var inte desamma som var ute och inspekterade anläggningen. Kommunikationen brast och därför blev resultatet dyrt.

Tagit bort Billebro efter varning. Exemplet kvarstår. Bilstereoförstärkare på 2 x 600 W kan ni klara er på.
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

har inte bonnen som äger traktorn något kraftaggregat han kan koppla på kraftuttaget på traktorn ni kan pynta in ett extra flak öl för i hyra?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Eh, DCAC-omvandlare 12>220 V från traktorns batteri? Betalar ni lite extra kan de köra traktorn med högre varvtal så ni kan driva er 10000 W stereoanläggning som ni hyr från stadens största PA-uthyrare. Fläskigt skall det vara.
Annars kan ni köra en vanlig bilstereoförstärkare ut och kan då hamna runt 2000 W. En sådan kan driva vanliga hemhögtalare såklart. 8 eller 4 ohm, välj själv. Dieselaggregat, hmm jag vet inte varför man skulle gå omvägen via något sådant.

Förstärkare köpa
Billebro 2 x 750 W

Omvandlare exempel

Hittade kul monoblock
Hertz HCP 1DK

1 x 600 W RMS. Koppla fyra sådana på separata kanaler så har ni 2 x 600 i basregistret och 2 x 600 i mellan- och diskant.

Sådana grejor kan användas till studentfester i framtiden och kan då tas på firman.

Kvänum

Man måste då göra vissa modifikationer på traktorn om de inte har kraftuttag fram.

Jag kan slutligen rekommendera Backes bibel Backes på MDS och Stoffe Pelcs gamla bok Bilstereo i praktiken. Den senare kan nog hittas på närmaste bibliotek. Dessa använde jag som referenser vid min studentuppsats.

Köp EJ BILLEBRO STOR VARNING https://www.flashback.org/t1235601

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

skulle också satsa på ett elverk. ring runt och kolla med olika ljud / dj firmor när vi körde flak så fixade ljud firman allt kanske lite dyrare men det kan de vara värt.

Ljudet från en bombox / dator högtalare / batteri drivna kommer försvinna väldigt snabbt av motorljud mm

Ja det är nog det vi får satsa på, tack för tipset!

Skrivet av wereaz:

Förstärkare köpa

Omvandlare exempel

Hittade kul monoblock
Hertz HCP 1DK

Kvänum

Ni har således två vägar att gå. 220 V system eller 12 V. I första fallet måste ni ha omvandlare och inomhusgrejor på flaket. I det senare fallet använder ni direkt traktorns eget elsystem med förlängningssladd och säkring. Då traktorns generator inte är byggd för 2000 W kontinuerlig effekt på generatorn (så tillvida det inte är en entreprenadtraktor med extra stor generator) måste man köra på högre varvtal för att inte ta slut på batteriet för snabbt. Alternativt får ni ta med er extra bilbatterier och parallellkoppla dem. Då kan ni långsamt tömma dessa fulladdade batterier.

Syrran åkte traktorflak för några år sedan, tyvärr hade föraren inte kompetens tillräckligt utan hade en på tok för liten omvandlare (100 W) så han brände säkringen på den direkt. Det blev en snopen skara studenter som stod på ett tyst flak och sedan avdrag på hyran. Dubbelkontrollera allting först! Alltid! Sedan trippelkontrollerar ni.

De som lovar mest eller lättast har ofta för dåligt omdöme vilket gör att de kan lova. Oftast är de som är mer tveksamma i besittning av större omdöme. Brister man själv i omdöme, ja då har man tagit vägen neråt.

Vi skulle hyra en stor arena och gick runt med en vaktmästare som vi trodde hade omdöme och kompetens. Han pekade och sade vad som ingick i hyran och det innebar att vi inte hyrde in egen PA-anläggning. Sedan visade sig att PA-anläggningen han hade pekat på inte ingick i hyran. Vi hade brustit i dubbelkontroll och fick därför skyndsamt hyra in en anläggning med kort varsel till hög kostnad. Personerna som förhandlade, var inte desamma som var ute och inspekterade anläggningen. Kommunikationen brast och därför blev resultatet dyrt.

