Är en Surface Pro 4 vettig för studier?

Permalänk
Medlem

Är en Surface Pro 4 vettig för studier?

Hej! Då Microsoft nu har ett backtoschool-erbjudande där instegsmodellen av Surface Pro 4 + Type Cover kostar ca 7200kr (normalpris runt 9500), har jag blivit sugen på att slå till. Jag går för tillfället första terminen på läkarprogrammet, så datorn kommer mest att användas till pdf-läsning, surfning på pubmed och dylikt, MS Word, samt för anteckningar på föreläsningar (förhoppningsvis). För mer processorkrävande uppgifter har jag en stationär speldator hemma istället. Jag misstänker därför att en dator i surfplatteformat samt med en aktiv stylus skulle passa perfekt.

Vad är era erfarenheter med SP4 (och specifikt i plugg)? Är det bättre att istället skaffa en lite mer rejäl laptop med riktigt tangentbord och med 360°-skärm, eller en helt vanlig laptop?
Har en budget på ca 7000-8000kr, så jag har även övervägt bland annat
Lenovo Yoga 700,
Asus Zenbook 305
Acer Aspire R5
(http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...)

Som med alla andra studiedatoerer prioriteras vikt/storlek samt batteritid. Vad är era åsikter/erfarenheter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sushoz:

Hej! Då Microsoft nu har ett backtoschool-erbjudande där instegsmodellen av Surface Pro 4 + Type Cover kostar ca 7200kr (normalpris runt 9500), har jag blivit sugen på att slå till. Jag går för tillfället första terminen på läkarprogrammet, så datorn kommer mest att användas till pdf-läsning, surfning på pubmed och dylikt, MS Word, samt för anteckningar på föreläsningar (förhoppningsvis). För mer processorkrävande uppgifter har jag en stationär speldator hemma istället. Jag misstänker därför att en dator i surfplatteformat samt med en aktiv stylus skulle passa perfekt.

Vad är era erfarenheter med SP4 (och specifikt i plugg)? Är det bättre att istället skaffa en lite mer rejäl laptop med riktigt tangentbord och med 360°-skärm, eller en helt vanlig laptop?
Har en budget på ca 7000-8000kr, så jag har även övervägt bland annat
Lenovo Yoga 700,
Asus Zenbook 305
Acer Aspire R5
(http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...)

Som med alla andra studiedatoerer prioriteras vikt/storlek samt batteritid. Vad är era åsikter/erfarenheter?

Nu har inte jag en Surface 4 utan en Surface 1 men funktionerna är i stort sätt samma.

Jag läser alla mina pdf:er på Drawboard PDF som är en app på microsoft store. Där kan jag enkelt med pennan stryka under text, göra anteckningar och mycket annat direkt i själva pdf:en.

I å med att tangentbordet går att ta av så går det att använda Surface:n som en platta och därför är den enormt skön att läsa på oavsett om man är i skolan, hemma eller på tunnelbanan eller liknande.

Anteckningar görs väldigt enkelt på onenote och där skriva och även rita med pennan vid behov.

För mig som student på universitet så har verkligen min surface gjort mitt studentliv enklare.

En stor nackdel med just surface 4 skulle i så fall vara batteritiden som ligger mellan 3 - 4 timmar.

Permalänk

Jag har trean och tycker den är grym för studenter. Allt Fredrikbra säger stämmer utom batteritiden i min mening. Vid surf och Word osv så har jag inget problem att få ut mellan 6-8 timmar. Vid film så är det 8-9 timmar. Klart att om du kör 100% skärmstyrka och inte stänger ner något program efter du är klar med det så går batteritiden ner. T.ex vid Photoshop så har jag bara 3-5 timmar.

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak som TS. Specifikt, hur är den att skriva på? Är en laptop att föredra om man mest ska sitta och skriva med tangentbordet, eller fungerar det lika smidigt med type cover?

Permalänk
Avstängd

Laptop är nog att föredra om man ska skriva mycket, men samtidigt kan du ju koppla in valfritt tangentbord till Surface utan större problem. Hur viktigt det är att kunna skriva stora mängder text "på språng" är väl ganska individuellt förstås och beror mycket på hur utbildningen ser ut. Är det mycket anteckningar på föreläsningar och så, som det brukar vara på högskolenivå, så är det grymt med OneNote och pennan. Och uppsatser och liknande kanske man skriver mer stationärt liksom så då kan man ju använda ett vanligt tangentbord eller så.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Undrar samma sak som TS. Specifikt, hur är den att skriva på? Är en laptop att föredra om man mest ska sitta och skriva med tangentbordet, eller fungerar det lika smidigt med type cover?

Nu vet jag inte hur det nya type covern är men den ska ju vara förbättrad över treans. Personligen skriver jag både snabbare och mer exakt på min surface än på mitt mekaniska. Sen är det dock så att om man har den i knäet för jämnan så är en laptop att föredra då stället skär in lite om man har t.ex shorts.

Permalänk
Medlem

Redan trean fick ett hyfsat tangentbord men styrplattan var lite liten. Det är fixat med fyran. Har Pro trean själv (och tvåan) inga problem att skriva på den. Kan dock rekommendera att du skaffar en blåtandsmus. MS varianten är trevlig då den tar lite plats ihopfälld.
Likaså, om du planerar att ha en arbetsplats i lyan, att skaffa dockan och extern skärm, tangentbord och mus. Till vanligt arbete (och lättare spel) märks ingen skillnad med en bra stationär dator (ingen speldator).
Jag har 8GB, 256GB modellen och är mycket nöjd. Från trean har skärmen blivit mer Wide vilket känns lite underligt när man använder den som platta i porträtt-läge men för att läsa A4 så är det bra (om man har synen för att läsa utan inzoomning)
Pennan är också trevlig och batteriet är inga problem. W10 funkar utmärkt på Surface.