Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Antar att det beror på hur man ser på det. Min sambo äger huset, jag betalar halva räntekostnaden vilket blir runt 1500 i månaden. Men då är inte jag med o betalar på renoveringar och så vidare. Bara på underhållet som jag vart med och förbrukat, t.ex den här månaden var det luftfilterbyte, inget snack om att jag ska betala halva.

Det blir ofta fel på det här forumet har jag märkt - när du betalar 18 000kr per år i räntor till din sambo bör du också avtala vad som "ingår", så att säga. Det finns inget som hindrar er, snarare rekommenderas det, att ni ingår ett skriftligt avtal er emellan. Spelar ingen roll om den andra äger 100% av bostaden eller ej - avtalar ni om att du ska ha rätt till en del av en eventuell vinst så kan ni göra det utan problem. Man behöver inte stå som medlåntagare, medlem i föreningen eller vad det nu är mångas resonemang här faller på.

Tillägg: Ytterligare en anledning att avtala fram något runt detta är att räntor är avdragsgilla. Om du betalar in hälften, 18 000kr, till din partner kan denne få skatteavdrag på 36 000kr (ca 8 000kr tillbaka på återbäringen) medan du inte får en krona. Du kanske vill ha hälften

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vi har löst det via ett gemensamt konto som enbart används till gemensamma utgifter, typ hyra och mat. Ibland möbler men senast så fick sambon iden att köpa en ny soffa för 20papp trots vi hade en helt ok soffa och då var det bara att konstatera att jag föredrog att lägga mitt CSN på nått roligare så hon fick köpa den själv om hon ville ha den, kan tilläggas att hon flyttade in hos mig så alla möbler sen tidigare var mina även om de börjar bli gamla och lite slitna samt är ikea style så det argumentet var ju inte till min nakdel.

Värt att nämna är sambolagen, dina befintliga möbler köpte du för ditt eget bruk, men vill du vara grinig så köpte hon Soffan för ert gemensamma brukande, (och det skulle innebära att ni vid isärflytt får lite roligt, om man är en gris alltså.

Soffan var för er båda, alltså har du rätt till hälften, då dina möbler var köpte för dig själv, är de dina.

Sambolagen är lite rolig på det, och sådant folk missar, bland annat bror min som tänkte köpa egen lägenhet för egna pengar, men bland annat av skäl att det vore smidigare för han och hans tjej med. Ur lagens mening så hade den därmed köpts för bådas användande, och hon hade haft rätt till halva värdet vid eventuell separation..

Så!
Plöjer en av partnerna ner grova pengar i grejer som båda har nytta av, så kan det vara värt att skriva ett avtal, eller sätta det på pränt att det är dennes "enskilda egendom" och inte samboegendom.

man kan vara hur gullig som helst, men vid separation så är de flesta giriga griniga djävlar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Här har vi semi-delad ekonomi kan man säga
Huset äger vi halva var, gemensamma räkningar betalar vi lika mycket till ett konto. Vi har sedan ett gemensamt huskonto(lån+amortering) vi betalar lika mycket till. Vi har ett gemensamt bosparkonto för oförutsedda utgifter som har med huset att göra. Ett resekonto vi sparar lika mycket till har vi också
Sen sparar vi även separat för våra egna intressen
Mat storhandlar vi varannan gång, en handlar och den andra stannar hemma med barnen typ för att slippa ha med dom vilket snabbar upp det en hel del

Permalänk
Inaktiv

Jag och tjejen har så att vi delar på hyra, el, internet, mat och om något köps till hushållet "dyrare prylar"

Sen har vi våra pengar var för sig och slösar hur man vill.

Har haft gemensam ekonomi och aldrig mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

Värt att nämna är sambolagen, dina befintliga möbler köpte du för ditt eget bruk, men vill du vara grinig så köpte hon Soffan för ert gemensamma brukande, (och det skulle innebära att ni vid isärflytt får lite roligt, om man är en gris alltså.

Soffan var för er båda, alltså har du rätt till hälften, då dina möbler var köpte för dig själv, är de dina.

Sambolagen är lite rolig på det, och sådant folk missar, bland annat bror min som tänkte köpa egen lägenhet för egna pengar, men bland annat av skäl att det vore smidigare för han och hans tjej med. Ur lagens mening så hade den därmed köpts för bådas användande, och hon hade haft rätt till halva värdet vid eventuell separation..