Hmm ja det får vi verkligen tänka på, man vill ju inte betala i onödan Hur skulle man gå tillväga för att slänga ihop ett sådant system isåfall? Tänker med säkringar, kopplingar, transformator etc.? Eller det kanske står i pdf:en?

Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte bonnen som äger traktorn något kraftaggregat han kan koppla på kraftuttaget på traktorn ni kan pynta in ett extra flak öl för i hyra?

Haha ja det är ju alltid en väg att gå

Skrivet av crew seven:

Oj jadu tack för varningen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@Slowbro's Bro:

Betala får ni gör i vilket fall som helst om ni vill ha mycket ljud. Hyr ni, slipper ni kapitalkostnaden.
Annars är det enkel ellära och att koppla sladdar.

Första frågan är vilken effekt och kvalitet på förstärkare och högtalare ni behöver. Detta styr vilka kostnader ni kommer att ha.

Kör ni 12 V ljudanläggning:

Har ni tillräckligt låg effekt kan ni säkert driva hela anläggningen via traktorns vanliga elsystem utan att laddar ur batteriet. Vid en något högre effekt kan ni behöva koppla in batterier på flaket för att sprida ut lasten på fler batterier och skona traktorns eget. Det blir lite mek, men förbereder ni föraren på äventyret är det inga problem. Anledningen är att generatorn troligen inte orkar med att fylla på elektricitet i samma takt som ni tömmer batteriet.

Ni tömmer med en 2000 W (2000 W /12 V = 166 A) anläggning ett 55 Ah batteri på cirka 30 minuter vid full effekt. Paralllellkopplar ni två batterier kan i kanske klara er en timme (avtagande marginalenergi). Traktorns egen generator kompenserar såklart, men det är bättre att vara på säkra sidan.

Vid ännu högre effekter behöver ni installera en generator extra, bättre en kopplad via kraftuttaget än en diesel- eller bensindriven. Kostnaderna vid hyra av sådan utrustning kan vara relativt likvärdig, men ni får kontrollera med uthyrningsföretagen i trakten. Sedan är frågan om ni kan koppla kraftuttaget samtidigt som ni har en vagn kopplad. Man kan behöva använda adaptrar. Går inte det, återstår endast vanliga generatorer.

Varför jag föreslår ett elverk från kraftuttaget är att ni då utnyttjar traktorns hästkrafter fullt ut istället för att låta den gå på tomgång samtidigt som ni driver ytterligare en generator.

Kör ni 220 V:

Då kan ni använda någons stereo hemifrån och högtalare eller hyra professionell utrustning. Ju högre effekt desto större omvandlare/generator behöver ni. Jag kan inte ge er några prisuppgifter eftersom jag inte känner till er lokala prisbild eller säsongsvariationerna inför studenten.

Jag utgår ifrån att ni vet hur man kopplar vanlig stereoutrusning:) I annat fall, använd varsin Sony Walkman taperecorder. Det är tryggt och analogt, vilket är inne.

____
Hittar ni en bra omvandlare eller 220V generator är detta att föredra eftersom det är relativt god konkurrens på PA-uthyrningsmarknaden. Kör ni 12 V har ni nog inte egna bilstereoförstärkare tillgängliga vilket gör att ni får denna extra kostnad. Möjligen kan ni annonsera på Blocket för att se om någon vill hyra ut sina grejor temporärt. Jag är övertygad om att någon eller några sitter på både generator, omvandlare och andra högeffektgrejor privat.

Oavsett är det en god övning i att förstå problemen med omvandling och extrakostnaderna vid högre installerad effekt. (Jämför jättelika kraftverksanläggningar och kapitalkostnaderna för dessa). Se det som en examen i examen.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Har ni ett bilslutsteg så kan det ju ändå fungera att hyra själva högtalarna. Det finns fortfarande passiva pa-lådor

Sedan nästa grej. Det är ingen garanti att en traktor går på 12v. 24v är vanligt i tyngre fordon.

Visa signatur