Läkarrecept förnyelse, katastrof?

Permalänk
Avstängd

Läkarrecept förnyelse, katastrof?

Godmorgon! Satt och kom på att min medicin håller på att ta slut och skulle ringa upp VC för att förnya mitt recept som jag haft i över 2 år nu.

Nu har dom däremot infört en lag att du MÅSTE boka in ett möte för receptförnyelse och dom har inga tider förren om 1 vecka. Vad i hela h-vete tänker dom som har fått igenom denna lag med?

Förutom att surpla 100-200 kr extra varje gång en person ska förnya recept så tar det extra minst 10-15 minuter per person som ska förnya recept och köerna för att boka tider blir längre och längre.

Handlar detta verkligen om att vårdcentralerna ska få fler besök (mer pengar) för att inte gå i konkurs.
Eller handlar detta om att folk övermedicinerar?

Är det rätt att folk som behöver medicin ska stjälpas för att några få personer missbrukar läkarrecept?

Helt j* bedrövligt är det.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Ska du bara förnya så ska det gå med hjälp av bank id över nätet, har gjort det förut själv. Googla så bör du hitta.

MVH

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Narkotikaklassade mediciner ska väl helst förnyas efter ny bedömning och då behövs ett besök. Antar att det är en sådan det är frågan om. Ifall det inte är det så är det kanske mest ett sätt för vårdcentralen att få in mer pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jerkaaaa:

@oouhdawg: Ska du bara förnya så ska det gå med hjälp av bank id över nätet, har gjort det förut själv. Googla så bör du hitta.

MVH

Detta går inte längre efter 1 Januari.

Skrivet av cracko:

Narkotikaklassade mediciner ska väl helst förnyas efter ny bedömning och då behövs ett besök. Antar att det är en sådan det är frågan om. Ifall det inte är det så är det kanske mest ett sätt för vårdcentralen att få in mer pengar.

Det är absolut ingen talan om Narkotiskaklassade preparat. Detta gäller SAMTLIGA recept från den 1 Januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är absolut ingen talan om Narkotiskaklassade preparat. Detta gäller SAMTLIGA recept från den 1 Januari.

Jag loggade just in på https://kontakt.minavardkontakter.se och verkar inte finnas något där som hindrar mig.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Godmorgon! Satt och kom på att min medicin håller på att ta slut och skulle ringa upp VC för att förnya mitt recept som jag haft i över 2 år nu.

Nu har dom däremot infört en lag att du MÅSTE boka in ett möte för receptförnyelse och dom har inga tider förren om 1 vecka. Vad i hela h-vete tänker dom som har fått igenom denna lag med?

Förutom att surpla 100-200 kr extra varje gång en person ska förnya recept så tar det extra minst 10-15 minuter per person som ska förnya recept och köerna för att boka tider blir längre och längre.

Handlar detta verkligen om att vårdcentralerna ska få fler besök (mer pengar) för att inte gå i konkurs.

Är det rätt att folk som behöver medicin ska stjälpas för att några få personer missbrukar läkarrecept?

Så typiskt den hjärnskadade staten att fixa fram sånt här.
Dom tror att dom löser allt genom att begränsa och förbjuda. Och skulle någon bli desperat och självmedicinera så är det böter eller straff som gäller istället för att försöka hjälpa den som behöver det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Om det inte hade varit så att du själv inte hade koll på att detta skulle förnyas så hade du säkerligen inte heller reagerat över att du behövde gå dit. Så känns för mig lite löjligt att attackera reglerna när problemet är att man själv glömt.

Nu skriver du inte vad det är för medicin eller hur mycket du har kvar så det är svårt att avgöra hur mycket strul det är för dig att vänta en vecka. Men jag kan garantera dig att din vårdcentral hade kunnat klämma in dig om de hade velat. Jag aldrig accepterat att vänta i en vecka på en tid hos min VC om det varit ett "akut" ärende oavsett om det var mitt fel från början.

Min fru jobbar på en VC, så jag kanske inte skulle säga för mycket om detta, men min generella uppfattning är att de försöker alldeles för mycket trix med sina kunder. Jag gissar att du är listad på denna VC och det innebär att de får pengar för dig varje år, så lite respons tycker jag att man kan förvänta sig. Det har hänt ett antal gånger att jag vänt mig till olika VC där jag jobbar eftersom jag inte varit tillräckligt sjuk för att stanna hemma från jobbet, men ändå velat besöka en läkare med ett enkelt fel typ bihåleinflamation. Det är ett jävla gnäll varje gång om att man inte är listad där och jadda jadda.

Så om något skulle du klagat på VC som inte tog emot dig tycker jag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ok svårt att säga när man inte vet vad det är för mediciner. En del mediciner måste väl följas upp och tas prover kring osv. Jag är läkare och har förnyat recept efter att folk önskade det via "mina vårdkontakter" 1177 eller vad det heter senast den här veckan så det är ingen lag men kanske en regel på din vårdcentral.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Detta går inte längre efter 1 Januari.

Vill du ge en källa?

Jag kontaktade VC förra veckan och frågade om recept. Då är det också första gången jag kontaktar denna VC eftersom jag träffat privatläkare tidigare. Nu bad jag om en ovanligare medicin som sköterskan inte var bekant med och som inte fanns i deras system sedan tidigare. Då fick jag boka tid med en läkare för att diskutera medicinen. Hade jag däremot bett om ett vanligare preparat hade det inte varit någon fara och hon hade kunnat skriva ut det direkt.

Permalänk
Medlem

www.1177.se kan du förnya recept online. Men om du haft samma recept i två år kanske de vill träffa dig för en uppföljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på att detta gäller flour skölj utan smak. Vanlig flour skölj kan man köpa på apotek och Ica med 0.2% flour dessa har någon mint smak. Ska man ha 0,2% utan smak så behöver man recept av någon anledning. Det här gör det bara konstigt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Jag loggade just in på https://kontakt.minavardkontakter.se och verkar inte finnas något där som hindrar mig.

Inte mig heller, men den skickar en "ansökan" och sedan bedöms det hos VC. Kanske inte uppdaterat?

Skrivet av giplet:

Om det inte hade varit så att du själv inte hade koll på att detta skulle förnyas så hade du säkerligen inte heller reagerat över att du behövde gå dit. Så känns för mig lite löjligt att attackera reglerna när problemet är att man själv glömt.

Nu skriver du inte vad det är för medicin eller hur mycket du har kvar så det är svårt att avgöra hur mycket strul det är för dig att vänta en vecka. Men jag kan garantera dig att din vårdcentral hade kunnat klämma in dig om de hade velat. Jag aldrig accepterat att vänta i en vecka på en tid hos min VC om det varit ett "akut" ärende oavsett om det var mitt fel från början.

Min fru jobbar på en VC, så jag kanske inte skulle säga för mycket om detta, men min generella uppfattning är att de försöker alldeles för mycket trix med sina kunder. Jag gissar att du är listad på denna VC och det innebär att de får pengar för dig varje år, så lite respons tycker jag att man kan förvänta sig. Det har hänt ett antal gånger att jag vänt mig till olika VC där jag jobbar eftersom jag inte varit tillräckligt sjuk för att stanna hemma från jobbet, men ändå velat besöka en läkare med ett enkelt fel typ bihåleinflamation. Det är ett jävla gnäll varje gång om att man inte är listad där och jadda jadda.

Så om något skulle du klagat på VC som inte tog emot dig tycker jag.

Jag har ingen medicin kvar, det är inget livshotande eller så, men när jag har behövt förut har jag enkelt kunnat förnya det och hämtat ut inom någon timma. Därför jag blir ställd när det ändrats och det är 1 vecka tills första möjliga tid.

Skrivet av cracko:

Ok svårt att säga när man inte vet vad det är för mediciner. En del mediciner måste väl följas upp och tas prover kring osv. Jag är läkare och har förnyat recept efter att folk önskade det via "mina vårdkontakter" 1177 eller vad det heter senast den här veckan så det är ingen lag men kanske en regel på din vårdcentral.

Min far var i veckan och skulle förnya recept via telefon. Det är för hans Astma. Hon sa att det inte gick och han var tvungen att boka tid. Han fick hämta ut det 2 dagar senare.

Jag ringde idag till en annan VC, ville förnya recept. Då sa hon:

Vi har ju en ny lag sedan 1 januari och läkaren får inte längre skriva ut recept utan att boka in ett möte. Vi har tyvärr inga tider förrän nästa vecka på torsdag.

Skrivet av Shimonu:

Vill du ge en källa?

Jag kontaktade VC förra veckan och frågade om recept. Då är det också första gången jag kontaktar denna VC eftersom jag träffat privatläkare tidigare. Nu bad jag om en ovanligare medicin som sköterskan inte var bekant med och som inte fanns i deras system sedan tidigare. Då fick jag boka tid med en läkare för att diskutera medicinen. Hade jag däremot bett om ett vanligare preparat hade det inte varit någon fara och hon hade kunnat skriva ut det direkt.

Har aldrig varit problem för mig senaste 2 åren heller. Tills nu.

Edit:

Har hämtat ut medicin kanske 5 gånger och haft 3 möten inbokade totalt under dessa 2 år. Känns inte rimligt att behöva ha möten varje gång. Speciellt när min medicin knappt går att överdosera.

Permalänk

Just övermedicinering är ju på tapeten nu, och det är ju inte omöjligt att detta i så fall är ett led i att få bukt med problemet.

Det kan ju vara så att det är vissa kategorier av läkemedel som hamnar bakom denna spärr eller?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Jag har ingen medicin kvar, det är inget livshotande eller så, men när jag har behövt förut har jag enkelt kunnat förnya det och hämtat ut inom någon timma. Därför jag blir ställd när det ändrats och det är 1 vecka tills första möjliga tid.

Jag hade ringt upp dem igen och satt lite mer press. Det är kanske svårt att hitta en annan vårdcentral just för detta, men man kan ju hinta om att man på sikt tänker hitta en ny om de inte kan erbjuda något bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken typ av medicin det är?

Narkotikaklassade mediciner tycker jag skall hanteras så här. Centralstimulerande likaså. Sen finns det andra behandlingar som också måste följas upp regelbundet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Vill du ge en källa?

Efter den 1 januari 2017 kan pappers- och telefonrecept göras upp endast vid störningar och i undantagsfall. Apoteken lagrar pappers- och telefonrecept som gjorts upp efter den 1 januari 2017 som elektroniska recept i Receptcentret i samband med expedieringen av läkemedlet/receptet. På så sätt tryggas att aktuell information om patientens receptläkemedel med patientens tillstånd finns tillgänglig i samband med patientens vård.

Störningar och undantagsfall är till exempel störningar i teleförbindelserna eller förbindelserna till Kanta-tjänsternas Receptcenter. Att man saknar program som gör det möjligt att göra upp elektroniska recept är inte en störning.

https://www.thl.fi/fi/web/thlfi-sv/-/elektroniska-recept-ar-o...

Permalänk
Medlem

Information från Finska sidor gäller nog Finsk sjukvård och inte svensk.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rismik:

Information från Finska sidor gäller nog Finsk sjukvård och inte svensk.

Haha, ja nu blev det lite fel!

Ska kika vidare om jag hittar en svensk länk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Efter den 1 januari 2017 kan pappers- och telefonrecept göras upp endast vid störningar och i undantagsfall. Apoteken lagrar pappers- och telefonrecept som gjorts upp efter den 1 januari 2017 som elektroniska recept i Receptcentret i samband med expedieringen av läkemedlet/receptet. På så sätt tryggas att aktuell information om patientens receptläkemedel med patientens tillstånd finns tillgänglig i samband med patientens vård.

Störningar och undantagsfall är till exempel störningar i teleförbindelserna eller förbindelserna till Kanta-tjänsternas Receptcenter. Att man saknar program som gör det möjligt att göra upp elektroniska recept är inte en störning.

https://www.thl.fi/fi/web/thlfi-sv/-/elektroniska-recept-ar-o...

Var det bara jag som uppfattade det som att det gäller för läkare att dom inte längre ska kunna lämna ut recept utan att det går igenom ett elektroniskt system?
Jag fattade det inte som att det hade något med privatpersoner att göra utan mer att privatläkare inte ska kunna skriva ut mediciner utan att det registreras någonstans.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hm. Återstår att se för mig. Började nyss med en ny medicin, fick bara en månads användning. Har endast en telefontid mot slutet där och om jag ska fortsätta eller inte. Och blir det mer så får vi se vad som händer.

Förstår ju varför, men om det är en patient de har koll på och som haft en medicin länge så tycker jag personligen att det inte borde vara några problem att fortsätta skriva ut fler utan ett besök mellan två ansikten. Om det inte är ett fall där det är tveksamt om de ska fortsätta eller inte.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Inte mig heller, men den skickar en "ansökan" och sedan bedöms det hos VC. Kanske inte uppdaterat?

Min far var i veckan och skulle förnya recept via telefon. Det är för hans Astma. Hon sa att det inte gick och han var tvungen att boka tid. Han fick hämta ut det 2 dagar senare.

Jag ringde idag till en annan VC, ville förnya recept. Då sa hon:

Vi har ju en ny lag sedan 1 januari och läkaren får inte längre skriva ut recept utan att boka in ett möte. Vi har tyvärr inga tider förrän nästa vecka på torsdag.

Har aldrig varit problem för mig senaste 2 åren heller. Tills nu.

Edit:

Har hämtat ut medicin kanske 5 gånger och haft 3 möten inbokade totalt under dessa 2 år. Känns inte rimligt att behöva ha möten varje gång. Speciellt när min medicin knappt går att överdosera.

Jag har heller inte hört något om en sådan förändring. Det är helt säkert inte en ny lag. Möjligen en ny praxis hos ditt landsting. Vore intressant att få mer information.

Edit: som exempel på att det inte är lagstadgat: "Idag finns möjlighet för många av Skånes invånare att se sin vårdinformation, boka tider och förnya recept via e-tjänster, och nya digitala lösningar är under utveckling." (från information till vårdgivare i Skåne, december 2016).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är självklart att man inte bara ska kunna ringa och säga "jag vill ha mer medicin" utan att kontrollera att du faktiskt behöver det du säger att du vill ha. Speciellt om du stått på samma sak i åratal så kan det ju vara högst relevant men någon sorts uppföljning.

Något annat än en sådan reaktion om man ringer in och dessutom "ber om en ovanlig medicin" hade jag tyckt var helt galet.

Sen är det varken statens, regelverkets eller någon annans fel att du inte har haft koll på när dina läkemedel börjar ta slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag vet inte om TS ljuger som en borstbindare eller om två vårdcentraler missuppfattat någonting (osannolikt), men det finns ingen ny svensk lag från 2017-01-01 som förhindrar receptförnyelse utan läkarbesök.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

Var det bara jag som uppfattade det som att det gäller för läkare att dom inte längre ska kunna lämna ut recept utan att det går igenom ett elektroniskt system?
Jag fattade det inte som att det hade något med privatpersoner att göra utan mer att privatläkare inte ska kunna skriva ut mediciner utan att det registreras någonstans.

Skrivet av ghollghost:

Hm. Återstår att se för mig. Började nyss med en ny medicin, fick bara en månads användning. Har endast en telefontid mot slutet där och om jag ska fortsätta eller inte. Och blir det mer så får vi se vad som händer.

Förstår ju varför, men om det är en patient de har koll på och som haft en medicin länge så tycker jag personligen att det inte borde vara några problem att fortsätta skriva ut fler utan ett besök mellan två ansikten. Om det inte är ett fall där det är tveksamt om de ska fortsätta eller inte.

Skrivet av bubbelbabbel:

Jag har heller inte hört något om en sådan förändring. Det är helt säkert inte en ny lag. Möjligen en ny praxis hos ditt landsting. Vore intressant att få mer information.

Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker det är självklart att man inte bara ska kunna ringa och säga "jag vill ha mer medicin", speciellt om du stått på samma sak i åratal så kan det ju vara högst relevant men någon sorts uppföljning.

Sen är det varken statens, regelverkets eller någon annans fel att du inte har haft koll på när dina läkemedel börjar ta slut.

Vet inte hur relevant länken var iom att det var ett finskt institut nämligen. Men ställer mig fundersam till hur detta egentligen fungerar. Båda vårdcentraler jag kontaktat säger att fr om 1 Januari får läkare inte enligt lag skriva ut recept över telefon, utan måste boka en tid.

Letar efter en svensk lag men finner inget. Är inge vidare på att söka upp vare sig regler eller lagar. Men det måste finnas en anledning till att dom säger såhär på dessa vårdcentraler?

Permalänk
Medlem

@oouhdawg @twit:
Handlar snarare om att förskrivande läkare vill träffa sin patient innan han/hon slentrianmässigt skriver ut nytt recept. Allt annat vore oansvarigt så det är helt rätt att be dig komma på besök. Jag hade gjort samma sak, det handlar av allt att döma inte om Alvedon som ska skrivas ut och då ska indikationerna omprövas. Ingen ny lag, det har alltid varit så.

Sen att VC inte har några lediga tider inom överskådlig framtid är en annan femma, det är så klart tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sprawler:

@oouhdawg @twit:
Handlar snarare om att förskrivande läkare vill träffa sin patient innan han/hon slentrianmässigt skriver ut nytt recept. Allt annat vore oansvarigt så det är helt rätt att be dig komma på besök. Jag hade gjort samma sak, det handlar av allt att döma inte om Alvedon som ska skrivas ut och då ska indikationerna omprövas. Ingen ny lag, det har alltid varit så.

Sen att VC inte har några lediga tider inom överskådlig framtid är en annan femma, det är så klart tråkigt.

Alvedon är relativt jämförligt, om ens det, med det jag behöver få utskrivet. Jag har haft möte som tidigare nämnt, 3 gånger och hämtat medicin 5 gånger.

Denna medicin är inga konstigheter, det är ingen medicin man bara slutar med och det är väldigt lätt att se hur mycket medicin jag tar iom att han skriver ut kanske 1 gång i halvåret..

Min far har haft Astma i över 20 år vad han vet, opererat sig flertal gånger i hals osv. Spelat hockey sedan tidigare och har svårt för torr luft. Han har a-l-l-t-i-d fått medicinen utskriven av sin läkare vid telefonsamtal. Plus att han är på besök där säkert 1 gång varannan månad och har frikort.

Han ringde till en vårdcentral i bromma och behövde förnya ett recept, gick inte. Boka ett möte.
Jag ringer en annan vårdcentral i bromma som jag varit hos senaste åren. Gick inte. Ny lagändring 1 januari sa hon vänligt i telefon. Behöver boka möte med läkaren då han inte får skriva ut recept över telefon längre.

Så....

Permalänk
Avstängd

Uppdatering:

Har nu ringt 1177 och dom har inte fått någon information. Dom tyckte det lät jättekonstigt (Hon jag pratade med kontaktade kollegor och frågade).

Detta måste ju vara att Vårdcentralerna i Bromma måste blivit felinformerade?

Sätter mig i kö för att ringa upp dom och fråga hur och var dom fått informationen ifrån, så får vi kanske ett bättre svar så vi slipper vara arga för ingenting

Permalänk
Medlem

Behandlingsansvarig läkare ska göra uppföljningar på behandlingar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag ringde min läkare i tisdags för propavan, han skrev ut direkt i telefonen, inga problem.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att det är privata vårdcentraler som hittat ett så enkelt sätt som möjligt att dra in pengar? Nu har vi ju inte hela historian om vilka mediciner det rör sig om, men jag kan tänka mig att det finns många fall där möte mellan läkare och patient inte behövs vid förnyande. Däremot är det ju trevligt för VC att få ta ut några hundringar för att man ska komma in och få ett papper påskrivet.