Permalänk

Ny Stereoanläggning!

Som rubriken lyder så är jag på jakt efter en ny stereoanläggning och ville vända mig till Sweclockers härliga forum för att få olika råd och tips, det kan gälla allt från provlyssning till köpråd

Jag själv har ganska gröna fingrar när det gäller stereo grejer men jag har en avsatt budget på 60.000 som jag helst inte vill gå över.

Jag har själv satt ihop ett paket men är nyfiken vad mer det finns att erbjuda i Sverige

Högtalare

Förstärkare

Någon som har dessa högtalare eller förstärkare och kan tala om hur bra dom är, eller vilka brister som finns.

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200
Ljud: B&W MM1| SA Mantra 70| Hegel H80

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte hört NAD med Dali i modern tid, så jag kan inte säga bu eller bä om dessa tillsammans. Däremot kan jag direkt påstå att du måste ut och lyssna själv för att ta reda på vilket ljud du föredrar, för 60k skall du inte bara köpa vad någon annan säger att det låter bra.

Själv har jag en Hegel H300 som driver ett par Dynaudio 160 och det låter toppen, jag lyssnar bara på Spotify Premium även om jag har några hundra cdskivor som ligger i ett förråd och jag skulle kunna lyssna på dem i min Oppo...

Läs gärna på i MH's forumdel Ljud för att veta vilka kombinationer som funkar.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=82

Ett sista tips är att kolla på begagnade prylar, där kan man göra finfina fynd:
http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1

Ja just det ja - glöm inte att du kan göra underverk med ljudet hemma genom att akustikreglera!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tips: Lägg inte "för mycket" pengar på förstärkaren. Lägg så lite som möjligt på kablar. Ta allt säljsnack med en skottkärra salt. Lyssna kritiskt och ha som utgångspunkt att det kommer vara svårt att skilja olika prylar åt. Provlyssnar du i olika rum är du nästan körd, så om det är någon högtalare du fastnar för, försök låna hem den först innan köp för att se om du upplever den likadant hemma hos dig.

En högtalare som jag är nyfiken på är Elac FS 407. Kan inte säga exakt varför jag fastnat för den.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur mycket av budgeten har du tänkt satsa på att få bra akustik i rummet eller har du redan ett dugligt rum ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket pengar som tänks lägga på förstärkare respektive högtalare. Köper man en för billig kommer man Ågra sig senare om man köper allt för bra högtalare. Lyssna in på det som du själv gillar resten kommer ändå bara bli en massa trams från vår sida, med andra ord det jag gillar gillar kanske inte någon annan. Jag kan åtminstone rekommendera Primare om du vill ha något som ser estetiskt bra ut i hemmet. Anbars dem som jag tycker gör bäst produkter kommer från tyska eller brittiska märken fast dem har kanske ett visst sound som inte alla gillar. Det är bara ut och lyssna i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lyssna, lyssna, lyssna och då menar jag inte på andra eller handlarna utan på presumtiva anläggningar, ljudideal är mycket personligt. Ta med dig egen musik, gärna blandat, så den typ av musik som du gillar funkar på den anläggningen som du ev. tar hem på prov.

Försök bilda dig en uppfattning av hur du vill att ljudet skall presenteras, stor eller liten ljudbild, skall anläggningen vara på eller lite mera "tillbakalutad", vill du höra alla detaljer eller skall den vara lite mer förlåtande etc etc det finns inget rätt eller fel det är DU som skall gilla hur musiken presenteras. Här kan man gärna ta hjälpa av handlarna som kan föreslå ändringar som passar dina önskemål (de är de ofta bra på). Ta dig tid att lyssna på flera alternativ kanske flera gånger så har du större chans att hamna rätt från början.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Ja just det ja - glöm inte att du kan göra underverk med ljudet hemma genom att akustikreglera!

Vad menar du med akustikreglera?

