Permalänk

Lite iphone problem!

Råkade ut för lite problem idag med min iphone 5, började med att jag råkade starta en uppdatering utan att ha en up to date backup.
senaste icloud backup var 10 veckor gammal hade ingen synk lokalt på datorn.
Naturligtvis gick inte uppdateringen som den skulle och jag fastnade i någon form av bootloop. Nåväl tillslut fick jag göra en full "fabriksåterställning och uppdatering" för att ens kunna komma in i mobilen.
Och här började problemen på riktigt, under de första inställningarna man gör i mobilen så kom det aldrig upp valet att återställa från icloud.
Hittar heller inget sätt att göra det någon annanstans ifrån heller!
Nu efter att ha startat om proceduren i hopp om att jag bara råkade klicka förbi den biten så har min icloud backup ändrats från 5gb till 7mb, den verkar alltså skrivit över föregående backup eller raderat den gamla. Även fast jag uppenbarligen inte fått tillbaka något från backup som var.
Inga bilder/kontakter, nada helt enkelt.
Det konstigaste i det hela a var att när jag öppnade kamerarullen, så såg jag alla mina gamla bilder ligga där i ungefär 1 sekund innan det stod att det var tomt. Tjejen som satt bredvid mig när det hände såg det också.
Så nåt skumt är på gång, finns det nån typ av "media recovery" programvara kan använda för att söka av själva telefonen ? Dvs någon som faktist fungerar, allt jag hittar verkar vara av högst tveksam karaktär.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

Gå till icloud.com och logga in med ditt Apple-ID.
Gå sedan till alternativet "Inställningar" och välj "återskapa filer" som finns längre ner.
Återskapning på själva telefonen är jag högst tveksam till med dom mjukvaror som erbjuds gratis pga Apples säkerhet.

Permalänk

@fredix: Har gjort det, men är helt tomt i alla flikar där. Fattar ingenting! Borde ju finnas något där men verkligen fullständigt tomt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det sparas flera backup:er. Har du verkligen använt rätt Apple ID när du startade upp telefonen efter återställningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: ja är helt säker ! Har bara ett Apple-id .
Det konstigaste här är ju att jag jag såg mina bilder ligga i kamerarullen i nån sekund innan mappen hade synkats!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

@saturday_sun: ja är helt säker ! Har bara ett Apple-id .
Det konstigaste här är ju att jag jag såg mina bilder ligga i kamerarullen i nån sekund innan mappen hade synkats!

Du kanske borde kontakta Apples support om detta. De brukar ha en ganska bra service när det gäller allt möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.