Varför så mycket problem med routrar?

Permalänk
Medlem

Turris Omnia kanske inte är ett alternativ för alla pga priset. Men att någon faktiskt underhåller och ger ut fria uppgraderingar under dess livstid gör det lätt värt priset jämfört med något annat som ruttnar lätt:
https://www.alzashop.com/turris-omnia-2-gigabytes-d4480217.ht...
https://www.amazon.de/dp/B01MG47OY3

+Open Source - på riktigt blobbfri , enda undantaget 5GHz chippet.
+busenkelt och dra upp server containers, t.ex. Ubuntu, AlpineOS etc. Bara ett 3 klick bort så har man en skeleton redo.
+Väldigt anpassningsbar därmed, finns bra stöd för t.ex. hemautomatisering, DVB, kameraövervakning etc.
+Går att installera en MSATA SSD, alternativt 2.5" diskar med USB adapter och därmed kan den även agera som en hyffsad NAS.
+Automagiska uppdateringar, som du blir förvarnad med ett mail ifall du vilk.
+SFP port ifall du har SFP in i huset.

Svårt och hitta något negativt alls, skulle väll vara:
- Priset
- Nästa gång jag behöver uppgradera är det pga 10GbE ethernet, LAN&WAN.

Riktigt nöjd med inköpet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Long range är meningslös i Sverige. Lite/Pro ger samma räckvidd.

Helt fel numera. Du pratar om den gamla LR-modellen som främst bara hade hög effekt.
AC LR har en bättre antenn än AC Lite och ger därför bättre täckning i båda riktningarna. Så speciellt när man bara ska ha en AP så är AC LR normalt sett bättre köp än Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Helt fel numera. Du pratar om den gamla LR-modellen som främst bara hade hög effekt.
AC LR har en bättre antenn än AC Lite och ger därför bättre täckning i båda riktningarna. Så speciellt när man bara ska ha en AP så är AC LR normalt sett bättre köp än Lite.

Va bra att jag hade fel. Har en LR själv men hade inte kollat upp det utan gick bara på andra hands uppgifter.
Ser nu att den har en 6dpi antenn mot en 3dpi i Lite.
Detta borde rimligtvis betyda att "doughnutten" är mer tillplattat i LR.
Så det är antagligen inte så bra att köra med något annat än tak montering med denna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Startar aldrig om min USG till skillnad från de asus, dlink och netgear prylar jag ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har själv haft 4 routrar som det varit mer eller mindre problem med.
En netgear som man fick starta om typ en gång i veckan. En till netgear som brickades vid firmware uppdatering. En asus n-56u lr vad den heter som bara blev slöare och slöare och fick reklamera. En dlink 8xx där 5ghz bandets räckvidd bara blivit sämre och sämre och nu når det typ 1-2m om det fungerar öht.

Plus en del vänner vars routrar strular, måste startas om osv osv.

Ska köpa ny router nu och när man läser användarbetyg på routrar är det ofta en hel del som har problem. Hur kommer det sig att det är så mycket problem med routrar eller varför dålig kvalitet?

Kort sagt?

Det kostar att lång-tidstesta hårdvara med mjukvara. Små minnesläckor eller buggar som kanske inte syns efter 1 månad ser man ofta inte som tillverkare på en produkt som kostar så lite. Hur mycket testande tror du man gör för 500-1000kr, när 25% är moms, 25% är frakt, 25% är hårdvaru-kostnad? Typ inget. De måste testa både routerns funktion, brandväggen, Wifi, och alla extra funktioner som konsumenter dumt nog köper dem för.

Vill du ha bra saker, splittra din "allt i ett" enhets jobb. Dvs köp en router som är just det... en router/brandvägg. Ingen Wifi, ingen USB hubb, Fildelare osv... Enkel Cisco eller liknande tex. Det går utmärkt att ta sin befintliga 1000kr router, som är stabil och fungerar också och bara stänga av Wifi helt.

Sen köper du en ordentlig Wifi-sändare. Zyxel har rätt prisvärda Wifi enheter, Ubiquiti är också kanonbra. De ser ut som nån brandvarnare och kan monteras på lämplig plats i taket utan att sticka ut för mycket.

Detta är riktiga saker som testats under tuffare förhållande och de har vars en uppgift. Denna kommer ge dig kanon täckning, bra prestanda, klarar mååånga användare, och kraschar inte.
Med detta så får du saker som bara fungerar...

Nackdelen? Det kostar en del att köpa in första gången. Men om man räkna med kostnaden att byta router varje eller vartannat år pga problem, så betalar det sig rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Asus RT-N56U billigt för flera år sedan för 399:-
Fungerat felfritt ända sen dess, aldrig behövt starta om eller så.

Då har jag den undanslängd på golvet också bakom ett skåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Startar aldrig om min USG till skillnad från de asus, dlink och netgear prylar jag ägt

Startar aldrig om min ASUS Rt-AC68 heller.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk

@Jimi84:

Jag har ett par Omnia och de är väldigt fina men inte helt blobfria som du säger.
De går till och med att köpa moderkortet på aliexpress tror jag då det är opensource det med.

Permalänk

Jag kör med dessa i mitt hus (funkar väldigt bra):
Ubiquiti EdgeRouter Pro
Ubiquiti EdgeSwitch 24
2st Ubiquiti Unifi AP-AC Pro

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

@Jimi84:

Jag har ett par Omnia och de är väldigt fina men inte helt blobfria som du säger.
De går till och med att köpa moderkortet på aliexpress tror jag då det är opensource det med.