Skrivet av Olegh:

Tips: Lägg inte "för mycket" pengar på förstärkaren. Lägg så lite som möjligt på kablar. Ta allt säljsnack med en skottkärra salt. Lyssna kritiskt och ha som utgångspunkt att det kommer vara svårt att skilja olika prylar åt. Provlyssnar du i olika rum är du nästan körd, så om det är någon högtalare du fastnar för, försök låna hem den först innan köp för att se om du upplever den likadant hemma hos dig.

En högtalare som jag är nyfiken på är Elac FS 407. Kan inte säga exakt varför jag fastnat för den.

tack för tipset! bor lite långt ifrån dom stora hifi butikerna för att det ska vara smidigt att låna hem grejer, men jag ska fråga dom om det när jag åker ner nästa vecka för att provlyssna.

Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket av budgeten har du tänkt satsa på att få bra akustik i rummet eller har du redan ett dugligt rum ?

Vad exakt menar du?

Skrivet av ByteBitten:

Lyssna, lyssna, lyssna och då menar jag inte på andra eller handlarna utan på presumtiva anläggningar, ljudideal är mycket personligt. Ta med dig egen musik, gärna blandat, så den typ av musik som du gillar funkar på den anläggningen som du ev. tar hem på prov.

Försök bilda dig en uppfattning av hur du vill att ljudet skall presenteras, stor eller liten ljudbild, skall anläggningen vara på eller lite mera "tillbakalutad", vill du höra alla detaljer eller skall den vara lite mer förlåtande etc etc det finns inget rätt eller fel det är DU som skall gilla hur musiken presenteras. Här kan man gärna ta hjälpa av handlarna som kan föreslå ändringar som passar dina önskemål (de är de ofta bra på). Ta dig tid att lyssna på flera alternativ kanske flera gånger så har du större chans att hamna rätt från början.
Lycka till!

tack för tipset!

Visa signatur

Asus Z690| Intel Core i9 12900k @ 5000mhz| 32gb Corsair Vengance @ 3600mhz| MSI RTX 3090 Gaming X Trio @ 1830mhz| Corsair H170i| Asus PG279Q| Eizo fg2421| Fractal Design Meshify 2 XL| Corsair HX 1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majsmannenn:

Vad menar du med akustikreglera?

tack för tipset! bor lite långt ifrån dom stora hifi butikerna för att det ska vara smidigt att låna hem grejer, men jag ska fråga dom om det när jag åker ner nästa vecka för att provlyssna.

Vad exakt menar du?

tack för tipset!

Hur är rummet akustiskt, ska du lägga 60 000 på ljudet så är det bortkastat om du har dålig akustik och då får du bättre ljudkvalitet om du först fixar akustieken och skaffar billigare apparater, säg att 70% av slutresultatet beror på akustiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur är rummet akustiskt, ska du lägga 60 000 på ljudet så är det bortkastat om du har dålig akustik och då får du bättre ljudkvalitet om du först fixar akustieken och skaffar billigare apparater, säg att 70% av slutresultatet beror på akustiken.

Jag har hållit mig rätt billigt ändå kan jag inte förstå att min rigg är inte komplett fast det har kostat en liten slant. Köpte effektsteg för några dagar sedan, shit vad det är roligt att spela cd. Jag har bara rullgardiner och möbler och fixat med audessey, jag tycker det är på en helt annan nivå än en liten ljudlimpa med tillhörande sub.

Permalänk
Medlem

Ta bara det dyraste stereo-paketet från ljudfokus.se och jag svär att du kommer bli nöjd samtidigt som du sparar 50 000 kr, LOL! Det eller köp ELAC som någon här tidigare nämnde, de är heta inom HiFi-världen nu.

Permalänk
Medlem

Eller så bränner du inte alla dina pengar på ljudsystemet utan köper Canton GLE 496 tillsammans med en Marantz SR7010 så har du ett riktigt bra system som dessutom stödjer mer än bara audio.

Läs på lite om Audyssey MultEQ XT32 som är en del av mjukvaran i Marantz så får du ytterligare incitament att köpa en sådan

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av Majsmannenn:

Jag har själv satt ihop ett paket men är nyfiken vad mer det finns att erbjuda i Sverige

Högtalare

Förstärkare

Berätta lite grann om förutsättningarna. Jag antar att det redan finns minst en signalkälla (annars kommer du nog att bli missnöjd med köpet...). Analoga och digitala signalkällor? Hur ser rummet som prylarna ska användas i ut? Vilka egenskaper hos ljudet prioriterar du? Hur högt behöver du spela? Finns det andra egenskaper (utseende, användbarhet, fjärrkontroll, möblerbarhet) som är viktiga? Ska allt gå att handla över disk i en butik i närheten eller kan du tänka dig att åka en bit, t ex till Täby, för att utvärdera komponenter? Hur sugen är du på åtgärder för att anpassa en anläggning till rummet den ska användas i, både i form av signalbehandling och akustikjox?

Permalänk
Medlem

Kör själv dali högtalare som drivs utav slutsteg från nad , låter väldigt bra.

Mitt tips är att lyssna i butik och fråga om du får låna hem o testa i din egna miljö.

Och lägg liten slant på akustiken i rummet , gör väldigt mycket på ljudupplevelsen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Som många andra berättat så är det rummet som spelar en stor roll när man köper hifi, det är inte bara att handla och bli nöjd!

Själv har jag Canton stativare och en HK förstärkare, vilket passar utmärkt i mitt rum, enda jag saknar på högtalarna är mellanregistret.. Men men:)

Sen har vissa lite mer seriösare butiker hembesök också för en väldigt billig slant och t.o.m gratis ifall du bestämmer dig för att köpa deras utrustning!

Så testa och be ifall dom kan komma förbi! Då kan det bli t.o.m billigare i slutändan och du får ett ljud som låter helt underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Ta bara det dyraste stereo-paketet från ljudfokus.se och jag svär att du kommer bli nöjd samtidigt som du sparar 50 000 kr, LOL! Det eller köp ELAC som någon här tidigare nämnde, de är heta inom HiFi-världen nu.

Har inte varit så mycket inne på ljudfokus butik, antar du menar Yamaha A-S serien Med Monitor Audio för dem två var det sist jag såg i ljudfokus sortiment. Jag själv började med hifiklubben medan idag klarar jag knappt av hifiklubben lägre utan köper från andra butiker. Ett utav mina förslag till TS ser ut som följer en Marantz PM14 och ett par KEF LS50 annat alternativ som kan se fint ut rent estetiskt är en Primare I32 med media kort och ett par Audio Physic step 25 eller varför inte en snygg liten minimalistisk rigg med Naim dac1/Nap 100 och ett par Kef r100 eller en Rega Elicit- R med ett par Vienna Acoustic med andra ord det finns mycket intressant för 60k.

Permalänk
Medlem

@Majsmannenn:

Ingen kul kombo om du frågar mig. Har precis beställt hem Electra 1028 BE och kommer matcha det initialt med en Primare i21 - kan tyckas omatchat men låter riktigt trevligt ihop. Lite längre fram kan det nog bli kraftigare doningar men det är inte mycket som saknas, möjligen att man byter till en receiver med surroundljud och lite mer botten

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478611

Permalänk
Medlem

Med akustikreglering avses i första hand att ha mattor på golvet, gardiner vid fönster, bokhyllor med böcker, kuddar i soffa etc. Du vill inte ha eko i ditt lyssningsrum.

Vill man ta det en nivå högre kan man lägga madrassliknande saker bakom högtalarna för att dämpa förstareflexen om högtalarna har basreflexportar som pekar bakåt. Man kan även sätta upp diffusorer som sprider ut eko/ljudreflexer mer än en kal vägg. Vissa bygger basfällor, dessa tenderar dock att vara skrymmande och inte speciellt vackra (obefintlig wife-acceptance-factor).

