Nya delar till min dator, vilka behövs och passar alla bra med varandra?

Permalänk
Medlem

Nya delar till min dator, vilka behövs och passar alla bra med varandra?

Hej, jag har tänkt att uppgradera min dator och har kollat på några delar(på bilden), vill gärna "future proofa" den tills många år framåt.

Just nu har jag: i5 4460, GTX 760 (190Bit), DDR3 8GB RAM, inget SSD och moderkortet K30AD_M31AD_M51AD.

Jag är inte direkt någon datorexpert när det gäller komponenter till datorer, så jag har några frågor:

Är delarna på bilden bra överhuvud taget? Annars kan du gärna komma med förslag på andra delar.
Vad kommer datorn med dessa delar att klara av?
Passar alla bra med varandra?
Ungefär hur länge kan jag använda delarna innan jag borde uppgradera datorn igen?
Är det något som jag inte behöver uppgradera?

Jag använder främst datorn till att spela men också till att rendera olika videos, oftast i After Effects. Därför vill jag gärna ha 16GB RAM så att jag kan göra andra saker på datorn medans den renderar. En SSD vill jag också ha så att datorn startar snabbare och för att husen på PUBG inte laddar innan jag har hunnit landa vilket gör att jag får ett riktigt svårt handikapp i början av varje runda. Ett nytt grafikkort är också ett måste.

Spelen jag spelar är bland annat "League of Legends", "PUBG" och "Tekken 7" Jag har också tänkt att köpa "The Witcher 3" och kanske "Assassins Creed Origins" när jag har fixat datorn lite.
Jag vill gärna ha hög grafik och över 60FPS på alla spelen.

Jag är lite osäker och vill gärna köpa rätt och bra delar, så jag tänkte att jag kunde fråga er här. Det handlar ju ändå om rätt mycket pengar.

Tack

Eftersom man inte ser bilden
Permalänk
Skrivet av VortFX:

https://rfie3a-db3pap001.files.1drv.com/y4pjI05EXe92bh5cjWvOkZbNFgXy4091yNpeI4wnIvpQr0aYOsGY5pCbCyf-lVA6PKqVk54747L_VoT2jCi2e_a6i3cv_icZJMoTLhwkjkwI3Hh7Qx8JUyRW0pNsTRV6COqctYCxzx0D5MNin5O1Iljn7KNMOMLVbXFJKQEdWs5lw-Y5q2UCNjD6BOasDz-6frWJQNA-27pJ9ilzReYraGVJA/2017-10-28%20%282%29.png?psid=1

Hej, jag har tänkt att uppgradera min dator och har kollat på några delar(på bilden), vill gärna "future proofa" den tills många år framåt.

Just nu har jag: i5 4460, GTX 760 (190Bit), DDR3 8GB RAM, inget SSD och moderkortet K30AD_M31AD_M51AD.

Jag är inte direkt någon datorexpert när det gäller komponenter till datorer, så jag har några frågor:

Är delarna på bilden bra överhuvud taget? Annars kan du gärna komma med förslag på andra delar.
Vad kommer datorn med dessa delar att klara av?
Passar alla bra med varandra?
Ungefär hur länge kan jag använda delarna innan jag borde uppgradera datorn igen?
Är det något som jag inte behöver uppgradera?

Jag använder främst datorn till att spela men också till att rendera olika videos, oftast i After Effects. Därför vill jag gärna ha 16GB RAM så att jag kan göra andra saker på datorn medans den renderar. En SSD vill jag också ha så att datorn startar snabbare och för att husen på PUBG inte laddar innan jag har hunnit landa vilket gör att jag får ett riktigt svårt handikapp i början av varje runda. Ett nytt grafikkort är också ett måste.

Spelen jag spelar är bland annat "League of Legends", "PUBG" och "Tekken 7" Jag har också tänkt att köpa "The Witcher 3" och kanske "Assassins Creed Origins" när jag har fixat datorn lite.
Jag vill gärna ha hög grafik och över 60FPS på alla spelen.

Jag är lite osäker och vill gärna köpa rätt och bra delar, så jag tänkte att jag kunde fråga er här. Det handlar ju ändå om rätt mycket pengar.

