Permalänk
Medlem

hjälp med MacosX / bsd

det finns som bekant en *BSD-plattform i grunden för macOSX, jag vill LEKA nej men jag vill ha en kompilator, drog ner gcc, kom fram till att jag inte har en aning om vad det sitter för prolle i en G4:A , samt undrar jag om det kanske finns en compiler inbyggt? bara att man måse linka... jag e inte så hajj på *nix, men jag e typ inte dum (eller jo, det e jag )

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Developer Tools för OS X .

Permalänk

Jag har själv stolt kompilerat två saker nu på min mac med Dev Tools!
Först eggdroppen och sedan BNC bouncern.
båda funkar och är uppe och snurrar tillsammans med php och mysql!

*stolt*

Permalänk
Medlem

okej, så det e kompilator och hela rasket med i den då eller? men kan man builda *nix program som vanlig eller klagar den då? kan macOSX köra typ wine (bara för att ta ett exempel)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Du får med massor med bra prylar med Developer tools. Det följde med på en CD när du köpte macen.

De flesta program fungerar utmärkt direkt i Mac OS X. Ska du köra grafiska kan det vara bra att installera XFree också, finns på apple.com. Vill tipsa om fink, fink.sf.net som är apt-get till OS X.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
okej, så det e kompilator och hela rasket med i den då eller? men kan man builda *nix program som vanlig eller klagar den då? kan macOSX köra typ wine (bara för att ta ett exempel)

Japp..Det ska gå bra, inte wine dock iom att det är tänkt för x86 plattformen och det går ju inte på macarnas PPC processorer iom att man då måste emulera x86 vilket Wine inte gör.. Men andra program borde gå fint.