Så!
Plöjer en av partnerna ner grova pengar i grejer som båda har nytta av, så kan det vara värt att skriva ett avtal, eller sätta det på pränt att det är dennes "enskilda egendom" och inte samboegendom.

man kan vara hur gullig som helst, men vid separation så är de flesta giriga griniga djävlar.

Ja det är lite kul det där, köper sambon en bil som du ochså åker i ibland så ska du begära halva vid flytt om man vill seg dra det hela.

Permalänk
Avstängd

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv

Vi har varit sambos i snart 17 år, inga barn och heller inga planer för detta. Så lugnt och skönt. Alla leksaker får man behålla själv.
Då jag tjänar ungefär dubbelt mot min sambo så sätter jag in 12000kr och hon 6000kr på ett gemensamt huskonto varje månad. Dessa pengar räcker till ränta, amortering och andra driftkostnader för huset som vi äger 50% var av. Det som blir kvar köper eller underhåller vi huset för.

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?

Då vi äger hälften var så delar vi på detta men som sagt inte helt 50-50 direkt. Vad det gäller mat och sånt så betalar hon ibland och jag ibland så det brukar jämna ut sig.

Har ni något gemensamt sparande?

Det som blir över på huskontot är vårat gemensamma sparande. Det blir lite över varje månad.
Vi har båda ett eget sparande också som man gör vad man vill för.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?

Vi vet hur mycket vi tjänar men har inte full koll på hennes saldo och tror inte hon har koll på mitt saldo på pricken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vi har vart ett par i 10 år, sambos i 8, ett barn, hon äger hela lägenheten men vi har 50/50 på lån. " blev så pga skatteregler"

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus

Vi sätter in en minimum summa på ett gemensamt konto varje månad, minst är 8 tusen. Jag brukar sätter in ca 15 tusen då det även är vårt buffert konto. möbler som vi har i gemensamma utrymmen delar vi inköp på..
Men alla elektronik/renoveringar samt bilarna "2 stycken" pröjsar jag för. Då jag har högst lön av oss... Jag vet hennes ekonomi men hon har inte så stor insikt i min...

//Piteraq

Permalänk
Avstängd

Låter sjukt att hon ska betala ränteavgifterna på ditt lån om jag fattat rätt?

Inköp av möbler och saker är väl bra att dela på, när ni sedan separerar äger ni hälften av exakt allt ni köpt men kläder etc kan räknas som personliga saker och räknas därmed inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Låter ju helt befängt kan jag tycka - är man inte beredd att betala för ett jämställt boende kan man lika gärna hyra ett rum hos någon. Man delar väl på kostnaderna om man har ekonomisk möjlighet till det. Alla kan ju ha en inkomst men långt ifrån alla har möjligheten att ta upp ett lån med/och kontantinsats. Hur skulle någon som inte kan få lån kunna köpa in sig för halva priset, har du tänkt?

Ja, och delar man på kostnaderna skall man också få samma tillgångar. Ränta betalar man för att man köpt en tillgång och inte haft tillräckligt med kapital för det. I balansräkningen balanseras då skulden upp av tillgången. När någon annan då betalar halva ränta betalar den personen alltså halva kostnaden för skulden och då i förlängningen halva kostnaden för att äga tillgången. Jag vill i vart fall inte tvinga min partner att betala för mina tillgångar utan att få tillgång till eventuella framtida värdeförändringar (det ser också väldigt skumt ut att ha räntekostnader men inga skulder).

De allra flesta vuxna människor kan nog få lån men ja, en del kan det inte. Det finns dock flera sätt att göra det bättre med diverse avtal, kanske kan det kännas rättvist att dela på värdeförändringen (förutsatt att den är positiv?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, och delar man på kostnaderna skall man också få samma tillgångar. Ränta betalar man för att man köpt en tillgång och inte haft tillräckligt med kapital för det. I balansräkningen balanseras då skulden upp av tillgången. När någon annan då betalar halva ränta betalar den personen alltså halva kostnaden för skulden och då i förlängningen halva kostnaden för att äga tillgången. Jag vill i vart fall inte tvinga min partner att betala för mina tillgångar utan att få tillgång till eventuella framtida värdeförändringar (det ser också väldigt skumt ut att ha räntekostnader men inga skulder).

De allra flesta vuxna människor kan nog få lån men ja, en del kan det inte. Det finns dock flera sätt att göra det bättre med diverse avtal, kanske kan det kännas rättvist att dela på värdeförändringen (förutsatt att den är positiv?).