Tack

dina delar är några år gamla. så bra att du kan få 60fps i dom spelen. knappast troligt.

nej allt passar inte ihop, processorn måste ha samma "socket" som moderkortet.

det går inte att "future proofa" ska du spela nya spel så behövs datorn troligen bytas ut helt med 2-5års mellanrum,
om du fläskar på med 15-20kkr så kan du använda datorn flera år. kanske lite av "future proofa", men det kostar ju.

bättre att köpa nytt så slipper du skruva.. CPU, moderkort, grafikkort, ddr minne behöver ju ändå bytas

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Sant, Det är mest PUBG och de spelan som jag har tänkt köpa som min dator inte klarar av så bra just nu.
Men menar du att jag ska köpa en helt ny dator eftersom nästan allt ska bytas ut endå?

Edit: Upp till 5 år är ungefär vad jag menar med att "future proofa". Att bygga datorn själv verkar också bara kul, tror inte det kommer att vara något problem.

Edit 2: Har kollat upp saken och de verkar ha samma socket.

Permalänk
Skrivet av VortFX:

@Grönahunden: Sant, Det är mest PUBG och de spelan som jag har tänkt köpa som min dator inte klarar av så bra just nu.
Men menar du att jag ska köpa en helt ny dator eftersom nästan allt ska bytas ut endå?

Edit: Upp till 5 år är ungefär vad jag menar med att "future proofa". Att bygga datorn själv verkar också bara kul, tror inte det kommer att vara något problem.

Edit 2: Har kollat upp saken och de verkar ha samma socket.

vad har samma socket ?
vissa tycker det är jätte enkelt bygga egen dator, medans andra böjer processorpinnar och skadar elektronik med ESD,
ska du spendera 15-20kkr så skulle jag nog vara nån mer som har lite koll, det verkar ju vara en rätt vanlig sak, bygga sin första dator och ingen bild, bränt sönder nånting eller kopplat fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: ok, tack för tipset. Man sparar ju lite på att bygga själv medans risken finns att något går sönder och man förlorar på det.
Jag menar att "MSI Z270-A Pro" och "i7 7700k" har samma socket. Iallafall vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Ja ett MSI z270 a pro och en i7 7700k fungerar ihop. Däremot är det tyvärr inte så enkelt som att kika på socket för att avgöra om det fungerar. Ex en i7 8700k fungerar inte i ett moderkort med 100 eller 200 seriens chipset utan kräver ett med 300.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: ok, jag får ta en titt på hur allt detta fungerar senare haha. Men om just de här delarna fungerar ihop så kan jag väll bara köpa just de delarna och nöja mig. Borde jag veta allt detta just nu eller kan det vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VortFX:

@jOnÄTÄn: ok, jag får ta en titt på hur allt detta fungerar senare haha. Men om just de här delarna fungerar ihop så kan jag väll bara köpa just de delarna och nöja mig. Borde jag veta allt detta just nu eller kan det vänta?

Jag kan föresten inte se någon bild i ditt första inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att plocka ihop dom delar du tänkt dig och lägga upp den varukorgen under köpråd, alt lägga upp en budget och vad datorn ska användas till så finns det lite snälla människor som plockar ihop komponenter som funkar bra ihop.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kan föresten inte se någon bild i ditt första inlägg.

Kan du inte? Jag ser bilden :/

Finns det något sätt att fixa det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Ett tips är väl att plocka ihop dom delar du tänkt dig och lägga upp den varukorgen under köpråd, alt lägga upp en budget och vad datorn ska användas till så finns det lite snälla människor som plockar ihop komponenter som funkar bra ihop.

Tack, jag får nog göra det.

Edit: Jag märkte att denna tråden redan är i köpråd

Permalänk
Skrivet av VortFX:

Kan du inte? Jag ser bilden :/

Finns det något sätt att fixa det på?

klickar jag på den "länk" som du listat som bild så kommer jag till https://login.live.com det är alltså en bild på din mail ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

klickar jag på den "länk" som du listat som bild så kommer jag till https://login.live.com det är alltså en bild på din mail ?

ingen aning, men jag tror det är fixat nu. Säg till om det funkar.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag se bilden i första posten.

Jag misstänker att du har en färdigbyggd märkesdator idag? Tre möjliga problem som jag kan se om så är fallet.