Det är ju enbart PCBn på Alibaba?
Säkert de felaktiga första iterationens PCBs från kickstartern som valde bort. Tillverkaren gjorde några optimeringar från designen som visade sig äventyra stabiliteten.

Permalänk
Medlem

Kort med Ubiquiti AP AC lite i en vecka nu. Sitter i taket i hallen.
Ibland får jag inte så högt på 2.4GHz när jag sitter i vardagsrummet 5m bort lite på snedden.
Ibland nere på 20mbit men det kanske är ok för 2.4?
Är kaos i 2.4ghz bandet häromkring och det kanske påverkar prestandan?
Kör kanal och styrka osv på auto.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har själv haft typ 3 stycken i mitt liv, någon standard router man får när man "skaffar internet" liksom, aldrig haft problem, öppnar nån port då och då, har wifi... fattar inte riktigt vad folk ska ha dom här x2000 mega super routrarna till men vad vet jag

Permalänk

@Jimi84:

Det har du rätt i.
Jag köpte mina från kickstartern. Det förvånar mig inte alls om de som kineserna säljer är de tidiga. De är mästare på att hugga snabbt.

Permalänk
Medlem

Den enda rimliga slutsatsen är att det är väldigt varierande kvalitet på konsumentroutrar. En del har otur och får de dåliga exemplaren och dömer ut hela området. Andra har tur och får de fina exemplaren och förstår inte problemet. Köper man lite finare grejer slipper man chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har själv haft typ 3 stycken i mitt liv, någon standard router man får när man "skaffar internet" liksom, aldrig haft problem, öppnar nån port då och då, har wifi... fattar inte riktigt vad folk ska ha dom här x2000 mega super routrarna till men vad vet jag

Vanligaste problem är att de har ont om inställningar, hänger sig, klarar inte många anslutningar (kan dö när man ska ladda ner senaste linux disten med torrent), dålig räckvidd och dålig hastighet på det trådlösa.

Så bor man i något större än en skokartong eller med bärande väggar mellan så behöver man oftast köpa bättre.
Eller bara har fler användare. Fan på två kan man ju har 10-20 saker som går över wlan och det verkar ju inte billigskräpet gilla =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Min gissning: billiga komponenter i billig konsumenthårdvara.

Japp, troligen. Dessutom förpackat i en dåligt ventilerad liten låda med den primära funktionen att vara estetiskt tilltalande, inte funktionell.

Man kan ju också fundera på hur många routers av varje modell tillverkarna prognosticerar att sälja, med tanke på den näst intill otroliga konkurrensen? Hur många routermodeller finns det inte i handeln liksom. Är det verkligen ekonomiskt försvarbart att lägga de resurser på mjukvaruutveckling och testning som krävs för att få ett verkligt stabilt system?

Kör i övrigt en TP-Link Archer C7 med den nyligen släppta stabila releasen av LEDE. Nu var det förvisso bara ett par veckor sedan jag installerade, men den har puttrat på fint sen dess.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är väll som vanligt, en balans mellan pris, prestanda, kostnad och komplexitet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Kort med Ubiquiti AP AC lite i en vecka nu. Sitter i taket i hallen.
Ibland får jag inte så högt på 2.4GHz när jag sitter i vardagsrummet 5m bort lite på snedden.
Ibland nere på 20mbit men det kanske är ok för 2.4?
Är kaos i 2.4ghz bandet häromkring och det kanske påverkar prestandan?
Kör kanal och styrka osv på auto.
http://i67.tinypic.com/2monpdw.png

Kör inte kanal på auto, välj manuellt mellan 1,6 eller 11. I ditt fall ser 6 bäst ut (men kolla igen emellanåt). Auto väljer bara ny kanal vid omstart av APn, dvs i stort sett aldrig.

Välj kanalbredd HT20 på 2.4 Ghz.

Det påverkar jättemycket att du har mkt störningar från grannar. Det är inte mkt bandbredd tillgängligt på 2.4 Ghz-bandet. 2.4 Ghz funkar sällan bra i lägenheter idag pga av alla störningar.

Permalänk
Medlem

Behövde varken boota om min Netgear WNDR3700v1 eller någon av mina Ubiquiti Edge-routrar annat än vid firmwareuppgraderingar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kör inte kanal på auto, välj manuellt mellan 1,6 eller 11. I ditt fall ser 6 bäst ut (men kolla igen emellanåt). Auto väljer bara ny kanal vid omstart av APn, dvs i stort sett aldrig.

Välj kanalbredd HT20 på 2.4 Ghz.

Det påverkar jättemycket att du har mkt störningar från grannar. Det är inte mkt bandbredd tillgängligt på 2.4 Ghz-bandet. 2.4 Ghz funkar sällan bra i lägenheter idag pga av alla störningar.

Ok jag ska sätta den på kanal 6 och ht20 och se.
Min gamla router la sig alltid på kanal 12, men också läst att kanal 1,6 eller 11 ska vara bäst. Varför är inte varje kanal lika bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ok jag ska sätta den på kanal 6 och ht20 och se.
Min gamla router la sig alltid på kanal 12, men också läst att kanal 1,6 eller 11 ska vara bäst. Varför är inte varje kanal lika bra?

För att du får för dålig kanalseparation ifall grannarna använder sig av 1, 6 eller 11. Man bör helst ha minst 3 kanaler emellan din och närmsta granne om jag minns rätt.

Bortser man från angränsande WLAN så tror jag att vilken kanal som helst går lika bra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX