Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Har du länk till listan?

http://spridningskollen.se/rattighetsinnehavare/
Bara hammra f5 till du kommer in ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zeagan:

Någon som vet ifall det skulle skilja sig mellan PPTP jämfört med t.ex. openvpn vad gäller denna typ av övervakning?

Mer exakt vad är det du undrar över? Om VPN-leverantören lämnar ut loggar spelar det ingen roll vilken typ av VPN du använder.

Mitt RT-N65U kör okrypterad PPTP via LexVPN vilket innebär att Stadsnätet kan snoka trots att Bahnhof inte lagrar mitt IP. SSID på mitt öppna WiFi är "PiratPartiet". Min icke-VPN'ade Tor Exit Nod lär dock dra mer uppmärksamhet till sig - något som jag fått erfara. Om detta är framtiden lär det inte dröja förrän VPN och Tor går från att vara subversivt till olagligt att använda i Sverige. Hemska tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Problem ett är ju att streaming-utbudet är riktigt dåligt, när en film släpps fysiskt vill man ju kunna se den samtidigt via streaming. Det tror jag inte nån tjänst har nu, plus att man inte ens kan följa sina alla sina favoritserier via streaming-tjänster då allt inte finns där.

Problem två är att dessa tjänster inte håller måttet. Netflix är helt klart bäst av de jag testat, fungerar alltid och hygglig bild och surround-ljud. C More och Viaplay har taskig kvalité på materialet, bara tvåkanaligt ljud och funkar sådär. HBO Nordic har jag inte testat själv men jag har inte hört talas om någon som tycker det fungerar bra.

Det är ju sånt snack om UHD-TV osv. men det finns ju inte ett enda sätt idag att få en riktigt schysst FHD-stream med DTS eller DD(+) idag!

Om bara dessa bolag kunde samsas, sluta med detta rättighetsskitsnacket och skapa en tjänst som har det mesta man vill se med skaplig kvalité så skulle jag gladeligen pröjsa 500 spänn i månaden.

Som konstaterats innan, typ Spotify för film och serier.

Netflix har 5.1 ljud, men det kräver netflix appen antingen i win 8/10 eller tv/mobil. Tycker kvaliteten är helt okej något bättre än tv sändnigar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Någon som ver hur bbb ställt sig till detta?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nu sitter väl alla som inte vågar låna ut sina internetupkopplingar och har fingeravtrycksläsare på sina datorer ordentligt med skägget i brevlådan när de får kravbrev.

Får väl säga att enns trådlösa är öppet där hemma så ingen vet inte om någon luffare sitter på altanen och drar ner något.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Och kriget fortsätter!

Fy vilka fasoner filmindustrin håller på med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

De verkar vara ute efter alla som tankat någon av filmerna/serierna i listan på deras hemsida (finns även en lista här i tråden).

Vad exakt bör man göra om man får ett kravbrev från dem?

Ignorera det.

De har kört på med den där scamen ganska länge i tyskland.

De kan inte fälla någon pga. att de äger en internetuppkoppling. Det måste finnas bevis att det var du som gjorde det.

Vill du ändå göra något så förklara din oskyldighet i ett brev. Möjligen har grannen hackat ditt wifi? Har du ens lösenord på din wifi uppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Har du länk till listan?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

får man kravbrev är det ju bara säga att man känner uppladdaren av påstådd film, och att det därmed är privatkopieringen, vilket är dels lagligt i Sverige, och vi betalar en avgift för att få göra det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i detta kan jag bara fråga e det olagligt att ladda ner också eller bara dela med sig och jag som har comhem har jag något att oroa mig över jag har netflix men netflix har tyvärr inte allt.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det är nedladdningen som är olaglig, inte att du tittar på den.

Det är väldigt lätt att jämföra fildelning med stöld och tycka att man inte stulit något eftersom ingen kan bevisa någon förlorad intäkt men det är inte så lagen är skriven. Har du laddat ner en upphovsskyddad film/serie/program etc så har du begått ett brott, oavsett om du tänkt köpa materialet eller inte.