Nätaggregatet är oftast en komponent som sparas in på i märkesdatorer, dels hur många watt den ligger på, vilka anslutningar den har, sen kvaliteten. Du får gärna kolla upp vad du har för nätaggregat (du behöver öppna upp sidan på chassit för att kolla detta).

Sen även chassit i sig, vissa tillverkare fular sig och kör egna standarder för infästning och och storlekar på moderkort, vilket gör att standarder för moderkortet som atx, matx, itx kort inte funkar.

Nuvarande windows licens kommer inte gå att använda, sen vet jag inte om du tänkt låna en licens från internet eller inte.

felstavningar
Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Nu kan jag se bilden i första posten.

Jag misstänker att du har en färdigbyggd märkesdator idag? Tre möjliga problem som jag kan se om så är fallet.

Nätaggregatet är oftast en komponent som sparas in på i märkesdatorer, dels hur många watt den ligger på, vilka anslutningar den har, sen kvaliteten. Du får gärna kolla upp vad du har för nätaggregat (du behöver öppna upp sidan på chassit för att kolla detta).

Sen även chassit i sig, vissa tillverkare fular sig och kör egna standarder för infästning och och storlekar på moderkort, vilket gör att standarder för moderkortet som atx, matx, itx kort inte funkar.

Nuvarande windows licens kommer inte gå att använda, sen vet jag inte om du tänkt låna en licens från internet eller inte.

Ja, jag hade köpt en färdigbyggd dator från asus, så jag har kollat på några andra delar p.g.a mitt chassi. Har lagt in en uppdaterad list här över. Chassit jag har nu tror jag är samma som: "ASUS M32CD-NR068T". Som du sa så har det kanske egna standarder men jag är inte helt säker. När jag har öppnat det ser det dock ut som att vissa saker är "inmurade" så att de exakt får plats. Borde jag köpa ett nytt chassi eller kan jag använda det jag har nu?

Ser allting bra ut om du kollar på den nya listan? Borde jag skaffa en vattenkylare istället för en vanlig?
Jag vet att jag kan köpa en färdigbyggd dator om jag nästan byter ut alla delar, men det kostar troligen extra och så mycket som alla delar redan kostar är absolut tillräckligt. Det verkar också kul att bygga sin egen dator.

En kompis till mig har en skiva med Windows 10 så jag kan installera med den om det nu funkar så.

Edit: Råkade klicka in 2 RAMminnes köp

Permalänk
Skrivet av VortFX:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/10818164/
Ja, jag hade köpt en färdigbyggd dator från asus, så jag har kollat på några andra delar p.g.a mitt chassi. Har lagt in en uppdaterad list här över. Chassit jag har nu tror jag är samma som: "ASUS M32CD-NR068T". Som du sa så har det kanske egna standarder men jag är inte helt säker. När jag har öppnat det ser det dock ut som att vissa saker är "inmurade" så att de exakt får plats. Borde jag köpa ett nytt chassi eller kan jag använda det jag har nu?

Ser allting bra ut om du kollar på den nya listan? Borde jag skaffa en vattenkylare istället för en vanlig?
Jag vet att jag kan köpa en färdigbyggd dator om jag nästan byter ut alla delar, men det kostar troligen extra och så mycket som alla delar redan kostar är absolut tillräckligt. Det verkar också kul att bygga sin egen dator.

En kompis till mig har en skiva med Windows 10 så jag kan installera med den om det nu funkar så.

Edit: Råkade klicka in 2 RAMminnes köp

du kommer troligen inte kunna ha nån H100i vattenkylning i det Asus chassit.
samma sak med grafikkortet tveksamt att den går in.

du kan använda den länk som skapas "Forumlänk med bild (BBCode)" istället för bilden längst ner.. blir enklare att ändra och komma med förslag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@VortFX: Vänta några månader tills lagren med Coffee lake processorer fyllts på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du kommer troligen inte kunna ha nån H100i vattenkylning i det Asus chassit.
samma sak med grafikkortet tveksamt att den går in.

du kan använda den länk som skapas "Forumlänk med bild (BBCode)" istället för bilden längst ner.. blir enklare att ändra och komma med förslag.

Ja det passar nog inte, men det som jag har lagt in i bilden nu funkar va?

Permalänk
Medlem

@VortFX:

Eftersom du tänkt bygga själv gjorde jag en lista på Prisjakt, så köper du bara där det är billigast, de flesta har fri frakt:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3491071&view=b
Röd/svart MSI-tema på allt, bra och tysta kvalitetskomponenter rakt igenom.
Ett nytt chassi är ett måste.
(Observera att några erbjudanden går ut nu i helgen)

Ett system med Ryzen 1700X och GTX 1080ti för ungefär samma pris som den senaste kundvagnen du länkade.
Du får en CPU med dubbelt så många kärnor/trådar (framtidssäkrad), lite sämre singeltrådad prestanda (spelprestanda) dock om man jämför med Intel.
Det vägs upp med snabba minnen och 1080ti (brutalt snabbt grafikkort) istället.
Extra trevliga G.Skill-minnen som går att ställa in i 3200Mhz stabilt utan problem.
Samsung B-die chip i dem som Ryzen gillar, datorn får en fin extra boost om du ställer in dem i högsta hastighet i bios.
Du väljer en 3200Mhz XMP-profil i bios bara (D.O.C.P som Ryzen kallar det), se till att uppdatera till senaste bios innan bara.
Det och guide hittar du på moderkortet hemsida:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-GAMING-PRO-CARBO...

Skulle personligen inte köpt i7-7700K i dagsläget, antingen väntat på 8700K (december) eller kört på Ryzen om man vill ha datorn nu.

Win 10 produktnyckel kan du köpa för en 50-lapp på Ebay eller för 2-300 på Kinguin.
Sen skapar du bara ett eget Win 10 USB med Microsofts "media creation tool" program:
http://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-...
(ingen DVD-läsare i den datorn jag satte ihop)

Sweclockers nya datorbyggarguide med videos för varje steg:
https://www.sweclockers.com/guider

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@VortFX: Vänta några månader tills lagren med Coffee lake processorer fyllts på.

Hur bra är de jämfört med i7 7700K?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VortFX:

Hur bra är de jämfört med i7 7700K?

Du får flera kärnor och trådar för i stort sett samma pris.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@VortFX:

Eftersom du tänkt bygga själv gjorde jag en lista på Prisjakt, så köper du bara där det är billigast, de flesta har fri frakt:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3491071&view=b
Röd/svart MSI-tema på allt, bra och tysta kvalitetskomponenter rakt igenom.
Ett nytt chassi är ett måste.
(Observera att några erbjudanden går ut nu i helgen)

Ett system med Ryzen 1700X och GTX 1080ti för ungefär samma pris som den senaste kundvagnen du länkade.
Du får en CPU med dubbelt så många kärnor/trådar (framtidssäkrad), lite sämre singeltrådad prestanda (spelprestanda) dock om man jämför med Intel.
Det vägs upp med snabba minnen och 1080ti (brutalt snabbt grafikkort) istället.
Extra trevliga G.Skill-minnen som går att ställa in i 3200Mhz stabilt utan problem.
Samsung B-die chip i dem som Ryzen gillar, datorn får en fin extra boost om du ställer in dem i högsta hastighet i bios.
Du väljer en 3200Mhz XMP-profil i bios bara (D.O.C.P som Ryzen kallar det), se till att uppdatera till senaste bios innan bara.
Det och guide hittar du på moderkortet hemsida:
https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-GAMING-PRO-CARBO...

Skulle personligen inte köpt i7-7700K i dagsläget, antingen väntat på 8700K (december) eller kört på Ryzen om man vill ha datorn nu.

Win 10 produktnyckel kan du köpa för en 50-lapp på Ebay eller för 2-300 på Kinguin.
Sen skapar du bara ett eget Win 10 USB med Microsofts "media creation tool" program:
http://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-...
(ingen DVD-läsare i den datorn jag satte ihop)

Sweclockers nya datorbyggarguide med videos för varje steg:
https://www.sweclockers.com/guider

Tack så jättemycket, jag kan nog vänta tills december då och se om jag får tag på en 8700K.

Edit: Kan jag byta ut SSDn med SAMSUNG EVO 850 500Gb eller finns det en anledning vrf du valde just den?
Jag var också rätt intresserad av det NZXT chassit som jag har på köplistan över, finns det också någon speciell anledning där vardör du valde ett annat eller är det mest på grund av priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du får flera kärnor och trådar för i stort sett samma pris.

Ok, jag får nog vänta lite då