Förväxlade poler i stickpropp - har jag bränt scannern?

Permalänk
Medlem

Förväxlade poler i stickpropp - har jag bränt scannern?

Skulle flytta min begagnade scanner och drog ut strömkontakten. Det är en sån multiadapter från Clas Ohlson & Co där man kan vända på stickproppen för att anpassa +/- till vilken hona som sitter i apparaten. Givetvis lossnade stickproppen från sitt fäste och när jag satte dit den igen vände jag den fel och +/- blev omvänt. Därefter stack jag in proppen och insåg mitt misstag när scannern inte gav de vanliga ljuden ifrån sig. Sen dess är scannern helt död. Reagerar inte.

Är den helt bränd eller finns det nåt man kan göra?

Permalänk
Medlem

Öppna scannern och kolla om det finns någon säkring på kretskortet du kan byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Öppna scannern och kolla om det finns någon säkring på kretskortet du kan byta.

Tack för svaret!
Tyvärr ser det ut som att säkringen är fastlödd, så det blir för bökigt att byta ut. Köper en ny billig istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Tack för svaret!
Tyvärr ser det ut som att säkringen är fastlödd, så det blir för bökigt att byta ut. Köper en ny billig istället...

Ja det kan vara annat som gått sönder också så det är inte säkert det hade hjälpt. Ibland har man tur och det är en hållare för säkringen och enkelt att sätta i en ny och med ytterligare lite tur kan den då fungera.

Permalänk
Hedersmedlem

Dubbelkolla så att du verkligen hade vänt kontakten fel och att det inte är något annat som hänt. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara scannern som dött.

För övrigt så blir jag lika nojig varje gång jag använder min sån adapter där man kan växla polerna och jag har bestämt mig för att aldrig mer köpa en sådan just av den anledningen. Så jäkla lätt att det blir fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Dubbelkolla så att du verkligen hade vänt kontakten fel och att det inte är något annat som hänt. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara scannern som dött.

För övrigt så blir jag lika nojig varje gång jag använder min sån adapter där man kan växla polerna och jag har bestämt mig för att aldrig mer köpa en sådan just av den anledningen. Så jäkla lätt att det blir fel.

Som tur är finns det märkningar på dom så man ser vilken som är plus och minus innan man stoppar i dom på båda delarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har förstört scannern men det är svårt att vet utan att felsöka den för en del apparater har dioder som skyddar dem mot fel polaritet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av babbelfisk:

Som tur är finns det märkningar på dom så man ser vilken som är plus och minus innan man stoppar i dom på båda delarna.

Det är klart, men man måste ju också hålla reda på vad apparaten vill ha. Sedan är inte märkningarna övertydliga på min heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det här påminner mig om när jag tidigare bodde ute på landet där det ofta var blixtnedslag.

Jag hade dragit ut alla kontakterna ur apparaterna men åskan hade ändå tagit både mitt modem och mitt högtalarsystem, trodde jag. Modemet hade slutat fungera och högtalarna bara surrade när jag slog på dem.

Men jag hade istället förväxlat nätadaptrarna. Bägge apparaterna var av fabrikatet Creative så att adaptrarna såg lika dana ut, det var samma spänning på adaptrarna, och de hade likadana kontakter i ändarna. Enda skillnaden var att modemets nätadapter var växelspänning och högtalarnas nätadapter var likspänning. Och detta upptäckte jag först efter att jag köpt ett nytt modem…