Följ Black Week på SweClockers

i5 3570K - turboboost 4.4ghz eller överklockning?

Permalänk

i5 3570K - turboboost 4.4ghz eller överklockning?

Jag skulle vilja få lite input hur jag ska tänka här. Jag har lyckats få prollen i 4.8GHZ med ganska hög volt stabil och kan sakta men säkert sänka för att hitta sweetspoten, men jag kan även höja turboboosten till 4.4 och den är stabil utan någon överklockning alls... Och en temp på rut 60c.

Jag skulle kunna tänka mig att jag säkert kan nå 5GHZ om jag verkligen vill men är det värt det? Gör det någon avsevärd skillnad? Ska jag nöja mig med 4.4 utan överklockning?

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Det finns olika sätt att tänka kring CPU överklockning nu när de har flera kärnor och flera turbo lägen. Så vi kan ta min Intel 7980x med 18 kärnor som ett bra exempel så vi får en liten grund att stå på för hur man kan tänka och vilka mål man kan sätta för sin överklockning.

Min processor har två turbo (2.0 och 3.0) lägen samt även olika AVX hastigheter också. Som jag förstår det så har den en bashastighet på 2.6 GHz och en "All-core" turbo boost på 3.5 GHz, men som sakta ökas stegvis till taket på 4.2 GHz ju färre kärnor som belastas. Sedan har processorn också ett Turbo 3.0 läge varpå Windows identifierar vilka 1 eller 2 kärnor som belastas som mest för stunden och kan klocka dessa få kärnor till 4.4 GHz.

Anledningen till att jag nämner dessa Turbo lägen samt begreppet All-core är för att det är här man kan sätta sina milstoplar. Det ena målet man kan sätta är att försöka öka sin "All-core" hastighet till sitt maximala turbo tak. Exempelvis ta mina 3.5 GHz All-core hastighet till 4.2 GHz. Den andra milstolpen kan vara att "låsa" processorn på en och samma hastighet och den sista milstolpen kan vara att ta överklockningen ett steg längre. Det vill säga flytta maxtaket ännu längre till t.ex. 4.8 GHz.

Här nöjde jag mig med en hastighet på 4.4 GHz på alla plan. Det vill säga låsta 4.4 GHz på alla kärnor samt 4.4 GHz i AVX lägen också. Alternativet för mig hade varit att sätta AVX på exempelvis 4 GHz, kanske låta processorn klocka up och ner sig samt sätta max Turbo läget på 4.8 GHz för t.ex. spel och andra mindre krävande applikationer. För mig gör det en skillnad att ha 18 kärnor på 4.4 GHz istället för 4 GHz. Efter 4.4 GHz börjar temperaturerna sticka iväg när all 18 kärnorna belastas samtidigt i AVX beräkningar. Jag utgick helt enkelt efter max belastning på alla kärnor. Men som jag sa tidigare, jag skulle kunna ha satt AVX klockhastigheterna på 4 GHz och låta en, två, tre eller några fler kärnor klocka upp sig till 4.8 GHz i andra program och spel för mer punktad prestandaboost.

I ditt fall... ja, det som styr om du kan uppnå 5 GHz är dina temperaturer samt vad din egen magkänsla säger. Den magiska siffran på 5 GHz är kanske mer tilltalande än 4.8 GHz, och då kanske den får ett högre värde för just den anledningen. Men kommer du märka en prestanda skillnad mellan 4.8 GHz och 5. GHz? Ja men kanske inte mycket. Men kommer du märka en skillnad på 4.4 GHz och 4.8 GHz på alla kärnor? Troligtvis en mer märkbar skillnad. En eller två kärnor? Nja.

Två väldigt bra sätt för dig att mäta skillnaderna och se om de är värt prestandaboosten samt temperaturerna är att ta ett spel och stänga av Vsync. Det du också kan göra även om det är ett ointressant användningsområde är att prova encoda en video i Handbrake med HEVC (H265) och se vilka FPS du får där. Och sen kollar du temperaturen samtidigt.

Detta blev en mycket långt svar men hoppas att det hjälpte något iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis: Tack för ett utförligt svar! Lite att fundera kring helt klart! Det sköna med att öka turboboosten (på alla 4 kärnor) till 4.4GHZ är att det kommer med noll investering i tid, samtidigt är jag nyfiken på hur långt jag kan gå. Det är dessutom en balansgång att hitta precis den frekvensen tillsammans med den lägsta möjliga volten.

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Det kan vara kul att testa hur pass långt du kan trycka upp din processor i. Det som slutligen avgör vilken hastighet du beslutar dig är om du föredrar "peak" hastighet. Det vill säga hög topphastighet varpå några få kärnor kan köras så fort som möjligt. Eller om du är som mig, går helt efter "kontinuelig" eller långvarig belastning på alla kärnor.

Jag skulle som sagt kunna trycka upp min processor i 4.8 GHz på några få kärnor men 4.4 GHz på alla kärnor är mitt max i exempelvis AVX. Fastän jag har vattenkylning så kan processorn ligga på runt 60-70 grader och då pratar vi om flera timmars belastning på hela CPUn. I spel så tuffar den på i kanske 40 grader med pikar upp till 50 grader som absolut värst. Så där hade det funnits rum för 4.6 till 4.8 GHz.

Men så har vi VRM att tänka på också. Under långvarig belastning så brukar de också gå väldigt varma och då kan stabiliteten påverkas. Jag har även vattenkylda VRM på moderkortet och där ligger den på runt 37-45 grader i vanligt användande och kanske 50 grader som värst under tung belastning på hela CPUn. Jag tror inte det hade gått utan vattenkylning i mitt fall för sådan belastning. Jag har sett VRM som når sin gräns på 120 grader och då börjar processorerna klocka ner sig.

Så som sagt, prova på! Det är alltid kul att leka runt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Hade min i5 3570k tills nyligen som jag kunde koera pae i upp till 5.75GHz(!) Men kan saga att gransen mellan overclock och aktuell prestanda sae allt over 4.7GHz och sen blev de alldeles foer liten prestandagain over det...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kanske vettigt och köra något mellanting och se hur högt då kommer på låg spänning i 4.4 ghz till att börja med och sedan kikar hur hög spänning turbo satt på 4.4 ghz skickar på ?

Skulle nog köra 4.5 ghz och köra på ett steg eller två över den lägsta stabila spänningen i prime 95 eller aida64 och köra på tills datorn ska byggas om med nya grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb