Koppla två kablar till armatur. Har 5 i taket

Permalänk

Koppla två kablar till armatur. Har 5 i taket

Hej,

Har köp mig en Yeelight från Kina som jag skall montera i taket. Jag köpte en ojordad lampsladd som jag tänkte sätta i lamputtaget jag har i taket, men detta kommer jag skippa då jag inte vill ha kontakten synlig.

Min far kom hem för att hjälpa mig med detta då vi behövde borra. Han gjorde så att han klippte kablarna från den gröna dosan som ni ser och där efter tvistade dem. Sen försökte han sätta de två tvistade kablarna i armaturen. Detta fungerade inte.

Kan ni med hjälp av bilderna förstå er på hur jag skall göra för att få ström till lampan? Skall jag köpa en wago från jula?

När dessa kablar blev avklippta från den gröna dosan så försvann strömmen för vissa uttag i Kök samt vardagsrum, så dessa kablar verkar inte endast strömförsöja taklampan.

Ber om ursäkt för min inkompentens gällande EL, därför jag frågar er innan det pillas vidare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Inaktiv

För det första, gör er själva en tjänst och ta dit en behörig elektriker. Det ni håller på med är inte bara livsfarligt, det är även olagligt om man inte är kompetent.

Ser ut som att ni har kopplat in skyddsjorden som om den vore en fas eller neutralledare. Detta fungerar givetvis inte.

Att ni inte får ström i kök/vardagsrum beror förmodligen på utlöst jordfelsbrytare och/eller säkring.

Läsvärt:
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Permalänk
Medlem

OM du inte vet vad du gör så rör inte elen
Blå är nolla det vill säga N
Brun är fas det vill säga P eller L
Gulgrön är jord

Vad den vita kabeln är vet jag inte utan att mäta kan vara en kabel som man har mellan lampknappar för att kunna tända samma lampa från 2 olika ställen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Såna som du är anledningen till att folk dör och vi elektriker får sanera en hel del bränder pga dålig kontakt

Är man ens 0,5% osäker på vad man gör RÖR INTE ELEN SJÄLV.

Skulle ni göra något knas och råka få ut 230v på jorden och någon skulle dö så blir det vållande till annans död i rättegång. Ursäkta min grinighet men var senast i veckan ett kök brann ner totalt för hyresgästen bytt spis och kopplat felaktigt så det blev glappkontakt och över 500grader i en dosa som tog fart på hela köket.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du kontaktar en elektriker som gör jobbet åt dig istället, utgår från att bild #2 är armaturen och är där ni försökt koppla in de tvistade kablarna, problemet med detta är att det visar på att varken du eller din far har någon koll på el.

L och N på armaturen är för fas och nolla och i dessa har ni försökt koppla in nolla och jord (nollan är de blå kablarna och jorden är de grön/gula), det kostar lite men bättre än att ni bränner ner lägenheten/huset och dessutom inte får ett öre på försäkringen för att det är felaktigt gjort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

N=neutral P= phase (fas) Symbolen är jord. N= blå sladd P= svart, vit eller brun. Jord=Grön/gul. Att det slocknade på andra uttag tyder på att någon av dom icke strömförande sladdarna skall kopplas till en fas. Du måste ha något att mäta med för att få ordning på detta. ex.v. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spa...

Men Du ska nog ta hjälp av någon som kan det här annars kan det bli väldigt tokigt.

Permalänk
Medlem

hoppas ni stängt av elen, annars bör ni göra det och sen tejpa kablarna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ska du koppla bild 3 till 2 ska du sätta blåa kablar i N. Vita kabeln (tändtråden) till L. Då kan du tända och släcka med knappen.

Ska du koppla bild 3 till 1 sätter du blåa till N. Vita till P. Gröngula till symbolen till vänster, 3 stäck staplade och en vertikal ovanför.

Om ni inte har multimeter kan man knacka ihop blåa och vita kopparna (håll i isoleringen/använd tång). Finns de ström i kablarna går säkringen, finns de inte så är allt lugnt. Stöter gulgröna och blåa kabeln ihop går jordfelsbrytaren.

Som andra påpekat bör du inte göra detta själv, men om du ändå ska vara envis fick du här lite råd av mig för att minimera ev. skada. Främst på oskyldiga individer som kan komma i kontakt med dina grejer om du sabbar jorden(gulgröna)

Permalänk
Medlem

Då färgerna på kablar inte är garanterade så är detta bara vad jag tror baserat på vad jag stött på:

Brun = fas
Blå = nolla
Vit = Tändtråd
Grön/gul = jord.

Att kablarna går från en dosa till en annan än inget konstigt. Dvs tar man isär dem kan andra saker slockna hemma beroende på hur säkringarna är uppdelade.

Vidare utgår jag (av endast bilderna att döma) att tändtråden agerar fas hos dig.

Det som låter konstigt i ditt fall är varför de inte lyser trots att ni satt ihop sladdarna igen. - Beroende på hur ni kopplat.

Om ni har anslutit de två skalade kabelparen (blå samt grön/gul) till N och L på armaturen så har ni gjort fel.
I bästa fall går bara jordfelsbrytare och i värsta fall är allt som är anslutet till jord samt alla jordbläck i hushållet strömförande.

Jag vill inte vara taskig nu men gör ni sådana tabbar så skall ni ABSOLUT anlita en elektriker. Att koppla fel kan innebära livsfara samt att försäkringar slutar gälla vid brand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Såna som du är anledningen till att folk dör och vi elektriker får sanera en hel del bränder pga dålig kontakt

Är man ens 0,5% osäker på vad man gör RÖR INTE ELEN SJÄLV.