Exakt! Det är det som gör det så tragikomiskt när diverse "Richard Rättrådig" här och på andra ställen envist raljerar om att det är "Stööööööööööld!".. Det faktum att det INTE är stöld ger upphovrättsinnehavare mycket större utrymme för att sätta dit och få kompensation.

Permalänk
Medlem

ponera att någon sitter på en stängd tracker med kryptering. då för att kunna se vad hen delar ut så måste väl isf spridningskollen sitta på samma tracker?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Allt som krävs är alltså lite kunskaper i "notepad", hur innehållet i en log fil ser ut och några IP addresser, sen är det bara börja skicka ut kravbrev...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

får man kravbrev är det ju bara säga att man känner uppladdaren av påstådd film, och att det därmed är privatkopieringen, vilket är dels lagligt i Sverige, och vi betalar en avgift för att få göra det.

Det verkar ganska dumt. Bättre att låtsas som inget. En internetuppkoppling är inte begränsad till en dator och dessutom har du förhoppentligvis inte lämnat dina fingeravtryck/iris scan när du kopplade upp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ignorera det.

De har kört på med den där scamen ganska länge i tyskland.

De kan inte fälla någon pga. att de äger en internetuppkoppling. Det måste finnas bevis att det var du som gjorde det.

Vill du ändå göra något så förklara din oskyldighet i ett brev. Möjligen har grannen hackat ditt wifi? Har du ens lösenord på din wifi uppkoppling?

Nej jag tänkte mer allmänt. Jag har både Netflix, TV och HBO Nordic som tillgodoser mina behov för tv-serier/filmer men har självklart haft släkt och vänner över. Alla har fått tillgång till min WiFi och risken finns att någon av dessa har laddat ner något som finns på listan över.

Om man får ett kravbrev, innehåller inte dessa en faktura som har ett specifikt datum? D.v.s. om man ignorerar det så får man påminnelse + påminnelseavgift ... -> Kronofogden kontaktas?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Finns det information om hur länge de har bevakat dessa filmer/serier?

Permalänk
Medlem

@wRRM: Jag tänker mer på om det är delningen de försöker förhindra eller hämtningen. Då jag kan förstå 2000kr per film för delning men inte för hämtning och det är mer effektivt att få bort delarna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Polisen har inte resurser att uträtta dessa ärenden så det kommer mest troligt inte att väckas åtal, men om de nu skulle lägga beslag på din dator så finns det en chans att de kan återskapa filerna. När du tar bort något så säger du bara till Windows att det är okej att skriva över detta, men det ligger i själva verket kvar tills något skrivs över datan. Så det absolut säkraste du kan göra är att köra en borr rakt genom hårddisken Men invänta brev till att börja med innan du tar fram borrmaskinen

Skriva över datan och sen i så fall mal sönder själva skivorna att göra par hål hjälper inte. Repa sönder dessa i stället. Men i första fall räcker det att skriva över tomma blocken (dagens hdd är så exakta att spåret blir överskrivet så pass mycket att det är oläsbart).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Netflix har 5.1 ljud, men det kräver netflix appen antingen i win 8/10 eller tv/mobil. Tycker kvaliteten är helt okej något bättre än tv sändnigar.

Ja tv-sändningar är i regel inget vidare. Dessutom måste man ibland betala extra för att få HD-kanalerna, riktigt kass.

Jo Netflix kör ju DD+, vilket det inte är något fel på. För mig som i princip uteslutande kör Chromecast så får jag oftast bara DD+ om jag startar streamen på telefonen först och sedan castar, mycket märkligt.

Permalänk
Medlem

Även om de flesta jag känner kör VPN till allt kan man aldrig vara säker.. Men det är bara att överklaga och hävda att någon hackat dit trådlösa nätverk. Ingen vanlig svensson har så stor kolla på sin anslutning så man vet när någon använder den.

Tidigare krävdes husransakan och det kommer även nu krävas någon form av fysiskt bevis att just du som står på anslutningen tankat ner materialet, som men fortkörning med bil.. ansiktet måste synas på bilden.

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Nej jag tänkte mer allmänt. Jag har både Netflix, TV och HBO Nordic som tillgodoser mina behov för tv-serier/filmer men har självklart haft släkt och vänner över. Alla har fått tillgång till min WiFi och risken finns att någon av dessa har laddat ner något som finns på listan över.

Om man får ett kravbrev, innehåller inte dessa en faktura som har ett specifikt datum? D.v.s. om man ignorerar det så får man påminnelse + påminnelseavgift ... -> Kronofogden kontaktas?

Får du en tidsbestämd faktura skickar du tillbaks den.

Sen kan du skicka en kopia av den till polisen tillsammans med en anmälan om bedrägeri försök.

Det första bör du absolut göra tillsammans med ett bestridande. Det andra är mer för att visa att du har bollar nog att kallas man. Du har inte fällts för något brott och har ej heller beställt någon tjänst, så varför skulle du betala en faktura som skickas till dig?

Permalänk

Om det är någon som så småningom får ett kravbrev skulle jag gärna vilja se hur det är utformat.

[Disclaimer: är journalist och intresserad av att skriva om detta]

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Man ska se till att bestrida fakturan

Jag är inte så säker på att det kommer behövas. De kan inte gärna hävda att man redan har ingått ett avtal, så att försöka skicka fakturan vidare är omöjligt. Det bör ganska klart framgå av fakturan att betalning är att i ngå avtalet, och om man inte betalar kan ärendet gå vidare, men inte till fogden.

Skrivet av Fototoken:

Är det inte så att den som har tecknat avtalet med ISP:n som är ansvarig för hur linan används?

Nej, nej, och nej. Absolut inte, och aldrig. I avtallet med ISP'n står det att du hålls ansvarig för vad uppkopplingen används till, men det gäller bara mellan tecknaren och ISP'n och är inte en genväg för alla att använda så att de kan döma avtalstecknaren för eventuella brott. Det är helt enkelt en friskrivning för att man som ISP ska kunna stänga av obekväma kunder, oavsett om de är obekväma själva, eller om de är utsatta för obekväma aktiviteter.

Skrivet av Fototoken:

Om det nu inte skulle vara så, då är det ju bara att sätta sitt WiFi till öppet och sedan säga "jag har ju ingen aaaning om vem som använder mitt nät så därför tänker jag inte ta mitt ansvar för om någon laddat ner något illegalt"?

Precis så är det. Och eftersom du som nätverkare inte har någon skyldighet att logga, blir det svårt att bevisa vem som haft tillgång till nätverket, och när.

Skrivet av Fototoken:

Om man har en egen router som sitter istället för ISP:ns egna, kan ISP:n utläsa macadresserna ändå? Om Spridningskollen nu har ett IP från PirateBay eller var de nu fått IP-uppgifterna från, kan de då även se exakt vilken dator som laddat ner det påstådda materialet?

Rimligtvis skickar du med MAC med dina kommunikationer oavsett vilken router som används. Du får börja göra det till en vana att rotera MAC mellan hushållets olika datorer... Det är inte helt sällsynt att de går att ställa in önskad MAC via drivrutinerna...

Skrivet av Fototoken:

Som flera säger, det känns verkligen fishy det här med att de verkligen skulle ha rätt att göra som de gör...

Får? De får så klart göra vad de vill, så länge de inte bryter mot lagen. Däremot är det sjukt dålig stil att ISP'er faktiskt lämnar ut uppgifter till dem, och när deras papper kommer har man ingen som helst skyldighet att betala.

Skrivet av hulkenstrong:

Har ett brott skett ska man ha starka bevis som styrker att personen i fråga begått brottet. Ett ip bevisar inte att en viss person begått det aktuella brottet.

Så länge vi pratar brottsmål är det 100% så här. Börjar vi i stället prata civilrättsliga mål är kraven på bevisföring annorlunda, men det torde även vara svårt att kräva ut uppgifterna från ISP'n för att sen gå till civilrättsligt mål... Så jag vet inte om underlaget håller för ett civilrättsligt mål.

Skrivet av hulkenstrong:

Tror jag ska stänga av lösenordet på mitt Wi-Fi bara för att.

Stänga av det, eller avsiktligt använda ett svagt lösenord. Jag satte upp ett WiFi specifikt för den här anledningen för säkert 15 år sedan. I takt med att tekniken går framåt har det uppgraderats, men det var först för ett par år sedan som jag faktiskt fick egen nytta av att uppkopplingen är tillgänglig. Se bara till att separera det trådlösa från resten av det privata nätverket, så att inte folk kommer åt privata resurser när de surfar över det trådlösa...

Skrivet av Zy77en:

Hur funkar det om man sitter på en allmän plats, typ tågstation, fik eller nåt sånt och laddar ner på ett öppet wifi där? Kan dom då spåra till den specifika enheten? O hur vet dom vem som äger just den enheten?

Man kan triangulera, och ta dig på bar gärning. Men att komma i efterhand och försöka säga att du fildelade vid tidpunkt X... Inte en chans.

Skrivet av henkiii:

Helt fantastiskt att ett privat bolag helt godtyckligt kan skicka ut kravbrev till tusentals personer utan att någon har dömts eller uppsåt påvisats.

Jag tycker det är skitbra. Papperna som skickas ut kommer garanterat innehålla finstilt som innebär att man ingår ett avtal med Spridningskollen som motpart när man betalar. Det är inte ett "kravbrev" man är skyldig att betala, och inte heller ett skydd mot att någon annan part tar upp samma brottslighet, och går vidare till rättsliga åtgärder. Att betala är däremot ett medgivande till aktiviteten, så om någon går vidare med det hamnar man i rätten, med ett medgivande mot sig. Det är dags för folk att lära sig att läsa igenom saker innan de skriver på...
Och därför tycker jag det här är skitbra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad händer om man inte har några portar öppna? Syns det fortfarande i listan över peers?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

om man skaffar banhof vpn för 50 kr i månad då är man safe då

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur det går när någon väljer att ta det till domstol. Enbart en IP-adress borde ju inte räcka för att bevis vem som har laddat ned en fil så länge man inte kan bevisa att den åtalade är den enda som kommer åt internet via den anslutningen.

Nu har jag inte läst någon juridik direkt, men är inte detta ganska standard för en civilrättslig process? Polisen finns väl för att utreda det som faller under offentlig rätt, därför har polisen inget med detta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi får se hur det blir. Det som är allra mest förbluffande enligt mig är att man plöjer ner så otroligt mycket resurser i att försöka sätta dit folk istället för att utveckla lösningar som kunderna faktiskt vill ha.

Ja det är ju som att släcka eld med fackla Nu när streamingtjänster går som på räls, borde man inte utnyttja det och bygga ett större utbud?

Dessa i Hollywood plöjer ner miljarder troligen på att stoppa fildelning, men hade ju varit betydligt lönsammare att alla får tillgång till streaming i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är man orolig så är det bara att skaffa sig en målvakt!

Sen lär ju Bahnhof vägra ge ut personen bakom IP vare sig man använt deras VPN eller inte?

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Mer exakt vad är det du undrar över? Om VPN-leverantören lämnar ut loggar spelar det ingen roll vilken typ av VPN du använder.

Mitt RT-N65U kör okrypterad PPTP via LexVPN vilket innebär att Stadsnätet kan snoka trots att Bahnhof inte lagrar mitt IP. SSID på mitt öppna WiFi är "PiratPartiet". Min icke-VPN'ade Tor Exit Nod lär dock dra mer uppmärksamhet till sig - något som jag fått erfara. Om detta är framtiden lär det inte dröja förrän VPN och Tor går från att vara subversivt till olagligt att använda i Sverige. Hemska tanke.

Ah alright, så du hostar ett öppet wifi där du bor?
Finns det inte risk att du får betala för fildelning som andra människor gör när de är uppkopplade?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.