the break down: GTX 980 vs GTX 1060

Permalänk
Medlem

the break down: GTX 980 vs GTX 1060

Hej,

Jag kliver upp från mitt GTX 560 Ti och ligger på en 3kkr-budget. Jag tänker mig att det till slut ställs mellan GTX 980 4GB "turbo" (vad tusan nu det dessutom betyder?) och GTX 1060 6GB. Jag förstår att de är likvärdiga och förutsatt att de båda två kostar exakt lika mycket: vilket kort är egentligen det bästa kortet? Jag är djupt kluven.

> GTX 980 (detta är det enda 980 jag hittar med erbjudande runt 3000kr)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/241734-asus_geforce_gtx_980_4gb_turbo

> GTX 1060 (om GTX1060 så kan jag förstås ta en annan variant av kortet, men helst inte ett över 3300kr)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248512-msi_geforce_gtx_1060_6gb_oc&atcl=search:result

I nästan alla reviews jag läser så verkar GTX980 egentligen lägga sig alldeles precis någon liten fps över GTX1060 i de flesta spel, men dels kan jag inte begripa hur det går till när jag samtidigt läser specsen och dels verkar GTX1060 ändå segra i varje reviews summary. Ändå placeras GTX980 högre i de flesta benches, medan (igen) GTX1060 på papperet ser mer attraktivt ut på allt utom att det verkar sakna ett par Cuda-kärnor mot GTX980 och har en litet trängre buss. Skönt att 1060 sparar en betydande del watt dessutom. Men om man rent spekulativt skulle höja watt-talet på GTX1060 att dra lika mycket som ett 980 och sedan få nya drivisar om ett halvår, skulle det kanske lyckas dra nytta av metallen på ett bättre sätt hos GTX1060 och helt enkelt rendera det till en framtida segrare? Det är väl ändå inte så sjukt hög strömförbrukning att

Jag är så sjukt kluven, och kanske har jag bara trögt att inse att de är två skuggor av jämbördig styrka och att jag överdriver valet mellan dem? Vad säger ni GPU-fantaster? Och vad faderlunda innebär geforce "turbo", mitt lata googlande leder enbart till explicita kort och inga riktiga konceptförklaringar.

Varmt tacksam för alla åsikter och svar.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

"Skönt att 1060 sparar en betydande del watt dessutom."

vilket i de flesta fall betyder tystare. 1060 verkar vara skitbra
480 med eftermarknadskylare verkar vara långt borta än.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Hej,

Jag kliver upp från mitt GTX 560 Ti och ligger på en 3kkr-budget. Jag tänker mig att det till slut ställs mellan GTX 980 4GB "turbo" (vad tusan nu det dessutom betyder?) och GTX 1060 6GB. Jag förstår att de är likvärdiga och förutsatt att de båda två kostar exakt lika mycket: vilket kort är egentligen det bästa kortet? Jag är djupt kluven.

> GTX 980 (detta är det enda 980 jag hittar med erbjudande runt 3000kr)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/241734-asus_geforce_gtx_980_4gb_turbo

> GTX 1060 (om GTX1060 så kan jag förstås ta en annan variant av kortet, men helst inte ett över 3300kr)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248512-msi_geforce_gtx_1060_6gb_oc&atcl=search:result

I nästan alla reviews jag läser så verkar GTX980 egentligen lägga sig alldeles precis någon liten fps över GTX1060 i de flesta spel, men dels kan jag inte begripa hur det går till när jag samtidigt läser specsen och dels verkar GTX1060 ändå segra i varje reviews summary. Ändå placeras GTX980 högre i de flesta benches, medan (igen) GTX1060 på papperet ser mer attraktivt ut på allt utom att det verkar sakna ett par Cuda-kärnor mot GTX980 och har en litet trängre buss. Skönt att 1060 sparar en betydande del watt dessutom. Men om man rent spekulativt skulle höja watt-talet på GTX1060 att dra lika mycket som ett 980 och sedan få nya drivisar om ett halvår, skulle det kanske lyckas dra nytta av metallen på ett bättre sätt hos GTX1060 och helt enkelt rendera det till en framtida segrare? Det är väl ändå inte så sjukt hög strömförbrukning att

Jag är så sjukt kluven, och kanske har jag bara trögt att inse att de är två skuggor av jämbördig styrka och att jag överdriver valet mellan dem? Vad säger ni GPU-fantaster? Och vad faderlunda innebär geforce "turbo", mitt lata googlande leder enbart till explicita kort och inga riktiga konceptförklaringar.

