Jag kan surfa även utan surf kvar på min mobil (alla webbsidor inte bara sociala medier)

Permalänk
Medlem

Jag kan surfa även utan surf kvar på min mobil (alla webbsidor inte bara sociala medier)

Till min sak: jo jag upptäckte att jag kan surfa även utan mobildata kvar på min mobil. jag sitter på telia. Jag stänger alltid av min mobil på natten för att spara batteri och att inte bli störd när jag ska sova. Då upptäckte jag att jag fortfarande kunde surfa även utan surf kvar. jag har bara 512mb i månaden, och nu har jag väl överskridit det. jag undrar ifall jag kan råka ut för böter om jag använder detta internet. Jag vill helst använda det istället för min vanliga internet eftersom att den är jätteseg. på min mobil får jag närmre 20mbit i sekunden ner föresten så är detta på alla webbsidor och inte på sociala medier (läste nånstans att telia har gjort så att man kan surfa gratis på sociala medier).

Finns det risk för att nånting händer om jag fortsätter använda min mobils internet?

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk

om du inte har fastpris så kostar det ju mer varje månad.....

Permalänk
Medlem

Mobildata stängs inte av utan farten sänks bara krafigt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att du får betala per MB för all trafik du använder utöver de 512MB per månad du har. Vill minnas att Telia har en tak på 20kr/dag (eller kanske 30kr, eller något liknande) för surfkostnader, så når du upp i det taket på en dag så betalar du inte mer än så just den dagen. Eller så kanske du får surfa vidare men med hastigheter som gör att väldigt många webbsidor och appar inte fungerar med (enligt min erfarenhet).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Mobildata stängs inte av utan farten sänks bara krafigt.

Det knäppa är att det är det den absolut inte har. Jag kör fortfarande med 20ned 10upp precis som vanligt. Detta är jättekonstigt.

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag misstänker att du får betala per MB för all trafik du använder utöver de 512MB per månad du har. Vill minnas att Telia har en tak på 20kr/dag (eller kanske 30kr, eller något liknande) för surfkostnader, så når du upp i det taket på en dag så betalar du inte mer än så just den dagen. Eller så kanske du får surfa vidare men med hastigheter som gör att väldigt många webbsidor och appar inte fungerar med (enligt min erfarenhet).

Nej, jag har inte fått betala per mb. Isåfall skulle priset just nu vara väl över 1000 kronor eftersom att jag kollat på en del 1080p videos på youtube med min mobil

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Nej, jag har inte fått betala per mb. Isåfall skulle priset just nu vara väl över 1000 kronor eftersom att jag kollat på en del 1080p videos på youtube med min mobil

Finns en hel del personer som fått en chock räkning nån månad efter. Kolla villkoren i ditt avtal innan du avvisar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Det knäppa är att det är det den absolut inte har. Jag kör fortfarande med 20ned 10upp precis som vanligt. Detta är jättekonstigt.

Skumt, du är säker på att du inte har blivit uppgraderad någon gång 512MB låter väldigt lite.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Japp. Helsäker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dennis55:

Till min sak: jo jag upptäckte att jag kan surfa även utan mobildata kvar på min mobil. jag sitter på telia. Jag stänger alltid av min mobil på natten för att spara batteri och att inte bli störd när jag ska sova. Då upptäckte jag att jag fortfarande kunde surfa även utan surf kvar. jag har bara 512mb i månaden, och nu har jag väl överskridit det. jag undrar ifall jag kan råka ut för böter om jag använder detta internet. Jag vill helst använda det istället för min vanliga internet eftersom att den är jätteseg. på min mobil får jag närmre 20mbit i sekunden ner föresten så är detta på alla webbsidor och inte på sociala medier (läste nånstans att telia har gjort så att man kan surfa gratis på sociala medier).

Finns det risk för att nånting händer om jag fortsätter använda min mobils internet?

Med vänliga hälsningar

De få gånger jag gjort slut på min mobildata hos Telia (1 GB / mån) så har jag fått ett SMS där jag kan köpa till mer data (samma för sambon) och om jag inte gjort det fått kraftigt reducerad hastighet eller ingen mobildata alls... Aldrig några extra kostnader, någon enstaka gång har det blivit lite fördröjning när de skickar SMS och ändrar gränsen.... Det var snabba ryck att hinna surfa slut på under 2 dagar...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

Med vänliga hälsningar

Vi kan gissa svar på din fråga hela veckan om du vill, är det inte enklare och ringa Telia och höra vad som gäller?

Då får du svar direkt och slipper eventuell överraskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Vi kan gissa svar på din fråga hela veckan om du vill, är det inte enklare och ringa Telia och höra vad som gäller?

Då får du svar direkt och slipper eventuell överraskning.

du kanske har rätt Får ringa telia kundtjänst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis55:

du kanske har rätt Får ringa telia kundtjänst

Du får gärna återkomma med vad de svarade, det kan alltid hjälpa någon annan i framtiden.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Du får gärna återkomma med vad de svarade, det kan alltid hjälpa någon annan i framtiden.

Det ska jag se till och göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej! Nu har jag pratat med telias kundtjänst. De sade i början bara ''detta låter underligt''. Sedan förklarar hon för mig att det ska vara så, men inte med den hastigheten jag satt på. Det ä så att när datan tar slut så kan jag fortsätta surfa så mycket jag vill, fast med begrensad hastighet. Så nu vet jag att jag inte kommer få nån överraskning För er som läser detta i framtiden: oroa er inte det kommer lngen överraskning, och det ska vara så

Tack för alla svar som jag fick Utan er hade jag aldrig ringt telia, men nu har i alla fall allt löst sig

Ha en bra fortsatt vecka och tack ska ni ha! Mvh Dennis55

Visa signatur