Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Ni som beställt, vad har ni fått för förväntat leveransdatum? Hoppas den kommer in i lager igen snart, är riktigt sugen på en.

Beställde på releasedagen. Hämtade ut för en kvart sedan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Snusfri

Vore trevligt om de kunde släppa en enhet med 5-6st 2.5GbE portar, Wifi 7 och med ett chip som kan routa dessa hastigheter med Wireguard påslaget.

Skulle kunna ge 5-6K för en sådan enhet.

Typ en TP-Link Archer BE800.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har ramlat in på Unifi-träsket och inhandlat en Unifi Express och flex mini switch. Jag har i Express installerat OVPN's konfigurationsfil för OpenVPN (wireguard fungerade inte) och har kontakt. Men det är ruskigt dålig hastighet på min 500Mbit-lina.

Provar även det traditionella sättet genom att aktivera VPN i själva datorn, men då går surfandet väldigt slött men själva nedladdningshastigheten är som sig bör, dock inte uppladnningen

Min fråga är om det bara är att acceptera, att Express inte klarar mer? Eller är det något mer man behöver göra?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Den ser ju rätt trevlig ut.
Bra pris 91€ + moms.
2,5GByte WAN + 4 1Gbyte LAN
Failover and load balancing över 2 WAN portar.
500Mbit/s med Wireguard påstår de.

OO mysigt.
Jag har sneglat lite på deras produkter men dreamrouter är bara för seg och deras dreammachine känns lite för dyr.
så jag var precis på väg att köpa in lite nätverkskort och kör en pfsens istället för att komma bort från min asus AX8 som lämnar lite att önska när det gäller stabilitet.

Så en sådan plus en U6 accesspunkt borde kunna bli en bra stabil lösning.

En fråga visst kan man gifta ihop accepunkt och denna med varandra för gemensam administrering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har ramlat in på Unifi-träsket och inhandlat en Unifi Express och flex mini switch. Jag har i Express installerat OVPN's konfigurationsfil för OpenVPN (wireguard fungerade inte) och har kontakt. Men det är ruskigt dålig hastighet på min 500Mbit-lina.
<Uppladdad bildlänk>

Provar även det traditionella sättet genom att aktivera VPN i själva datorn, men då går surfandet väldigt slött men själva nedladdningshastigheten är som sig bör, dock inte uppladnningen
<Uppladdad bildlänk>

Min fråga är om det bara är att acceptera, att Express inte klarar mer? Eller är det något mer man behöver göra?

VPN är väldigt CPU-krävande om man inte har någon hårdvaruacceleration. OpenVPN presterar också extremt dåligt om man inte kan köra med deras nya kernel-modul DCO eftersom alla context switches mellan kernel space och user space genererar väldig overhead.

Kort sagt: Om du ska ha snabb VPN-hastighet med routern som klient har du tyvärr köpt fel hårdvara (och använder fel protokoll). Kan du returnera den så gör det.

På deras forum bör du kunna hitta benchmarks av olika VPN-protokoll.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

VPN är väldigt CPU-krävande om man inte har någon hårdvaruacceleration. OpenVPN presterar också extremt dåligt om man inte kan köra med deras nya kernel-modul DCO eftersom alla context switches mellan kernel space och user space genererar väldig overhead.

Kort sagt: Om du ska ha snabb VPN-hastighet med routern som klient har du tyvärr köpt fel hårdvara (och använder fel protokoll). Kan du returnera den så gör det.

På deras forum bör du kunna hitta benchmarks av olika VPN-protokoll.

Tack för svar! Jo, jag vet att det krävs kraftig hårdvara (har använt Vilfo i ett par år), jag ska nu inte använda denna för VPN utan bara som ingång till Unifi-världen och testar bara och tänkte fråga om det var något jag missuppfattat, eller inte fattat (då jag är helt ny i Unifi och håller på och lär mig). Hade i och för sig förväntat mig lite bättre resultat men men, jag väntar på att fler Cloud gateway Ultra ska tillverkas och som jag förstår enligt Unifis forum kommer att klara dryga 500Mbit med VPN client med Wireguard.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Tack för svar! Jo, jag vet att det krävs kraftig hårdvara (har använt Vilfo i ett par år), jag ska nu inte använda denna för VPN utan bara som ingång till Unifi-världen och testar bara och tänkte fråga om det var något jag missuppfattat, eller inte fattat (då jag är helt ny i Unifi och håller på och lär mig). Hade i och för sig förväntat mig lite bättre resultat men men, jag väntar på att fler Cloud gateway Ultra ska tillverkas och som jag förstår enligt Unifis forum kommer att klara dryga 500Mbit med VPN client med Wireguard.

Nej, den har tyvärr pinsamt dålig VPN-prestanda, särskilt med OpenVPN. Till och med min gamla Atom x5-Z8300 presterar bättre, och det är inte direkt ett fartmonster med hög TDP.

Ja, Cloud Gateway Ultra ska prestera bättre.

Sedan förstår jag inte riktigt varför folk envisas med att tvinga igenom all trafik genom en kommersiell VPN och på så sätt försämra upplevelsen, men det tänker jag inte lägga mig i.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Var inte bara för det, utan även ett inlägg i tråden gällande andra aktuella saker. Även om man svarar på din fråga så kan man ju även ha annat att nämna.
Kanske borde satt någon mellanrubrik för ännu mer tydlighet.

Ja det stämmer att de hade något problem tidigare ja. Men det löstes väl?
Några svagheter mindre och säkert så att de lägger något större fokus på säkerhet nu ja.
De som inte råkat ut för något behöver inte heller vara säkrare, bara för att det ännu inte hänt så behöver det inte betyda att det aldrig händer något.

Gällande namnsättningen och kategoriseringen är det ju lite sådär bitvis och bitvis rätt logiskt. Under "Unifi Cloud Gateways" placerar de alla enheter som självständigt fungerar som routrar med inbyggd styrenhet, då de kör Unifi OS.
Under "Cloud keys & Gateways" placerar de dels fristående gateways och även styrenheter.
Flera av deras tidigare gateways har inte haft molnkopplingen och styrsystemet, utan bara varit rena gateways.

För den aktuella enheten är den ju inte en "Dream" då den inte har allt inkl Protect m m, för att de ska kalla den Router behöver den ev även ha wifi, men den är också mer än bara Gateway då den kör UnifiOS med Network så därav Cloud Gateway. Ultra för formatet/serien.

Det har även nämnts om en ny enhet vid namn UDR-Ultra, som vore intressant. Dvs en Dream Router med allt vad det innebär, men i Ultra-formatet snarare än rack.

Finns det någon mer info denna UDR-Ultra? Vi kommer att flytta inom kort och tänker då införskaffa en ny router. Hade tankarna inställa på UDR. Men då den verkar out-of stck i hela EU samt med att det kanske kommer en UDR-Ultra gör att jag nu blir avvaktande med att köpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langeman:

Finns det någon mer info denna UDR-Ultra? Vi kommer att flytta inom kort och tänker då införskaffa en ny router. Hade tankarna inställa på UDR. Men då den verkar out-of stck i hela EU samt med att det kanske kommer en UDR-Ultra gör att jag nu blir avvaktande med att köpa något.

Knapphändig info finns, men man vet aldrig hur det blir. Vad de släpper och när, det kan komma när som helst el kanske inte alls.
Men det har ryktats om någon ny UDR i annat format, som ev ska komma i två varianter med el utan lagring.
Det visades även upp en enhet på något event som inte liknar någon av de befintliga.
Sök så hittar du info, både på Ubiquitis forum och Reddit bl a.

Sen är det också så att så fort något släpps så måste man vara väldigt snabb då de tar slut samma dag.
Förstår dilemmat, när ska man slå till.

UCG-Ultra lär ju komma in i lager igen förr eller senare, gäller att bevaka sidan. Den i kombination med en AP och ev switch till lär ju vara rätt bra, men det kan ju som sagt komma en enhet som kombinerar dessa och ev även kör Protect m m.

