Makulerad köp efter orderbekräftelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du sitter också och tolkar fast du inte har en aning ens om var TS har handlat, hur villkoren såg ut eller hur dokumenten han har fått skickade till sig ser ut. "Huruvida ett giltigt avtal föreligger i er situation beror på omständigheterna kring köpet, hur orderbekräftelsen är utformad [...]". Tycker inte alls det är självklart att en orderbekräftelse är punkt och slut i det här fallet.
ARN är ju dock inte lagen och hur de dömer beror ju helt och hållet på omständigheterna. Jag vet att det finns fall där de har dömt att onormalt låga priser som folk har lyckats norpa till sig gäller, men fall där någon har varit för sen på att köpa en vara i begränsad upplaga? Det är ju upp till TS att försöka.

Nu har jag sagt det jag tycker, tänker inte slösa mer tid på det här. Ska TS dra det här så får han göra det själv och se vad utfallet blir i just detta fallet, vad resten av oss tror och tycker spelar ingen roll.

Nej, jag har inte tolkat eller hävdat något öht. Jag upplyste endast om att, är ni intresserade så kollar ni på fel ställe. Jag vet mkt väl vad det står på sidan jag länkade och det var även därför jag la till länken med en professionell tolkning av lagen. Så slipper vi 4 sidor diskussion om hur lagen som sådan ska tolkas.

Om du vill ha min åsikt: orderbekräftelsen är en bekräftelse av avtalet, så länge inget annat framgår i orderbekräftelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Oavsett vad ARN tycker om fallet eller inte så kvarstår frågan; vad är det som ska kompenseras? TS har inte lidit någon ekonomisk skada av det felaktiga saldot. Det enda som företaget möjligtvis skulle hållas ansvarig för är den onödiga kreditupplysningen, vilket de i så fall kan kontakta UC och dra tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Det är ju det senaste nu för tiden vet du. Man slänger ur sig saker bara och hoppas att ingen kollar om man har rätt.

Jag gissar att du syftar på dig själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lathranir:

Oavsett vad ARN tycker om fallet eller inte så kvarstår frågan; vad är det som ska kompenseras? TS har inte lidit någon ekonomisk skada av det felaktiga saldot. Det enda som företaget möjligtvis skulle hållas ansvarig för är den onödiga kreditupplysningen, vilket de i så fall kan kontakta UC och dra tillbaka.

Rimligtvis att företaget skall leverera den orderbekräftade varan. Är denna negativa inställning på grund av att det den här gången rör sig om något annat än elektronikvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag gissar att du syftar på dig själv

Syftar på alla former av media och dem som skriver däri. Faktakontroll verkar inte högt prioriterat längre.
Tyvärr får man väl ändå säga.

Vem som har rätt eller fel i detta fall lägger jag mig inte i, tycker det är bättre att kontakta konsumentvägledningen eller ARN istället för att gnälla här.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@Slapinator:

Vad tröttsam du är. Du borde inse att trafiken är massiv vid attraktiva sneaker releaser och kommer inte fungera 100%. Det fanns garanterat inga kvar efter du hade beställt utan var snarare en problem i mjukvaran.

Nej du är inte kränkt. Nej du kan inte göra något. Nej de jävlas inte med dig. Tror inte någon har lust på cali att sitta och svara på dumma frågor från arga människor som missade ett drop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Rimligtvis att företaget skall leverera den orderbekräftade varan. Är denna negativa inställning på grund av att det den här gången rör sig om något annat än elektronikvaror?

Självklart spelar det ingen roll om det är skor, datorer, möbler eller en färsk hummer som ska levereras.. Men verkligheten är sån att leverantören har inte längre tillgång till produkten och kan därmed inte leverera varan och slutföra det avtal som har slutits mellan parterna. Genom att behöva bryta avtalet på grund av detta kan då den andra parten (TS) vara berättigad till ersättning för följder hen lidit av, men det är just det som är min poäng, vad har TS lidit för skada på grund av att avtalet brutits? Det är på sin höjd kreditkollen, vilket företaget kan backa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@Mustaf:

Vad tröttsam du är. Du borde inse att trafiken är massiv vid attraktiva sneaker releaser och kommer inte fungera 100%. Det fanns garanterat inga kvar efter du hade beställt utan var snarare en problem i mjukvaran.

