Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag finner det lite fascinerande hur folk reagerar, eller snarare den totala bristen på reaktion, på att man blinkar på dom. Själv kör jag enligt följande checklista:

1. Är det någon jag känner?
2. Har jag någon last på taket, öppen baklucka eller släpkärra - håller något på att ramla av?
3. Har jag jag glömt ljusomställaren i fel läge (händer i princip inte eftersom den alltid står på)
4. Varnar dom för något längre fram?

Dimljus måste ju vara det onödigaste som uppfunnits sedan fotbollen. Jag har kört alla möjliga typer av bilar, lastbilar och bussar och tycker inte de framåt har gjort nytta mer än någon enstaka gång i mycket tätt snöfall. Bakåt ser man betydligt oftare folk använda dem i onödan än när de faktiskt behövs.

Hur mycket det bländar med dimljus + halvljus beror ju både på bilmodell och ljusförhållanden. Orkar bara markera mot dem som faktiskt bländar, annars skulle jag nog slita ut ett helljusrelä om året eller nått.

1. Lite svårt att känna igen bilar i mörker på hundra meters avstånd.
Lyser jag med helljuset åt någon jag känner (när det mer eller mindre är ljust ute) så håller jag vanligen igång helljuset en stund och inte blinkar med det. Och funkar ju även med att lägga upp handen dagtid och i mörker kan man blinka vänster med blinkers.

2. Samma som med punkt nummer ett så är det svårt att se det du nämner på en mötande bil i mörker. Och om jag skulle se det dagtid så skulle jag blinka flera gånger, och även kanske försöka ge tecken på vad som är fel strax före mötet, vilket kan vara svårt. Men exempelvis om jag tycker de har något som ser helt tokigt ut på taket så kan man peka uppåt. Och förhoppningsvis börjar de inte spana efter örnar

3. Om någon kör med parkeringsljus så blinkar jag en gång åt dem, samma sak med DRL när det är mörkt. Och de flesta som kör med parkeringsljuset får rätt så snabbt på halvljuset. Sen är det en annan sak med de som har DRL.

4. Om jag varnar mötande för exempelvis en älg som jag just kört förbi så blinkar jag vanligtvis 3 gånger med helljuset, för blinkar man en gång så tror alla att man tror de har på helljuset.

Men som alla vet så är vi alla olika och tänker olika.

Om någon blinkar en gång åt mig i mörker så kollar jag så endast halvljuset är på och inte även dimljus eller helljus.
Går även att se lite dit åt så inte halvljuset lyser för högt även när man kör om det är mörkt, exempelvis i nerförsbackar eller genom att manuellt ställa ner dem. och dagtid så kollar jag så halvljus alternativt varselljus är på.
Och om allt är som det ska vara med ljuset så kan man börja fundera på om de ''varnade'' för något annat eller helt enkelt råkade komma åt helljuset i misstag.
Råkar det vara någon man känner som har ny bil eller liknande så lär man vanligen få höra om det sen eller så hälsar de även med handen och man hinner hälsa tillbaka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

Fast det är inte konverterade jag tänker på utan helt nya bilar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

@kronwalled:

Fast det är inte konverterade jag tänker på utan helt nya bilar

Jag har nya led halvljus+heljus på min BMW 1-serie -2016. Händer väldigt ofta att folk blinkar att jag ska blända av, även om jag redan gjort det. Speciellt om jag möter någon när jag kör uppför.

Lyser fantistiskt bra dock. Helljuse på denna bil är som min förra som hade 3st extra halogenljus fram.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har nya led halvljus+heljus på min BMW 1-serie -2016. Händer väldigt ofta att folk blinkar att jag ska blända av, även om jag redan gjort det. Speciellt om jag möter någon när jag kör uppför.

Lyser fantistiskt bra dock. Helljuse på denna bil är som min förra som hade 3st extra halogenljus fram.

Antagligen precis det jag pratar om, fruktansvärt störande att möta. Sen antar jag att du inte har några baklysen när det är snörök också, dagens teknik är underbar

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av bärplockaren:

@Svaniis
Vad sysslar du med om du är behov av denna ljuskombo, skulle gärna vilja se hur de se ut i mörker.

Jagar folk som har dimljus och halvljus igång samtidigt.

Skrivet av MammDiin:

70W ballaster monterade inne i NBB:arna och D2Y lampor?