Varmt tacksam för alla åsikter och svar.

Själv hade jag kört på ett gtx1060 på grund av den nyare arkitekturen.
Ifall jag skulle köra sli i framtiden så hade jag kört på ett 980.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Själv hade jag kört på ett gtx1060 på grund av den nyare arkitekturen.
Ifall jag skulle köra sli i framtiden så hade jag kört på ett 980.

På vilket vis är den nyare arkitekturen i sig självt ett positivt argument? Inte sarkastiskt menat alltså, jag försöker att förstå.

När man sagt att man nog ska nerfa gtx1060 litet genom att sänka 6GB till blyga 3GB och strama ned några cudakärnor till, kan man då tro att alla framtida drivrutiner kommer att vara uteslutande anpassade för det nedsvagade kortet? Det nya sänkta kortet får ju inte ett annat namn så man kommer väl inte orka underhålla utvecklingen för två subvarianter av samma kort (både gtx1060 "6GB" och gtx1060 "3GB"). Gtx1060 verkar bara utprestera gtx980 med samma små mariginella fps som gtx980 utpresterar gtx1060, fast i betydligt färre av de testade spel jag läst om. 1060 borde väl nästan förlora mot 980 i en sammanställd total? Och räkna för all del in andra uppgifter än att spela spel, jag game:ar så otroligt sällan ändå.

Jag förstår magkänslan av att gtx1060 är nyare och att det borde kännas bättre, men jag försöker att undvika den magkänsla jag inte kan utveckla och förklara roten till. Ny arkitektur kanske framförallt gör en billigare tillverkning för allt vad jag vet. Förutom strömsnålheten undrar jag utifall jag förstår rätt när jag läser ut gtx980 som det (knappt mätbart) bättre kortet.

Jag gillar ju förstås inte att betala för mer el än jag behöver. Samtidigt kan jag inte sluta titta på att gtx980 ligger på 8:e plats i passmark lista.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

...och vad tusan betyder "turbo"? Deras turbokort framstår alltid som en budgetvariant men jag förstår inte vad som kommer med (eller inte kommer med) ett turbokort över exvis ett strix/whatever.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

1060 drar mindre ström <-> lägre värmeutveckling och därmed potential för att vara tystare. 1060 kanske kommer att fungera bättre i DX12 och Vulkan. Finns större chans för drivrutinsoptimeringar som kommer att ge 1060 bättre prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på att 1060 började komma in.

Om du inte vill göra det så hade jag kört på detta.

http://www.sweclockers.com/test/19726-evga-geforce-gtx-980-su...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221

Permalänk
Medlem

RX480 Nitro?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

På vilket vis är den nyare arkitekturen i sig självt ett positivt argument? Inte sarkastiskt menat alltså, jag försöker att förstå.

När man sagt att man nog ska nerfa gtx1060 litet genom att sänka 6GB till blyga 3GB och strama ned några cudakärnor till, kan man då tro att alla framtida drivrutiner kommer att vara uteslutande anpassade för det nedsvagade kortet? Det nya sänkta kortet får ju inte ett annat namn så man kommer väl inte orka underhålla utvecklingen för två subvarianter av samma kort (både gtx1060 "6GB" och gtx1060 "3GB"). Gtx1060 verkar bara utprestera gtx980 med samma små mariginella fps som gtx980 utpresterar gtx1060, fast i betydligt färre av de testade spel jag läst om. 1060 borde väl nästan förlora mot 980 i en sammanställd total? Och räkna för all del in andra uppgifter än att spela spel, jag game:ar så otroligt sällan ändå.

Jag förstår magkänslan av att gtx1060 är nyare och att det borde kännas bättre, men jag försöker att undvika den magkänsla jag inte kan utveckla och förklara roten till. Ny arkitektur kanske framförallt gör en billigare tillverkning för allt vad jag vet. Förutom strömsnålheten undrar jag utifall jag förstår rätt när jag läser ut gtx980 som det (knappt mätbart) bättre kortet.

Jag gillar ju förstås inte att betala för mer el än jag behöver. Samtidigt kan jag inte sluta titta på att gtx980 ligger på 8:e plats i passmark lista.

...och vad tusan betyder "turbo"? Deras turbokort framstår alltid som en budgetvariant men jag förstår inte vad som kommer med (eller inte kommer med) ett turbokort över exvis ett strix/whatever.

I SweClockers index är 980 ca 1% bättre än 1060.
Passmark litar jag inte på. I listan får 1080 högre poäng än Titan XP trots att det senare presterar betydligt bättre.
Jag skulle ha valt 1060.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Det du skrivit sammanfattar i princip det jag tänker om den nyare arkitekturen, att den drar mindre och blir billigare att tillverka. Jag tror inte att man gör ett felköp ifall man köper ett gtx 980 i dagsläget, eftersom skillnaden inte verkar vara särskilt stor.

Turbo kylaren är en lite högljuddare fläkt (av vad jag har kunnat läsa till) som använder sig av typen blower som jag inte vet så mycket om.

Gtx 760 såldes i 2gb och 4gb, skillnaden syntes tydligt på priset. förmodligen kommer gtx 1060 också delas upp med 3 varav 6 i namnen.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remorse:

Jag hade väntat på att 1060 började komma in.

Om du inte vill göra det så hade jag kört på detta.

http://www.sweclockers.com/test/19726-evga-geforce-gtx-980-su...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221

Varmt tack för tipset! Om GTX 980 är det där ännu bättre än den länk jag hittade, men de marginellt lägre fps till trots kanske jag lutar åt ett GTX 1060 ändå. Fast mina motsvarande investeringar har inte gått som jag väntat när jag blandat in de där förhoppningarna om att framtiden minsann ska visa mitt köp som en bättre, till slut...

Jag lutar ändå åt GTX 1060, det enda jag hittar tillgängligt för köp med någorlunda ok leveranstid är 'Asus GTX 1060 6GB Dual OC'-variant för 3300 kr. Ingen som vet varifrån jag kan köpa/beställa ett MSI (https://www.inet.se/produkt/5402825/msi-geforce-gtx-1060-6gb-gt-oc/#specs ) där kortet finns i lager? Två fläktar minimum är väl ett gott mantra för nytt grafikkort. Jag förstår att man får några ytterligare hertz om man sakta fiser fram ett par ytterligare hundra för Strix- eller Gaming-korten, men jag kan inte motivera det riktigt. Då hamnar jag närmre 1000 kr ifrån ursprungsidén om GTX 980, och de korten är nog inte 1000 kr bättre heller. Dessutom har de samma trånga lilla bandbreddsbuss som alla GTX 1060 så jag ser inte den stora vinsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

1060 drar mindre ström <-> lägre värmeutveckling och därmed potential för att vara tystare. 1060 kanske kommer att fungera bättre i DX12 och Vulkan. Finns större chans för drivrutinsoptimeringar som kommer att ge 1060 bättre prestanda.

Jag förstår till slut att DX12 och Vulkan nog är goda argument, eftersom de fungerar på mystiskt annorlunda sätt för grafikkortsutvecklingen. När det kommer till 1060: ett 'dual' tycks gå på 6pin connectors och ett 'strix' tycks gå på 8pin. Ska man då vara en rutinerad överklockare för att det ska vara läge att ge sig på en på 8pin som ju kan försörja ett kort med högre watt (har faktiskt aldrig överklockat) eller är det tvärtom säkrare för en nybörjare att leka med större watt-marginaler om man nu vill fega till sig lite försiktig extrakraft? Planerar ingen överklockning men man vet ju aldrig, kanske krutar jag. Samtidigt, om jag kan klara mig på ett kortare grafikkort och låta buren sitta där den sitter och dessutom ha ett par hundra över så ser jag nog det som en behaglig bonus

Visa signatur