Läs på här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Berätta lite grann om förutsättningarna. Jag antar att det redan finns minst en signalkälla (annars kommer du nog att bli missnöjd med köpet...). Analoga och digitala signalkällor? Hur ser rummet som prylarna ska användas i ut? Vilka egenskaper hos ljudet prioriterar du? Hur högt behöver du spela? Finns det andra egenskaper (utseende, användbarhet, fjärrkontroll, möblerbarhet) som är viktiga? Ska allt gå att handla över disk i en butik i närheten eller kan du tänka dig att åka en bit, t ex till Täby, för att utvärdera komponenter? Hur sugen är du på åtgärder för att anpassa en anläggning till rummet den ska användas i, både i form av signalbehandling och akustikjox?

Jag hade tänkt använda datorn som signalkälla med en usb kabel, lägenheten är en öppen planlösning på drygt 40kvm men det sitter en skiljesvägg mellan kök och vardagsrummet.
Egenskaperna jag söker är djup och fyllig bas men även bra snärt när det behövs och att höra instrumenten och rösterna tydligt.
högre än vad man klarar av att lyssna på behöver jag inte spela på dagtid, men inte överdrivet högt med andra ord.
Det estetiska är även det en faktor som spelar in, jag gillar Dali's rosenröda träfaner som ett exempel.
täby är lite långt för mig att åka för att lyssna på ett par högtalare tyvärr, hifibutiken i Sundsvall är den närmsta butiken och dit är det drygt 20mil.
Att anpassa anläggningen efter rummet är jag villig att lägga ner lite pengar på, vart hittar man sådana akustikmattor som jag ser vissa har, och vad menar du med signalbehandling ?

Skrivet av Mogwaii:

Kör själv dali högtalare som drivs utav slutsteg från nad , låter väldigt bra.

Mitt tips är att lyssna i butik och fråga om du får låna hem o testa i din egna miljö.

Och lägg liten slant på akustiken i rummet , gör väldigt mycket på ljudupplevelsen.

tack för tipset, vilka högtalare och stärkare kör du med?

Skrivet av Philippk:

Som många andra berättat så är det rummet som spelar en stor roll när man köper hifi, det är inte bara att handla och bli nöjd!

Själv har jag Canton stativare och en HK förstärkare, vilket passar utmärkt i mitt rum, enda jag saknar på högtalarna är mellanregistret.. Men men:)

Sen har vissa lite mer seriösare butiker hembesök också för en väldigt billig slant och t.o.m gratis ifall du bestämmer dig för att köpa deras utrustning!

Så testa och be ifall dom kan komma förbi! Då kan det bli t.o.m billigare i slutändan och du får ett ljud som låter helt underbart

Jag ska höra av mig till hifiklubben imorgon och se vilka alternativ jag har, i värsta fall åker jag ner dit nästa måndag för att provlyssna.

Skrivet av Näbbdjuret:

Med akustikreglering avses i första hand att ha mattor på golvet, gardiner vid fönster, bokhyllor med böcker, kuddar i soffa etc. Du vill inte ha eko i ditt lyssningsrum.

Vill man ta det en nivå högre kan man lägga madrassliknande saker bakom högtalarna för att dämpa förstareflexen om högtalarna har basreflexportar som pekar bakåt. Man kan även sätta upp diffusorer som sprider ut eko/ljudreflexer mer än en kal vägg. Vissa bygger basfällor, dessa tenderar dock att vara skrymmande och inte speciellt vackra (obefintlig wife-acceptance-factor).

Läs på här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Jag är på jakt efter "madrassliknande" mattor jag sett vissa har bakom sina högtalare, du har ingen aning om vart man kan hitta dom eller vad dom heter för den delen? tack så mycket för alla tips jag får, jag uppskattar dom verkligen.

Har även tittat på dessa högtalare
Opticon 6 - Dali

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Finns dock en gräns. Man vill inte köpa för billig drivkraft åt högtalarna.
Du får vad du betalar för.
Men sen har du din poäng i att man inte skall lägga halva budgeten på förstärkare.

Själv är jag svag för rörförstärkare, tyvärr säger plånboken skarpt nej till en sådan.
Jag får väl bevara minnet av dess ljud desto mer tills plånboken har lagt på hullet

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

/Quote

Jag kör med Dali lektor 8 serien, finns inte mer o köpa dock, kör 7,1 system.

DALI Lektor 8 ,2st frontar.
DALI Lektor 1 ,2st sidan/surround högtalare.
DALI Lektor LCR center och 2st bakhögtalare.

Denon AVR-3312 som driver sidorna och bakhögtalarna.
NAD C 275BEE driver frontarna.
Sen 2st XTZ 99 W12.16 subbwoofers.

Mycket gammal och ouppdaterad summering : http://www.minhembio.com/Rickard-76

Fast det mesta är kvar.

Har dock monterat mörkläggnings gardiner på sidorna, mer ljudabsorbenter vid sidan om frontarna.
Lagt en tjock 3cm matta framme vid som dämpar bra osv.

Kör projektor nu och inte Tv alls mer.

Har nog lagt ca 12-15k på ljudabsorbera rummet vilket gör stor skillnad, framförallt i subwoofernas register.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majsmannenn:

Jag hade tänkt använda datorn som signalkälla med en usb kabel, lägenheten är en öppen planlösning på drygt 40kvm men det sitter en skiljesvägg mellan kök och vardagsrummet.
Egenskaperna jag söker är djup och fyllig bas men även bra snärt när det behövs och att höra instrumenten och rösterna tydligt.
högre än vad man klarar av att lyssna på behöver jag inte spela på dagtid, men inte överdrivet högt med andra ord.
Det estetiska är även det en faktor som spelar in, jag gillar Dali's rosenröda träfaner som ett exempel.
täby är lite långt för mig att åka för att lyssna på ett par högtalare tyvärr, hifibutiken i Sundsvall är den närmsta butiken och dit är det drygt 20mil.
Att anpassa anläggningen efter rummet är jag villig att lägga ner lite pengar på, vart hittar man sådana akustikmattor som jag ser vissa har, och vad menar du med signalbehandling ?

Jag ska höra av mig till hifiklubben imorgon och se vilka alternativ jag har, i värsta fall åker jag ner dit nästa måndag för att provlyssna.

Jag är på jakt efter "madrassliknande" mattor jag sett vissa har bakom sina högtalare, du har ingen aning om vart man kan hitta dom eller vad dom heter för den delen? tack så mycket för alla tips jag får, jag uppskattar dom verkligen.

Har även tittat på dessa högtalare
Opticon 6 - Dali

Det är en canvas fast med skum. Kallas för ljudabsorbent, nedanstående länk kan hjälpa dig i rätt riktning.
http://www.sofsci.com/sv/ljudabsorbenter-webshop

Om du måste köra hifiklubben, tycker jag du hellre skall köra på Dali rubicon 5 om du skall ha en golvhögtalare ifall du inte skall spela högt och Denon PMA-2500NE eftersom den har även en bra DAC, det hela blir på 45k och så lägger du resten på övrigt.

Ett litet puckoförslag som går loss på ca47k, Marantz förstärkaren ser klen ut på pappret, låt dig inte luras, förstärkaren klarar av det mesta, det sitter riktigt fina delar på insidan.
http://www.ljudupplevelser.se/audio-physic-classic-10-kampanj...
http://www.ljudupplevelser.se/marantz-pm11s3-p-958-c-135.aspx

Ett annat spännande alternativ
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/stereo-3/st...
http://www.hembioconsult.se/stereo/da-omvandlare/hugo
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/ljud/hogtalare/g...

Helt brittiskt
http://www.hembioconsult.se/stereo/forstarkare/fmj-a39
http://www.hembioconsult.se/stereo/da-omvandlare/arcam-irdac-...
http://www.hembioconsult.se/hogtalare/golvhogtalare/r500

Eller varför inte svenskt
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/99.36-flr-black
http://www.ljudupplevelser.se/primare-i32-media-kampanjpris-p...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Majsmannenn:

hifibutiken i Sundsvall är den närmsta butiken och dit är det drygt 20mil.

Hifibutiken ligger i Östersund och där har du också Jämtljud. Hifiklubben är däremot en specifik kedja så likställ inte dem med hifibutiker i stort och definitivt inte med Hifibutiken. Bor du 20 mil från Sundsvall så är det väl nordväst om för annars hade du inte uttryckt dig så och då har du väl närmare till Östersund ? Du har också Hifiguru och kanske inte så långt till Umeå ?
Jag har inte koll på om det finn nyare butiker i området men det finns fler än Hifiklubben i Sundsvall som säljer hifiprylar i det området.
Och så finns det butiker i Norge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips är också, att du tar helst Svart eller Vit färg, det passar i alla rum. Samt när man möblerar om eller målar om...

Eller om du har en fruga som mig och tvingade byta ut mina valnöts färgade Wharfedale (Väldigt snarlik Cervin Vega, men betydligt mycket bättre diskanter och mellanregistrar)

Permalänk
Medlem

Vill man ha något väldigt prisvärt så kan man ju leta efter Ino Audio piP eller t.ex. pi60(s) på hifimagasinet om man inte vill bemöda sig att gå den "långa" vägen med nybeställning.

Jag var själv i ungefär samma sits för ett par år sen, och är otroligt nöjd att jag inte la 60000kr på t.ex. Elac även om dom är väldigt fina högtalare. La istället ca 15000kr på piP och en Marantz Nr1605 och är hur nöjd som helst. När jag nån gång skaffar hus så blir det nog ett par pi60/s, men det är ett senare problem.

Permalänk
Skrivet av Majsmannenn:

Jag hade tänkt använda datorn som signalkälla med en usb kabel

OK. Skulle det kunna fungera med ett par aktiva högtalare, eventuellt med extern DAC? Om de har fjärrkontroll? Det begränsar visserligen antalet signalkällor, men om du tänkt använda datorn för alla sorters uppspelning borde det inte vara något problem.

Skrivet av Majsmannenn:

lägenheten är en öppen planlösning på drygt 40kvm men det sitter en skiljesvägg mellan kök och vardagsrummet.

Och inte mer än, säg, tre meter från platsen du planerat att ställa högtalarna till lyssningsplats?

Skrivet av Majsmannenn:

Aha. Så det gör inget att högtalarna syns, om de är snygga? Det borde gå att åstadkomma de ljudnivåer du vill ha med en kapabel stativhögtalare eller golvhögtalare.

Skrivet av Majsmannenn:

OK. Då hade jag nog satsat på distansköp. Det tar lite tid och du kommer troligtvis att lägga en del pengar på returfrakt, men i gengäld får du möjlighet att utvärdera högtalare hemma. Det kan inte poängteras tillräckligt: rummet spelar väldigt stor roll. Det som låter bra hos handlaren kan låta illa hemma.

Skrivet av Majsmannenn:

Det finns en drös produkter hos de flesta musikaffärer och lite mer designade lösningar, ofta direkt från tillverkaren. Tänk på att produkter som är avsedda att förbättra akustiken i kontorsmiljö sällan dämpar lägre frekvenser särskilt bra. Tjockare absorbenter behövs för att ge en jämn dämpning.

