Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Inaktiv

Frustrerad på SVT Play appen. Kollar på nått, pausar, går iväg, skärmsläckaren kommer på, trycker på fjärrkontrollen och får trycka på "spela" video igen. Då börjar det om från början igen. Vad var jag? Dags att spola igenom hela videon... Helt värdelöst!

Mejlat SVT med info om typ av enhet, Android version och app version. Tvivlar på att det kommer nån quick fix. Ska se över pluginet som nämndes ovan för Kodi annars avinstallerar jag tyvärr SVT Play trots att det finns saker jag gärna ser men detta driver mig bara till vansinne.

Edit: Rensade cache+data hjälpte men läste nånstans att det tydligen bara löses temporärt. Får se om det håller i sig till imorgon eller om jag ska behöva rensa detta varje dag och logga in på nytt varje dag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Edit: Rensade cache+data hjälpte men läste nånstans att det tydligen bara löses temporärt. Får se om det håller i sig till imorgon eller om jag ska behöva rensa detta varje dag och logga in på nytt varje dag...

Ett dygn hjälpte det sen kom problemet tillbaka. Provade att rensa endast cacheminnet igen utan effekt förrän jag valde profil på nytt igen (så man behöver inte rensa data och logga in på nytt).

Fortfarande ingen vidare lösning mer än temporärt. Funderar på om det fungerar bättre utan konto. Ska testa det sen. Har ändå inte så stort behov av konto som av att se vad jag har sett eller kunna återuppta uppspelning på TV där jag ser allt.

Edit: Hjälpte bara för stunden, så inte ens ett dygn som när jag rensade även data. Har nu loggat ut och ska prova hur det fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Ett dygn hjälpte det sen kom problemet tillbaka. Provade att rensa endast cacheminnet igen utan effekt förrän jag valde profil på nytt igen (så man behöver inte rensa data och logga in på nytt).

Fortfarande ingen vidare lösning mer än temporärt. Funderar på om det fungerar bättre utan konto. Ska testa det sen. Har ändå inte så stort behov av konto som av att se vad jag har sett eller kunna återuppta uppspelning på TV där jag ser allt.

Edit: Hjälpte bara för stunden, så inte ens ett dygn som när jag rensade även data. Har nu loggat ut och ska prova hur det fungerar.

Har nu kört ej inloggad sedan jag skrev detta så mer än ett dygn har passerat. Det verkar ha löst problemet så jag är nöjd. Bryr mig mindre om att ha ett konto.

Däremot fick jag svar från SVT (lämnade feedback) och det är flera som har hört av sig så deras utvecklare försöker hitta en lösning på det. Tills vidare kör jag utan konto.

Permalänk
Medlem

Är det någon som match frame rate fungera med Netflix appen utan att köra det manuellt i menyn på din Shield? Netflix skulle ju börja stödja det har jag läst. Funkar aldrig för mig att den switchar över till 24p utan att jag väljer köra det genom menyn. Exempelvis KODI funkarvalltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Är det någon som match frame rate fungera med Netflix appen utan att köra det manuellt i menyn på din Shield? Netflix skulle ju börja stödja det har jag läst. Funkar aldrig för mig att den switchar över till 24p utan att jag väljer köra det genom menyn. Exempelvis KODI funkarvalltid.

kommer med Android 12 då Netflix till slut verkar ha fixat det men kräver 12, så bara avvakta 12/13 uppdatering för Shield.

https://9to5google.com/2023/06/30/netflix-frame-rate-matching...

Kodi och Plex har alltid funkat då utvecklarna inte latat sig tillskillnad från streamingtjänsterna, annars kan du använda Stremio så slipper du Netflix.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har nu kört ej inloggad sedan jag skrev detta så mer än ett dygn har passerat. Det verkar ha löst problemet så jag är nöjd. Bryr mig mindre om att ha ett konto.

Däremot fick jag svar från SVT (lämnade feedback) och det är flera som har hört av sig så deras utvecklare försöker hitta en lösning på det. Tills vidare kör jag utan konto.

