Permalänk
Medlem

Win7 ESD vs. OEM

Jag sätter ihop en PC för ett visst legendariskt spel och alla tecken tyder på att det kan uppstå vissa problem under Win8/Win10. Inget att säga om då den ursprungliga motorn för spelet gjordes på 90-talet. Moddare världen över har dock ideellt fått det hela att överleva, framför allt genom ett oehört arbete med grafiken. Nåväl, då jag nu bygger datorn finns alltså anledning att installera Win7 som är ett OS spelet bevisligen funkar bra på.

Började därför kolla runt om vad det handlar om i pengar att skaffa en licens för Win7. Våra web-butiker antyder bortåt 1500:- för en OEM-licens vilket jag tycker vara väl saftigt med tanke på vad Win10 kostar. Säkerligen någon MS-politik för att stimulera övergången till Win10 (som jag använder på mina "vanliga" datorer och i anpassat skick anser jag det vara ett rätt bra OS).

MEN efter litet googlande stötte jag på en firma i Danmark som erbjuder Win 7 Pro 64Bit ESD för 495:-. Produktinfo "förklarar" begreppet ESD med att programmet laddas ner över nätet, men det är väl ingen nyhet precis? Det gör man väl även för vilken OS-licens som helst?

Det som gör mig lite undrande är förstås att jag kan ta in det för en tredjedel av priset för den OEM-licens våra web-butiker erbjuder. Begreppet Win7 ESD ser jag inte överhuvudtaget annat än på den danska sajten. Tycker i och för sig att det priset är rimligare för ett tidigare OS men som regel blir man ju inte bjuden på något.

Någon som kan upplysa mig i detta?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Började därför kolla runt om vad det handlar om i pengar att skaffa en licens för Win7. Våra web-butiker antyder bortåt 1500:- för en OEM-licens vilket jag tycker vara väl saftigt med tanke på vad Win10 kostar. Säkerligen någon MS-politik för att stimulera övergången till Win10 (som jag använder på mina "vanliga" datorer och i anpassat skick anser jag det vara ett rätt bra OS).

Microsoft stoppade försäljningen av Win7 för 2 år sedan, så allt som säljs nu är väl bara restpartier. Och eftersom det fortfarande är ett efterfrågat OS så är det egentligen inte så konstigt om priset förblir högt eller till och med ökar, eftersom tillgången är begränsad.

Huruvida licenserna som den danska sidan säljer är legitima eller inte kan jag inte svara på, men WIn7 Pro för 495 kr är lite för bra för att vara sant tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Huruvida licenserna som den danska sidan säljer är legitima eller inte kan jag inte svara på, men WIn7 Pro för 495 kr är lite för bra för att vara sant tycker jag.

De marknadsför sig på denna sida http://pc-mac-servicecenter.se/ . Troligen är det en en-mans-firma. Jag pratade men mannen ifråga som sa att jag kan installera via den länk och med licenskod jag får efter betalning. Han sa sedan att jag därefter behöver aktivera licensen via telefon men det låter ju märkligt om MS inte säljer den längre??? Och frågan är då om man kan köra det utan att aktivera? Behöver inte ens ansluta den PC'n till nätet.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Jag sätter ihop en PC för ett visst legendariskt spel och alla tecken tyder på att det kan uppstå vissa problem under Win8/Win10.

Vilket spel rör det sig om, och har du provat det under Windows 10?

Permalänk
Medlem

Microsoft har aldrig låtit någon återförsäljare sälja Windows 7 bara i form av en nyckel utan det låter som en sån illegal nyckel som egentligen är t ex en volymlicensnyckel som kommer från ett företag eller studentnyckel som bara får användas av vissa studerande under vissa förutsättningar. Sådana nycklar är inte tillåtna att säljas vidare och du bryter mot licensvillkoren om du använder dem.

Permalänk
Medlem

Enligt denna sida så säljer de piratkopior. Fast sen är ju frågan hur trovärdig den sidan sedan är. Det kan ju förklara varför du skulle behöva aktivera den via telefon, ifall det t.ex. är en begagnad OEM-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilket spel rör det sig om, och har du provat det under Windows 10?

Rör sig om GPL (Grand Prix Legends) och jag kör det just nu på en laptop med Win10. Trodde först jag hade något lokalt grafiskt fel eller att laptoppen var för vek (vilket den är i viss mån för optimalt spelande - därför mitt nya PC-bygge). Ingen idé att redogöra för hela den diskussionen, men vissa detaljer beter sig fel och jag upptäckte att flera upplevt samma fel. Det forumet ser det relaterat till den nya arkitekturen i Win10. Känns därför dumt att inte ta in ett OS jag vet funkar. Och ännu en Win10-licens kostar ju också en del.

Visa signatur

Permalänk

Vill bara flika in att enda gången jag behövde aktivera via telefon hos ms var när jag installerade om en win xp oem licens (långt efter xp var "nerlagt").

