Permalänk

Kontrollera Uttag i nätverket.

Har ett litet problem som jag undrar om någon har en smidig lösning på.
Skall inventera tp uttag i en fastighet. Är några hundra uttag som jag skall kolla.
Det jag behöver är bara att se om de är inpatchade i andra änden vid rack eller inte. Det enklaste är väl att ta en laptop och helt enkelt kolla om jag får någon kontakt. Men tycker det borde finnas ett verktyg för det så jag slipper bära runt på en laptop.
Behöver bara veta om uttaget är aktivt eller inte. Så tycker inte det borde vara så svårt.
Min plan är att bara gå in i alla rummen och kolla klicka i något i jacket och se om det funkar sen gå till nästa. Snabbt och enkelt.

Så finns det ett bättre sätt än att bära runt med en laptop? Hittar bara en kabeltestare men det är inte det jag behöver. För jag kan inte springa och koppla in i racket hela tiden. Behöver bara veta vilka jack som redan är inkopplade.

Visa signatur

Hmm undrar om Guldfisken får plats i slangen?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad får det kosta ? En riktig nätverksttestare funkar men en laptop är billigare och ska du inte kolla nått mer avancerat eller hålla på med testande på heltid så är nog en laptop väldigt billigt och enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du vill ha en fluke eller netscout som klarar LLDP så talar den snabbt och effektivt om för dig vilken switch / port / vlan du stoppat den i.
Supersmidigt
Drar loss på ca 11k med moms, är det accepterbart utlägg?

Permalänk
Medlem

Är inte uttagen märkta? Isåfall ser du ju i panelen om dom är patchade

Permalänk
Skrivet av VituraZ:

Är inte uttagen märkta? Isåfall ser du ju i panelen om dom är patchade

Nej inte upp märkt... 11k är lite saftigt 😁 då får det bli laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hmm undrar om Guldfisken får plats i slangen?

Permalänk
Medlem

Kanske en ethernet kabel till telefon.
Lite lättare att konka runt på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Kanske en ethernet kabel till telefon.
Lite lättare att konka runt på.

Funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hmm undrar om Guldfisken får plats i slangen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FiXiTRaVeN:

Funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många ethernetanslutnnigar har du på din telefon ? Om du skaffar ett fungerande interface så går det kanske, du får i så fall leta efter något interface som fungerar med den telefon du har, troligen behöver du använda usb-otg till ethernet och ha rätt version av Android.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@FiXiTRaVeN:
Har inte testat själv men det finns ju några.
T.ex: http://plugable.com/products/usb2-otge100/
Är nog större chans till en padda.

Men det är nog bättre med laptoppen annars slutar det väl att det går åt mer tid till felsökning av USB till Ethernet prylen än till mätning...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

NetPi.
$90 - $200 beroende på. Något billigare än 11k. Dock så kommer den ju inte klara av att tex mäta gbit-hastigheter om man nu vill göra det, och säkert en hel del andra saker också...

Permalänk

Behöver bara se om det är inkopplat i andra änden. En raspberry kanske kan funka? Det har jag en och Power bank. Barsebäck kanske indikera på något vis att det är online?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hmm undrar om Guldfisken får plats i slangen?

Permalänk

Köp ett 12-voltsbatteri typ de som finns till inbrottslarm. Koppla på en kabelbit med DC-plugg och anslut till en 4/5-portarsswitch som drivs på 12-volt och har DC-plugg. Sen kan du gå runt och stoppa i patchkabel och se på swittchen om du får länk. Ska det gå snabbt så kan du ju bryta av låsklacken på patchkabeländen du stoppar i uttaget.

Om du i andra änden har en någorlunda smart switch så kanske du kan logga och se när den länkar upp/ner på varje port. Då kan du ju anteckna i vilken ordning du testat av uttagen. Och på så vis få reda på vilket uttag som är var i panelerna. Om det nu är intressant.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Smart. Presis vad jag behöver. Är ca 10 jack i rummen men bara ett eller två är aktiva resten skall skruvas bort. Så switch och batteri funkar perfekt. Tusen tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hmm undrar om Guldfisken får plats i slangen?