Skulle ni göra något knas och råka få ut 230v på jorden och någon skulle dö så blir det vållande till annans död i rättegång. Ursäkta min grinighet men var senast i veckan ett kök brann ner totalt för hyresgästen bytt spis och kopplat felaktigt så det blev glappkontakt och över 500grader i en dosa som tog fart på hela köket.

Jobbar som servicetekniker för restaurangutrusning och ska inte nämna några kedjor eller exakta förlopp, men vet en restaurang där restaurangchefen efter att en av hans anställda intygat att han kunde det där med el lät denna person byta en 16A CEE stickpropp på en maskin i köket, slutade med att denna person fick åka akut till sjukhuset efter att ha kopplat fel i stickproppen och gjort hela maskinen strömförande.

Så ja, är man inte helt 100 på vad man sysslar med när det gäller el så ska man hålla sig borta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Du kan inte ha dom tvinnade bara förövrigt, glapp i den blåa (nollan) kan ge mycket problem, skjuta sönder elektronik osv om vägguttag är kopplade i samma grupp.

Jag skulle ha elen avstängd (den säkringen av) tills du har skaffat Wago och satt ihop dom ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Avstängd

Jepp, blå och brun är rätt, grön är skyddsjord, den vita troligen styrkabel till någon armaturkontakt, (dvs lysknapp.)

Som det är nu har ni satt ihop nollan med jord.

Som det är nu går det ju dock ingen ström över huvud taget i de hoptvinnade ledarna, därför är det stendött.

Men betrakta alltid den blåa som om det gick ström i den.

Den bruna skall man betrakta som om det alltid går ström genom den.

Jag skulle också ta dit en elektriker och se över detdär oavsett så att allt fungerar igen.
Om någon blir allvarligt skadad eller eldsvåda uppstår kommer du och din far att hållas ansvariga då ni gjort ingrepp i en fast installation. Så,
Det är värt pengarna att göra det med hänseende på brandrisk och personsäkerhet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Tackar för alla svar, skall ta hit en elektriker

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpleonardo:

Tackar för alla svar, skall ta hit en elektriker

Bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Som det är nu har ni satt ihop nollan med jord, vilket iof inte är någon direkt fara.

Jo det kan gå riktigt illa eftersom det kan innebära att skyddsjordade apparater blir strömförande i höljet.

Ta inga risker när du gör eljobbet själv
Är du det minsta osäker ska du lämna över jobbet till en elinstallatör. En felaktig hantering av el kan leda till brand och skador. Chansa aldrig, ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan gå riktigt illa eftersom det kan innebära att skyddsjordade apparater blir strömförande i höljet.

Ta inga risker när du gör eljobbet själv
Är du det minsta osäker ska du lämna över jobbet till en elinstallatör. En felaktig hantering av el kan leda till brand och skador. Chansa aldrig, ett enda misstag kan få ödesdigra konsekvenser.

Ja, jag skall ta bort den raden, det var ett kvarlämnat brottstycke ur en del jag tog bort, den skall inte vara där.

Man kan INTE koppla nollan till jord.

(i allafall skall man inte göra det här.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tänk på att den färgstandard som gäller idag inte var det som gällde förr.
Jag har t.ex. röd = jord, svart = nolla och vit = fas i delar av mitt hus.

Gul/grön ska ju inte få vara annat än jord, så då gissar jag att blåa är nolla och resten är fas.

Vart satt den vita nu avklippta kabeln från början?

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Då färgerna på kablar inte är garanterade så är detta bara vad jag tror baserat på vad jag stött på:

Brun = fas
Blå = nolla
Vit = Tändtråd
Grön/gul = jord.

Att kablarna går från en dosa till en annan än inget konstigt. Dvs tar man isär dem kan andra saker slockna hemma beroende på hur säkringarna är uppdelade.

Vidare utgår jag (av endast bilderna att döma) att tändtråden agerar fas hos dig.

Det som låter konstigt i ditt fall är varför de inte lyser trots att ni satt ihop sladdarna igen. - Beroende på hur ni kopplat.

Om ni har anslutit de två skalade kabelparen (blå samt grön/gul) till N och L på armaturen så har ni gjort fel.
I bästa fall går bara jordfelsbrytare och i värsta fall är allt som är anslutet till jord samt alla jordbläck i hushållet strömförande.

Jag vill inte vara taskig nu men gör ni sådana tabbar så skall ni ABSOLUT anlita en elektriker. Att koppla fel kan innebära livsfara samt att försäkringar slutar gälla vid brand.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när kablarna är tvistade så fungerar det precis som det gjorde innan kablarna togs bort från dosan.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpleonardo:

Nu när kablarna är tvistade så fungerar det precis som det gjorde innan kablarna togs bort från dosan.

Med en stor varning att det kan gå riktigt illa om kablarna glappar, det duger inte att vira ihop dem så där och tex bara tejpa för att isolera dem, de måste skarvas/isoleras på ett säkert sätt innan man börjar använda elsystemet så stäng av strömmen till dem tills de är korrekt skarvade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Med en stor varning att det kan gå riktigt illa om kablarna glappar, det duger inte att vira ihop dem så där och tex bara tejpa för att isolera dem, de måste skarvas/isoleras på ett säkert sätt innan man börjar använda elsystemet så stäng av strömmen till dem tills de är korrekt skarvade.

Har stängt av strömmen dit!

Visa signatur