Kan också slänga in den här länken som svar på @perost då det verkar som att windows fortsatte försäljningen av win7 professional tom 31okt i år!
http://www.sweclockers.com/nyhet/22901-microsoft-slutar-salja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Microsoft har aldrig låtit någon återförsäljare sälja Windows 7 bara i form av en nyckel utan det låter som en sån illegal nyckel som egentligen är t ex en volymlicensnyckel som kommer från ett företag eller studentnyckel som bara får användas av vissa studerande under vissa förutsättningar. Sådana nycklar är inte tillåtna att säljas vidare och du bryter mot licensvillkoren om du använder dem.

Skrivet av perost:

Enligt denna sida så säljer de piratkopior. Fast sen är ju frågan hur trovärdig den sidan sedan är. Det kan ju förklara varför du skulle behöva aktivera den via telefon, ifall det t.ex. är en begagnad OEM-licens.

Ja, du sköna nya värld!

Minns då Internet var barn och knappt ingen var ute för att f-cka upp det för andra. Lät som sagt lite väl bra för att vara sant och det är i princip likhetstecken mot get f-cked :). Dock begriper jag inte hur denne dansk i så fall vågar skylta med officiella MS loggor på en retail sajt??? En MS-drönare med attackrobot lär väl vara redo i så fall?

Får fundera vidare på lämpligt OS. Win XP funkade med tillsammans med spelet. Det borde väl finnas något sätt att kunna återanvända ett gammalt OS utan att bli skinnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Vill bara flika in att enda gången jag behövde aktivera via telefon hos ms var när jag installerade om en win xp oem licens (långt efter xp var "nerlagt".

Jag fick faktiskt göra det då jag trodde att jag enligt kampanjen skulle få ett gratis Win10. Hade en Win8 OEM. Råkade ut för att moderkortet brakade direkt efter installationen (dock av andra skäl än själva installationen). MS Support påstod att de försökte hjälpa mig att återaktivera den licens som fanns på krashade kortet men sa till sist att de inte kunde. Blev tvungen att ladda ner (och betala för) nytt Win10 som sedan fick aktiveras via telefonsamtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Kan också slänga in den här länken som svar på @perost då det verkar som att windows fortsatte försäljningen av win7 professional tom 31okt i år!

Fast som du kan se på bilden i artikeln så gällde det enbart för datorer med Windows förinstallerat, försäljningen av "lösa" licenser tog slut för länge sen. Däremot så är inte artikeln och Wikipedia riktigt överens om exakt när, men det var flera år sedan i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är väl det här som är baksidan med att köpa mjukvara digitalt, finns ju liksom inte något att "känna och klämma på". Lyckligtvis är oseriösa/scammers ofta så dåliga på att dölja sina avsikter/stöldgods etc. Jag menar hur många skulle få sina varningsklockor att ringa om priset varit 995kr?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är väl det här som är baksidan med att köpa mjukvara digitalt, finns ju liksom inte något att "känna och klämma på". Lyckligtvis är oseriösa/scammers ofta så dåliga på att dölja sina avsikter/stöldgods etc. Jag menar hur många skulle få sina varningsklockor att ringa om priset varit 995kr?

Precis. Glad att man varit med ett tag och att klockorna ringde i detta fall. Uppenbarligen är dansken en bluff (läste en del anmälningar på sidan som referas till ovan). En extra klocka ringde då han varit tafflig med sin hemsida. För kontakt hänvisades till ett mail-formulär som var obefintligt. Ringde honom som sagt och det visade sig att länken till formuläret låg i brödtexten UTAN länkmarkering. Han fattade inget och jag råkade själv hitta länken genom att hoovra över sidan. Hmmm tänkte jag redan då...

Fast hur vågar han? De tonvis med bluffare som döljer sig via kapade mail-avsändare är ju TYVÄRR omöjliga att komma åt men att riskera exponering för varusmärkesintrång med MS som motpart!!!??!!

I sakfrågan för tråden antar jag att det idag kostar lika mycket att installera en Win7-licens. Verkar som de rester som finns kvar kan säljas till samma pris som Win10 p.g.a. hög efterfrågan. Har som sagt inget emot Win10 som jag tycker funkar bra (om man anpassar gränssnittet och rensar allt lull-lull deafultinstallationen ger. Men för mitt spel behöver jag som sagt ett äldre. Förbannat om det ska kosta mig 1500:- !

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av perost:

Fast som du kan se på bilden i artikeln så gällde det enbart för datorer med Windows förinstallerat, försäljningen av "lösa" licenser tog slut för länge sen. Däremot så är inte artikeln och Wikipedia riktigt överens om exakt när, men det var flera år sedan i alla fall.

Jaha, det missade jag ;P

Permalänk

Prova Wine

Om jag var du skulle jag testa spelet i Wine på Ubuntu Linux (eller annan dist).
Du kan testa på en liveskiva (-USB), så du inte behöver installera.
OBS att riktigt hårdvarustöd för 3D inte funkar i en live-session.
Det är viktigt att installera grafikdrivrutiner för Linux direkt från AMD/nVidia!

Spelet verkar ju ha några år på nacken.
Och är det inte DRM-skydd och tung 3D-grafik (DX11), bör det funka.
Kolla Wines spellista:
Wines spellista.

Perfekt om det funkar - slippa strula med licenser hit och dit!