Sen om ni ska flytta kan det ju vara vettigt att först se hur det ser ut på stället och vilka möjligheter som finns.
Kanske finns inkommande nät i ett plåtskåp, då vill man ju ha separat AP oavsett. Kanske finns det t o m möjlighet att ha ett rack med prylar och då t ex någon UDM.
Många varianter som passar i olika scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Knapphändig info finns, men man vet aldrig hur det blir. Vad de släpper och när, det kan komma när som helst el kanske inte alls.
Men det har ryktats om någon ny UDR i annat format, som ev ska komma i två varianter med el utan lagring.
Det visades även upp en enhet på något event som inte liknar någon av de befintliga.
Sök så hittar du info, både på Ubiquitis forum och Reddit bl a.

Sen är det också så att så fort något släpps så måste man vara väldigt snabb då de tar slut samma dag.
Förstår dilemmat, när ska man slå till.

UCG-Ultra lär ju komma in i lager igen förr eller senare, gäller att bevaka sidan. Den i kombination med en AP och ev switch till lär ju vara rätt bra, men det kan ju som sagt komma en enhet som kombinerar dessa och ev även kör Protect m m.

Sen om ni ska flytta kan det ju vara vettigt att först se hur det ser ut på stället och vilka möjligheter som finns.
Kanske finns inkommande nät i ett plåtskåp, då vill man ju ha separat AP oavsett. Kanske finns det t o m möjlighet att ha ett rack med prylar och då t ex någon UDM.
Många varianter som passar i olika scenarion.

Ja hade den funnits i lager hade jag beställt en direkt.
Inser dock att jag måste nog sätta mig in lite i deras OS först för jag hoppas det är mycket mer kompetent än min gamla Asus AX8 som lämnar endel att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja hade den funnits i lager hade jag beställt en direkt.
Inser dock att jag måste nog sätta mig in lite i deras OS först för jag hoppas det är mycket mer kompetent än min gamla Asus AX8 som lämnar endel att önska.

Lagerstatusen varierar ju en del, kan komma in plötsligt för att sen lika plötsligt försvinna.

Något särskilt du saknar i din Asus el undrar om för Ubiquiti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Lagerstatusen varierar ju en del, kan komma in plötsligt för att sen lika plötsligt försvinna.

Något särskilt du saknar i din Asus el undrar om för Ubiquiti?

Dels vill jag ha något stabilare då jag ibland får problem med mina iot enheter tappar kontakten med routern och jag måste boota om den.

Jag skulle vilja ha två AP som jag kan sprida ut och administrera från ett ställe.
Går med asus enheten att göra också men priset är högre per enhet.

När det gäller mjukvara skulle jag vilja kunna skapa flera olika nät för mina iot och barn, nuvarande system klarar bara av det på 5ghz nätet o de flesta iot enheter använder 2,4ghz så det blir problem.

Sedan har vi det jag vet absolut minst om och borde kolla upp.
Det är begränsningar typ föräldrakontroll som jag just nu bara hoppas är bättre än den nuvarande.
Jag är dock rätt säker på att det löser sig då det jag egentligen vill ha är att kunna stänga av vissa Wi-Fi nät mellan vissa tidpunkter snarare än att blockera Wi-Fi enheter som ansluter till nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Knapphändig info finns, men man vet aldrig hur det blir. Vad de släpper och när, det kan komma när som helst el kanske inte alls.
Men det har ryktats om någon ny UDR i annat format, som ev ska komma i två varianter med el utan lagring.
Det visades även upp en enhet på något event som inte liknar någon av de befintliga.
Sök så hittar du info, både på Ubiquitis forum och Reddit bl a.

Sen är det också så att så fort något släpps så måste man vara väldigt snabb då de tar slut samma dag.
Förstår dilemmat, när ska man slå till.

UCG-Ultra lär ju komma in i lager igen förr eller senare, gäller att bevaka sidan. Den i kombination med en AP och ev switch till lär ju vara rätt bra, men det kan ju som sagt komma en enhet som kombinerar dessa och ev även kör Protect m m.

Sen om ni ska flytta kan det ju vara vettigt att först se hur det ser ut på stället och vilka möjligheter som finns.
Kanske finns inkommande nät i ett plåtskåp, då vill man ju ha separat AP oavsett. Kanske finns det t o m möjlighet att ha ett rack med prylar och då t ex någon UDM.
Många varianter som passar i olika scenarion.

Tack för svar. Såg att UCG-Ultra kom in i lager igen och såldes slut lika fort igen. Håller utkik på deras hemsida.
Ja flytten sker inom någon månad så får se vad som finns/blir tillgängligt tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langeman:

Tack för svar. Såg att UCG-Ultra kom in i lager igen och såldes slut lika fort igen. Håller utkik på deras hemsida.

Va? Uppebarligen meningslöst då att prenumerera på deras uppdateringsmail som man skulle få så fort de fanns i lager igen

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Va? Uppebarligen meningslöst då att prenumerera på deras uppdateringsmail som man skulle få så fort de fanns i lager igen

Om jag förstått det rätt så skickar de ut mail i omgångar baserat på när man skrev upp sig.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lyckades beställa en UCG-Ultra idag och plockade med en Lite 8 PoE switch. Tänkt köpa en U6 LR som AP också, men det köpet får vänta lite

Blir första gången för mig att testa på deras Unifi produkter. Har sedan tidigare en Amplifi HD Router som jag är väldigt nöjd med när det kommer till stabiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Va? Uppebarligen meningslöst då att prenumerera på deras uppdateringsmail som man skulle få så fort de fanns i lager igen

Jag fick följa en Discord-kanal. 99st UCG-Ultra tog slut på ca 30 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Va? Uppebarligen meningslöst då att prenumerera på deras uppdateringsmail som man skulle få så fort de fanns i lager igen

Ja dom är hopplösa, kolla i Discord istället. Vet inte hur jag länkar från mobilen men server ID är 1200139856194584797

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Ja dom är hopplösa, kolla i Discord istället. Vet inte hur jag länkar från mobilen men server ID är 1200139856194584797

Jag förstår inte ens hur man ansluter till den kanalen...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Jag förstår inte ens hur man ansluter till den kanalen...

Ska kolla sen när jag sitter vid datorn om jag lyckas få fram en riktigt länk.

Edit: https://discord.com/channels/1200139856194584797/120096131070...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Ska kolla sen när jag sitter vid datorn om jag lyckas få fram en riktigt länk.

Edit: https://discord.com/channels/1200139856194584797/120096131070...

Fungerar inte för mig...:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Fungerar inte för mig...:/

https://discord.gg/kWPSBQAdne

Denna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guvvan:

Nu så, tack!

Permalänk

Enligt https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio... fungerar det här med nyare versioner av MongoDB. Vad säger era erfarenheter?

Sitter fortfarande på CK gen 1. Önskar att de släppt en CK gen 2 för tusenlappen. Ett år utan uppdateringar är inte bra. Måste ta tag i det här nu när jag är ordinerad vila.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Enligt https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio... fungerar det här med nyare versioner av MongoDB. Vad säger era erfarenheter?

Sitter fortfarande på CK gen 1. Önskar att de släppt en CK gen 2 för tusenlappen. Ett år utan uppdateringar är inte bra. Måste ta tag i det här nu när jag är ordinerad vila.

Jag kör förvisso med goofball222:s UniFi Controller image sedan flera år tillbaka. Men just nu kör har senaste UniFi stable ihop med MongoDB 4.4 utan bekymmer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Jag kör förvisso med goofball222:s UniFi Controller image sedan flera år tillbaka. Men just nu kör har senaste UniFi stable ihop med MongoDB 4.4 utan bekymmer.

I Arch, som jag kör, är det mongodb 7.0.6-1: https://aur.archlinux.org/packages/mongodb

Jag är inte styrd i att köra just linuxservers version, men den verkar vara mest populär. Varför den gamla är mycket mer populär vet jag inte. Se bara skillnaden den här veckan. https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller

Nya containern: 5025. Gamla, den utdaterade sedan årsskiftet, har 59045 den här veckan.

Sista meningen förtydligad.
Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

I Arch, som jag kör, är det mongodb 7.0.6-1: https://aur.archlinux.org/packages/mongodb

Jag är inte styrd i att köra just linuxservers version, men den verkar vara mest populär. Varför den gamla är mycket mer populär vet jag inte. Se bara skillnaden den här veckan. https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller

Nya containern: 5025. Gamla, den utdaterade sedan årsskiftet, har 59045 den här veckan.

Jag såg att linuxserver unifi-controller är "deprecated" ersatt med unifi network application istället på länken nedan.
https://github.com/linuxserver/docker-unifi-network-applicati...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Jag såg att linuxserver unifi-controller är "deprecated" ersatt med unifi network application istället på länken nedan.
https://github.com/linuxserver/docker-unifi-network-applicati...

Noterade det någonstans mellan inlägget och editeringen.

Den utdaterade: https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi Nedladdad 59 045 gånger förra veckan med toppnotering på 95 000 nedladdningar för en månad sen. Alltså mer än en månad efter att den blivit övergiven.

Den "nya", släppt för ett halvår sen, som ersätter: https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio... Nedladdad 5602 gånger förra veckan.

Återigen är det MongoDB som orsakar problem och det är Ubiquiti som valt att hålla fast vid en uråldrig utgåva.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Snusfri

Jag körde detta script UniFi Installation Scripts när jag installerade UC i ett VM på min Proxmox-burk, fungerar perfekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerade Unifi controllern på en ny Ubuntu 22.04 VM under julen. Det är inte så många kommandon när man väl vet hur man ska göra.

Alla rader som börjar med '#>' är kommandon som ska köras. Kommandona ska köras utan '#>'. Jag dokumenterar alltid så så jag inte kör massa kommandon om jag skulle göra en felaktig copy-paste. Vilket händer.

########################

0. VM packages
Jag installerade haveged och open-vm-tools.
Haveged ser till att man inte får slut på random entrophy, vilket är ett bekymmer på en virtuell maskin. Jag installerar det av vana på alla VM:ar så jag är inte säker på att krävs här.
Open-vm-tools är för VMware, kör man Proxmox installerar man qemu-guest-agent
#> sudo apt-get -y install haveged open-vm-tools

1. Paket som krävs för att denna installation ska fungera.
#> sudo apt-get update && sudo apt-get -y install ca-certificates apt-transport-https

2. Skapa Unifi apt-repo
#> echo 'deb [arch="$(dpkg --print-architecture) signed-by=/usr/share/keyrings/unifi-repo.gpg"] https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/ubnt-unifi.list
Installera Unifi GPG-nyckel
#> sudo wget -O /usr/share/keyrings/unifi-repo.gpg https://dl.ui.com/unifi/unifi-repo.gpg

3. Mongo DB 4.4 kräver libssl1.1
#> echo "deb http://security.ubuntu.com/ubuntu focal-security main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/focal-security.list
#> sudo apt-get update
#> sudo apt-get -y install libssl1.1
#> sudo rm /etc/apt/sources.list.d/focal-security.list

4. MoboDB-repo
#> wget -qO - https://www.mongodb.org/static/pgp/server-4.4.asc | sudo gpg --dearmour -o /usr/share/keyrings/mongodb-server-4.4.gpg
#> echo "deb [arch="$(dpkg --print-architecture) signed-by=/usr/share/keyrings/mongodb-server-4.4.gpg"] https://repo.mongodb.org/apt/ubuntu focal/mongodb-org/4.4 multiverse" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/mongodb-org-4.4.list
#> sudo apt-get update

5. Unifi controller installation

#> sudo apt-get update && sudo apt-get install unifi -y

6. Verifiering

Verifiera att Unifi controller demoen körs
#> sudo systemctl status unifi

Verifiera att controllern lyssnar på port 8443
#> sudo ss -tulpan | grep LISTEN

#############################

Som sagt jag gjorde detta på VMware VM. Men efter att Broadcom tog bort gratis-licensen har jag bytt till Proxmox. Det enda jag gjorde var att avinstallera open-vm-tools och installera qemu-guest-agent. Detta borde även gå att installera på LXC. Då behöver man inte haveged eller open-vm-tools.
Jag ska byta till LXC när jag orkar.

Det borde inte heller vara speciellt svårt att göra en docker-compose fil om man nu hellre vill köra det i docker. Men inget jag gjort eller testat.

Jag gjorde ett skript för det men har inte laddat upp det på Github så jag kan inte länka det. Om det är någon som vill ha det är bara att höra av sig.