Fast nej? Det är det här som du gör fel - om vi två bor tillsammans och jag står på 100% av bostaden så betalar du pengar till mig inte till bostadsrättsföreningen/banken/vem-det-nu-är. Du står inte med som medlem i föreningen, inte delägare i berörd bostad, inte inskriven på några bolån i banken. Det spelar ingen roll vilken balansräkning man drar fram, står inte vederbörande med i uppställningen är det en dold faktor - och där med något vi inte tar med i beräkningen. Kostnaden och lånen är mitt juridiska ansvar, om du för en månad skulle hoppa över det är det jag som åker på det. Du betalar aldrig mina lån, räkningar, räntor utan du betalar för att bo under samma tak. Att pengarna oftast är framräknade baserat på vad boendet kostar är knappt ens relevant faktiskt. Jag förstår ditt resonemang men det är inte så det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Låter sjukt att hon ska betala ränteavgifterna på ditt lån om jag fattat rätt?

Inköp av möbler och saker är väl bra att dela på, när ni sedan separerar äger ni hälften av exakt allt ni köpt men kläder etc kan räknas som personliga saker och räknas därmed inte med.

Varför är det sjukt? Om jag har lånat 2.000.000kr(5.000kr i ränta) för att köpa en lägenhet(3.000kr i hyra) så är det väl självklart att min tjej betalar halva hyran(1.500kr) och halva räntan(2.500kr)? Amortering är däremot en helt annan sak, den betalar man själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast nej? Det är det här som du gör fel - om vi två bor tillsammans och jag står på 100% av bostaden så betalar du pengar till mig inte till bostadsrättsföreningen/banken/vem-det-nu-är. Du står inte med som medlem i föreningen, inte delägare i berörd bostad, inte inskriven på några bolån i banken. Det spelar ingen roll vilken balansräkning man drar fram, står inte vederbörande med i uppställningen är det en dold faktor - och där med något vi inte tar med i beräkningen. Kostnaden och lånen är mitt juridiska ansvar, om du för en månad skulle hoppa över det är det jag som åker på det. Du betalar aldrig mina lån, räkningar, räntor utan du betalar för att bo under samma tak. Att pengarna oftast är framräknade baserat på vad boendet kostar är knappt ens relevant faktiskt. Jag förstår ditt resonemang men det är inte så det fungerar i praktiken.

Jo det är precis så det blir, partnern som inte äger lägenheten får en räntekostnad utan skuld, medan den som äger lägenheter har skulder och tillgångar men bara halva räntekostnaden för skulderna.

Drar vi det längre betyder det att det är ännu mer fördelaktigt att maximera sina lån i det läget vi är i, någon annan betalar ju halva kostnaden medan jag antar att man inte delar med sig av avkastningen på aktieportföljen. Hur delar man sen, innan eller efter ränteavdrag?

Men ja, man kan se det som så att partnern betalar hyra och i den hyran är räntan inräknad och det kan ju funka. Om man däremot skaffar ett boende man båda skall bo i tillsammans vill i var fall jag att det skall vara bådas då man bygger ett hem tillsammans.

Permalänk
Medlem

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Vi delar på alla kostnader (avgift, räntor, bredband etc). Jag står för amoteringen själv då jag äger
bostaden till 100% själv. I princip har hon samma kostnad som när vi hade hyresrätt.

Nej (sparar separat)

Vi har nog ganska bra koll på varandras läge.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag och tjejen har så att vi delar på hyra, el, internet, mat och om något köps till hushållet "dyrare prylar"

Sen har vi våra pengar var för sig och slösar hur man vill.

Har haft gemensam ekonomi och aldrig mer.

håller med!

fattar inte grejen med delad ekonomi... Om jag tjänar 50 i månan och hon 20? eller tvärt om... ja ni fattar säkert

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo delar rakt av på allt, och det har vi gjort sen vi flyttade ihop för 8 år sedan.
Hon har studerat/arbetslös och jag stod för allt, sen har det vart tvärtom.

Jag kan inte förstå hur man kan tjäna flera tusen mer än sin partner och inte dela lika. Jag skulle skämmas för min livvspartner om jag gick runt med 10lakan "roliga-efter-allt-är-betalt-pengar" mer än henne.

Men det är väll kanske bara jag...

Vi tar våra inkomster, oavsett vem som tjänar vad och delar allt på mitten.

och ja, vi har gememsamt sparande både förr oss och våran son.
Samt att vi har exakt lika mycket "lek" pengar.
Så gör man som en familj, tycker jag.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller med!

fattar inte grejen med delad ekonomi... Om jag tjänar 50 i månan och hon 20? eller tvärt om... ja ni fattar säkert

Det är väl precis då man vill ha helt gemensam ekonomi, förutsatt att man varit tillsammans tillräckligt länge för att tro på förhållandet långsiktigt då.

Vi får båda exakt lika mycket pengar som skall gå till datorer, kläder, parfymer med mera. Allt gemensamt delas på och sen sparas resten på gemensamma konton.

Permalänk

-Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv.

Hyra så räknar vi procentuellt på våra löner så det blir lika, Leasing på bilen betalar hon 1000kr och jag resten då jag bestämt ska ha en BMW. Mat delar vi lika, handlar jag på ica för 500kr så swishar hon 250.

-Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet? Vi hyr
-
Fondspar som båda sätter in när vi känner för det.

-Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
Allt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo det är precis så det blir, partnern som inte äger lägenheten får en räntekostnad utan skuld, medan den som äger lägenheter har skulder och tillgångar men bara halva räntekostnaden för skulderna.

Nej - det där är en åsikt som inte stämmer överens med fakta. "Räntekostnad utan skuld" hör du själv att något sådant inte existerar. Vi gör ett annat exempel: Du hyr min bostad i andra hand. Vem är ansvarig för att hyran/avgiften till fastighetsägaren eller föreningen betalas i tid? Inte är det du. Min bostad, mitt ansvar.

Citat:

Drar vi det längre betyder det att det är ännu mer fördelaktigt att maximera sina lån i det läget vi är i, någon annan betalar ju halva kostnaden medan jag antar att man inte delar med sig av avkastningen på aktieportföljen. Hur delar man sen, innan eller efter ränteavdrag?

Allt det där är sådant man reglerar i avtal mellan parter. Den totala summan blir identisk, förutsatt att båda är lika kreditvärdiga. Nackdelen med att maximera sina lån är att man lägger alla ägg i en korg. Vad händer om man blir sjuk eller arbetslös?

Citat:

Men ja, man kan se det som så att partnern betalar hyra och i den hyran är räntan inräknad och det kan ju funka. Om man däremot skaffar ett boende man båda skall bo i tillsammans vill i var fall jag att det skall vara bådas då man bygger ett hem tillsammans.

Håller helt med - det förutsätter dock att båda har en ekonomisk styrka att gå in med både kontantinsats och lån. Även i Stockholm kommer de flesta arbetande ha möjlighet att köpa en liten etta men när man börjar växa och titta på treor eller ännu större då är situationen betydligt mer krävande. Här kan man börja prata om andelar etc vilket kanske är det vanligaste (?) inte bara mellan partners utan även partners föräldrar.

Permalänk
Medlem

jag har ett svar på det. Så som vi har det. På alla gemensamma utgifter, hyra, el, internet osv delar vi rakt av. Mat är det ungefär 50/50. Vi äter mycket ute, jag betalar i regel maten när vi äter ute och hon handlar det som behövs hemma.
Vi bor i hyreslägenhet. Allt utöver gemensamma utgifter betalar vi var för sig.

Sen beror det väl lite på inkomst. Vi är båda arbetslösa så det är ungefär samma inkomst. Men vi har jobbat säsong i norge i några år, hon slutade där men jag jobbar där fortfarande. Så vi begöver inte snålt/ekonomiskt. Men om ena parten jobbar med 20k varje månad och den andra studerar så behöver man väl komma på något mer "rättvist".

Vid större utgifter så bör man nog komma överens om hur det skall skötas. Man kan inte garantera att man kommer vara bästa vänner och sambons för resten av livet. Chansen e stor att det kanske går snett framöver, då e det skönt att ha klart för sig hur saker å ting ev ska delas upp.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vi använder en app som heter Splitwise. Riktigt smidig och finns till både Android och iOS. Den som betalar för in sin kostnad och sedan räknar appen automatiskt ut hur mycket den ene har betalat mer än den andra.

Kvittar sedan detta i slutet av månaden i samband med att räkningar betalas. Riktigt smidigt och gör att vi betalar på kronan lika mycket - det är också en bra sak för att förhindra onödigt gnabb.

Räkningar och andra fasta utgifter delar vi på, förutom personliga saker då (a-kassor, mobil etc).

Ser ingen anledning att ändra på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nej - det där är en åsikt som inte stämmer överens med fakta. "Räntekostnad utan skuld" hör du själv att något sådant inte existerar. Vi gör ett annat exempel: Du hyr min bostad i andra hand. Vem är ansvarig för att hyran/avgiften till fastighetsägaren eller föreningen betalas i tid? Inte är det du. Min bostad, mitt ansvar.

Som jag skrev nedan, om vi inte ser det som att den ena hyr av den andra så är det så det blir

Skrivet av MsSmith:

Håller helt med - det förutsätter dock att båda har en ekonomisk styrka att gå in med både kontantinsats och lån. Även i Stockholm kommer de flesta arbetande ha möjlighet att köpa en liten etta men när man börjar växa och titta på treor eller ännu större då är situationen betydligt mer krävande. Här kan man börja prata om andelar etc vilket kanske är det vanligaste (?) inte bara mellan partners utan även partners föräldrar.

Jag tycker som sagt "hyra av sin partner" är okej om den ena redan äger en bostad som den andra flyttar in i (även om jag även där skiter i att ta hyra för räntekostnaden) men att skaffa boende tillsammans och betala hyra till sin partner? Ingen relation jag vill vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som jag skrev nedan, om vi inte ser det som att den ena hyr av den andra så är det så det blir

Fast vem ska du övertyga, annat än att för att få rätt i din åsikt? Det finns absolut ingen som håller med som någonsin kommer ha något att säga om det, dvs bank, föreningen, fastighetsföretaget, skatteverket eller valfri jurist.

Citat:

Jag tycker som sagt "hyra av sin partner" är okej om den ena redan äger en bostad som den andra flyttar in i (även om jag även där skiter i att ta hyra för räntekostnaden) men att skaffa boende tillsammans och betala hyra till sin partner? Ingen relation jag vill vara i.

Det fetade - hur skulle det ens vara ett realistiskt scenario? Skaffar man det tillsammans så gör man väl det? Har du ingen möjlighet att få ett hyreskontrakt eller inte har råd eller kreditvärdig nog för att köpa en bostadsrätt gör du det inte tillsammans med din partner utan blir lämnad utanför.

Enda gången jag kan se att ovanstående ens skulle kunna uppstå är om den ena har pengar sedan tidigare och slipper ta lån för sin andel.

Permalänk

Om man nu väljer att bo tillsammans i ett gemensamt boende som en familj så förstår jag inte hur man kan välja delad ekonomi. Jag tjänar betydligt mer än min sambo men det har ändå alltid varit en självklarhet för mig att mina pengar är hennes pengar. Klarar man inte av att "offra" några kronor så är det nog fan bättre om ni skiljer er på studs.

Detta måste vara något som bara drabbar oss giriga Skandinaver.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ju gift, och har helt 100% gemensam ekonomi. Alla pengar i en hög och vill man köpa något dyrt/ovanligt så tar man ett snack innan. Men jag kan ju ta hur vi hade det innan vi gifte oss.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
Om jag kommer ihåg rätt så jobbade jag och min fru studerade under de första åren, vi bodde i hennes studentlägenhet och jag betalade nog hyran och största delen av maten. Hyran var ändå lägre än vad det hade kostat mig att hyra något eget. Hon la ju mycket pengar på litteratur och sådant.

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus
Ärligt talat så kommer jag ihåg det som att jag stod för de flesta sådana inköp, men jag såg det aldrig som ett problem jag tjänade ju mycket mer än vad hon gjorde då. Dock är det omvänt nu, ingenjörer tjänar mycket bättre än humanister...

Vi bodde ju i hyresrätt så...

Då hade vi inte det, nu har vi det.

Då som nu visste vi allt, hon visste vad jag hade på banken och jag visste vad hon hade. Brukade betala räkningar med hennes bankdosa om hon var borta och inte hade möjlighet.

