Permalänk
Medlem

Problem med sdkort

Tjo, köpte mig en laptop för studier för snart 2 veckor sedan. Passade då även på att köpa till ett 128gb sd-kort.
Problemet jag har är att datorn av någon konstig anledning tappar bort kortet och det enda sättet för datorn att hitta det igen är att plocka ut det och sätta in det igen, har även testat med ett 64gb kort med samma resultat.

Det medföljde ett 32gb kort till datorn så satte i det slut och allt verkar fungera perfekt. Visst 32gb räcker ju ett tag till dokument och sånt, men vill ändå ha möjlighet att kunna lagra lite andra saker också.

Någon som har ett förslag?

Datorn i fråga: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-v...
Sd-kortet: https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/minneskort/sa...

Alla 3 kort är identiska när det kommer till Class, hastighet och även UHS.

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB | 16" IPS 240Hz |

Permalänk
Medlem

Märkligt. Har tittat i lite kompabilitetstabeller och ser egentligen inget som visar på något fel. Snabb googling säger dock att andra upplevt det med, med precis samma SD-kort som du använder: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/4fpwhn/asus_e200hax205...

Permalänk
Medlem

Vad är det för filsystem på 32an som ingick?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du använder ett microkort så ha du väl även adapter inblandad och det ökar risken för att det ska glappa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en atom-tablet och där var problemet drivarna i windows 10, alla sd-kort disconnectade efter ca 15 min.

Så någon hade letat upp osignade intel-drivare med en tidigare version
(billiga laptops har oftast bara standardkretsar)
Tyvärr gav han inte några tips eller länkar om felsökningen bara filerna : http://www.linxtablet.co.uk/viewtopic.php?f=67&t=1612

Så SD-kort faller inom kategorin "hur svårt kan det vara" och "bara MS kan sabba det här"

Permalänk
Medlem

Ett sätt att kolla om det är strul med HW är att köra i en linux direkt från en CD/USB-pinne med helt annan kit av drivrutiner - fungerar det där så är inte problemet HW utan på drivrutinnivå..

---

hmm - du tänker väl inte använda SD-minne som filarkiv istället för en USB-snurrdisk hoppas jag.

SD-minne är att betrakta som 'diskett' för temporär lagring kortare tider eller att flytta över mellan enheter, inte för någon långtidslagring.

Det beror på att SD-minnen är i botten på hackordningen när det gäller Nand-flash och dess kvalitet och alla andra har cherry-pickat ut dom bättre chipen inklusive USB-stick tillverkarna - kort sagt SD-minne är 'soptunnan' på nandflash som inte går att sälja till högre pris.

Idag med NAND-flash brist och panik mer eller mindre mellan tillverkarna av SSD-diskar mm. vilket gör att 'soptunnan' knappt fylls på längre och det som hamnar där är snäppen ännu lägre i kvalitet än innan.

så, nej jag skulle inte lita på en 128GB SD-minne för något viktigare data eller för någon längre lagringstid utan en backup på allt - inte ens av SD från Samsung som har egna minnesfabriker...

varför är SD-minne så 'farliga'

Jo vid designen av SD för något decennium sedan så förutsatte man att flash-minnet alltid var felfritt - vilket också stämde ganska bra med 512 MB SD och kunder skrivas om > 10000 gånger vid den tiden, det innebar att man inte designade in en hantering av minnesfel i gränssnittet eftersom minnet alltid var 'perfekt' - en filosofi-fråga alltså.

Med dagens NAND-flash som är allt annat än lika säker som NAND-flash var för 10 år sedan så har detta blivit ett problem - SD-minnet säger inte till när det är läsfel utan levererar felaktig data lika glatt som korrekt data och man får 'silent error' i sina filer - dvs. den värsta av alla formen av datakorruption eftersom konsekvenserna av detta kan komma lång senare. Det finns felregister i SD-minnena, men problemet är att protokollstacken som är kislad i chippen som läser ut detta - struntar helt i detta....

För långtidslagring (över 1 år) så är fortfarande snurrdisken och optisk media säkraste lagringsformen och all viktig data skall lagras på minst två helt oberoende lagringmedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Märkligt. Har tittat i lite kompabilitetstabeller och ser egentligen inget som visar på något fel. Snabb googling säger dock att andra upplevt det med, med precis samma SD-kort som du använder: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/4fpwhn/asus_e200hax205...

Jo, har också googlat runt en del innan jag skapade tråden och fått samma resultat som dig.

Skrivet av hACmAn:

Vad är det för filsystem på 32an som ingick?

Det kör FAT32, när jag tänker efter så har de andra korten nog körts under exFAT. Kan det verkligen vara så att det är det som problemet?

Skrivet av mrqaffe:

Om du använder ett microkort så ha du väl även adapter inblandad och det ökar risken för att det ska glappa.

Datorn har bara en microkort läsare så ingen adapter används.

Skrivet av pacc:

Jag köpte en atom-tablet och där var problemet drivarna i windows 10, alla sd-kort disconnectade efter ca 15 min.

Så någon hade letat upp osignade intel-drivare med en tidigare version
(billiga laptops har oftast bara standardkretsar)
Tyvärr gav han inte några tips eller länkar om felsökningen bara filerna : http://www.linxtablet.co.uk/viewtopic.php?f=67&t=1612

Så SD-kort faller inom kategorin "hur svårt kan det vara" och "bara MS kan sabba det här"

Får kolla det sen, förhoppnigsvis så är det lösningen.

Skrivet av xxargs:

Ett sätt att kolla om det är strul med HW är att köra i en linux direkt från en CD/USB-pinne med helt annan kit av drivrutiner - fungerar det där så är inte problemet HW utan på drivrutinnivå..

---

hmm - du tänker väl inte använda SD-minne som filarkiv istället för en USB-snurrdisk hoppas jag.

SD-minne är att betrakta som 'diskett' för temporär lagring kortare tider eller att flytta över mellan enheter, inte för någon långtidslagring.

Det beror på att SD-minnen är i botten på hackordningen när det gäller Nand-flash och dess kvalitet och alla andra har cherry-pickat ut dom bättre chipen inklusive USB-stick tillverkarna - kort sagt SD-minne är 'soptunnan' på nandflash som inte går att sälja till högre pris.

Idag med NAND-flash brist och panik mer eller mindre mellan tillverkarna av SSD-diskar mm. vilket gör att 'soptunnan' knappt fylls på längre och det som hamnar där är snäppen ännu lägre i kvalitet än innan.

så, nej jag skulle inte lita på en 128GB SD-minne för något viktigare data eller för någon längre lagringstid utan en backup på allt - inte ens av SD från Samsung som har egna minnesfabriker...

varför är SD-minne så 'farliga'

Jo vid designen av SD för något decennium sedan så förutsatte man att flash-minnet alltid var felfritt - vilket också stämde ganska bra med 512 MB SD och kunder skrivas om > 10000 gånger vid den tiden, det innebar att man inte designade in en hantering av minnesfel i gränssnittet eftersom minnet alltid var 'perfekt' - en filosofi-fråga alltså.

Med dagens NAND-flash som är allt annat än lika säker som NAND-flash var för 10 år sedan så har detta blivit ett problem - SD-minnet säger inte till när det är läsfel utan levererar felaktig data lika glatt som korrekt data och man får 'silent error' i sina filer - dvs. den värsta av alla formen av datakorruption eftersom konsekvenserna av detta kan komma lång senare. Det finns felregister i SD-minnena, men problemet är att protokollstacken som är kislad i chippen som läser ut detta - struntar i helt detta....

För långtidslagring (över 1 år) så är fortfarande snurrdisken och optisk media säkraste lagringsformen och all viktig data skall lagras på minst två helt oberoende lagringmedia.

Nej, hade inte tänkt använda kortet som en "snurrdisk". Har även en extern usb-disk, men det är inte alltid man har den med sig och då kan det vara skönt med lite extra utrymme i datorn.

Edit: Har nu formaterat 64gb kortet till Fat32 från exFat, förhoppnigsvis så löser detta problemet. Återkommer med resultat.
Edit 2: Har nu även testat det @pacc länkade, men utan någon större framgång. Nästa steg är väl att slänga in Linux på maskinen och se om problemet kvarstår. Under tiden får jag nöja mig med att använda kortet som följde med.

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB | 16" IPS 240Hz |