Röstning vid stambyte? bästa värdeökningen vid flytt?

Permalänk
Medlem

Röstning vid stambyte? bästa värdeökningen vid flytt?

Hej, har en bostadsrätt i en Göteborg där föreningen ska rösta om att genomföra ett stambyte eller ej och jag är osäker på hur jag bör rösta.

Vanligtvis så leder ett stambyte till en ökning på värdet på lägenheten(tror att de kommer att vara så här också), och det ligger i de flestas intresse att ha ett stambyte om de behövs.

Mitt problem ligger i att jag kanske kommer att flytta vid våren nästa år(arbete på annan ort) och kommer då vilja sälja lägenheten, och jag vill maximera min vinst.

Schemat ser ut så att föreningen röstar nu och till sommaren 2018 börjar renoveringarna och beräknas ta lite mer än 2 år för att färdigställa, och det är inte bestämt när de skulle fixa min lägenhet.
Det som skulle kunna hända då är att jag har en lägenhet som jag vill sälja som har ett schemalagt stambyte bestämt(detta blir ett minus för de flesta köparna), dock kommer jag kunna sälja den innan de börjar med min lägenhet -> ev köpare kommer att kunna välja hur de ny renoverade köket och badrummet ska se ut då de bestäms strax innan MIN lägenhet renoveras. Om min lägenhet är en av de första som ska renoveras kan jag hyra ut den i upp till 1 år för att vänta in stambytet för att sedan sälja.(kommer att få en hyresrätt på den nya orten)

Just nu säljs det lägenheter i min förening och på alla annonser och visningar (har varit på 3st med olika mäklare) upplyser de att föreningen har en omröstning om stambyte och att ett stambyte blir aktuellt ifrån 2018 och de lägenheterna har säljs ändå till bra priser.

Vad kommer att gynna mig? Alla är medvetna om att stambytet kommer att göras men lägenheterna säljs ändå då trycket på bostäder är ganska stort i göteborg?
Lägenheten är en två som ligger i ett bra område på hisingen, kök och badrum är från 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Hej, har en bostadsrätt i en Göteborg där föreningen ska rösta om att genomföra ett stambyte eller ej och jag är osäker på hur jag bör rösta.

Vanligtvis så leder ett stambyte till en ökning på värdet på lägenheten(tror att de kommer att vara så här också), och det ligger i de flestas intresse att ha ett stambyte om de behövs.

Mitt problem ligger i att jag kanske kommer att flytta vid våren nästa år(arbete på annan ort) och kommer då vilja sälja lägenheten, och jag vill maximera min vinst.

Schemat ser ut så att föreningen röstar nu och till sommaren 2018 börjar renoveringarna och beräknas ta lite mer än 2 år för att färdigställa, och det är inte bestämt när de skulle fixa min lägenhet.
Det som skulle kunna hända då är att jag har en lägenhet som jag vill sälja som har ett schemalagt stambyte bestämt(detta blir ett minus för de flesta köparna), dock kommer jag kunna sälja den innan de börjar med min lägenhet -> ev köpare kommer att kunna välja hur de ny renoverade köket och badrummet ska se ut då de bestäms strax innan MIN lägenhet renoveras. Om min lägenhet är en av de första som ska renoveras kan jag hyra ut den i upp till 1 år för att vänta in stambytet för att sedan sälja.(kommer att få en hyresrätt på den nya orten)

Just nu säljs det lägenheter i min förening och på alla annonser och visningar (har varit på 3st med olika mäklare) upplyser de att föreningen har en omröstning om stambyte och att ett stambyte blir aktuellt ifrån 2018 och de lägenheterna har säljs ändå till bra priser.

Vad kommer att gynna mig? Alla är medvetna om att stambytet kommer att göras men lägenheterna säljs ändå då trycket på bostäder är ganska stort i göteborg?
Lägenheten är en två som ligger i ett bra område på hisingen, kök och badrum är från 2012

Är ju bara possessivt för köparen att dom är medvetna om där kommer ett nytt badrum? Skrämmer säkert vissa som inte orkar bo på tillfälligt dass men alla yngre flåsar säkert över tanken.

Permalänk
Medlem

@indigun: Stambyte kommer ni inte undan, görs det inte kommer det bli väldigt dyrt den dagen grejer börjar springa läck m.m.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Röstningen är bara för syns skull. Bytet bir av ändå. Så glöm din oro och flytta innan för det suger o bo där när det sker

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är ju styrelsen ansvar att se till att fastigheten sköts om. Att det sedan hålls en stämma eller extra stämma är ju oftast i de här fallen formalia för att godkänna investeringen som krävs. Det är ju egentligen inte valfritt, de måste ju bytas tillslut.

Men det är klart, röstar medlemmarna nej på stämman för stambyte så kan man inte heller inte utesluta ansvarsfriheten för styrelsen om det skulle bli skador PGA gamla stammar. Sedan kommer det komma upp på dagordningen för nästa år istället.

Är det något Svensson vet om BRFer så är det att stambyten oftast är kostsamma projekt och det brukar alltid vara positiv bemärkelse om det är gjort. Har du pratat med mäklaren om detta? Han skulle säkert kunna få igång budgivningar snabbt om det är så att han kan sälja in att de som köper lägenheten kommer sedan få renoverat badrum och kök som de vill. Helt klart ett stort plus.