Jag kör SVT via addonet Retrospect i Kodi, såg precis att trots ett antal uppdateringar av både Retrospect och Kodi finns det kvar sedd-markeringar sedan långt över ett halvår tillbaka och även kunnat återuppta uppspelning månader senare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat skulle jag aldrig rekommendera en Nvidia Shield. Men nu har man betalat för den och vill använda den Hänger sig ibland och Nvidia har ingen power on knapp för att de tycker det är en stabil maskin som alltid vaknar ur viloläge. Vad då göra, jo Shield har en kontakt som sitter som berg i maskinen för att de inte rekommenderar att man drar ur den. Jo, jag har haft diskussion om detta men de är som Apple och inget är fel på deras grejer även om de inte fungerar som det är tänkt. Man kan stänga av maskinen helt med fjärren men sedan går den bara på om man brottas med deras kontakt som sitter som berg.

En fråga när maskinen fungerar sådär. Varför kommer meddelandet om volymen upp när man ska försöka navigera i Viaplay appen. Finns någon fix. Troligen Viaplay som klanta sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ärligt talat skulle jag aldrig rekommendera en Nvidia Shield. Men nu har man betalat för den och vill använda den Hänger sig ibland och Nvidia har ingen power on knapp för att de tycker det är en stabil maskin som alltid vaknar ur viloläge. Vad då göra, jo Shield har en kontakt som sitter som berg i maskinen för att de inte rekommenderar att man drar ur den. Jo, jag har haft diskussion om detta men de är som Apple och inget är fel på deras grejer även om de inte fungerar som det är tänkt. Man kan stänga av maskinen helt med fjärren men sedan går den bara på om man brottas med deras kontakt som sitter som berg.

En fråga när maskinen fungerar sådär. Varför kommer meddelandet om volymen upp när man ska försöka navigera i Viaplay appen. Finns någon fix. Troligen Viaplay som klanta sig.
<Uppladdad bildlänk>

Det medelade dyker upp om man försöker ändra volymen med scheld kontrollen och antingen kontrollen eller konsolen inte är kopplad till något för volym ändring.

Antingen så får man aktivera volymändring i/genom HDMI CEC eller så är det infrarött, man får välja skälv.

Om det är så att ni inte trycker på volymknapparna och det dyker upp ändå, så kanske via play använder andra knappar för volymen. Men det käns väldigt ologiskt. Kan inte kolla skälv för jag har inte via play och tänker inte skaffa det häller.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det medelade dyker upp om man försöker ändra volymen med scheld kontrollen och antingen kontrollen eller konsolen inte är kopplad till något för volym ändring.

Antingen så får man aktivera volymändring i/genom HDMI CEC eller så är det infrarött, man får välja skälv.

Om det är så att ni inte trycker på volymknapparna och det dyker upp ändå, så kanske via play använder andra knappar för volymen. Men det käns väldigt ologiskt. Kan inte kolla skälv för jag har inte via play och tänker inte skaffa det häller.

Nä, jag trycker inte på volymknapparna. Det är bara på Viaplay detta händer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Upptäckte att Tele2 Play fanns på min Nvidia shield pro tv, var en trevlig överraskning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nä, jag trycker inte på volymknapparna. Det är bara på Viaplay detta händer.

Ockej då är det nog någon irriterande bugg av något slag som säkert inte kommer att fixas från varie sog Via play eller Nvidia 😮‍💨.

Jag kan inte hjälpa dig mer tyvärr

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/SHIELD/sup...
Dubbelklicka på knapp 7 och stäng appen när den hänger sig.
Dra ur strömsladden istället.
Ställ in HDMI CEC eller IR i sound.

Om den inte går igång korrekt är det fel på CEC Wake from suspend från tvn/receivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ärligt talat skulle jag aldrig rekommendera en Nvidia Shield. Men nu har man betalat för den och vill använda den Hänger sig ibland och Nvidia har ingen power on knapp för att de tycker det är en stabil maskin som alltid vaknar ur viloläge. Vad då göra, jo Shield har en kontakt som sitter som berg i maskinen för att de inte rekommenderar att man drar ur den. Jo, jag har haft diskussion om detta men de är som Apple och inget är fel på deras grejer även om de inte fungerar som det är tänkt. Man kan stänga av maskinen helt med fjärren men sedan går den bara på om man brottas med deras kontakt som sitter som berg.

En fråga när maskinen fungerar sådär. Varför kommer meddelandet om volymen upp när man ska försöka navigera i Viaplay appen. Finns någon fix. Troligen Viaplay som klanta sig.
<Uppladdad bildlänk>

Testat att rensa cache? Vi har haft våran PRO v2 i snart 2år. Används nästintill dagligen av oss vuxna eller barnen. Vi har så att den väcker både reciever och tv. Väldigt få gånger som den har strulat under dom 2 åren vi ägt den. Enda jag inte gillar är netflix knappen och att youtube ser sämre ut än när jag kör genom datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Enda jag inte gillar är netflix knappen och att youtube ser sämre ut än när jag kör genom datorn.

Netflixknappen går att programmera om till annan funktion om man vill med tex Button Mapper, kolla om du tycker att SmartTube funkar bättre än Youtubeappen, du slipper i alla fall reklam och sponsorblock är inbyggt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Netflixknappen går att programmera om till annan funktion om man vill med tex Button Mapper, kolla om du tycker att SmartTube funkar bättre än Youtubeappen, du slipper i alla fall reklam och sponsorblock är inbyggt.

Handlar mer om kvalitén. RTX skalar ju jo bra mycket bättre än nvidia shield. Förbjud även HDR från Windows hela tiden.

Permalänk
Medlem

Har fyra tube och det uppstår en del konstigheter som inte är begripliga.
Disney+ är på bara en tube, sjukt seg och hänger sig, visar typsnitt med fel konstrast på undertext.
De andra fungerar som de ska (även om appen är dålig).

Permalänk
Medlem

Går det att lägga in en vpn-tjänst på shielden (exempelvis Cyberghost)? Bor utomlands och skulle vilja streama en del SVT play-material till TV:n.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Går det att lägga in en vpn-tjänst på shielden (exempelvis Cyberghost)? Bor utomlands och skulle vilja streama en del SVT play-material till TV:n.

Ja.
Cyberghost finns att ladda ned (om den fungerar vet jag inte).

Permalänk
Medlem

Hej SweClockers,

Jag blir idag ny ägare av en nVidia Shield TV Pro 16GB.

Det primära uppdraget blir att spela upp filmer i 4K-format, gärna i Remux-format eller BDMV-folders.
Den kommer kopplas ihop med en LG 77" C3 och en Samsung Q995C Soundbar också.

Vad skulle ni rekommendera som primär videouppspelare i detta scenario? Filerna ligger lokalt på nätverket på huvuddatorn och allt kommer kopplas via nätverkskabel så ingen Wifi för bäst prestanda.

Är Kodi bäst? Hur står sig VLC för Android? Önskar givetvis fullt stöd för alla tänkbara ljudformat samt Dolby Vision etc.

Tack på förhand för input och glad fredag!

Permalänk
Medlem

@edson: Kodi alla dagar i veckan, enda som kan vara värt att överväga är om du kommer titta på fler ställen och därmed vill synka status till ett centralt ställe snarare än respektive kodi-installation...

Det viktigaste här är, om du inte redan känner till det – att ställa in rätt ljudinställningar "best match" IIRC vilket gör att kodi kan matcha uppdateringsfrekvensen på teven till materialet.. Men också då att ställa in framerate matching, kommer inte ihåg om en också ev. behövde vitlista de upplösningar + refresh rates som skulle tillåtas användas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej SweClockers,

Jag blir idag ny ägare av en nVidia Shield TV Pro 16GB.

Det primära uppdraget blir att spela upp filmer i 4K-format, gärna i Remux-format eller BDMV-folders.
Den kommer kopplas ihop med en LG 77" C3 och en Samsung Q995C Soundbar också.

Vad skulle ni rekommendera som primär videouppspelare i detta scenario? Filerna ligger lokalt på nätverket på huvuddatorn och allt kommer kopplas via nätverkskabel så ingen Wifi för bäst prestanda.

Är Kodi bäst? Hur står sig VLC för Android? Önskar givetvis fullt stöd för alla tänkbara ljudformat samt Dolby Vision etc.

Tack på förhand för input och glad fredag!

Kodi eller Plex, jag använder Plex till 99% och Kodi endast om Plex inte fungerar.

Jag använder mest Plex för att det ser snyggare ut och scrapern fungerar bättre, Kodi finns en del snygga teman till t.ex. men orkar inte krångla med sånt längre.

Permalänk
Medlem

Finns en del läsning om Kodi och HDR10+ och Dolby Vision här:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371557

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kodi eller Plex, jag använder Plex till 99% och Kodi endast om Plex inte fungerar.

Jag använder mest Plex för att det ser snyggare ut och scrapern fungerar bättre, Kodi finns en del snygga teman till t.ex. men orkar inte krångla med sånt längre.

Sammar här, Plex funkar bra för det mesta och mycket enklare att komma igång med. Kodi kan användas med diverse plugins om man känner för det om man vill kika på annat material.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kodi eller Plex, jag använder Plex till 99% och Kodi endast om Plex inte fungerar.

Jag använder mest Plex för att det ser snyggare ut och scrapern fungerar bättre, Kodi finns en del snygga teman till t.ex. men orkar inte krångla med sånt längre.

Använder inte Plex så ursäkta om jag inte är helt uppdaterad men Plex har iaf tidigare inte spelat diskfiler som BDMV och iso, Video_TS mfl
Är väl Kodi som gäller om man vill använda sin Shield för detta ändamål?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Använder inte Plex så ursäkta om jag inte är helt uppdaterad men Plex har iaf tidigare inte spelat diskfiler som BDMV och iso, Video_TS mfl
Är väl Kodi som gäller om man vill använda sin Shield för detta ändamål?

Med BDMV så heter filerna typ 000001.m2ts så varken Plex eller Kodi vet vad det är för något när jag försökt att få scraper att fungera men döper man om filen/filerna till rätt grejer så ska det funka. Personligen gör jag bara remux av allt i MKVToolNix så man får .mkv filer ist men ska inte vara någon skillnad på .m2ts eller .mkv då det bara är en container.

Aldrig provat spela .iso så ingen aning om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Med BDMV så heter filerna typ 000001.m2ts så varken Plex eller Kodi vet vad det är för något men döper man om filen/filerna till rätt grejer så ska det funka, personligen gör jag bara remux av allt i MKVToolNix så man får .mkv filer ist.

Aldrig provat spela .iso så ingen aning om det fungerar.

Ja men personen ville spela BDMV för jag antar att hen vill ha fullt menystöd osv på sina blu-rays det får du inte om du gör om dem till mkv

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja men personen ville spela BDMV för jag antar att hen vill ha fullt menystöd osv på sina blu-rays det får du inte om du gör om dem till mkv

Vad jag ser så ville han köra remux eller BDMV, spelar ingen roll, står ingenstans att det måste va BDMV.

Försöka få allt att funka med menyer och skit är inte värt det, smidigare att bara köra remux fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad jag ser så ville han köra remux eller BDMV, spelar ingen roll, står ingenstans att det måste va BDMV.

Försöka få allt att funka med menyer och skit är inte värt det, smidigare att bara köra remux fullt ut.

Låter jobbigt att remuxa allt för att få det att funka. Kodi ska väl ha stöd?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Låter jobbigt att remuxa allt för att få det att funka. Kodi ska väl ha stöd?

Tar ju bara ett par sekunder att göra en remux men är ju upp till var och en va de vill ha, personligen vill jag ha en "streaming" upplevelse så menyer och skit är helt ointressant, vill bara ha filerna i mitt bibliotek.

Jag krånglade mycket fram och tillbaka med allt i flera år och säkert lagt hundratals timmar på allt och i slutändan det som funkat bäst överlag med både Plex och Kodi är att bara ha massa individuella remux filer för varje film/avsnitt etc.

Men måste personen ha stöd för menyer och skit så är det väl Kodi som gäller men är långt från krångelfritt och då är det smidigare att bara köra disken i en bluray spelare från första början i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej SweClockers,

Jag blir idag ny ägare av en nVidia Shield TV Pro 16GB.

Det primära uppdraget blir att spela upp filmer i 4K-format, gärna i Remux-format eller BDMV-folders.
Den kommer kopplas ihop med en LG 77" C3 och en Samsung Q995C Soundbar också.

Vad skulle ni rekommendera som primär videouppspelare i detta scenario? Filerna ligger lokalt på nätverket på huvuddatorn och allt kommer kopplas via nätverkskabel så ingen Wifi för bäst prestanda.

Är Kodi bäst? Hur står sig VLC för Android? Önskar givetvis fullt stöd för alla tänkbara ljudformat samt Dolby Vision etc.

Tack på förhand för input och glad fredag!

Kodi är typ bäst.
Ljudformat får du mot vad din reciver/ljudlimpa kan, då de bästa är att köra bitström på ljudet.
Dolby Vision fungerar om filen är i mp4 format. Mkv så går det inte än, då blir det HDR10.

Upptäckte nyss en ny spelare. Nova video player och det fixsar faktiskt DV i mkv format, och även ljudet så länge som det går i bitström. Men både min bror och jag har lite bekymmer med den då vissa filmer hackar i den. 🤔

Men både Kodi, Nova och VLC är ju gratis, så bara att tästa och se vilken du föredrar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.