Digital signalbehandling kan vara ett bra alternativ till akustikåtgärder för att rätta till ojämn frekvensåtergivning i basområdet. Oftast består en sådan lösning av en mätmoj som används för att lokalisera problematiska frekvensområden och en programmerbar dosa som kopplas in någonstans i signalvägen (t ex mellan dator och förstärkare). MiniDSP är en populär produkt inom området.

Permalänk

@Majsmannenn: Om du överväger att åka till Sundsvall och lyssna kan jag även tipsa om Audio Video Design, www.avd.se, som kompletterar hifiklubbens sortiment ganska bra.

När jag har handlat där har dom kunnat matcha en del webbpriser ganska bra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite eftersom jag var ner till Sundsvall idag och provlyssnade en hel del.

Jag var både till Hifiklubben och AVD och lyssnade på 6 par högtalare Elac fs267, Focal Aria 948, Dali Zensor 7, B&W 684 S2, B&W CM8 S2
men det var bara ett par som verkligen gjorde ett stort intryck på mig och det var System Audio Mantra 70
Jag blev såld på en gång och andra högtalare än Mantra'n hade inte samma pondus eller lika klar diskant.

Jag provlyssnade på dom med en Hegel H80 förstärkare och den kombinationen lämnade en riktig live känsla som var mycket trevlig att lyssna på.

Tack för tipset om att åka till AVD @bjorn_m_eriksson , och tack för alla andra tips och råd jag fått.

Det jag behöver göra nu är att akustikreglera vardagsrummet, ska fara och kolla på några tjocka gardiner, golvmattor och jag köpte några dämpkuddar på biltema igår när jag var dit, kostade 150:- för 5 stycken så jag köpte 10st, någon som har erfarenhet av dom eller tips rent generellt när det gäller att reglera akustiken, alla tips och råd välkomnas

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Majsmannenn:

[...]jag köpte några dämpkuddar på biltema igår när jag var dit, kostade 150:- för 5 stycken så jag köpte 10st,

Oj...de här?
Alldeles för låg densitet/för stora porer för att absorbera särskilt effektivt och alldeles för tunna för att dämpa särskilt långt ned i frekvens.
Man brukar räkna med att absorbenter dämpar ljud vars våglängd (våglängd i meter ≈ 340/frekvensen i hertz) är upp till fyra gånger så stor som absorbenten är tjock.

Permalänk

@Majsmannenn: Kul att du gillade butiken, den ligger ju inte lika uppenbart till som hifiklubben och är lättare att missa!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majsmannenn:

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite eftersom jag var ner till Sundsvall idag och provlyssnade en hel del.

Jag var både till Hifiklubben och AVD och lyssnade på 6 par högtalare Elac fs267, Focal Aria 948, Dali Zensor 7, B&W 684 S2, B&W CM8 S2
men det var bara ett par som verkligen gjorde ett stort intryck på mig och det var System Audio Mantra 70
Jag blev såld på en gång och andra högtalare än Mantra'n hade inte samma pondos eller lika klar diskant.

Jag provlyssnade på dom med en Hegel H80 förstärkare och den kombinationen lämnade en riktig live känsla som var mycket trevlig att lyssna på.

Tack för tipset om att åka till AVD @bjorn_m_eriksson , och tack för alla andra tips och råd jag fått.

Det jag behöver göra nu är att akustikreglera vardagsrummet, ska fara och kolla på några tjocka gardiner, golvmattor och jag köpte några dämpkuddar på biltema igår när jag var dit, kostade 150:- för 5 stycken så jag köpte 10st, någon som har erfarenhet av dom eller tips rent generellt när det gäller att reglera akustiken, alla tips och råd välkomnas

Jag tycker hegel är en väldigt dålig match för SA. SA behöver en förstärkare som plockar fram mellan/diskant, det gör inte hegel den är allt för platt och har för mycket fokus i basen, det berorpå att Hegel har en allt för hög dämpfaktor, sedan är dac i h80 inget vidare i USB ingången eftersom USB ingången inte använder asynkron klockning.