Ja, sen 1100W LED från VisionX till också.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Svaniis
Vad sysslar du med om du är behov av denna ljuskombo, skulle gärna vilja se hur de se ut i mörker.

Vet inte om det spelar någon roll vad han sysslar med, anledningen står ju i klartext i framrutan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Dimljus används för att spara på xenon lamporna, i min värld 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det spelar väl ingen roll om inte "JAG" upplever att jag blir bländad av mitt ljus, det är ju hur ANDRA upplever om de blir bländade: DU/JAG kan inte avgöra hur andra upplever Ditt/mitt ljus!

Precis som en rökare inte upplever att de störs av röken från sin cigg... spelar ju ingen roll: visa hänsyn till dina medtrafikanter: det är deras upplevelse som de upplever: inte din!

Permalänk
Medlem

@Svaniis Hur krallig är din generator egentligen?

Permalänk

Har tråden kommit överens över huruvida det finns lite olika sorters dimljus än?

Ett riktigt dimljus är ju tänkt att endast belysa marken. Man vill ju alltså få så lite ljusstrålar som möjligt uppåt för att slippa bländningen av just dimman eller snön, medan man fortfarande belyser vägen så gott det går. Det är ju ingen suverän lösning, men fungerar ju skapligt där det vanliga halvljus återbländar för mycket.

Sedan finns det ju de modeller som satt på äldre bilar vilka mer var en typ av ljus som lyste väldigt brett men kort. Däremot var det inte speciellt begränsat i höjdled vilket gjorde att det blev som en extra strålkastare som faktiskt bländade en hel del.

Givetvis bländar en lampa av reflektortyp fortfarande eftersom en stor del av ljuset från själva glödlampan kommer synas från alla vinklar. Men det koncentrerade ljuset från reflektorn är ofta designat för att inte blända, precis som halvljuset.

Så, jag håller med om att problemet finns, men att det är två olika varianter där den ena bländar och den andra inte gör det.
Sedan kan man såklart bli lurad och tro att det är fler än en bil osv, men just bländad tycker jag inte jag blir så ofta.

Själv kör jag inte på det sättet av en tidigare nämnd anledning, nämligen att man helt enkelt ser sämre längre fram ifall man belyser vägen närmast bilen för mycket.

Vidare håller jag med om att ett mycket större problem är xenonkonverterade lyktor av reflektortyp med lins, t.ex. äldre saab och volvo, mercedes osv.
Ett annat stort problem är bilar som är nedlastade i helgtrafiken utan att föraren tänker på att justera ner ljuset.
Ett för högt ställt halvljus bländar oändligt mycket mer än ett korrekt dimljus.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

jag drar bara på helljuset om jag inte har någon framför och tar på solbrillorna sen kan han blinka med helljuset bäst fan han vill ä han så jävla dum att han kör med bländande combo får han fan skylla sig själv.

har 3 hella grodögon med 100W lyse i varje på bilen så de bländar fint med dem igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det är inte så att de är felinställda då?

Tycker det är enormt vanligt att personer med lite större bilar inte utnyttjar ställ-möjligheten för lamporna. Ser så sjukt ofta lampor som lyser lite väl högt.

Vad jag vet har jag inte nån ställ-möjlighet, lamporna ställer in sig själva. Sedan ser jag ju var halvljusen tar slut och dom pekar strax under baklyktan om man ligger bakom någon och väl under backspeglarna. Har mött en hel del med bilar som har starka halvljus även fast de inte är felriktade, Audi, Volvo etc. Dock räcker det med en väldigt liten lutning för att blända folk i dagens platta bilar.

Permalänk
Medlem

Eftersom bilprovningen kontrollerar dimljusen så tänker jag att det enda som faktiskt lyser i ögonen på de låtsaspoliser som själva åker runt och blinkar med helljuset åt andra bilister är det faktum att det finns någon som bryter mot laget och det tål de inte.

Hur reagerar sådana personer om de blir omkörda av någon som åker mycket fortare? Sätter de efter i sin svensson-volvo för att minsann visa eller sätta någon på plats I hopp om att skrämmas.

I trafiken ska man visa hänsyn. Hur kan ni veta att den ni blinkar på inte bara glömt eller inte vet hur man slår av? Risken med att blända med helljus är ju att någon får så pass mycket ljus i ögonen att denna blir tillfälligt blind och inte ser det barn som ska gå över vägen. Då har man helt plötsligt orsakat en olycka istället för att bara påminna någon annan.

Permalänk
Medlem

Felinställda halvljus är såklart ett helvete också, men det är inget som är lika enkelt att avhjälpa som att slå av dimljusen. Tvivlar dock på att helt nya bilar har felinställda halvljus från fabrik. De är nog helt enkelt såpass ljusstarka att de bländar trots att de är korrekt inställda.

Självklart är det ok om man kör med endast dimljus, men det har jag nog bara sett någon annan göra en eller två gånger i mitt liv.

Ett annat helvete är de som ska vara extra coola och ha blå-lila färg på sina halvljus. Sedan lägger de sig precis bakom med sina feljusterade ljus så att backspeglarna (inklusive sidospeglarna) förvandlas till var sin lila mini-sol.

Skrivet av MickeBoy:

Eftersom bilprovningen kontrollerar dimljusen så tänker jag att det enda som faktiskt lyser i ögonen på de låtsaspoliser som själva åker runt och blinkar med helljuset åt andra bilister är det faktum att det finns någon som bryter mot laget och det tål de inte.

Hur reagerar sådana personer om de blir omkörda av någon som åker mycket fortare? Sätter de efter i sin svensson-volvo för att minsann visa eller sätta någon på plats I hopp om att skrämmas.

I trafiken ska man visa hänsyn. Hur kan ni veta att den ni blinkar på inte bara glömt eller inte vet hur man slår av? Risken med att blända med helljus är ju att någon får så pass mycket ljus i ögonen att denna blir tillfälligt blind och inte ser det barn som ska gå över vägen. Då har man helt plötsligt orsakat en olycka istället för att bara påminna någon annan.

Vad har bilprovningen med det hela att göra? Som jag precis skrev ovan så är det såklart ok att ha dimljus om man stänger av halvljusen. Sedan är det knappast ett problem i väl upplysta områden där det finns övergångsställen, problemet är på becksvarta landsvägar och där har barn inget att göra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Om ni slutar att stirra in i ljusen på bilen ni möter så ska ni nog se att ni inte längre blir bländade.

I min bil kan man för övrigt inte sätta igång dimljuset utan att först sätta igång halvljuset. Bara gudarna vet varför.

Tror jag har använt mitt dimljus ungefär... 0 gånger i hela mitt liv.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Eftersom bilprovningen kontrollerar dimljusen så tänker jag att det enda som faktiskt lyser i ögonen på de låtsaspoliser som själva åker runt och blinkar med helljuset åt andra bilister är det faktum att det finns någon som bryter mot laget och det tål de inte.

Hur reagerar sådana personer om de blir omkörda av någon som åker mycket fortare? Sätter de efter i sin svensson-volvo för att minsann visa eller sätta någon på plats I hopp om att skrämmas.

I trafiken ska man visa hänsyn. Hur kan ni veta att den ni blinkar på inte bara glömt eller inte vet hur man slår av? Risken med att blända med helljus är ju att någon får så pass mycket ljus i ögonen att denna blir tillfälligt blind och inte ser det barn som ska gå över vägen. Då har man helt plötsligt orsakat en olycka istället för att bara påminna någon annan.

Äh kom igen, först skriver du om låtsaspoliser som går över sina befogenheter och i nästa stycke att man ska visa hänsyn. Hur många promille är det som på riktigt glömt/inte vet hur man slår av sina dimljusen? Och hur stor del är det som gjort ett aktivt val och slagit på sina dimljus? Tål man inte ett blink har man inte riktigt på vägarna att göra. Och har de nu "glömt" att slå av sina dimljusen, så borde väl ett blink få poletten att trilla ner, eller? Jag har nog hört talas om exakt noll olyckor där någon skyllt på att man blivit bländad. Då var jag ändå brandman i några år.

Slant först på tangenten och skrev dumljusen, det var inte helt tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gör som du vill, men det är i alla fall 1000kr i böter för tilltaget... om polisen skulle se dig.

BTW, lite roligt att du själv kör med dimljusen på.. på bilden.

Är du säker på att du inte kör med dim/halvljus på...?

Haha faktiskt så är jag det. har inte ens dimljus

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Om ni slutar att stirra in i ljusen på bilen ni möter så ska ni nog se att ni inte längre blir bländade.

I min bil kan man för övrigt inte sätta igång dimljuset utan att först sätta igång halvljuset. Bara gudarna vet varför.

Tror jag har använt mitt dimljus ungefär... 0 gånger i hela mitt liv.

Starka ljus bländar ändå.

Permalänk
Medlem

Lite irriterande kan det vara beroende på hur dimljusen är implementerade, men jag har en fin lösning: totalförbjud dimljus fram.

Har aldrig förstått vad de ska vara bra för. Ingen bil jag någonsin ägt har gett mig bättre sikt med de främre dimljusen påslagna under dimförhållanden, utan snarare enbart sämre. Eller så har jag fullständigt missförstått poängen med dem...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Detta är något jag irriterar mig på också. Man blir bländad, inte lika illa som från helljus eller så men likväl så försämrar det ens mörkerseende. För mig är detta något som inte var något problem när jag var yngre men som blivit allt värre nu ju äldre jag blir. Värst är det förstås vid den här tiden på året då det är mörkt och blött och skit från vägarna stänker upp på rutan hela tiden. Mötande med dimljus på gör i vissa förhållanden att jag inte ser linjerna på min sida i några sekunder och det är inget trevligt, speciellt inte när typ var tredje mötande bil har dem igång vilket det ofta är när jag kör till och från jobbet på vintern, ofta blir det ju typ konstant nedsatt mörkerseende. Är det ljust är det förstås inget problem, och det är inte så jobbigt om vägen är torr så att rutan är ren och fin heller, men nu när rutan är nerkladdad av skit från vägbanan hela tiden så är det inget roligt alls. Sen kan jag förstå att det inte upplevs som ett så stort problem för en del, är man ung så har man bättre mörkerseende exempelvis, och är vägarna man kör på relativt tomma så händer det kanske inte så ofta att man stör sig på det och då kan man också köra med helljuset på oftare och då blir inte skillnaden i ljusstyrka så stor, man lär också slippa mycket av nedsmutsningen av framrutan om man inte har bilar framför sig hela tiden, men för oss som är lite äldre och främst kör på vägar med mycket trafik så är det ett reellt problem.

Jag tror folks uppfattning av trafiken och vilka problem som är värst varierar väldigt beroende på den typ av vägar man kör på och så. Det finns till exempel ingen anledning för mig att ha några extraljus då jag ytterst sällan skulle kunna använda dem. Jag menar, jag har haft min bil i snart ett år och har nog inte använt helljuset mer än tre gånger på den tiden (kanske några till som ljustuta).

Jag tycker mig också uppleva allt fler bilar som kör utan några lampor alls igång, även i mörkret ibland. De enda som får köra utan lyse på är de som har halvljusautomatik men om automatiken inte sätter igång lamporna vid skymning eller liknande så är den ju felaktig. Jag har automatik på min bil och den funkar bra i mina ögon, nu när det är grått ute så är ljuset oftast igång hela tiden. Jag ser också många som kör med parkeringsljus i mörkret, förstår inte hur de inte märker att de bara lyser någon meter.

Sen är dimljusen inte något man kan glömma igång utan alla något moderna bilar stänger av dem med motorn så personen som har dem igång har gjort ett aktivt val att sätta igång dem efter att han startade senast, i alla fall om bilen är från detta århundradet.

För några år sedan jobbade jag med intrimningen av nya ljusinställningsmaskiner på Volvo och vi hade mycket dötid när vi väntade på bilar med lampor av rätt typ från produktion (alla olika variationer skulle ju testas ett visst antal gånger och en del kom väldigt sällan) och således blev det en del långa samtal med den ljusansvarige. Enligt honom så testar ytterst få biltillverkare ljusbilden från dimljusen, den enda han kände till som gjorde det var BMW. Anledningen är att de i princip endast är estetiska och inte har något funktionellt syfte. Bilprovningen testar inte heller ljusbilden på dem, eller på några ljus förutom halvljus för den delen.

@DaBone: Adaptivt helljus är inte samma sak som automatisk avbländning som jag tror du syftar på, adaptivt helljus bländar inte av som ett vanligt utan skymmer de delar av helljuset som skulle blända en mötande, skymmer automatiken en strimma vid reflexerna vid vägkanten så kan inte det vara något större problem liksom. Hur bra det funkar vet jag inte men det lär variera mellan olika märken osv.

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med flera andra här, Xenon är djävulens påfund. Dimljus+Halvljus stör mig inte nämnvärt men Xenon i halvljus bländar nästan hela tiden. Jag kör en SUV men ändå så blir jag bländad av fanstyget.

Permalänk
Medlem

Ja, detta är väl ungefär samma problem som att folk av ren princip kör för fort i trafiken. Folk behöver behöver bli bättre på att respektera lagar och regler i trafiken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Felinställda halvljus är såklart ett helvete också, men det är inget som är lika enkelt att avhjälpa som att slå av dimljusen. Tvivlar dock på att helt nya bilar har felinställda halvljus från fabrik. De är nog helt enkelt såpass ljusstarka att de bländar trots att de är korrekt inställda.

Självklart är det ok om man kör med endast dimljus, men det har jag nog bara sett någon annan göra en eller två gånger i mitt liv.

Ett annat helvete är de som ska vara extra coola och ha blå-lila färg på sina halvljus. Sedan lägger de sig precis bakom med sina feljusterade ljus så att backspeglarna (inklusive sidospeglarna) förvandlas till var sin lila mini-sol.

Vad har bilprovningen med det hela att göra? Som jag precis skrev ovan så är det såklart ok att ha dimljus om man stänger av halvljusen. Sedan är det knappast ett problem i väl upplysta områden där det finns övergångsställen, problemet är på becksvarta landsvägar och där har barn inget att göra.

Eftersom bilprovningen kontrollerar att ljuset inte är felinställt uppåt så förefaller det orimligt att merparten av ljusen faktiskt kan blända. Det som jag tycker skulle kunna inträffa är om ljuset är för lågt ställt så att det lyser neråt i en vattenpöl och reflekteras till en mötande bil. Men eftersom vägbanan inte generellt är gjord för att det ska samlas vatten borde det inte bli problem på alla vägar. Kanske endast på de som är mer slitna. Och då krävs det alltså att man möter en bil med felinställda dimljus samtidigt som denna bil kör på en väg där det är mycket vattenpölar på vägen. Det förefaller inte så sannolikt att det sker ofta.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Antagligen precis det jag pratar om, fruktansvärt störande att möta. Sen antar jag att du inte har några baklysen när det är snörök också, dagens teknik är underbar

Jodå, lysena går på fortare/lättare när det är snöstorm/regnar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Äh kom igen, först skriver du om låtsaspoliser som går över sina befogenheter och i nästa stycke att man ska visa hänsyn. Hur många promille är det som på riktigt glömt/inte vet hur man slår av sina dimljusen? Och hur stor del är det som gjort ett aktivt val och slagit på sina dimljus? Tål man inte ett blink har man inte riktigt på vägarna att göra. Och har de nu "glömt" att slå av sina dimljusen, så borde väl ett blink få poletten att trilla ner, eller? Jag har nog hört talas om exakt noll olyckor där någon skyllt på att man blivit bländad. Då var jag ändå brandman i några år.

Slant först på tangenten och skrev dumljusen, det var inte helt tokigt.

Om det inte framgick så är min uppfattning att man faktiskt ska visa hänsyn i trafiken och att låtsaspoliser är av ondo hur de än uppför sig. Jag kan tänka mig att i en familj där en bil delas av flera förare och kanske en av dem är en yngre man med bakåtvänd keps så kommer denna att vara intresserad av bilar och bry sig om knappen / inställningen för dimljus medan föräldrarna till denna kepsförare inte tänker på eller bryr sig om att ändra inställningen när de framför fordonet i trafiken. Resultatet blir i så fall att bilen kanske alltid framförs med dimljus istället för på vardagskvällar och helger när den yngre förmågan brukar bilen.

I ett fall som ovan, hur ska föraren av bilen förstå att en mötande bil som blinkar med helljus menar "du borde slå av dimljuset"? Man skulle lika gärna kunna gissa på "du möter poliskontroll om några meter" och självklart bli jätteförvånad när det inte finns någon polis.

När jag tog körkortet skulle man vara förutseende, köra med fantasi och försöka att förebygga olyckor genom att ha rätt beteende i trafiken. Jag tycker att varken blinka på någon med helljus eller "jaga" en annan trafikant som kör fortare är ett bra beteende. Att blända någon och orsaka en olycka är säkerligen inte det vanligaste fallet, men jag är övertygad om att det har hänt och mycket väl kan hända igen och genom att undvika att leka låtsaspolis och blinka så säkerställer man som förare att man inte är med och bidrar till olycksstatistiken.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Enklare och mer trivsamt är ju att du släpper förbi dem, när du har möjlighet. Finns alldeles för många bilister som håller på sin "rätt" att så länge jag kör 70km/t på 70-väg, så ska ingen köra om mig och jag släpper inte förbi någon.
I själva verket håller de 60km/t på grund av sina glädjemätare de har i bilen...... om de inte håller 60 och därmed kör ännu saktare.

Det är väl klart att folk vill om då?

Finns även folk som har legitima skäl att ha bråttom. Kanske är på väg till sjukhus eller något..

I grund och botten så ingår detta i de generella trafikreglerna. Det handlar om att visa hänsyn till sina medtrafikanter.
Du ska inte uppträda så du i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Jag vet skillnad på folk som tänkt köra om och inte. Dem som ska köra om ligger bakom en stund tills dem har möjlighet att dra om. Nu syftade jag dock på dem som inte tänkt köra om utan bara ligger kloss i hela tiden. Även på dubbelfiliga vägar. Många ska dessutom köra om även om man ligger 110 på 110 väg, och sedan lägger dem sig i 90-100 framför. Dessa finns det väldigt gott om i Norrland och det är riktiga idioter som inte kan tänka sig att ligga och köra bakom någon utan bara måste ligga först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jodå, lysena går på fortare/lättare när det är snöstorm/regnar.

Åtminstone nåt som blivit rätt i denna ljushysteri då

PS. Ja jag tillhör dom som tycker det är vansinne att bilar numera inte ska ha lampor på runt om dygnet om

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig blivit bländad av dimljus i hela mitt liv. Xenon halvljus däremot...

Det störigaste är folk som sätter på helljusen precis när fronten på deras bil är framme vid mötande trafik. De borde få stryk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om det inte framgick så är min uppfattning att man faktiskt ska visa hänsyn i trafiken och att låtsaspoliser är av ondo hur de än uppför sig. Jag kan tänka mig att i en familj där en bil delas av flera förare och kanske en av dem är en yngre man med bakåtvänd keps så kommer denna att vara intresserad av bilar och bry sig om knappen / inställningen för dimljus medan föräldrarna till denna kepsförare inte tänker på eller bryr sig om att ändra inställningen när de framför fordonet i trafiken. Resultatet blir i så fall att bilen kanske alltid framförs med dimljus istället för på vardagskvällar och helger när den yngre förmågan brukar bilen.

I ett fall som ovan, hur ska föraren av bilen förstå att en mötande bil som blinkar med helljus menar "du borde slå av dimljuset"? Man skulle lika gärna kunna gissa på "du möter poliskontroll om några meter" och självklart bli jätteförvånad när det inte finns någon polis.

När jag tog körkortet skulle man vara förutseende, köra med fantasi och försöka att förebygga olyckor genom att ha rätt beteende i trafiken. Jag tycker att varken blinka på någon med helljus eller "jaga" en annan trafikant som kör fortare är ett bra beteende. Att blända någon och orsaka en olycka är säkerligen inte det vanligaste fallet, men jag är övertygad om att det har hänt och mycket väl kan hända igen och genom att undvika att leka låtsaspolis och blinka så säkerställer man som förare att man inte är med och bidrar till olycksstatistiken.

Låter om att någon inte gillar att bli blinkad på.

Ja, det är möjligt att man kan tänka sig att blink betyder kontroll eller hinder på vägen framför. Är det inte det så kanske anledningen till blinket/blinken är något helt annat. Som man själv som kvalificerad bilförare borde kunna räkna ut med sin röv och en bit krita. Man kan ju dra öronen åt sig och fundera på hur fordonet man själv framför beter sig. Har flera personer blinkat på mig på olika ställen? Ja, då kanske man lajjar runt med en strålkastare med felaktig inställning vilket gör att en eller båda halvljus bländar mötande trafik. Eller så har man märkliga lampor påslagna. När man kör med aktiverat dimljus indikeras detta. En snabb titt och så har man det verifierat.

Tramseriet med att jaga folk var det du själv som tillförde tråden och har aldrig varit på tal tidigare, diskussionen avhandlar trattskallar som kör runt med dimljus i kombination med halvljus.

Permalänk
Medlem

Bilar som har standar Xenon halvljus stör inte mig men dom som konverterar till Xenon halvljus stör som attan.
Dimljus är från bil till bil en del stör som attan medan andra gör det inte har med hur dimljuste är inställt .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz