Skrivet av ågren:
Det här är nog ett stort steg i anammandet av VR eftersom det är första gången som ett VR-headset är rimligt prissatt och tillgängligt för väldigt många människor och åtgången verkar dessutom vara stor. Intresset är väldigt stort även bland vanliga svenssons men de flesta kan inte rättfärdiga ett headset för 10.000kr som mest används för tech demos.
Även jag var helt inne på en Vive men av den enkla anledningen att Rift inte alls har fått lika mycket uppmärksamhet vilket är väldigt synd. När man tittar närmare på de olika systemen och dess unika egenskaper så är det faktiskt Riften som passar mig bäst och till det här priset är det oslagbart. Det är trist att se att de inte erbjuder demonstrationer eller lägger mer fokus på PR.
Det är lite av ett moment 22 - utgivare och utvecklare vill inte satsa på det fullt ut eftersom kundkretsen är väldigt begränsad men samtidigt vill 'ingen' köpa VR-headset just p.g.a. avsaknaden av fullvärdiga spel. Jag är själv väldigt restriktiv och ekonomisk när det kommer till spelinköp men i fallet med Rift känns det mer berättigat att spendera större summor på spel för att uppmuntra spelutvecklarna och visa att det faktiskt finns ett intresse. Man bör dock vara medveten om att det finns ganska mycket skit också som bara försöker att dra in lite snabba pengar genom att utnyttja bristen på spel.
Resident Evil 7 är verkligen ett unikt koncept. Jag har själv spelat igenom det med handkontroll vilket var en 'trevlig' upplevelse men det är väldigt tydligt att spelet främst är utvecklat med VR i åtanke. Jag skulle aldrig våga spela det men tanken är i alla fall god...
Märkligt, jag får inte heller upp någon detaljerad information om paketen.
Just Rift och Vive har ju varit ett ganska "vettigt" köp för simulatorentusiaster, ofta blir det väldigt dyr kringutrustning och då blir ju priset inte så fasligt mycket. Men för någon mer vanlig person så är det en enorm utgift och med rätt lite att motivera priset på. Men nu... det är fan en game-changer till och med. Väldigt intressant att få se eventuella försäljningssiffror, jag tvivlar inte på att Oculus kommer sälja väldigt många Rift nu, även om det säkert är en hel del scalpers som hoppas kunna tjäna in pengar när kampanjen är slut förstås.
Oculus har, ironiskt nog, grävt sin egna grav och till stor del pga Palmer Luckey. Jag vet inte hur väl många här har följt honom men har varit en hel del mindre smickrande upptäckter som gjorts om honom, speciellt under förra året. Men han förtjänar helt klart ett erkännande, denna gång har VR kommit längre än tidigare försök lyckats med. Sedan inblandningen av Facebook förstås, också ett ganska kontroversiellt företag på sitt vis.
För mig som mest varit intresserad av simulatorer så har Rift länge varit det intressantare valet. Men jag var rätt osäker i måndags när jag velade fram och tillbaks på köp men efter en snabb titt så såg det fortfarande bra ut. Och jämför man med våra Svenska priser så är priset riktigt riktigt bra.
Sedan tycker jag det är lite konstigt, rent av lite så man kan och förmodligen bör bli misstänksam, att någondera sida inte satsar hårdare på att få ut sina lösningar snabbare. Både Facebook och Valve är rika företag som har råd att kortsiktigt förlora pengar på att växa och etablera sig. Exempelvis Valve skulle kunna subventionera produkten på olika vis, exempelvis lägga med en voucher som ger 100-500 euro/pund/dollar att handla för i DRM-klienten.
Jag delar mer eller mindre helt din syn på VR-spelmarknaden och även på att det kanske kan vara bra att visa att det finns pengar att tjäna för de utvecklare och även utgivare som också vill tjäna pengar på en marknad som ännu inte har någon stor aktör.
Haha jo. Fan... jag skulle nog inte fixa det spelet med VR. Eller Alien: Isolation. Ugh... de där lufttrummorna...
Härligt för de som lättare tål speltypen, inlevelse ger mycket för ett spel och VR ska ju kunna öka just detta.
Jag tittade runt lite på UPS sida om jag missat något... men nä. Jag får inte fram mer info vad det verkar.
Skrivet av Tiamat:
Ok det ser ut som de har tagit bort x-box kontrollen den var med när jag beställde:
Vet inte om jag får med x-box kontrollen citatet är från oculus forumsida.
Så ser det ut nu om man köper bundlen:
Rift + Touch Bundle
Includes: headset, 2x sensors, Touch controllers, necessary cables, and seven free titles available when you set up Rift+Touch, including Lucky's Tale, Medium, Toybox, Quill, Dead and Buried, Dragon Front, and Robo Recall.
Hm... den var definitivt med. Skulle fan inte förvåna mig om de segade på min Rift för att öppna upp och plocka ur kontrollen och sedan skicka en dag senare eller något...
Dock tycker jag mig minnas att Xbox One-kontrollen bara var tänkt att bundlas så länge Oculus inte fått klart Touch-kontrollen. Men rätt ful att göra en ninja-edit. Personligen är det lite struntsamma om jag får en fjärde Xbox One-kontroller eller inte men det är samtidigt riktigt bra kontrollers så har gärna en extra.
Jag har en V1, V2 och Elite i dagsläget. Bara Cusom-kontroller går att beställa för oss Svenskar så är jag sugen på en specialbeställning från Microsoft.