Jag säger inte emot. Att förtrycka kvinnor och skuldbelägga kvinnlig sexualitet är genomgående i alla patriarkala strukturer. Det börjar och slutar med mäns syn på kvinnor.
Det var inget argument. Som jag skrev var det en uppriktig fråga då jag är intresserad. Generella anekdoter är inget att bygga en sund argumentation på men det hjälper mig att förstå er och er personliga relation till frågan. Under tidigt nittiotal var jag 13-14 år och drogs till högerextrema kretsar då jag sökte enkla lösningar på komplexa problem (paradoxalt nog hade flera av mina kompisar utomeuropeisk bakgrund men jag fick ihop det ändå, de var ju schyssta...). Jag säger mig inte ha lösningen på er oro bara för att jag delat den och inte gör det längre men kanske kan man mötas någonstans (bildligt talat). Nå bortom polarisering och dogmer.
Dina ganska svepande argument för oro är precis samma som jag hörde 1991. Att påstå att ofrivilliga möten mellan människor och kulturer skulle vara problemfritt är lika mycket förenkling som det motsatta och jag förstår att människor känner sig svikna av ett etablissemang som hävdar detta, men faktum kvarstår att vi har mängder med människor som flyr för sina liv och någon måste ju hjälpa dem, nu. Peka finger kan vi göra sen. Om det ger något.
När det gäller argumentet att visa id när man ska över bron så är ju det en följd av en restriktiv flyktingpolitik och inte tvärtom. Dessutom är väl inte det jobbigare än när det kommer kontrollanter på tunnelbanan.
Jag köper dock fullt ut oron för en låglönepolitik men skulden där ligger ju knappast hos de nya arbetare som kommer hit utan de som inte tycker att det är värt att avvara en del av sin vinst för att betala mer skäliga löner. Jag tillskriver mig inget politiskt epitet då jag är vänster i vissa frågor och höger i andra men inkomstklyftorna oroar mig och mycket tyder på att globaliseringen leder fram till att istället för att det finns fattiga och rika länder så blir fattigdomen jämnt fördelad över hela klotet. Vi är inte där än men det känns inte helt orimligt att anta att det är så det kommer att bli. Som sagt jag delar din oro men jag tror att din problembeskrivning egentligen bara visar på ett symptom snarare än den faktiska orsaken.
Fast den eventuella skattehöjning som krävs för detta är en piss i mississippi i jämförelse med de skattelättnader som genomfördes mellan 2006 och 2014. Är du någorlunda medelinkomsttagare så betalar du ju inga mängder i skatt ändå nuförtiden och det här kanske skulle röra sig om 10-20 öre mer per intjänad hundring (taget ur luften, har inga belägg för det, just a hunch). Knappt ett chips för att använda moderat landstingsretorik. Sen kan man ju hävda att de pengarna skulle ha använts till något "vettigare" som pensionärer, sjukvård, dagis, försvaret, kungen, hockey-VM eller vad det nu kan vara. Pengarna investeras dock i människor som får en betydligt bättre framtid och möjligheten att bidra på ett helt annat sätt än vad de hade tidigare.
Det där med utbildning är ett tveeggat svärd. Jag är av åsikten att man inte ska utbilda sig för vinning utan av intresse men jag kanske är konservativ i mina åsikter där. Själv är jag utbildad biolog (typ Sveriges sämsta arbetsmarknad) och gör något helt annat idag men jag ångrar inte en sekund att jag läste utbildningen, många grundläggande kunskaper som är gemensamma för alla högre studier har jag nytta av dagligen och just biologutbildningen ger en väldig bredd och stor förståelse för komplexa system (och ja jag betalar av mitt studielån i rasande takt samtidigt som jag betalar ohemula summor i inkomstskatt så ingen ska skälla på mig att jag slösat med skattemedel på en utbildning som inte gav något jobb inom samma sektor).
Ok! Hur vet du att det beror på flyktingsituationen och inte bara att vi blir fler i Sverige? Vad visar på att du som skattebetalare är diskriminerad gentemot de som inte betalar skatt?
Svarade på liknande argument tidigare och vidhåller att det beror på en restriktiv flyktingpolitik och inte tvärtom. Och handen på hjärtat, var det jobbigare än när du drog upp kortet för att köpa din Mariestad i bistron? (Ursäkta min eventuellt raljerande ton, jag vill bara göra en tydlig poäng).
Förlåt, men det här var lite konstigt. Menar du att media dagligen hoppar på och kränker dig? Eller är det så att du möter argument i din vardag som du har svårt att värja dig emot? Åsiktsfrihet innebär att alla har rätt att ha en åsikt men inte att den ska få stå oemotsagd.
Nu var det ett tag sedan jag använde stockholms bostadsförmedling men jag har inget minne av att de efterfrågade hudfärg då. Efter en snabb check med bekanta som fortfarande letar bostad verkar det fortfarande vara så. Om du syftar på de bostäder som tilldelas flyktingar så är jag högst tveksam om du skulle vilja bo så.
Jag håller absolut med dig och jag ser med fasa på hur mina gamla kvarter gentrifieras. Dock kan segregationen tillskrivas flera förklaringsmodeller och förmodligen är sanningen en mix av alla. En förklaring som är högst legitim i Stockholm i alla fall är utförsäljningen av allmännyttan, vilken har gjort att inkomstklasser inte längre blandas på samma sätt som tidigare och eftersom en oproportionerligt stor andel invandrare tillhör de lägre inkomstklasserna leder ovan också till en kulturell segregation.
Nu vet jag inte var du bor men i stockholm löper man statistiskt sett störst risk att bli utsatt för brott i innerstaden så kanske är din oro obefogad och handlar mer om att du inte känner koderna i just det området. Så är det för mig i alla fall. Jag ska inte låtsas som att jag är någon stjärna när det gäller det där och jag skulle nog också kunna känna mig nojjig i tensta, rinkeby eller alby trots att jag hängt en del i de områdena som ung. Tror dock att beror mer på vilka rykten som går än vad som faktiskt hänt. Bodde i bredäng en period av mitt liv och hade en flickvän i fittja ett tag men de gånger jag råkat ut för våld eller hot har det varit i stan eller sk lugnare områden. Som jag skrev tidigare är egna erfarenheter ett dåligt sätt att beskriva den generella verkligheten men jag ville mer visa på att jag förstår vad du menar men att jag tror att rädslan är irrationell.