AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Permalänk
Skrivet av anon999:

Att köpa en cpu med 16 kärnor för att i första hand användas till spel eller att köra en enstaka enkeltrådad applikation är väl ungefär lika klyftigt som att köpa en oljetanker för att frakta en burk läsk.

För att man kanske använder den till mer saker än spel? Snälla förstå att man kan använda en dator till mer saker än bara spel. Fasten spel kanske är det du sysslar med mest. Jag exempelvis spelar några timmar varje dag medans jag ändå behöver flera kärnor.

Idag har jag en burk hemma med 32 kärnor/trådar, i framtiden kanske jag slipper det då jag kan ha allt på samma maskin.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teicaus:

Det var väl så det var med i5/i7 förr. "Varför ska du köpa en i7a de är ju bara overkill", det är aldrig dåligt att ge ut mer än vad marknaden använder. Nu när AMD har R5 och R7 så kan speltillverkare optimera mer för flera trådar/kärnor, ju fler personer som skaffar 6+ kärnor kommer det ge fler anledningar till att vi får bättre speloptimeringar.

Så istället för att sitta på en sketen 4 kärnig processor och byta vartannat år så kanske man kan skaffa en 6 kärnig som håller längre.

Kommer fortfarande ihåg när folk sa att 4gb vram är overkill och att 3/2 räcker. I framtiden lär flera säker använda multi gpu set då vi kommer bli begränsade av att vi inte kan fortsätta använda kisel och att dx 12 och vulkan lär bli mer standardiserade.

Fast PCI är lite skillnad. Om du kör 1x GPU 1x M.2 så tar du typ knappt ens 28 PCI...

Multi GPU kommer alltid vara fruktansvärt minoritet och 28 räcker till 2x GPUs
8x PCI 3.0 flaskar inte.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast PCI är lite skillnad. Om du kör 1x GPU 1x M.2 så tar du typ knappt ens 28 PCI...

8x PCI 3.0 flaskar inte.

Som jag sa innan så är det inget fel med att de inte snålar med det. De kommer bara att göra att Intel får tuffare krav på sig till nästa gång . Det känns som om du klagar när någon försöker erbjuda dig en Ferrari men att du avböjer och nöjer dig med en Volvo. AMD vill inte gå Intel stil där de låser allt och tvingar på vissa att köpa deras dyrare saker, vi alla tjänar på det AMD gör just nu njut av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Det var väl så det var med i5/i7 förr. "Varför ska du köpa en i7a de är ju bara overkill", det är aldrig dåligt att ge ut mer än vad marknaden använder. Nu när AMD har R5 och R7 så kan speltillverkare optimera mer för flera trådar/kärnor, ju fler personer som skaffar 6+ kärnor kommer det ge fler anledningar till att vi får bättre speloptimeringar.

Så istället för att sitta på en sketen 4 kärnig processor och byta vartannat år så kanske man kan skaffa en 6 kärnig som håller längre.

Kommer fortfarande ihåg när folk sa att 4gb vram är overkill och att 3/2 räcker. I framtiden lär flera säker använda multi gpu set då vi kommer bli begränsade av att vi inte kan fortsätta använda kisel och att dx 12 och vulkan lär bli mer standardiserade.

Rätt mycket bullshit. Man ska köpa det som funkar bäst i de applikationer som du använder NU. Att spekulera om vad framtiden utvisar är fullständigt korkat. Vem fasen kan säga hur det ser ut om tre år? Ska bli intressant när speltillverkarna optimerar för löjliga mängder kärnor. Jag är beredd att sätta 1000:- på att det inte kommer att hända med optimeringar för 16/32 innan 2023, sätter du emot?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Det är möjligt att det inte är så många användare som skulle kunna försvara ett köp av threadripper, men detta är ett forum för entusiaster T ex även om jag inte kör formel 1 så kan jag vara intresserad av bilarna och vilja diskutera dess prestanda etc. Det måste finnas jättemånga som inte pressar sin Ferrari till gränsen varje dag, men det kan vara högst njutbart att äga en ändå

Sen är det så att om man har behov av flertrådsprestanda så är threadripper ett riktigt bra val. Detta är ett faktum och inget som AMD lurat i folk.

Själv är jag lite nyfiken på hur 1900X kommer klocka och hur prestandan står sig mot 1800X. Inte för att jag har behov av en sån burk, men för att jag tycker det är kul att drömma och diskutera.

Jag pratar inte om just TR, utan om prollar med många kärnor rent generellt. Och jag pratar vidare om gaming och om hur man lyckats skapa ett behov (ett som egentligen inte finns) av många kärnor. Det kallas marknadsföring

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

För att man kanske använder den till mer saker än spel? Snälla förstå att man kan använda en dator till mer saker än bara spel. Fasten spel kanske är det du sysslar med mest. Jag exempelvis spelar några timmar varje dag medans jag ändå behöver flera kärnor.

Idag har jag en burk hemma med 32 kärnor/trådar, i framtiden kanske jag slipper det då jag kan ha allt på samma maskin.

Du är hyfast unik bland SC medlemmar. Det är väldigt få här som gör något annat än spelar och typ surfar, skriver i Word och så

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Speloptimeringar handlar inte om vad användarna har utan om hur ruggigt svårt det är tråda spel ... man kan inte dela upp saker som hör ihop över många kärnor. Varför? Jo i slutändan måste man föra samman allt igen och om det finns för många trådar att väva samman så tar det mer kraft att väva ihop det än att göra det i ett fåtal trådar Så. Fler kärnor löser inte flertrådsproblematiken vad gäller spel.

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Blir Intressant att se level1techs test om någon vecka eller så (de verkar inte ha fått in sin än). De kommer säkerligen gå in på IOMMU och andra mer enterprise och djupare funktioner vilket är kul att se. De pratade mycket om det och testade när Ryzen kom.

Jo, Level1, Servethehome och några till brukar ju ha lite mer relevanta tester för en sån här plattform än spel benchmarks i 720p.
Kommer själv plocka upp en Threadripper, troligen 1920X och dra på Proxmox på den för att köra virtuella maskiner, inkl. ett par desktopar med passtrough grafik. En av dom kommer köra Windows 10 för gaming, är helt övertygad om att den kommer vara tillräckligt snabb för det.
Åtminstone Asrocks kort stödjer dessutom SR-IOV vilket kan vara intressant om AMD låter konsument Vega behålla den funktionen.

Permalänk
Medlem

Syns tydligt att AMD har lyckats ganska bra med IPC ändå i Ryzen, även om det inte är uppe på samma nivå som intel än. men kollar man prestanda vid samma klockfrekvens så ser man att det jämnar ut sig. Det skulle se mycket bättre ut för amd om de fuck upp frekvenserna närmare 4.5-5ghz i nästa gen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Syns tydligt att AMD har lyckats ganska bra med IPC ändå i Ryzen, även om det inte är uppe på samma nivå som intel än. men kollar man prestanda vid samma klockfrekvens så ser man att det jämnar ut sig. Det skulle se mycket bättre ut för amd om de fuck upp frekvenserna närmare 4.5-5ghz i nästa gen.

Ja det skulle vara mycket trevligt med högre frekvens, sitter och spånar just nu om jag ska köpa lite komponenter till en media burk med Ryzen 5

Permalänk
Inaktiv

"En Intel Core i9-7980XE med 18 kärnor ska få ett riktpris på 1 999 USD, vilket på svenska marknaden bör bli strax över 20 000 kronor"

Åh, vad jag stör mig på när ni skriver såhär.

Minst ett par tusen extra... MINST!

Permalänk
Avstängd

Blir komiskt med löjliga försök att förlöjliga AMDs nya processorer (nej ingen fanboy). Har man råd med processorer i denna prisklassen så har nan råd med 1080ti och spel i 4k, då är det gpun som är avgörande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

8x PCI 3.0 flaskar inte.

Men det är väl i första hand den typen av användare som sneglar på en cpu med den här kapaciteten kanske? Jag kör fn. appar under Boinc\World Community Grid och foldar på 5 grafikkort och Kjetil kör med 12 1080 åt vårat folding lag. #16690246

Om jag i första hand ägnade mig åt spel eller att köra enstaka enkeltrådsapplikationer skulle jag inte köpa en sån här cpu öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Perfekt test med streaming i bakgrunden. Perfekt för mig då vi streamar från dator till tv samtidigt som det laddas ner, webläsare i bakgrunden och spelande. Sen kör jag med 1440p skärm då jag pysslar med foto så ett par fps hit eller dit märks aldrig.

Det funkar ju med vilken jäkla hyfsad flertrådad CPU som helst. Läste du inte testet? Vad kommer myten ifrån att man måste ha löjliga mängder trådar för att multitaska? En i7 7700K (utan klockning) var 23% långammare i spelet men kostar 42% mindre. Vad låter som det bästa köpet?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Det funkar ju med vilken jäkla hyfsad flertrådad CPU som helst. Läste du inte testet? Vad kommer myten ifrån att man måste ha löjliga mängder trådar för att multitaska? En i7 7700K (utan klockning) var 23% långammare i spelet men kostar 42% mindre. Vad låter som det bästa köpet?

En R5 eller R7 skulle jag säga. Om du ska göra lätt streaming och spela duger det.

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket gediget och välskrivet test. Som vanligt.
Jag har inte orkat läsa igenom alla andra inläggen här men gissar att "lovers gonna love and haters gonna hate"
Denna typ av CPU är inte min kopp te, jag nöjer mig med "entusiast/prestanda"-segmentet.
Men recensionen är precis vad HEDT-köpare vill se.
Jag tycker att 2017 har varit ett fantastiskt CPU-år, det bästa på riktigt länge.
Tack!

Permalänk
Inaktiv

Nu är det dags för det svåra valet, Ryzen 1700-1800X eller dra till rejält med en Threadripper. Gillar plattformen skarpt men så kostar den rätt mycket med. 16-trådig Ryzen blir nog bra nog, pengarna jag sparar in täcker ett nytt grafikkort med.

AMD levererar hitills riktigt bra i år, 2017 är helt klart en vändpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det dags för det svåra valet, Ryzen 1700-1800X eller dra till rejält med en Threadripper. Gillar plattformen skarpt men så kostar den rätt mycket med. 16-trådig Ryzen blir nog bra nog, pengarna jag sparar in täcker ett nytt grafikkort med.

AMD levererar hitills riktigt bra i år, 2017 är helt klart en vändpunkt.

Bara nyfiken. Vad ska du köra som utnyttjar en Threadripper? Jobbar du semi-pro med 3D-modellering eller liknande? Upplys mig som inte fattar vad denna CPU:n har att göra utanför företagen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Bara nyfiken. Vad ska du köra som utnyttjar en Threadripper? Jobbar du semi-pro med 3D-modellering eller liknande? Upplys mig som inte fattar vad denna CPU:n har att göra utanför företagen.

Varför har du en 5820K? Det är en CPU som tillhör Intels HEDT vilket har samma existensberättigande som Threadripper. Motiveringen till varför du köpte din CPU bör räcka.

Permalänk
Medlem

Undrar lite varför ni inte gav den betyget "toppklass" när ni också skriver:
"Världens snabbaste konsumentprocessor för flertrådiga applikationer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Undrar lite varför ni inte gav den betyget "toppklass" när ni också skriver:
"Världens snabbaste konsumentprocessor för flertrådiga applikationer"

Den sparas till Intel
I "toppklass" dyrast

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Nån annan som tycker Sweclockers strömförbuknings siffror verkar skumma ? 265W (1920X) vs. 270W (1950X) vid full last känns som för liten skillnad.

I Techspots test såg det ut så här:

Känns som det är en betydligt mer rimlig skillnad då 1920X har 25% färre kärnor och samma all-core boost clock.

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Tja, jag kollade recensionen av 7900X och den fick faktiskt inte heller toppklass, trotts att den vid lansering hade bäst prestanda med många trådar.

Permalänk
Medlem

När folk skriver att spelprestandan var det som fick dom att avstå från att köpa en 16/32 core Threadripper så känner jag bara att jag vill hoppa ner i den djupaste avgrunden och dra nått gammal över mig.

Jag som använder datorn till ca 60% spel och 40% produktionsarbete (som drar nytta av mer eller mindre oändligt med kärnor) känner till och med att denna processor är för overkill för mig. Kommer du hit och letar efter spelprestanda så är du ju fullständigt ute och cyklar. Tanken är att den är till för proffsanvändning men även gå utmärkt att spela på, och det gör den, men den är inte bäst på det.

Och vissa som förväntade sig att den på något magiskt sett skulle vara bäst i världen i spel bara för att den kostar 10k? Hur gamla är ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför har du en 5820K? Det är en CPU som tillhör Intels HEDT vilket har samma existensberättigande som Threadripper. Motiveringen till varför du köpte din CPU bör räcka.

Jag köpte min 5820K av en enda anleding, jag behövde tillräckligt många PCIe platser för att kunna köra 3-Way SLI och en Intel 750 NVMe PCIe SSD vilket innebär 28st. Hade noll att göra med prestandan, så på dig också. Kan tillägga att CPU:n kostade runt 3900:-.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gremanz: fast kollar man på 7900x så har den ett riktpris på 999$ och går att få för 9 900, så runt 20k är inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

När folk skriver att spelprestandan var det som fick dom att avstå från att köpa en 16/32 core Threadripper så känner jag bara att jag vill hoppa ner i den djupaste avgrunden och dra nått gammal över mig.

Jag som använder datorn till ca 60% spel och 40% produktionsarbete (som drar nytta av mer eller mindre oändligt med kärnor) känner till och med att denna processor är för overkill för mig. Kommer du hit och letar efter spelprestanda så är du ju fullständigt ute och cyklar. Tanken är att den är till för proffsanvändning men även gå utmärkt att spela på, och det gör den, men den är inte bäst på det.

Och vissa som förväntade sig att den på något magiskt sett skulle vara bäst i världen i spel bara för att den kostar 10k? Hur gamla är ni?

Det finns gott om AMD entusiaster som förväntar sig att AMD:s nyaste ska vara bäst på allt. Läs gärna den pararealistiska tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483543-det-ar-dags-for-sweclockers-att-ta-bort-faller-efter-i-spel-prestanda-for-ryzen.

Du kan ju ta ett snack med dem om förväntningar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Det finns gott om AMD entusiaster som förväntar sig att AMD:s nyaste ska vara bäst på allt. Läs gärna den pararealistiska tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483543-det-ar-dags-for-sweclockers-att-ta-bort-faller-efter-i-spel-prestanda-for-ryzen.

Du kan ju ta ett snack med dem om förväntningar.

Utan att ha läst men det där är väl en Ryzen tråd dvs 8 core or less? Tycker det är dags att skilja på användningsområdet en gång för alla OK

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Jag köpte min 5820K av en enda anleding, jag behövde tillräckligt många PCIe platser för att kunna köra 3-Way SLI och en Intel 750 NVMe PCIe SSD vilket innebär 28st. Hade noll att göra med prestandan, så på dig också. Kan tillägga att CPU:n kostade runt 3900:-.

Ändå sitter du bara på ett enda kort? Ökat antal PCI-e lanes är också något som räknas som höjd prestanda, då fler kort får högre antal lanes vilket ökar kan ge ökad prestanda. För att inte tala om att det var den bästa plattformen för konsumenter och "prosumers" vid tidpunkten du köpte den.
Du behöver inte erkänna att du lockades av HEDT-plattformen som i mångt och mycket är en lyxigare plattform framförallt med dess ökade antal kärnor. Jag känner dig bra nog vid det här laget (jag följer katt-tråden och bild på vad du köpt-tråden).

Det jag försökte få dig att förstå var att frågan är ganska icke-relevant då du själv åker dit i frågeställningen och att du dessutom sitter på ett entusiastforum. En del av oss är faktiskt väldigt intresserade av datorer. Känns inte som det ska behöva förklaras egentligen.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Det kommer inte ändra på faktumet att AMD fanboysen pekar på Threadripper och försöker trycka ned Ryzen i alla stackares halsar om och om och om igen.

Threadripper är en fantastisk CPU för ett specifikt användningsområde, det intressanta är den multitrådade prestandan och prestanda per krona, att de har både prestandatoppen där samt bang for the buck så att säga inom området CPUn är designat för, vilket är prosumer multitrådad rendrering bland annat, i alla fall tills Intel släpper sitt svar då de kommer tappa prestandakronan troligtvis. Svagare än Ryzen i spel dock, och för dyr för en casual streaming spelrig, och inte snabb nog i singeltrådat för professionella streaming-riggar.

Ingen CPU för mig det dock