Bostad borttagen från Hemnet och mäklare

Permalänk
Medlem

Bostad borttagen från Hemnet och mäklare

Hej!

Har vi några mäklare eller övriga människor som är kunniga i ämnet som kan svara på vad det innebär att en bostad blir borttagen från Hemnet och ifrån mäklarens hemsida utan att man sett på hemsidorna att det varit budgivning. Den har heller inte hamnat under sålda objekt utan har bara försvunnit. Är det alltid pga säljaren ångrat sig då eller kan det ha pågått budgivning och att bostaden sålts?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Har vi några mäklare eller övriga människor som är kunniga i ämnet som kan svara på vad det innebär att en bostad blir borttagen från Hemnet och ifrån mäklarens hemsida utan att man sett på hemsidorna att det varit budgivning. Den har heller inte hamnat under sålda objekt utan har bara försvunnit. Är det alltid pga säljaren ångrat sig då eller kan det ha pågått budgivning och att bostaden sålts?

Mvh J

Vanligast är att någon hör av sig till mäklaren innan visning och ger ett bud över utgångspriset. Många säljare tycker det är nervöst med visningar och budgivningar eller vill bara få det sålt snabbt. Som köpare slipper man riskera en budgivning som kan skena iväg. Vanligt tillvägagångssätt att köpa bostad på.

Anledningen att det inte hamnar på Hemnet som såld bostad är väl att det inte blivit några bud offentligt registrerade på mäklarens hemsida, så Hemnet har inga uppgifter om vad som hänt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det behöver inte nödvändigtvis betyda att den budgivning har skett. Men ett bud har inkommit som säljaren accepterat. Eller att säljaren dragit tillbaka den av någon anledning (ångrat sig, annonsen kom ut med fel timing samtidigt som många konkurrerande objekt kom ut osv osv).

På de mer attraktiva objekten kring storstadsområdena (kanske annars också, det vet jag inte) ska man alltid ringa till mäklaren direkt om man är intresserad. Oftast pågår någon form av förvisning eller till och med att någon kastat in ett bud för säljaren att överväga.

EDIT: Rättning av språket

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Det kan säkert bero på olika saker, tex det du har upp. För att få information om en specifik bostad behöver du fråga mäklaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Är bara av nyfikenhet jag undrar så tänker inte ringa mäklaren och fråga Tänkte om någon hade några tänkbara alternativ förutom att säljaren ångrat sig och det hade ni ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Mäklare gillar att ha kontakt med möjliga kunder, när det gäller köp och sälj, så det är jätte vanligt att ringa och fråga, du får säkert svar på vad som har hänt, om inte priset också. Har gjort det själv många gånger eftersom jag letar efter ett hus att köpa. Bara så jag kan bygga mig en bild av marknaden.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Först och främst, husägaren som har tänkt att sälja har rätt att sälja till vem de vill. De flesta säljare vill ha så bra betalt som möjligt och vanligtvis säljer man till högst bjudande, men så är det inte i alla fallen. Försvinner en annons från mäklaren och Hemnet så finns det några möjliga saker som kan ha hänt.

-Säljaren kan ha bestämt sig för att inte längre sälja av någon okänd anledning. Säljaren är i sin fulla rätt att avbryta försäljning fram tills kontrakt är skrivet.

-Säljaren och/eller mäklaren kan ha bestämt sig för att lägga ut objektet till försäljning senare då säljaren inte är i någon brådska och man tror att det går att få högre bud en annan tid på året. Till exempel är det jul om drygt 2 månader, och generellt vill ingen flytta under jul.

-Säljaren kan med hjälp av mäklaren ha gjort upp pris med en privat köpare innan budgivning börjat och bestämt sig för att inte gå till budgivning. Exempelvis om en köpare känner till objektet sedan tidigare eller anordnat förvisning så kan köparen ha lagt ett bud tidigt med kravet att man inte går ut i budgivning. Om man som säljare får det pris man efterfrågar och mer därtill så finns det de säljare som nappar på det för att få en snabb och enkel affär.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd

Gjorde själv samma sak när jag köpte bostaden jag har idag. Efter nästan två år som hemnet slav så hittade vi vårat drömhus, vi visste det då huset varit till salu tidigare men då blev vi överbjudna.
Såg huset när jag satt och slösurfade på lunchen en onsdag, sa till mäklaren att det är vårat hus på bilden och att vi ville ha en visning under kvällen. Vi var på privat visning och la ett bud direkt en bit över utgångsbud. På fredagen så var vi ägare till huset då alla papper var påskrivna.
Visningen som var planerad till lördagen ställdes givetvis in och huset försvann från hemnet.

För att få en bostad idag så gäller det att vara på direkt. Se till att ta kontakt med mäklare på telefon helst, ett mail viftas oftast bort om fler har ringt. Mäklaren kanske tänker att jag svarar imorgon och då är bostaden redan sålt och han slipper problemet med fler intressenter. Mäklaren behöver endast rapportera inkomna bud så mail som missats att svara på kommer aldrig upp. En
person som inte sett bostaden lägger sällan bud direkt i mail.
Vill man vara extra säker på att bostaden inte försvinner så bör man lägga ett bud osett, då bud i Sverige inte är bindande så är det ingen fara. Ser man sen på visningen att huset inte alls var som man tyckt så är det bara att dra tillbaka budet. Denna lösning bör absolut inte användas på varje hus utan endast ett fåtal objekt som man tycker är extra intressanta. På en mindre ort så har man annars rätt snabbt gått igenom alla mäklare.

Lycka till med köpet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10