Permalänk
Avstängd

Göra egen Tändgel

Jag har köpt en grill som man kan använda på vanliga balkonger då det är mindre rök och en kall yta omkring grillen.

För att tända denna grill så ska man använda sig av en tändgél som man lägger ut i en cirkel och där gelen är kvar efter man tänder på den. Denna jäkla gel är svindyr ca 400 kr L jmf pris , vilket är dyrt enligt mig, Det finns andra tändgel på marknaden, men dessa är inte lika "gélfasta" utan är mer rinniga och är ej kvar på plats när man lägger det på plats.
exempel 1
exempel 2

som ni ser så är det betydligt billigare Literpris. Dock så är dom för rinniga..

Min fråga är till er som kan Kemi lite mer än mig om det finns något bra sätt att göra dessa två mer geléaktiga med något ingrediens? Som skall vara miljövänlig och kunna användas för att tända kol till grill?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Sånna där sminkborttagnings rondeller i bomull. Om du dränker en sån så borde den brinna på liknande sätt som ett jättestort värmeljus. Du kan isåfall behöva lägga någon brikett lite över rondellen så att den är i lågorna.

Permalänk
Avstängd

Har ingen riktigt lösning men nått som är lite populärt är att blanda vax och bommul som man kan få att brinna länge men vet inte om det är bästa lösningen till grillen

Edit: viste jag sett det på Youtube och var så här jag tänkte och funkar med div som ljus vax och liknande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Måste du tända på det här viset? En elektrisk tändare är ju riktigt bra annars.

http://www.clasohlson.com/se/Elektrisk-grillt%C3%A4ndare/31-8...

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att få fjutt på kolet så föreslår jag snarare

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod...

Biltemas långa gasoltub går utmärkt när man gjort slut på den medföljande och tuben räcker länge - förmodligen hela sommaren om man inte är extrem på att grilla.

Det räcker med några 10-tal sekunder eldande med gaslollågan på några punkter lågt ned i kolhögen för att glöden där sedan skall sprida sig och värma sig genom hela kolhögen både snabbare och betydligt mer effektiv och med mycket mindre tändbränsleåtgång än att slabba med tändvätska.

Permalänk
Avstängd

jo förvisso, Men det blir lite svårt när man är ute.

Och denna grill har en behållare man lägger kolen i så det blir krångligt inne också..

Men, jag måste ha sett fel i min grill om vart man skall placera gelen. .

Jag kollade precis på ett youtube klipp och gelen skall vara i ett litet fat som har kanter. Så jag kan nog med fördel använda dessa andra geler jag länkade till ändå för att tända grillen.

Skrivet av Perb:

Måste du tända på det här viset? En elektrisk tändare är ju riktigt bra annars.

http://www.clasohlson.com/se/Elektrisk-grillt%C3%A4ndare/31-8...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Biltemas långa gasoltub går utmärkt när man gjort slut på den medföljande och tuben räcker länge - förmodligen hela sommaren om man inte är extrem på att grilla.

Det räcker med några 10-tal sekunder eldande med gaslollågan på några punkter lågt ned i kolhögen för att glöden där sedan skall sprida sig och värma sig genom hela kolhögen både snabbare och betydligt mer effektiv och med mycket mindre tändbränsleåtgång än att slabba med tändvätska.

Skulle rekommendera en looftlighter istället, så slipper man bry sig om gas.

Vad är det för grill?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Instämmer. Har använt gasolbrännare länge nu och det är riktigt bra. Ifall du har möjlighet så kan du investera i en skorstenständare också. Då är det bara tända med några sidor av all satans reklam som man får.

Permalänk
Medlem

Japp, hade du berättat i första inlägget vad det var för grill så hade jag inte rekommenderat el-tändning.

Skrivet av Neonodia:

jo förvisso, Men det blir lite svårt när man är ute.

Och denna grill har en behållare man lägger kolen i så det blir krångligt inne också..

Men, jag måste ha sett fel i min grill om vart man skall placera gelen. .

Jag kollade precis på ett youtube klipp och gelen skall vara i ett litet fat som har kanter. Så jag kan nog med fördel använda dessa andra geler jag länkade till ändå för att tända grillen.

Permalänk
Medlem

Du grillar väl inte inomhus hoppas jag - kolgrillar ger enorma mängder kolmonoxid och är rent dödlig om det används inom väggar. - det har att göra med temperaturen och kolmonoxiden brinner först vid 1100 grader C och en kolbädd är oftast svalare när den glöder och bara när den är så het så att man ser de blåaktiga lågorna mellan kolbitarna så har man uppnått temperatur nog så att kolmonoxid brinner (det är just kolmonoxid som skapar de blåa lågorna!!)

Man skall vara noga med att stänga till fönster och dörrar så att inte kol-avgaserna från grillen och grilloset utomhus inte blåser in i lägenheten/huset genom öppna fönster eller så - ligger någon där och sover så kan det vara det sista det denne gör om det går in för mycket avgaser av kolgrillen

Det finns tyvärr allt för många allvarliga olyckor - ofta med dödlig följd för att man ha tagit in engångsgrill i tält (för värmen skull) eller rent av bara 3-väggars vindskydd där vindförhållanden bara gjort att luften roterar och inte byts ut tillräckligt mycket där folk sitter vid grillen och det blir tråkiga konsekvenser av det.

Har man minsta huvudvärk kort efter man satt igång grillen - släck den eller för bort den och försätt er själva i friskluft så fort det går och tänk inte ens på grill och öppen låga närmaste 48 timmarna därefter - det tar tid att vädra ur kolmonoxid som bundits i hemoglobinet i blodet då kolmonoxid löser sig mer än 300 gånger lättare än syret i luften och det behövs inte så många tiotal ppm kolmonoxid i luft för att det skall börja konkurrera med syret i så allvarlig grad att det blir farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du grillar väl inte inomhus hoppas jag - kolgrillar ger enorma mängder kolmonoxid och är rent dödlig om det används inom väggar. - det har att göra med temperaturen och kolmonoxiden brinner först vid 1100 grader C och en kolbädd är oftast svalare när den glöder och bara när den är så het så att man ser de blåaktiga lågorna mellan kolbitarna så har man uppnått temperatur nog så att kolmonoxid brinner (det är just kolmonoxid som skapar de blåa lågorna!!)

Man skall vara noga med att stänga till fönster och dörrar så att inte kol-avgaserna från grillen och grilloset utomhus inte blåser in i lägenheten/huset genom öppna fönster eller så - ligger någon där och sover så kan det vara det sista det denne gör om det går in för mycket avgaser av kolgrillen

Det finns tyvärr allt för många allvarliga olyckor - ofta med dödlig följd för att man ha tagit in engångsgrill i tält (för värmen skull) eller rent av bara 3-väggars vindskydd där vindförhållanden bara gjort att luften roterar och inte byts ut tillräckligt mycket där folk sitter vid grillen och det blir tråkiga konsekvenser av det.

Har man minsta huvudvärk kort efter man satt igång grillen - släck den eller för bort den och försätt er själva i friskluft så fort det går och tänk inte ens på grill och öppen låga närmaste 48 timmarna därefter - det tar tid att vädra ur kolmonoxid som bundits i hemoglobinet i blodet då kolmonoxid löser sig mer än 300 gånger lättare än syret i luften och det behövs inte så många tiotal ppm kolmonoxid i luft för att det skall börja konkurrera med syret i så allvarlig grad att det blir farligt.

Off topic!

Detta var intressant info, visste att det inte är bra att andas in men inte så allvarligt, detta får jag ta med grannen under, de brukar grilla och all deras rök lägger sig under vår balkong och kommer då in i lägenheten, detta gör de trots det är förbjudet att grilla med allt förutom elgrill 15 meter från bostäderna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle rekommendera en looftlighter istället, så slipper man bry sig om gas.

Vad är det för grill?

looftlighter eller hetluftspistol kräver elström och därmed kabelvinda ut i trädgården med tillräckligt stor säkring på uttaget, samt tänka på elsäkerhet - har svårt att se att det skulle ge några överväldigande fördelar utöver gasolbrännare under de ca 30-50 sekunder användning det handlar om med brännaren då det är i grunden samma mekanism/syfte med dessa.

Man skall förvisso ha respekt för gasol och se till att brännaren med tub ställs på behörigt avstånd och inte känner av hettan från grillen när man tänt färdigt - men det är inget man behöver gå och vara rädd för. - gasol-gas tänds heller inte av kolglöd utan kräver en öppen låga för att tändas - det till skillnad från fetter, bensin, fotogen, diesel, lampoljor och tändvätskor som självtänder sig vid betydligt lägre temperatur än propan/butan som gasol består av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Off topic!

Detta var intressant info, visste att det inte är bra att andas in men inte så allvarligt, detta får jag ta med grannen under, de brukar grilla och all deras rök lägger sig under vår balkong och kommer då in i lägenheten, detta gör de trots det är förbjudet att grilla med allt förutom elgrill 15 meter från bostäderna.

Utomhus så brukar det i regel hinna späda ut sig om det finns någon form av vind och man inte befinner sig i röken större del av tiden, men blåser det in kraftigt och koncentrerat grillos in i husen så är det allvarligare, för där är luftomsättningen mycket lägre och de högre halterna av kolmonoxiden dröjer sig kvar i längre period - därmed den högre risken för de som vistas i utrymmena.

Får man ont i huvudet och tom. känner sig illamående så är man ganska rejält kolosförgiftad och man bör ta sig till ren luft så fort man kan och stanna där - länge, många timmar framöver!!.

Kolmonoxid kallades förr i tiden när man eldade med ved och järnspisar för den tysta döden, den ger ingen varning, i sig själv luktlös och sövande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Off topic!

Så farligt är det inte, men att inte grilla inomhus är viktigt.
Grillförbud i lägenheter är pga brandrisk och trivsel, inte för att det blir förgiftning.

Skrivet av xxargs:

looftlighter eller hetluftspistol kräver elström och därmed kabelvinda ut i trädgården med tillräckligt stor säkring på uttaget, samt tänka på elsäkerhet - har svårt att se att det skulle ge några överväldigande fördelar utöver gasolbrännare under de ca 30-50 sekunder användning det handlar om med brännaren då det är i grunden samma mekanism/syfte med dessa.

Man skall förvisso ha respekt för gasol och se till att brännaren med tub ställs på behörigt avstånd och inte känner av hettan från grillen när man tänt färdigt - men det är inget man behöver gå och vara rädd för. - gasol-gas tänds heller inte av kolglöd utan kräver en öppen låga för att tändas - det till skillnad från fetter, bensin, fotogen, diesel, lampoljor och tändvätskor som självtänder sig vid betydligt lägre temperatur än propan/butan som gasol består av.

TS har en balkong, inte en en 10 hektar stor tomt att dra kabel runt. Har han inte uttag där räcker troligen ändå en vanlig grendosa.
Elsäkerhet, tja, använder man förlängningskabel är det väl rimligt att titta så den inte är skadad någon gång ibland, men mer behövs inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."