Makulerad köp efter orderbekräftelse

Permalänk
Medlem

Makulerad köp efter orderbekräftelse

Hallåj!

Vill egentligen bara veta vad som gäller när något sånt här händer för det gjorde det på mig:

Beställer ett par speciell edition skor som tar fort jävligt snabbt. Dessa skor har varit slut i sisådär 1 månad, igår så kollade jag runt på en hemsida som helt plötsligt hade min storlek! Jag nappade direkt och beställde dem. Jag fick en orderbekräftelse om köpet och när skorna kan tänkas levereras hem till mig.

Idag får jag ett mail där de är "hemskt ledsna" där de inte kan fullfölja min order för att produkten är slut [Det fanns f.ö. mer än 1 par kvar när jag beställde mina skor!]

Inte nog med det så gjorde dem en kreditupplysning p.g.a att det var en klarna-faktura; så allt som allt så får jag beställa skorna för att de ska göra en kreditupplysning för att sedan makulera min beställning.

Visst borde jag kunna kräva mer än ynklig ursäkt?

/M

Permalänk
Medlem

Mailade dem igen och frågade dem vad som hade hänt och att jag inte nöjer med mig ett mail om att de är hemskt ledsna.

Deras svar?

Citat:

Hej, vi är hemskt ledsna.

Ni får ha en fortsatt trevlig dag!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du vill ha mer än ursäkten (på vilket sätt var den "ynklig"?).

Alla varor kan sälja slut, det är inget onormalt, speciellt inte om det gäller limiterade serier.

Begär du ersättning för den ekologiska mjölken när den råkar vara slutsåld hos ICA?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad är det du vill ha mer än ursäkten (på vilket sätt var den "ynklig"?).

Alla varor kan sälja slut, det är inget onormalt, speciellt inte om det gäller limiterade serier.

Begär du ersättning för den ekologiska mjölken när den råkar vara slutsåld hos ICA?

Vad ska jag göra med deras ursäkt när de har gjort en kreditupplysning på summan? Har inget som helst emot att varan är slut och thats it. Det förstår jag med tanke på att det är spec. edition: men att de först gör en kreditupplysning innan de ens har kollat igenom lagret är ju idiotiskt.

När jag beställde skorna så fanns det 1 par till EFTER jag lagt ordern. Så det är inte att "systemet inte uppdateras inte direkt" eller annat skitsnack.

Ja, jag begär ersättning för den ekologiska mjölken hos ICA när den är slut. Hur visste du det? Men vad har det med tråden att göra?

/M

Permalänk
Medlem

Det är klart att saker kan ta slut.
Men jag förstår verkligen inte varför dom skickar en bekräftelse då..

Permalänk
Medlem

@Slapinator: Får man fråga vilka skor det var och vilken hemsida? Är lite sneakernörd..

Permalänk
Hedersmedlem

Hur vet du hur många par skor de hade kvar? Tvivlar på att lagersaldot på hemsidan uppdateras i realtid och om skorna nu tar slut så fort som du säger är det nog inget konstigt att du var för sen. Vet inte heller vad du tycker att de ska göra istället eller vad faktumet att du har fått en orderbekräftelse har för betydelse men lycka till att försöka få tillbaks något annat än en ursäkt (som för övrigt inte alls var speciellt "ynklig").

Permalänk
Medlem

Tolka inte detta som att jag försöker vara dryg och otrevlig men:

Skrivet av Slapinator:

Vad ska jag göra med deras ursäkt när de har gjort en kreditupplysning på summan?

Skrivet av Slapinator:

Har inget som helst emot att varan är slut och thats it. Det förstår jag med tanke på att det är spec. edition: men att de först gör en kreditupplysning innan de ens har kollat igenom lagret är ju idiotiskt.

Varför berör det dig så ofantligt mycket att de har gjort en upplysning?

Permalänk

Skorna tog slut? Varför vill du ha mer än en ursäkt?:DD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ligmoid:

@Mustaf: Får man fråga vilka skor det var och vilken hemsida? Är lite sneakernörd..

Cali
NMD Triple Black

Skrivet av Andreaz1:

Hur vet du hur många par skor de hade kvar? Tvivlar på att lagersaldot på hemsidan uppdateras i realtid och om skorna nu tar slut så fort som du säger är det nog inget konstigt att du var för sen. Vet inte heller vad du tycker att de ska göra istället eller vad faktumet att du har fått en orderbekräftelse har för betydelse men lycka till att försöka få tillbaks något annat än en ursäkt (som för övrigt inte alls var speciellt "ynklig").

Läs mitt tidigare inlägg. Uppdateras efter att jag lagt ordern att det är endast 1 kvar.

Skrivet av Trebsor:

Har försökt undvika göra kreditupplysningar mer än när jag verkligen behöver det. Enda anledningen till att valde klarna denna gång var p.g.a att det konstigt nog bara gick att köra via Klarna och Paypal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slapinator:

Läs mitt tidigare inlägg. Uppdateras efter att jag lagt ordern att det är endast 1 kvar.

Jag har läst det och jag kan inte ens förstå meningen du skrev. Om saldot på hemsidan uppdaterades efter att du lade din order tyder det ju bara på att de har lyckats packa några av beställningarna de har fått in under den tiden och efter det har de som beställde innan dig fått sina. Du kanske var senare än du trodde till festen?

Skrivet av Slapinator:

Har försökt undvika göra kreditupplysningar mer än när jag verkligen behöver det. Enda anledningen till att valde klarna denna gång var p.g.a att det konstigt nog bara gick att köra via Klarna och Paypal.

I så fall gick ju den iväg automatiskt direkt när du beställde via Klarna, inte så att de på firman sitter och säger "nu ska vi jävlas med honom, vi vet att han inte kommer få några skor men vi gör kreditupplysningen ändå". Sen vet jag inte vad det gör för skillnad över huvud taget ändå att de gjorde en kreditupplysning på dig. Inte precis så att någon annan kommer se det eller bry sig.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta bort dina kreditupplysningar som inte används. Det är bara att kontakta kreditupplysningsföretaget och säga vad som hänt så tar dom bort den.

Sen är det bara att acceptera deras ursäkt och leva vidare.

Permalänk
Medlem

Skriv till dom att du har blivit KRÄNKT " hatar detta ord "
Varför känns det som om dagens största i-landsproblem är att alla ska äta kakan men samtidigt ha den kvar?
Tex.....Köp ett grafikkort som du inte är nöjd med , sen när du ska reklamera det ska du ha ett som är bättre och dyrare " typ "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Att ha många kreditupplysningar är negativt exempelvis när man vill ta ett lån (för boende eller liknande) därför är det extremt negativt om det tas kreditupplysningar i tid och otid, speciellt då det inte ens är befogat.

I andra trådar här så läser jag att har man fått en orderbekräftelse så skall man vända upp och ner på himmel och jord... men det verkar inte gälla i det här fallet, hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har läst det och jag kan inte ens förstå meningen du skrev. Om saldot på hemsidan uppdaterades efter att du lade din order tyder det ju bara på att de har lyckats packa några av beställningarna de har fått in under den tiden och efter det har de som beställde innan dig fått sina. Du kanske var senare än du trodde till festen?
I så fall gick ju den iväg automatiskt direkt när du beställde via Klarna, inte så att de på firman sitter och säger "nu ska vi jävlas med honom, vi vet att han inte kommer få några skor men vi gör kreditupplysningen ändå". Sen vet jag inte vad det gör för skillnad över huvud taget ändå att de gjorde en kreditupplysning på dig. Inte precis så att någon annan kommer se det eller bry sig.

Så samma minut som jag lagt beställningen så packar ner dem ETT PAR och uppdaterar lagersaldot på hemsidan till att det endast finns 1 kvar?

Nej det är en självklarhet att de inte jävlas med mig med flit, att de sedan svarar mitt mail med

"Hej, vi är hemskt ledsna.
Ni får ha en fortsatt trevlig dag!"

Det är att jävlas med mig med flit. De tog sig inte ens an att svara på mina frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skriv till Aftonbladet! Expressen!

Tugga i dig och gå vidare i livet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Att ha många kreditupplysningar är negativt exempelvis när man vill ta ett lån (för boende eller liknande) därför är det extremt negativt om det tas kreditupplysningar i tid och otid, speciellt då det inte ens är befogat.

I andra trådar här så läser jag att har man fått en orderbekräftelse så skall man vända upp och ner på himmel och jord... men det verkar inte gälla i det här fallet, hur kommer det sig?

Med risk för att inte vara helt säker, men jag vill minnas att de kredtupplyssningar som görs när man beställer mot faktura inte brukar spela någon roll. Jag har i varje fall inte kunnat se mer än "stora" kreditupplyssningar när jag varit inne och kollat UC.

Permalänk
Medlem

Det här är helautomatiserade system och ibland blir någonting fel, simple as that. Det finns ingenting annat som butiken kan göra än att be om ursäkt för att deras lagersaldo som stod på hemsidan inte stämde överens med deras faktiska lager. Vad tycker du att de ska göra? Skicka dig ett par skor de inte har?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

tackar. Äntligen någon som förstår varför jag ogillar att de gjorde kreditupplysningen ionödan.

Exakt min tanke.. finns väl hur många trådar som helst när man fått en bekräftelse så har man lagen bakom sig som om Obama backade upp en.. men nu helt plötsligt så..

Permalänk
Medlem

Inte världens största grej, men det verkar väl inte TS tycka heller.

Jag kan förstå att bemötandet upplevs som lite nonchalant, däremot förstår jag inte varför det är svårt att hålla koll på lagersaldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Skriv till Aftonbladet! Expressen!

Tugga i dig och gå vidare i livet.

Du har tamejfan rätt. Borde nog göra det! Har du en idé vem jag ska kontakta för att få ut det här till allmänheten?!

Skrivet av Eqlzr:

Det här är helautomatiserade system och ibland blir någonting fel, simple as that. Det finns ingenting annat som butiken kan göra än att be om ursäkt för att deras lagersaldo som stod på hemsidan inte stämde överens med deras faktiska lager. Vad tycker du att de ska göra? Skicka dig ett par skor de inte har?

Vill ha ett bättre svar än "vi är hemskt ledsna" (speciellt efter att jag mailat dem igen!). Hur det kan hända? Varför ändrades antalet på hemsidan till "1 kvar" efter min beställning?

Jag är som sagt mer än förståelig när lagret är slut, speciellt på special edition.. men vill åtminstone ha en ursäkt som inte är automatiserad när produkter är slut efter en onödig kreditupplysning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slapinator:

Så samma minut som jag lagt beställningen så packar ner dem ETT PAR och uppdaterar lagersaldot på hemsidan till att det endast finns 1 kvar?

Nej det är en självklarhet att de inte jävlas med mig med flit, att de sedan svarar mitt mail med

"Hej, vi är hemskt ledsna.
Ni får ha en fortsatt trevlig dag!"

Det är att jävlas med mig med flit. De tog sig inte ens an att svara på mina frågor.

Okej lycka till då, du kan ju komma tillbaks hit och låta oss veta vad du får för kompensation.

Skrivet av videopac:

Förstår inte varför det fungerar så över huvud taget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slapinator:

Normalt sett vid mindre belopp görs endast en mikroupplysning som inte syns eller påverkar andra kreditbolag.

https://www.klarna.com/se/kundservice/sakerhet/varfor-har-ni-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Täckköp. Förstår inte heller varför alla är så "PRO-butik" nu. Vill man driva det långt så blir det att fiska upp KKL och läsa där. Orderbekräftelse skall anses vara bindande. Går återigen inte skylla på att det automatiska orderhanteringssystemet hade en dålig dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Täckköp. Förstår inte heller varför alla är så "PRO-butik" nu. Vill man driva det långt så blir det att fiska upp KKL och läsa där. Orderbekräftelse skall anses vara bindande. Går återigen inte skylla på att det automatiska orderhanteringssystemet hade en dålig dag.

https://lagen.nu/1990:932#P37 Var någonstans står det att en orderbekräftelse anses utgöra ett avtal och är bindande? Ordet nämns inte över huvud taget någonstans på den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

https://lagen.nu/1990:932#P37 Var någonstans står det att en orderbekräftelse anses utgöra ett avtal och är bindande? Ordet nämns inte över huvud taget någonstans på den sidan.

Det är ju det senaste nu för tiden vet du. Man slänger ur sig saker bara och hoppas att ingen kollar om man har rätt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För att ni kollar på fel lag
https://lagen.nu/2005:59
Flikar in denna också för att ni ska slippa sitta och hobbytolka lagar
http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Finns ett antal ARN-fall där just ARN har kommit fram till att en orderbekräftelse är ett bindande avtal. Går inte bara att säga upp hur som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heinel:

Flikar in denna också för att ni ska slippa sitta och hobbytolka lagar
http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Du sitter också och tolkar fast du inte har en aning ens om var TS har handlat, hur villkoren såg ut eller hur dokumenten han har fått skickade till sig ser ut. "Huruvida ett giltigt avtal föreligger i er situation beror på omständigheterna kring köpet, hur orderbekräftelsen är utformad [...]". Tycker inte alls det är självklart att en orderbekräftelse är punkt och slut i det här fallet.

Skrivet av muSashi:

Finns ett antal ARN-fall där just ARN har kommit fram till att en orderbekräftelse är ett bindande avtal. Går inte bara att säga upp hur som helst.

ARN är ju dock inte lagen och hur de dömer beror ju helt och hållet på omständigheterna. Jag vet att det finns fall där de har dömt att onormalt låga priser som folk har lyckats norpa till sig gäller, men fall där någon har varit för sen på att köpa en vara i begränsad upplaga? Det är ju upp till TS att försöka.

Nu har jag sagt det jag tycker, tänker inte slösa mer tid på det här. Ska TS dra det här så får han göra det själv och se vad utfallet blir i just detta fallet, vad resten av oss tror och tycker spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dock om företaget i fråga har reserverat sig för slutsåla varor så är väl det en del av avtalet?