Nej du är inte kränkt. Nej du kan inte göra något. Nej de jävlas inte med dig. Tror inte någon har lust på cali att sitta och svara på dumma frågor från arga människor som missade ett drop.

Vet du vad, ta reda på lite fakta innan du börjar babbla? Jag vet att trafiken är massiv vid releases. Triple black har varit slut senaste månaden, denna som fanns i lager var INTE en nyrelease. Utan de fick in den på lager igen, kanske restock eller återköp, det spelar ingen roll, för det var inte under releasen. Så detta var inte kl 00:01 när de skulle släppas och jag väntade andra sneakerfans som ville ha den, nej.

Hade det varit vid releasedagen och jag missat (vilket hände) skulle jag inte ens bry mig om det, men nu var det EFTER RELEASE. Då kan de åtminstone ta sig tiden att svara/förklara mer än 2 meningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lathranir:

Självklart spelar det ingen roll om det är skor, datorer, möbler eller en färsk hummer som ska levereras.. Men verkligheten är sån att leverantören har inte längre tillgång till produkten och kan därmed inte leverera varan och slutföra det avtal som har slutits mellan parterna. Genom att behöva bryta avtalet på grund av detta kan då den andra parten (TS) vara berättigad till ersättning för följder hen lidit av, men det är just det som är min poäng, vad har TS lidit för skada på grund av att avtalet brutits? Det är på sin höjd kreditkollen, vilket företaget kan backa..

Skadan är ju att han inte får sin vara. Det är ju en begränsad utgåva, kanske samlar TS på sådana skor och nu felas de i samlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Skadan är ju att han inte får sin vara. Det är ju en begränsad utgåva, kanske samlar TS på sådana skor och nu felas de i samlingen.

Såvida inte TS bedriver ett bolag där han på grund av det minskade samlingsvärdet har förlorat en inkomst eller lidit en reell ekonomisk förlust är det fortfarande inget som kan anses skäligt för en motpart att kompensera. Inte heller har parterna ingått ett sådant avtal där de kommit överens om ett visst vite om varan inte levereras.

Hur du än vrider och vänder på det här fallet kan varken avtalsrätt eller skadeståndsrätt ge TS mer ersättning än den skada han lidit, vilket på sin höjd kan översättas till den onödiga kreditupplysningen.

Permalänk
Medlem

Klarna använder inte UC så du behöver inte oroa dig för upplysningen. Tråkigt med skorna dock.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du sitter också och tolkar fast du inte har en aning ens om var TS har handlat, hur villkoren såg ut eller hur dokumenten han har fått skickade till sig ser ut. "Huruvida ett giltigt avtal föreligger i er situation beror på omständigheterna kring köpet, hur orderbekräftelsen är utformad [...]". Tycker inte alls det är självklart att en orderbekräftelse är punkt och slut i det här fallet.
ARN är ju dock inte lagen och hur de dömer beror ju helt och hållet på omständigheterna. Jag vet att det finns fall där de har dömt att onormalt låga priser som folk har lyckats norpa till sig gäller, men fall där någon har varit för sen på att köpa en vara i begränsad upplaga? Det är ju upp till TS att försöka.

Nu har jag sagt det jag tycker, tänker inte slösa mer tid på det här. Ska TS dra det här så får han göra det själv och se vad utfallet blir i just detta fallet, vad resten av oss tror och tycker spelar ingen roll.

Visst, ARN är inte lagen (ingen är lagen, inte domstolen heller), men vad försöker du få sagt med det? ARN huvudsakliga uppgift är att hjälpa konsumenter vid tvister med näringsidkare. Deras jobb är att tolka lagen, på samma sätt som en domstol. Skillnaden är att ARN inte kan utfärda några tvingande beslut. Men nu är det så att i stort sett alla seriösa aktörer på marknaden följer ARNs beslut. Detta eftersom de i de allra flesta fall kommer fram till samma sak som en domstol. Hade ett utlåtande från ARN varit som att rådfråga vilken lallare som helst på stan, så hade ingen följt rekommendationerna och det finns därmed ingen som helst mening med den myndigheten.

ARN tolkar en orderbekräftelse som ett ingått avtal om den uppfyller ett antal kriterier. Har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset, så är det att anse som ett ingått avtal (ARN 2007-8330). Meningen med ARNs utlåtanden är att de rekommendationerna är prejudicerande (precis som domslut från rätten), så man försöker skriva utlåtanden så generellt så möjligt, så att de kan återanvändas. Jag ser inte att TS fall skulle skilja sig från ARNs utlåtande (om det nu inte saknas någon av de ovan nämnda delarna). Så med största sannolikhet har ett avtal ingåtts. Vad som sedan gäller om företaget inte kan leverera den avtalade varan beror på vad för typ av vara det handlar om och ifall den ens är möjligt att få tag på samma/likvärdig vara för täckningsköp etc.

Skrivet av Mauk:

Dock om företaget i fråga har reserverat sig för slutsåla varor så är väl det en del av avtalet?

Man kan under inga som helst omständigheter avtala bort Konsumentköplagen i sina "villkor". SÅ oavsett vilka villkor företaget skriver ut på sin hemsida och vid köp, så är det alltid KKL som gäller. Företag reserverar sig från alla typer av "fel" och "misstag" som finns. Men detta sker alltså förgäves. Det man helt enkelt får göra är att strunta i att skicka en orderbekräftelse förrän man vet att man kan leverera varan.

Skrivet av Lathranir:

Det mest uppenbara är att TS får göra ett täckningsköp hos en annan återförsäljare (förutsatt att varan finns att köpa), även om varan har ett högre pris hos den andra återförsäljaren. Om köparen accepterar, så kan säljaren även erbjuda en annan, likvärdig vara istället.

Det generella är att säljaren ska fullgöra sin del av avtalet. Dock kan det ibland finnas hinder som säljaren inte kan överkomma (till exempel om denna specifika vara inte längre finns att få tag på, varken hos tillverkaren eller annan återförsäljare). I sådana fall kan säljaren få häva avtalet. Men då ska alltså sådana särskilda hinder föreligga. Det räcker inte med att denna specifika säljare inte längre har varan i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det mest uppenbara är att TS får göra ett täckningsköp hos en annan återförsäljare (förutsatt att varan finns att köpa), även om varan har ett högre pris hos den andra återförsäljaren. Om köparen accepterar, så kan säljaren även erbjuda en annan, likvärdig vara istället.

Det generella är att säljaren ska fullgöra sin del av avtalet. Dock kan det ibland finnas hinder som säljaren inte kan överkomma (till exempel om denna specifika vara inte längre finns att få tag på, varken hos tillverkaren eller annan återförsäljare). I sådana fall kan säljaren få häva avtalet. Men då ska alltså sådana särskilda hinder föreligga. Det räcker inte med att denna specifika säljare inte längre har varan i lager.

Nu antog jag att skorna inte går att få tag på någonstans alls, men det har du rätt i! Om det inte är möjligt ser jag dock inte mycket annat som kan göras.

Permalänk
Medlem

Man har ju alltid rätt och makulera sin order så länge varan inte är skickad och pengarna ska sålles återbetalas, ångrar du ditt köp efter varan är skickad så kan du få stå för fraktkostnaden de hade plus returen.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Man har ju alltid rätt och makulera sin order så länge varan inte är skickad och pengarna ska sålles återbetalas, ångrar du ditt köp efter varan är skickad så kan du få stå för fraktkostnaden de hade plus returen.

Vem svarar du med detta egentligen? Detta är inte scenariot som diskuteras i den här tråden.

För övrigt så har du fel. Ja, du har alltid rätt att ångra ett online-köp (14 dagars ångerrätt). Däremot är det inte säkert att man får tillbaka alla pengar bara för att varan inte hunnit skickas. Till exempel skulle det ju kunna vara en vara som endast produceras efter en order, en soffa till exempel (ofta några månaders leveranstid). Det kan även vara en beställning av en annan vara som innebär en kostnad för säljaren att behandla. Så säljaren får ta ut en skälig ersättning för kostnader han haft som är direkt kopplade till den lagda ordern, även om ordern ännu inte skickats. Som konsument har man också vissa skyldigheter.

Permalänk
Medlem

Tips: Ta en promenad i det fina vårvädret, lyssna på lite bra musik och gå vidare i livet.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Tips: Ta en promenad i det fina vårvädret, lyssna på lite bra musik och gå vidare i livet.

TS skulle säkert tagit en promenad i det fina vårvädret om han bara hade haft ett par skor...

Permalänk
Medlem

Svineri, du borde helt klart få ett par likvärdiga skor eller motsvarande summa insatt på ditt konto som kompensation för att företaget dragit din kredittrovärdighet i smutsen p.g.a inkompetens.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