Fråga gällande 3 års regeln

Permalänk
Avstängd

Fråga gällande 3 års regeln

Jag köpte en Iphone via MediaMarkt 20141010, tecknade ett Telenor abonnemang och fick då telefonen för 1 kr.

Jag råkade tappa telefonen i backen 201511xx och utnyttjade då min hemförsäkring och fick telefonen reparerad av Apple via att jag fick en utbytestelefon som var ny.

Nu när jag åkte på semester så slutade helt plötsligt touchen på min mobil att fungera och skärmen fick vita streck som försvann om jag lätt tryckte på skärmen vid simkorts sidan och så fick jag ibland igång touch funktionen, Inget fysiskt har hänt med telefonen utan den slutade funka helt spontant . Inga yttre fel på telefon alls. Så det har med andra ord blivit något fel inne i telefon som borde vara produktions fel.

Jag ringde Apple för att försöka reda ut och kolla gällande konsumentköpslagen och dessa 3 år som man kan påvissa att felet var där vid köp. Apple i sin tur hänvisar mig till att kontakta MediaMarkt då det var där jag köpte telefon, trots att jag fått en "ny" via Apple då jag använde deras Service tjänst.

mitt abonnemang går ut nu i nov och jag undrar vad för rättigheter jag har i det här?

Är det värt att gå till MediaMarkt och hävda konsumentköpslagen då telefonen bara slutat fungera. Garatin är på 1 år, och det har snart gått två år, samt att telefon är utbytt via Apple, så då kan ju MediaMarkt hävda att telefonen jag nu har inte är såld av dom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Entusiast

Kontakta MediaMarkt, du har 3 års konstadsfri reklamationsrätt i Sverige, annars är det bara att hänvisa till ARN så blir det fart.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag råkade tappa telefonen i backen 201511xx och utnyttjade då min hemförsäkring och fick telefonen reparerad av Apple via att jag fick en utbytestelefon som var ny.

Dock har du ju inte haft den nya telefonen i över ett år, så det finns en chans att den fortfarande täcks av Apples garanti.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dock har du ju inte haft den nya telefonen i över ett år, så det finns en chans att den fortfarande täcks av Apples garanti.

Med Apple har man ett års garanti från köp oavsett om den byts ut pga garantiärende. Dvs får man telefonen utbytt efter 9 månader så har man bara 3 månaders garanti kvar på nya telefonen.

OnT: Gå och prata med butiken du har köpt telefonen (tecknat abonnemanget) och hör vad de säger. Säg att vad som har hänt med telefonen så hjälper de dig så gott de kan. Att komma in och kräva saker pga lagar osv brukar inte göra saken bättre (kommer ifrån före detta MM anställd).

Ett annat alternativ är att prata med telenor då de är dem du har ditt avtal tecknat med och borde också kunna hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Med Apple har man ett års garanti från köp oavsett om den byts ut pga garantiärende. Dvs får man telefonen utbytt efter 9 månader så har man bara 3 månaders garanti kvar på nya telefonen.

Fast har han nytjat sin hemförsäkring för att få en ny, och inte garantin, så "borde" det vara en ny telefon, med ny garantiperiod? Oavsett så är det så klart tre års reklamationsrätt, så bara att reklamera, men i alla fall...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast har han nytjat sin hemförsäkring för att få en ny, och inte garantin, så "borde" det vara en ny telefon, med ny garantiperiod? Oavsett så är det så klart tre års reklamationsrätt, så bara att reklamera, men i alla fall...
B!

Som jag minns det är det 1 års garanti från det datumet du köpt telefonen oavsett garantiärenden / reparationer. Nu är det dock ett bra tag sen jag fick den utbildningen så det kan ju klart ha ändrats.

Permalänk
Avstängd

Ja så tänker jag göra. Jag är alltid mjuk när det gäller sånt här. Är man en Douchbag mot folk så blir man Douchbag behandlad tillbaka. Dock så kommer jag kräva min rätt om det är så att dom inte är behjälpliga. (Så länge det är min rätt)
Enligt Apple så är det MM jag skall vända mig till då det är dom som "sålt" telefonen till mig även om det är via Telenor som jag ingått ett avtal med.

Skrivet av PyzzeN:

OnT: Gå och prata med butiken du har köpt telefonen (tecknat abonnemanget) och hör vad de säger. Säg att vad som har hänt med telefonen så hjälper de dig så gott de kan. Att komma in och kräva saker pga lagar osv brukar inte göra saken bättre (kommer ifrån före detta MM anställd).

Ett annat alternativ är att prata med telenor då de är dem du har ditt avtal tecknat med och borde också kunna hjälpa dig med hur du ska gå till väga.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Fick min Iphone 5S utbytt via hemförsäkringen förra året, ett år efter mitt Telia-abonnemang startade. Har också funderat på vad jag skulle göra i en liknande situation.

Själv hade jag nog vänt mig till försäkringsbolaget i första hand, det var deras "rekommenderade" bolag som bytte ut min telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Som jag minns det är det 1 års garanti från det datumet du köpt telefonen oavsett garantiärenden / reparationer.

Det är det säkert, när man nytjar garantin från Apples sida, eller rent av sin reklamationsrätt. Men har försäkringsbolaget varit inblandat, speciellt hemförsäkringen, så är det rimligtvis en ny telefon man hämtat ut, och med det ny garantitid. Och oavsett, så är det mer än väl inom reklamationstiden på tre år...

Skrivet av PyzzeN:

Nu är det dock ett bra tag sen jag fick den utbildningen så det kan ju klart ha ändrats.

Jag har ingen anledning att tro att det har ändrats. Apple är ökända för sin dåliga garanti. Trösten är att man inte behöver den speciellt ofta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Den nya telefonen täcks troligtvis inte av någon reklamationsrätt överhuvudtaget då ditt hemförsäkringsbolag köpt den av Apple som jag förstår det?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Nej, Jag gjorde en reparations begäran via apple. Fick en kostnad för reparation av skada, Försäkringsbolaget betalar skadan - självrisk och jag fick en utbytestelefon som var ny av Apple istället för den gamla reparerad.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Så du betalade Apple för utbytesenheten? Jag ser fortfarande inte hur den täcks av någon reklamationsrätt, den ursprungliga produkten har du ju inte längre kvar... Men du borde kolla med din ÅF om de kan hjälpa dig.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Nej, Jag betalade Apple för att få min telefon reparerad, Att jag fick en ny telefon var inget jag var medveten om.
Allt detta borde finnas registrerat i Apples system och således borde även reklamationsrätten gå över till den nya produkten.

För övrigt så var jag i kontakt med MediaMarkt igår och dom hjälpte mig skapa ett ärende, en kostnad på 750:- som utgår om produkten visar sig vara ett reklamationsärende. Jag är beredd att kontakta Arn för att få råd i frågan om det visar sig att dom hävdar att pga jag fått en utbytes produkt så gäller inte reklamationsrätten. Jag anser att reklamationsrätten borde gälla FROM det datum produkten köptes oavsett om jag fått en ny utbytesprodukt ( I rimlighetens fall så borde ju även garantin på ett år gälla på en ny utbytesprodukt, men det är en annan fråga.)

Skrivet av 2000+:

Så du betalade Apple för utbytesenheten? Jag ser fortfarande inte hur den täcks av någon reklamationsrätt, den ursprungliga produkten har du ju inte längre kvar... Men du borde kolla med din ÅF om de kan hjälpa dig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

@Neonodia:

hade du via hemförsäkring fått pengar och köpt en ny mobil så hade varit en ny garantitid.

byter man telefon via DOA, garantifel, reparation så är det kvitto nr.1 som gäller med tidsbegränsningen, du köper ju inte en ny

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Precis och jag har inte hävdat något annat.

Skrivet av moonblase:

@Neonodia:

hade du via hemförsäkring fått pengar och köpt en ny mobil så hade varit en ny garantitid.

byter man telefon via DOA, garantifel, reparation så är det kvitto nr.1 som gäller med tidsbegränsningen, du köper ju inte en ny

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Neonodia:

Någon har skickat in en fråga till Lawline angående detta om reklamationsrätten förnyas vid reparerad/utbytt produkt eller om den räknas från inköpsdatum. Enligt Lawline säger ARN att reklamationstiden förnyas (givetvis gäller det inte den garanti som MM gett ut). Vilket även borde innebära att de första 6 månaderna efter reparation/utbyte så är det säljaren som ska bevisa att felet inte är ursprungligt, inte säljaren.

Citat:

Just i enlighet med ARNs påstående talar lag och andra rättskällor för att reklamationsfristen, enligt Konsumentköplagen, börjar löpa om på nytt efter att konsumenten fått den ursprungliga varan reparerad eller utbytt mot en ny produkt. Tanken är givetvis att konsumenten inte skall hamna i en sämre ställning enbart för att säljarens vara visade sig vara bristfällig. - See more at: http://lawline.se/answers/reklamationstidens-startpunkt-vid-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Nej, Jag betalade Apple för att få min telefon reparerad, Att jag fick en ny telefon var inget jag var medveten om.
Allt detta borde finnas registrerat i Apples system och således borde även reklamationsrätten gå över till den nya produkten.

För övrigt så var jag i kontakt med MediaMarkt igår och dom hjälpte mig skapa ett ärende, en kostnad på 750:- som utgår om produkten visar sig vara ett reklamationsärende. Jag är beredd att kontakta Arn för att få råd i frågan om det visar sig att dom hävdar att pga jag fått en utbytes produkt så gäller inte reklamationsrätten. Jag anser att reklamationsrätten borde gälla FROM det datum produkten köptes oavsett om jag fått en ny utbytesprodukt ( I rimlighetens fall så borde ju även garantin på ett år gälla på en ny utbytesprodukt, men det är en annan fråga.)

Hade du gått via ÅF hade reklamationsrätten eventuellt gällt. Reklamationsrätten lär upphöra sekunden som din produkt går sönder via yttre åverkan (är inte helt säker på detta men det verkar mest logiskt). Nu har du inte vänt dig till ÅF för reparationen (vad jag förstår), utan direkt till tillverkaren. Jag förstår att du ville ha den reparerad men Apple valde att byta ut den (standard). Den nya telefonen har ett helt nytt IMEI-nr och är inte registrerad som såld av ÅF. Därför borde det enligt min logik inte finnas någon som helst reklamationsrätt på den nya telefonen.

Men en schysst ÅF skulle kunna se ditt problem, för om du hade gått via dom för reparation så hade ju utfallet blivit det samma, bara det att det hade funnits i deras system. Och därmed hade de säkert kunna ta på sig att reparera enheten under reklamationsrätten (även om den eventuellt inte gäller efter att utbytesenhet har lämnats ut).

Jag vet som sagt inte vad som gäller i det här ganska unika fallet (jag har aldrig läst om något liknande). Det jag skriver är inte fakta utan bara eget resonemang enligt min logik. Jag hoppas naturligtvis att det löser sig för dig!

Visa signatur