Tror att vi tänkte att om vi leva med varann resten av livet så måste man hitta ett gemensamt förhållningssätt när det gäller ekonomin, vårt sätt var/är att köra med 100% öppna kort och ta allt nödvändigt gemensamt och försöka balansera lyx/nöjes sakerna så att det är någorlunda jämt. Om vi hade haft väldigt olika värderingar eller någon haft någon passion för någon dyr hobby så kanske vi varit tvungna att lösa det på något annat sätt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det fetade - hur skulle det ens vara ett realistiskt scenario? Skaffar man det tillsammans så gör man väl det? Har du ingen möjlighet att få ett hyreskontrakt eller inte har råd eller kreditvärdig nog för att köpa en bostadsrätt gör du det inte tillsammans med din partner utan blir lämnad utanför.

Enda gången jag kan se att ovanstående ens skulle kunna uppstå är om den ena har pengar sedan tidigare och slipper ta lån för sin andel.

Tillsammans som i att man flyttar ihop till en bostad man införskaffar för att bo i tillsammans, dvs inte en person flyttar in i bostaden den andra redan äger.

Permalänk

Vi delar på allt och har alltid gjort det. Dvs så slår vi ihop inkomsterna, betalar det som ska betalas, sparar det som ska sparas och det som blir över delas ut jämt mellan båda parter.

Även om jag för tillfället drar in mer stålar så är det självklart att vi ska ha lika villkor när vi bor ihop.

Matbudget på ett separat konto och vi har gemensamma sparkonton.
Vi bor i hyreslägenhet.

Inget krångel och det känns bra för mig att vi delar på allt, på så vis är båda insatta i den ekonomiska situationen.

Jag har svårt att förstå hur man inte kan ha gemensam ekonomi om man bor ihop på riktigt. Skulle inte kunna sova om nätterna om jag visste att jag hade 10 lax på mitt lekkonto och sambon tusen spänn. Varför ska man då bo ihop tänker jag? Vill man inte dela livet ihop med partnern kan det ju lika gärna kvitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Vi delar på allt och har alltid gjort det. Dvs så slår vi ihop inkomsterna, betalar det som ska betalas, sparar det som ska sparas och det som blir över delas ut jämt mellan båda parter.

Även om jag för tillfället drar in mer stålar så är det självklart att vi ska ha lika villkor när vi bor ihop.

Matbudget på ett separat konto och vi har gemensamma sparkonton.
Vi bor i hyreslägenhet.

Inget krångel och det känns bra för mig att vi delar på allt, på så vis är båda insatta i den ekonomiska situationen.

Jag har svårt att förstå hur man inte kan ha gemensam ekonomi om man bor ihop på riktigt. Skulle inte kunna sova om nätterna om jag visste att jag hade 10 lax på mitt lekkonto och sambon tusen spänn. Varför ska man då bo ihop tänker jag? Vill man inte dela livet ihop med partnern kan det ju lika gärna kvitta.

Jag (vi) ser det inte som ett problem överhuvud taget.

För mig finns det flera fördelar:

a) Jag vill ha en tydlig morot för att arbeta hårdare och klättra i karriären. Pengar är bara en del av det, visst, men en stor sådan. Jobbar jag hårdare får jag mer pengar över som jag kan spendera på "lekprylar" (i mitt fall ofta svindyra kameraprylar).

b) Ovanstående ger också en nyttig dos av frihetskänsla som jag behöver för att må bra i en relation. Jag har tjänat in mina pengar och därför har jag rätt att använda dem. Det eliminerar mycket av det gnabb jag har sett hos många andra par.

Sedan är det en självklarhet att vi hjälps åt om det är något väl övervägt som vi båda vill göra, eller om en inte har råd att göra en sak den andra har (exempelvis semestrar). Ser det också som en självklarhet att den som för tillfället tjänar mer är den som exempelvis bjuder på middag oftare, eller liknande.

Jag har faktiskt svårt att se nackdelarna med detta. Så länge båda parter är överens med upplägget är väl alla lösningar bra, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

a) Jag vill ha en tydlig morot för att arbeta hårdare och klättra i karriären. Pengar är bara en del av det, visst, men en stor sådan. Jobbar jag hårdare får jag mer pengar över som jag kan spendera på "lekprylar" (i mitt fall ofta svindyra kameraprylar).

I vilken värld får du mer pengar eller klättrar i karriären av att "jobba hårdare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I vilken värld får du mer pengar eller klättrar i karriären av att "jobba hårdare"?

Jag jobbar som affärsutvecklare på ett nystartat litet företag och driver även mitt eget vid sidan av. Så: I min värld.

Motsatsen lär inte ge mig det iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag säger hur mycket pengar hon skall ge mig och så sköter jag resten, i princip.

Visa signatur

Grubblare