Permalänk
Medlem

Kapning av Bank ID.

Trodde inte detta var möjligt, men tydligen går det och förstår inte fortfarande hur det går tillväga. Även har läst artikeln flertals gånger förstår jag inte hur dom kan logga in i ens bank id?
https://www.expressen.se/dinapengar/ligor-kapar-ditt-bank-id-nar-du-betalar-rakningar/

Är inte bank id knyten till ens dator/mobiltelefon och för bedragaren skall kunna logga in behöver dom väl kapa ens dator/mobiltelefon först?
För det står inget om ens dator är kapad, utan bara om hur det går till.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Jo den är knuten till din mobil. Däremot kan ju vilken dator som helst skicka en inloggningsbegäran till vilket BankID som helst. Det som händer är att bedragaren ringer någon som inte kollar vad det står på inloggningen i BankID så noga, så att bedragaren sedan loggas in på kontot av personen som äger BankID:t. Därför man alltid ska kolla så att informationen i inloggningsrutan på BankID stämmer överens med det man tänkt göra. Sen behöver banken aldrig att du loggar in på ditt konto för ändringar. Behöver de göra ändringar på ditt konto så gör de det utan problem utan ditt godkännande.

Permalänk
Medlem

@XPerion: Läs igen.... Står ju exakt hur de går tillväga. Men om man undviker att svara på frågor när någon ringer och uppger att de är ens bank och inte heller använder sitt bankid när de ber om det så är det lugnt...
Inget nytt, basis telefonscam

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

läser du noga står de ganska exakt.

offret svarar i telefonen.
bedragaren säger att ditt bankid är kapat eller nå annat. & sen klickar in ditt personnummer som han fått tag på nätet. på bankens hemsida
offret klickar på bankid & loggar in på banken men bedragaren blir inloggad. får då ett fel meddelande & inte kommer in.

bedragaren säger då att du kan vänta en stund, så han klickar i en överföring av alla dina pengar. sen ber han dig prova igen.

offret godkänner överföringen & får ett till fel.
bedragaren tackar för pengarna & lägger på luren.

offret funderar vad som just har hänt.

Permalänk
Medlem

Det står ju i klartext exakt hur bedragaren gör i artikeln.
1) De ringer offret och påstår att de är från banken. Sägde att de ser en konstig transaktion på offrets konto.
2) Bedragaren lurar sedan offret att godkänna bedragaren loginförsök med sitt mobila bank id.
3) Bedragaren är nu inloggad på offrets bankkonto.

Datorn eller mobilen behöver inte vara kapad eftersom offret själv ger bort sitt bank konto.

Tillvägagångssättet är ganska snarlilt alla "Microsoft samtal" från Indien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt denna del som jag inte förstår:
"Så när du skrivit in personnummer och lösenord så loggar du i stället in busen"

Om man startar sin bank id, etablerar den väl kontakt med bankens server vid inloggning och bedragarna måste väl kapa anslutningen mellan ens bank id med banken?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Nej.

När någon loggar in med bankID skickas en förfrågan till bankID servern om inloggningen. När du sedan öppnar appen i mobilen frågar den bankIDservern efter en öppen förfrågning som sedan skickas till din app. Det är inte en stängd direktanslutning, det är en verifikation via 3e part.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att tycka synd om både användarna och bankerna.
Har satt upp gamla typen av fil baserad bank id åt kompisar, ofta Linux maskiner så dom kan sköta sina skatter och försäkringskassan pga sjuka barn mm.
Har dock varnat dom på den tiden att certifikatet kan bli stulet, men det fattar dom inte, det är ju så smidig och säkert tycker dom och lika bra som en underskrift fast enklare.

Ja men en underskrift kan i alla fall inte kopieras med 100% precision ,en fil kan kopieras rakt av och användas av bedragaren sedan står man där, systemet säger ju att det var du, bevisa att det var en bedragare tycker tjänsteleverantören. Med en förfalskad handtäckning kan man i alla fall oberoende se skillnader.

Flera polare har rent ut sagt skällt på mig över att jag är dum när jag talar om hur osäkra deras iPhones med mobilt bankid är, det är personer jag hjälpt OTALIGA gånger låsa upp telefoner, konton mm för dom vet inte skillnaden på appleid och email adressen, dom tror att det är samma lösenord på båda då dom har "email" som inloggnings id på båda så dom glömmer av antigen email eller appelid koden.
Bara det faktum att folk inte kan hålla isär sina tjänster, minnas eller skriva ner koder och låsa in nånstans hemma, ja det är faktiskt säkrare än att ha lätta men svaga koder att minnas.

Ändå förstår dom inte alls risken med social hacking, dom tror seriöst folk sitter bakom en dator och hackar brute force som på film istället för att ringa upp dom och köra lite social engineering.
Att lära folk lite IT säkerhet i dag är totalt hopplöst.
Andra argument dom ofta använder är, varför skulle någon bry sig om att hacka dig?
Dom bryr sig ju uppenbarligen om dom som det skrivs om i media och som polisen fått anmälningar av.
Det handlar inte om personliga vendetta, att någon tänker på en.

Hjälpte en släkting med hans mobila bank id, han fattade inte alls hur man loggar in på banken med det så jag visade han efter jag bad han slå in koden i bankid appen och sedan personnumret på internetbanken sedan var vi inne.
När det är på den nivån då är säkerhetstänk det sista dom klarar av att hantera.

Har inte bankid själv, aldrig haft ändå får jag pilla med skiten, hatar skiten rent ut sagt, jag ser det som ren lathet och total osäkerhet för begriper folk inte hur skiten fungerar så kommer dom bli blåsta och bedragna med.

Folk måste lära sig att IGEN seriös tjänsteleverantör ringer dig, bank eller annan leverantör av tjänster och ber om dina uppgifter.
Antigen är det en bedragare eller ett konkurrerande företag som försöker föra över dig som kund till dom istället.
Lägg på och ring leverantören på det nummer som du vet går till dom och kolla upp läget istället.

Folk måste lära sig att man själv måste ringa sin bank eller annan tjänsteleverantör, nummer och email finns ofta i papperna eller mailet du fick när du blev kund annars gå DIREKT till deras sida, använd inte några tjänster som förmedlar nummer eller adresser mm då även dessa kan vara förfalskade och användas för att lura folk.

Jag har sett folk bli uppringda och bara börjar vräka ur sig uppgifter i god tro att den i andra ändan verkligen är den den utger sig för att vara utan några bevis alls. Svenne banan är för godtrogen i dag.

"Du ringer inte mig, jag ringer dig", det är nåt alla måste lära sig.

Denna kapnings metod av mobilt bankid går ju runt all säkerhet, det personliga krypterade certifikatet i din mobila app. Igen ger sig på systemets styrkor utan man ger sig på den svaga länken vad den nu är, ofta användaren som är allt för godtrogen.

Permalänk
Medlem

Man utnyttjar helt enkelt den svagaste länken.
Social engineering in a nutshell.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Man utnyttjar helt enkelt den svagaste länken.
Social engineering in a nutshell.

Precis så. Finns hur mycket videos och olika "talks" där social ingenering används i nästan alla fall. Ge dig på användanren inte systemet.

Hacking i traditionell mening används ju men det är en sak att knäcka en Xbox 360 och att sno pengar från någons konto, det första kräver att man kan kan både hårdvara, mjukvara, kan koda och modifiera hårdvara för att hitta svagheter så man kan ta kontroll över enheten och köra osignerad kod, krackade spel, andra OS osv.
Det sista kräver oftast bara att man kan lura folk genom bra sociala förmågor.

Tyvärr kan vi inte kryptera folk så användaren förbli svaga länken och målet för boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har satt upp gamla typen av fil baserad bank id åt kompisar, ofta Linux maskiner så dom kan sköta sina skatter och försäkringskassan pga sjuka barn mm.
Har dock varnat dom på den tiden att certifikatet kan bli stulet, men det fattar dom inte, det är ju så smidig och säkert tycker dom och lika bra som en underskrift fast enklare.

Ja men en underskrift kan i alla fall inte kopieras med 100% precision ,en fil kan kopieras rakt av och användas av bedragaren sedan står man där, systemet säger ju att det var du, bevisa att det var en bedragare tycker tjänsteleverantören. Med en förfalskad handtäckning kan man i alla fall oberoende se skillnader.

Flera polare har rent ut sagt skällt på mig över att jag är dum när jag talar om hur osäkra deras iPhones med mobilt bankid är, det är personer jag hjälpt OTALIGA gånger låsa upp telefoner, konton mm för dom vet inte skillnaden på appleid och email adressen, dom tror att det är samma lösenord på båda då dom har "email" som inloggnings id på båda så dom glömmer av antigen email eller appelid koden.
Bara det faktum att folk inte kan hålla isär sina tjänster, minnas eller skriva ner koder och låsa in nånstans hemma, ja det är faktiskt säkrare än att ha lätta men svaga koder att minnas.

Ändå förstår dom inte alls risken med social hacking, dom tror seriöst folk sitter bakom en dator och hackar brute force som på film istället för att ringa upp dom och köra lite social engineering.
Att lära folk lite IT säkerhet i dag är totalt hopplöst.
Andra argument dom ofta använder är, varför skulle någon bry sig om att hacka dig?
Dom bryr sig ju uppenbarligen om dom som det skrivs om i media och som polisen fått anmälningar av.
Det handlar inte om personliga vendetta, att någon tänker på en.

Hjälpte en släkting med hans mobila bank id, han fattade inte alls hur man loggar in på banken med det så jag visade han efter jag bad han slå in koden i bankid appen och sedan personnumret på internetbanken sedan var vi inne.
När det är på den nivån då är säkerhetstänk det sista dom klarar av att hantera.

Har inte bankid själv, aldrig haft ändå får jag pilla med skiten, hatar skiten rent ut sagt, jag ser det som ren lathet och total osäkerhet för begriper folk inte hur skiten fungerar så kommer dom bli blåsta och bedragna med.

Folk måste lära sig att IGEN seriös tjänsteleverantör ringer dig, bank eller annan leverantör av tjänster och ber om dina uppgifter.
Antigen är det en bedragare eller ett konkurrerande företag som försöker föra över dig som kund till dom istället.
Lägg på och ring leverantören på det nummer som du vet går till dom och kolla upp läget istället.

Folk måste lära sig att man själv måste ringa sin bank eller annan tjänsteleverantör, nummer och email finns ofta i papperna eller mailet du fick när du blev kund annars gå DIREKT till deras sida, använd inte några tjänster som förmedlar nummer eller adresser mm då även dessa kan vara förfalskade och användas för att lura folk.

Jag har sett folk bli uppringda och bara börjar vräka ur sig uppgifter i god tro att den i andra ändan verkligen är den den utger sig för att vara utan några bevis alls. Svenne banan är för godtrogen i dag.

"Du ringer inte mig, jag ringer dig", det är nåt alla måste lära sig.

Denna kapnings metod av mobilt bankid går ju runt all säkerhet, det personliga krypterade certifikatet i din mobila app. Igen ger sig på systemets styrkor utan man ger sig på den svaga länken vad den nu är, ofta användaren som är allt för godtrogen.

I feel you, bro.

Har själv en ung släkting som, bokstavligt talat, använder sitt namn + personnummer på alla(!) hennes inloggningar. Jag har bett henne tusen gånger att använda en lösenordsdatabas med ett bra lösenord istället men hon vägrar lyssna. Funderar på om jag ska ta oh logga in på några av hennes konto och "simulera" en hackning så hon skärper sig innan det blir på allvar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är faktiskt denna del som jag inte förstår:
"Så när du skrivit in personnummer och lösenord så loggar du i stället in busen"

Om man startar sin bank id, etablerar den väl kontakt med bankens server vid inloggning och bedragarna måste väl kapa anslutningen mellan ens bank id med banken?

Skillnad på bankid och mobilt bankid.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning - din bank kommer aldrig ringa dig och be dig lämna ut några uppgifter, för de har redan alla. Vet inte hur det fortfarande kan vara problematiskt.

Vet inte hur andra banker har det, men på Swedbank kan du välja att bara ha grundfunktioner via mobilt BankID, vilket innebär att du inte kan skapa upp nya mottagare för överföringar/betalningar. Har man valt detta så skulle bedragaren på sin höjd kunnat flytta pengarna mellan befintliga konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I feel you, bro.

Har själv en ung släkting som, bokstavligt talat, använder sitt namn + personnummer på alla(!) hennes inloggningar. Jag har bett henne tusen gånger att använda en lösenordsdatabas med ett bra lösenord istället men hon vägrar lyssna. Funderar på om jag ska ta oh logga in på några av hennes konto och "simulera" en hackning så hon skärper sig innan det blir på allvar.

Inte bara privatpersoner som beter sig dumt.
Plockade ut två diskar ur två destruerade datorer. Alla komponenter fans förutom ram, ja disken satt där med avklippt sata kabel så en ny sata kabel och ram, löda lite avklippta kabla sedan bootade upp datorn sedan in i webbrowsern och inte var där något master password eller kryptering utan jag fick direkt tillgång till alla användarnamn och lösenord till deras grossister genom att välja dessa från favoriter och sedan klicka på inloggningsfältet så fylldes allt i per automatik, hyfsat känt företag med.
Kan se framför mig radvis med lastbilar med nya produkter utanför deras lager redo för avlastning.....

Bytte ut disken mot en annan då jag inte sysslar med bedrägeri så att datan inte kom i fel händer sedan i med ett grafikkort så en polares grabb fick en speldator för nästan inga pengar alls.
Jag själv borrar hål rakt igenom mina diskar eller andras diskar när dom vill ha dessa bytta, inte för att dom ber om det men för att vara säker på att data aldrig kommer i fel händer.

Faktum är att kolla i webbrowsern efter lösenord är den metoden jag nog mest använder när folk glömmer av sina lösenord då i princip alla sparar dessa i sina browsern och dessa kan visas som standard utan att ange några lösenord.
Gjorde det åt en polare för nån vecka sedan då han glömt av koden till sin hotmail så han kunde inte logga in på den på sin iphone bara på datorn eftersom datorn mindes koden bättre än han.
Också en av orsakerna att jag vägrar spara lösenord i Chrome för google trots mycket protester från använder anser google att Windows lösenordet för din användare är säkert nog.
Ursäkta men en linux skiva så har jag nollat dit windows lösenord med sedan har jag dina lösenord i browsern med.
Har hittills inte varit med om att någon valt att kryptera sina personliga filer som windows erbjuder.

Alternativt klonar jag bara dina personliga filer och använder i min browser, så jag gör backup men allt mitt är krypterat och lösenorskyddat 2 gånger om.
Nu är inte en password manager i browsern det säkraste men det stoppar i alla fall din föredetta från att jävlas med dig när ni går skilda vägar eller andra klåfingriga människor som inte respekterar din egendom.
Plus att ett svårt master password är lättare att minnas än flera väldig enkla.

Men logga för fan aldrig in på andras konton, det är ett brott bestraffnigsbart med fängelse i värsta fall beroende på vad du sedan gör. Men vist kul att man "kan" om man vill, varför skulle dom ha bytt lösenord liksom, dom kan ju inte ens säkert göra sig av med sina gamla IT system så varför skulle någon byta lösenord när dom skaffar nya? Bara fylla i samma igen tippar jag på och spara i browsern...

Permalänk
Inaktiv

Rätt smart teknik som skulle kunna lura flera, det finns olika nivåer på social hacking används, men detta är bland de bättre allmänna.

Sedan allt utan rena sbs-users skulle avslöja dem direkt för att utge sig för art vara banken, men folk loggar in på andra ställen. Där det inte alls är ovanligt att en utvecklare ber någon att testa olika saker som att logga in på olika sätt.
Men att man själv skulle bli en utvald betatestare med ens riktiga bankkonto och pengar på en stor bank är väldigt långsökt.

Jag själv säger till bekanta otekniska bankid att det krånglar till den förbannelse, man får installera om appen nästan varje dag etc. Detta för att de bokstavligen skiter i allt vad säkerhet heter och det går ej resonera med dem på något sätt. Det är på nivån som man går till en djupt troende och säger gud är bara påhittad och de som ej tror på att datasäkerhetsproblem finns kan bli aggresiva.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Inte bara privatpersoner som beter sig dumt.
Plockade ut två diskar ur två destruerade datorer.

Fick du datorerna så är dom ju inte "destruerade".
Eller erkänner du att du är kriminell? Smart...

Permalänk
Medlem

@Blackbeardie

Jag jag fick dom efter företaget självdestruerat dom. Inte mitt problem alls att dom anser sig kunna destruera och sedan ger bort "skrotet".

En professionell destruering innebär att diskarna malls, i bland hela datorn. Men det kostar ju pengar likaså att göra sig av med skit.

Jag har inte gjort något kriminellt, dom trodde på sin egna självdestrueringt och sedan gav bort skiten i tron att allt var säkert.
Inte mitt fel att diskarna var fullt intakta.
Bad dom byta lösenord och se till att destruera diskarna nästa gång dom försöker sig på något sådant igen.
Dock tvivlar jag på att det är nåt dom mins nästa gång.

Så du kanske skulle fundera på det en gång till innan du påstår att någon erkänner brott eller ens är skyldigt till ett.

Destruering innebär nödvändigtvis inte alls att allt totalförstörs, en dator så är det diskarna främst, vapen är det ofta receivern men resten kan återsäljas och så görs med.

Permalänk

Ja då har du ju fått dom? Destruktion är för mig något som är avverkat. Som skall förstöras och inget annat. Därav min kommentar. Lät konstigt i ditt inlägg för mig. Så missförstod dig kanske.
Företaget som gav bort dessa datorer borde skaffa vettig IT personal om dom nu ens har/hade någon. Då dom uppenbarligen har tabbat sig rejält. Och var väldigt lojalt av dig att säga till dom om deras misstag.
Har flera gånger både hört och sett folk som tagit elektronik (datorer) i soprum eller skroten.

Permalänk
Medlem

@Blackbeardie

Ja med destruktion borde diskarna varit borrade eller malda. Det jag antog med var fallet tills jag senare öppnade datorerna och lyfte på ögonbrynen av förvåning.

Den information jag fick var att "dom själva hade destruerat datorerna". Jag antog att diskarna då var malda och det har jag flera av i reserv så tog två system då dom borde vara lätt att återställa.

Jag testade att boota befintlig disk med windows 7 så jag kunde registrera Windows 10 gratis så jag slapp installera 7:an på en av mina diskar datorn fick istället, på så vis fick jag in en fräsch windows 10 direkt på en ny disk i datorn registrerad och klar.
Var också då jag insåg hur usel säkerhet dom hade, inga lösenordsskydd nånstans, sparade lösenord överallt i browsern etc.

Vad jag senare fick reda på så trodde dom ramminnena var disken, förklarar varför igen av datorerna hade ram men allt annat var där.

Ska man destruera så kan man i alla fall ta rätt del ur datorn och slå sönder kan man tycka.

Sedan bör man nog inte slänga datorer i soprum och sånt, dumpster diving är ju poppis dock inte alltid lagligt. Ska man slänga offentligt så bör disken borras först, det jag gör sedan kan vem som helst ta den och smälta den för att utvinna aluminiumet för allt jag bryr mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

En professionell destruering innebär att diskarna malls, i bland hela datorn. Men det kostar ju pengar likaså att göra sig av med skit.

Det går även att göra säkra raderingar på hårddiskar.
Då kan man sen partitionera och formatera hårddisken/arna och återanvända.
Men datorn får stå och tugga länge innan det är klart.

Har man möjlighet att mala ner hårddiskarna så är det klart ett effektivt sätt att göra det både säkert och snabbt.
Att mala ner hela datorn känns overkill om man inte är väldigt paranoid. Samt om resten av datorn kan återanvändas så är det bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

Ha ha!! Får mig att minnas början på 2000-talet när jag jobbade på en kommunal IT-avdelning. Där hade vi praktikanter som med en stor jävla slägga stod utanför och destruerade hårddiskar. Inte nog med att diskarna blev mos. Spaghettiarmarna på praktikanterna fick sig en genomkörare med. Rena friskvården.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Men för att flytta pengar till okända konton behöver du väl en dosa? Så funkar det på LF Bank iaf, jag kan inte överföra pengar till ett helt nytt kontonummer.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PointMan:

Men för att flytta pengar till okända konton behöver du väl en dosa? Så funkar det på LF Bank iaf, jag kan inte överföra pengar till ett helt nytt kontonummer.

Nej, det går att göra så att du kan använda Bank-ID för att skapa nya mottagare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det går att göra så att du kan använda Bank-ID för att skapa nya mottagare också.

På LF Bank? I så fall har de ändrat det. Dumt, tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det går även att göra säkra raderingar på hårddiskar.
Då kan man sen partitionera och formatera hårddisken/arna och återanvända.
Men datorn får stå och tugga länge innan det är klart.

Har man möjlighet att mala ner hårddiskarna så är det klart ett effektivt sätt att göra det både säkert och snabbt.
Att mala ner hela datorn känns overkill om man inte är väldigt paranoid. Samt om resten av datorn kan återanvändas så är det bättre för miljön.

Precis så jag tänker med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Skillnad på bankid och mobilt bankid.

Nja, däremot är det skillnad på "Bank id på denna enhet" eller "Bankid på annan enhet". Mobilt BankID är eg något man hittat på från marknadsföringshåll, det är fullt möjligt att köra webbläsaren på teleofonen, välja inloggning med det som kallas för Mobilt BankID, och sen autentisera sig på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fast nu målar du väl upp det som att det skulle vara någon form av tekniskt fel på BankID som gör att detta är möjligt när det i själva verket är social hacking fullt ut (om än rätt smart sådan). Ingen större skillnad mot om man lurar någon att lämna ut sitt användarnamn och 250-tecken långa lösenord. Eller missförstod jag ditt inlägg, som handlade om lite ditt och datt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Fast det Pointman menar är nog att det i många fall krävs en ytterligare autentisering, eller snarare signering, för att genomföra utbetalningsuppdrag och liknande. Dock mer sällan i apparna, iaf de jag testat, men skiljer sig så klart åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast nu målar du väl upp det som att det skulle vara någon form av tekniskt fel på BankID som gör att detta är möjligt när det i själva verket är social hacking fullt ut (om än rätt smart sådan). Ingen större skillnad mot om man lurar någon att lämna ut sitt användarnamn och 250-tecken långa lösenord. Eller missförstod jag ditt inlägg, som handlade om lite ditt och datt?

Klart det inte är någon skillnad mot att lämna ut 250 långt lösenord? Social hackig i båda fallen och en korkad användare i båda fallen.

Men går någon in på banken med ett förfalskat id kort och förfalskar namnteckningar och tömmer dit konto så kan man i alla fall se detta i efterhand att dit legitima id och underskrift inte fullt överensstämmer med förfalskningarna.

Med digitala signaturer så är en kopia lika äkta som originalet och då hamnar dessutom bevisbördan ofta på dig och har du inte följt bankens regler så kanske du inte ens får ersättning.

Ju mer ovarsamma folk blir med sina elektroniska betalnings och id metoder ju dyrare blir det för det är kunderna som betalar inte bankerna när någon blir blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Klart det inte är någon skillnad mot att lämna ut 250 långt lösenord? Social hackig i båda fallen och en korkad användare i båda fallen.

Men går någon in på banken med ett förfalskat id kort och förfalskar namnteckningar och tömmer dit konto så kan man i alla fall se detta i efterhand att dit legitima id och underskrift inte fullt överensstämmer med förfalskningarna.

Med digitala signaturer så är en kopia lika äkta som originalet och då hamnar dessutom bevisbördan ofta på dig och har du inte följt bankens regler så kanske du inte ens får ersättning.

Ju mer ovarsamma folk blir med sina elektroniska betalnings och id metoder ju dyrare blir det för det är kunderna som betalar inte bankerna när någon blir blåst.

Du tar upp stulna certifikat osv vilket inte är social hacking (eller ja, det kan så klart vara resultatet av det men sjäva proceduren i sig är teknisk), och ett stulet certifikat utan nyckeln är inte värd mkt om man nu inte knäcker RSA krypteringen, men isf har man nog sitt på det torra ändå

Med digitala signaturer, iaf de som gäller för BankID, spelar det ingen roll om man har originalet eller kopian då signaturen är baserad på innehållet i det man faktiskt bestämde. Så i exemplet du tar skulle signaturen inte passa ihop med en förfalskning. Sen är det juridiskt en snårig process med digitala signaturer och vad jag vet har det ännu inte prövats i svensk domstol. Eller snarare, lagstiftningen är rätt klar och accepterar elektroniska signaturer (av en viss kvalité) men sen är det det frågan hur man eg bevisar det.

Edit:
I detta fall som tråden handlar om är dock signaturerna äkta, bara det att användaren lurats att signera dom.