Permalänk

Köpa mobil i japan

Tjena!

Så jag är på semester i japan just nu och min nexus 5x bestämde sig för att bootloopa. Jag har ingen lust att betala 1000kr för en skitig temporär mobil och funderar på att köpa en ny mobil som jag kan ha för framtiden när jag kommit hem till Sverige. Från vad jag har förstått så är de flesta mobiler i affärer i japan låsta till operatörer men att det finns mobiler som inte är låsta. Om jag köper en olåst mobil här i japan, skulle den fungera hemma i sverige?

Permalänk
Skrivet av McDerpson:

Tjena!

Så jag är på semester i japan just nu och min nexus 5x bestämde sig för att bootloopa. Jag har ingen lust att betala 1000kr för en skitig temporär mobil och funderar på att köpa en ny mobil som jag kan ha för framtiden när jag kommit hem till Sverige. Från vad jag har förstått så är de flesta mobiler i affärer i japan låsta till operatörer men att det finns mobiler som inte är låsta. Om jag köper en olåst mobil här i japan, skulle den fungera hemma i sverige?

helt säkert är det inte, även om du köper en helt ny telefon som funkar med ditt SIM-kort i japan så är det inte automatiskt att det funkar i Sverige,
olika länder använder olika frekvenser för 3G, 4G osv.. = din nya telefon kan då inte prata med mobilmasten här hemma.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

helt säkert är det inte, även om du köper en helt ny telefon som funkar med ditt SIM-kort i japan så är det inte automatiskt att det funkar i Sverige,
olika länder använder olika frekvenser för 3G, 4G osv.. = din nya telefon kan då inte prata med mobilmasten här hemma.

Jo det var väl det jag anade.

Är det någon annan som testat att köpa en mobil i japan och tagit hem?

Permalänk
Medlem

@McDerpson: I Shibuya kan man hitta butiker med elektronik för övriga världen. Hittade ett under ett hotell...!? I Akihabara (hit måste du) finns ännu mer med elektronik och allt du kan tänka dig, också anpassade för övriga världen. Vill minnas att det var relativt dyrt men att man kunde pruta men.. det var länge sedan jag var där. Men det är mina tips.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken mobiltelefon du väljer att köpa. Vissa modeller har stöd för frekvensband värden över, andra inte. Om du har någon telefon som du funderar på att köpa, kolla upp dess modellbeteckning på phonearena.com där du kan hitta information om vilka band som telefoner har stöd för och jämför dessa mot det som används här i Sverige.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

De har speciella nät i japan så du måste kontrollera så ev telefoner fungerar även här i Sverige. Jag hade med mig telefon och det funkade inte där borta. Gammal Samsung S2 dock.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Det beror på vilken mobiltelefon du väljer att köpa. Vissa modeller har stöd för frekvensband värden över, andra inte. Om du har någon telefon som du funderar på att köpa, kolla upp dess modellbeteckning på phonearena.com där du kan hitta information om vilka band som telefoner har stöd för och jämför dessa mot det som används här i Sverige.

Hade tänkt mig en Pixel, eller en LG (nån skön mobil med så stock android som möjligt)

Permalänk

@Dr.Mabuse: Jo Shibuya har jag varit runt i en hel del eftersom jag bor bara 10 min bort. Akihabara var jag även förbi, var verkligen trevligt (maid café var dock ett socialt självmord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDerpson:

Hade tänkt mig en Pixel, eller en LG (nån skön mobil med så stock android som möjligt)

Google Pixel med modellbeteckningen G-2PW4200 ska funka bra här i Sverige då det är en internationell modell. Även Google Pixel XL med modellbeteckningen G-2PW2200.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII