Windows 10 32 eller 64 bitars version?

Permalänk
Medlem

Windows 10 32 eller 64 bitars version?

En bekant har uppgraderat sin Windows 7 dator till Windows 10 64 bitar via ett USB minne som innehöll både Windows 10 32 och 64 bitars. Det var nerladdat från Microsoft till USB minnet via en annan dator. Det alternativet finns ju.
När jag fick titta på datorn en VAIO så såg jag att den hade åtminstone en i5 cpu men bara 2 GB RAM. Datorn fungerade ju och även så med Office installerat.
Frågan är hade det inte varit bättre om han valt Windows 10 32 bitars? Går det att byta till Windows 10 utan att det blir licensproblem?

Permalänk
Medlem

Ingen idé att köra 32bit, du får knappast en märkbar prestandaboost. Sitt kvar på 64bit, kanske går att uppgradera lite, skaffa mer minne? 2GB är ju hälften av vad jag skulle säga minimum borde vara idag.

Permalänk
Medlem

Den enda fördelen 64 bitars operativ ger är att du kan använda mer än 4gb ram. Du vinner inget på att använda 32 bitar även om du har 2gb ram.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nyckeln ska funka med båda och språk ska också gå att välja fritt.

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...
64 bit kräver mer minne än 32 bit vilket både kraven och tester visar.

Innan Win 10 klagade flera att 64 bit var så trögt med 2GB minne och var på väg att ge upp när de övertalades att testa 32 bit också som de tycket funkade hur bra som helst.

Antingen köper han mycket mer minne väldigt snart eller så installerar han 32 bit tills kan köper ny dator.

Jag har hört att minne kraven ska öka med nästa stora uppdatering till Win 10 (nån jubileums uppdatering) vilket är ännu ett skäl men jag har inte kollat upp det så noga.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro