Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Idag började min Shield Pro bete sig väldigt märkligt. För det första kan min Samsung TV inte längre identifiera den som Nvida Shield, vilket aldrig har varit något problem tidigare. Home menyn ser bedrövlig ut och upplösningen visar på 480p. Dessutom har fjärkontrollen slutat fungera, så jag kan inte heller fabriksåterställa den. Testade även att koppla in den till min andra TV, men där fick jag inte någon bild överhuvdtaget. Blir nog att skicka tillbaka den till Inet och hoppas att den går att fixa alternativt få en ny.

Ang fjärrkontrollen tips har du testat nvidia shield appen för att få igång shielden?

Permalänk
Medlem

Köpte en Shield nu på BF, den är tänkt att vara min styrenhet för media IPTV/Netflix/Plex kanske men funderade på nätverk. räcker AC wifi'et eller är det kabel som gäller för stabilitet?

Enheten kommer vara nära min router men inte nödvändigtvis enkelt/snyggt att dra en kabel.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Köpte en Shield nu på BF, den är tänkt att vara min styrenhet för media IPTV/Netflix/Plex kanske men funderade på nätverk. räcker AC wifi'et eller är det kabel som gäller för stabilitet?

Enheten kommer vara nära min router men inte nödvändigtvis enkelt/snyggt att dra en kabel.

Enda svaret som är 100 % sant är att du får testa. Funkar det så funkar det. Streaming kräver mindre än UHD remux, så din användning spelar roll. Ingen annan kan ge ett bättre svar, men rent generellt är givetvis kabel mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ang fjärrkontrollen tips har du testat nvidia shield appen för att få igång shielden?

Tack för tipset. Viste inte att det fanns en app. Testade däremot tidigare att fabriksåterställa fjärrkontrollen genom att följa detta
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4927/~/how-do-i-factory-reset-the-shield-tv-2019-remote-control%3F Då fungerade fjärren ett tag, men la av sen igen kort därefter.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Tack för tipset. Viste inte att det fanns en app. Testade däremot tidigare att fabriksåterställa fjärrkontrollen genom att följa detta
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4927/~/how-do-i-factory-reset-the-shield-tv-2019-remote-control%3F Då fungerade fjärren ett tag, men la av sen igen kort därefter.

Tycker appen på mobilen är mycket skönare att köra än fjärrkontrollen.
Testa den du 👍🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Det beror lite på vad du tänker strömma, 4k videor fungerar sällan över Wifi hemma hos mig iallfall.

Permalänk
Medlem

En remux är i princip aldrig (enstaka undantag finns förstås) över 100Mbit/s och om ens WiFi inte klarar det vid TVn så bör man se över sitt nätverk.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kommer nog pröva Wifi först och utvärdera. blir först när jag får huset i Mars. Men klart man kommer testa en 4K video någon gång men majoriteten kommer nog vara streaming från olika tjänster.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || LG 27GS95QE || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Kommer nog pröva Wifi först och utvärdera. blir först när jag får huset i Mars. Men klart man kommer testa en 4K video någon gång men majoriteten kommer nog vara streaming från olika tjänster.

Observera att 4K från strömningstjänster brukar ligga runt 20Mbit, vissa tjänster har högre bitrate likt ca 40Mbit men fortfarande mycket lägre än en remux.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Okej, jag vet vad felet är.

HDCP är inte längre aktivt och jag har efter felsökning kommit fram till att det är min LG Soundbar (S80QR) som är boven i dramat. Av någon helt oförklarlig anledning så gör den nu så att HDCP blir avaktiverat när jag tittar i Shieldens inställningar.
Om jag kopplar Shielden direkt in i TVn så funkar HDCP prima.

Ska prova att fabriksåterställa soundbaren, funkar inte det blir det att prova reklamation.

Någon som upplevt liknande problem?

Har S80QR som är kopplad: Apple TV->S80QR->LG OLED
Fungerar bra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Har S80QR som är kopplad: Apple TV->S80QR->LG OLED
Fungerar bra.

Precis så jag har haft det kopplat hittills och allt har funkat prima. Pratade med Webhallen (där jag köpt SBn) igår och dom sa att den med största sannolikhet måste in på reparation för att byta ut dom fysiska HDMI-portarna.

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har börjat få problem med ryckig bild när jag kör Kodi på min Shield Pro. Testade att rensa diskcashen, men det gjorde ingen större skillnad. Någon annan som har tips på vad man bör prova? Fabriksåterställning?

Sedan börjar jag bli lite less på alla CEC problem. Jag har Shielden inkopplad direkt till min Samsung Q990B ljudlimpa men det strular mycket och ca hälften av gångerna vill inte Shielden vakna när jag växlar HDMI ingång till Q990B.
Workaround är att stänga av Q990B och sedan slå på den igen, men det är tröttsamt att behöva göra hela tiden och ingen permanent lösning. Jag gissar att det blir något knas i HDMI CEC kedjan när jag slår på TV:n som i sin tur slår på ljudlimpan.
Om jag kopplar shielden direkt till TV:n så kommer jag förmodligen slippa detta problem, men då kommer jag troligtvis förlora en del ljudformat som TV:n inte kan skicka via ARC.

Edit. Såg tipsen ovan om rengöring och fabriksåterställning. Ska testa med detta.

Skrivet av Chess_Norris:

Idag började min Shield Pro bete sig väldigt märkligt. För det första kan min Samsung TV inte längre identifiera den som Nvida Shield, vilket aldrig har varit något problem tidigare. Home menyn ser bedrövlig ut och upplösningen visar på 480p. Dessutom har fjärkontrollen slutat fungera, så jag kan inte heller fabriksåterställa den. Testade även att koppla in den till min andra TV, men där fick jag inte någon bild överhuvdtaget. Blir nog att skicka tillbaka den till Inet och hoppas att den går att fixa alternativt få en ny.

Nu har jag fått en ny Shield på garantin och allting fungerar perfekt nu. Inte längre några problem med ryckig bild och till och med HDMI CEC fungerar som det ska.