Går "Uppdatera och stäng av" att undvika? Windows 10

Permalänk

Går "Uppdatera och stäng av" att undvika? Windows 10

Hej,
Har utan framgång sökt svar på detta så ursäkta mig ifall det är löst i en annan tråd.

Installerade Creators update för någon dryg vecka, eller snarare, Windows valde att helt enkelt göra det själv genom att meddela mig att datorn skulle uppdateras vid nästa omstart. Fine! tänkte jag, men uppdatering resulterade för mig i att vissa program inte längre fungerade, ett antal spel på steam och även Blizzard-relaterade sådana.
Jag blev tvungen att använda funktionen för att gå tillbaka till föregående version av Windows 10 men det innebar att jag var tvungen att installera nya drivrutiner för diverse enheter, exempelvis grafikkortet, vilket visade sig vara en ganska omfattande apparat. Updateringen samt tillbakagången till föregående uppdatering tog bara det ett antal timmar på min starckars bärbara.

Nu är det som följande: Vaknade upp idag till att det igen står "Uppdatera och stäng av" alternativt "Uppdatera och starta om" under "Av/På" fliken.

Går detta att komma ifrån? Eller är det enda sättet att unvika uppdatering nu att inte stänga av/starta om?

Sitter med min b-uppsats och har inte tid att strula just nu. Samt att när jag tar mina lediga kvällar så vill jag kunna spela ett par matcher Hearthstone

Reserverar mig för att detta kanske är en korkad fråga!

Tack på förhand
Sebastian

Permalänk

Undrar över detta jag med. Skulle resa iväg och ville stänga av strömmen helt till all elektronik, men nej då ska det uppdateras. Fick lämna allt igång och hoppas på det bästa..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har datorns fysiska powerknapp inställd, under energialternativ, att 'stänga av' så borde den kringgå uppdateringarna när du trycker på den. Har dock inte testat detta själv

Permalänk

På Windows 7 så vet jag att "shutdown -s -f -t 0" gick förbi uppdateringen, vet inte om det fungerar på Windows 10 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Installerade Creators update för någon dryg vecka, eller snarare, Windows valde att helt enkelt göra det själv genom att meddela mig att datorn skulle uppdateras vid nästa omstart. Fine! tänkte jag, men uppdatering resulterade för mig i att vissa program inte längre fungerade, ett antal spel på steam och även Blizzard-relaterade sådana.
Jag blev tvungen att använda funktionen för att gå tillbaka till föregående version av Windows 10 men det innebar att jag var tvungen att installera nya drivrutiner för diverse enheter, exempelvis grafikkortet, vilket visade sig vara en ganska omfattande apparat. Updateringen samt tillbakagången till föregående uppdatering tog bara det ett antal timmar på min starckars bärbara.

Det var inte det som var problemet i första läget också då? Min upplevelse är iaf att det numera är just oreda bland drivrutiner som är det problem som brukar kunna uppstå vid uppgraderingar mellan olika Windowsversioner (inkl. Windows 10 "feature updates", som ju är nya Windowsversioner).

Skrivet av Frejoh466:

På Windows 7 så vet jag att "shutdown -s -f -t 0" gick förbi uppdateringen, vet inte om det fungerar på Windows 10 dock.

Det låter som något som borde gå runt det, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

På Windows 7 så vet jag att "shutdown -s -f -t 0" gick förbi uppdateringen, vet inte om det fungerar på Windows 10 dock.

Tack ska prova!

Skrivet av evil penguin:

Det var inte det som var problemet i första läget också då? Min upplevelse är iaf att det numera är just oreda bland drivrutiner som är det problem som brukar kunna uppstå vid uppgraderingar mellan olika Windowsversioner (inkl. Windows 10 "feature updates", som ju är nya Windowsversioner).

Det låter som något som borde gå runt det, iaf.

Tänker du att det var problem med drivrutinerna redan före uppdateringen? Det vet jag att det inte var, det var liksom som att drivrutinerna, i alla fall till grafikkortet, försvann helt.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

dra ur batteriet eller sätt i ström/viloläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Tack ska prova!

Tänker du att det var problem med drivrutinerna redan före uppdateringen? Det vet jag att det inte var, det var liksom som att drivrutinerna, i alla fall till grafikkortet, försvann helt.

Tack för svar!

Jag menade efter uppgraderingen till den nya Windowsversionen, innan du rullade tillbaka till den föregående (och sedan löste problem med drivrutinerna).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tror det var den mitt Windows 10 lade in igår, tog en stund och nvidia-applikationen tjatade om att det var lämpligt att uppgradera drivrutin för bättre kompatibilitet med Creator's Update, men det gick bra även om det tog några minuter.

Det borde gå att sätta laptopen i Suspend eller Sleep utan att Windows gör uppdateringen, väl.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag menade efter uppgraderingen till den nya Windowsversionen, innan du rullade tillbaka till den föregående (och sedan löste problem med drivrutinerna).

Du har rätt, tänkte inte så långt. Blev stressad när inget fungerade och kunde inte tänka klart.

Datorn hittade i alla fall ett obevakat fönster att själv starta om och uppdatera, och nu, jag gissar tack vare dom nya drivrutinerna, så funkar allt som det ska.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSoftMachine:

Hej,
Har utan framgång sökt svar på detta så ursäkta mig ifall det är löst i en annan tråd.

Installerade Creators update för någon dryg vecka, eller snarare, Windows valde att helt enkelt göra det själv genom att meddela mig att datorn skulle uppdateras vid nästa omstart. Fine! tänkte jag, men uppdatering resulterade för mig i att vissa program inte längre fungerade, ett antal spel på steam och även Blizzard-relaterade sådana.
Jag blev tvungen att använda funktionen för att gå tillbaka till föregående version av Windows 10 men det innebar att jag var tvungen att installera nya drivrutiner för diverse enheter, exempelvis grafikkortet, vilket visade sig vara en ganska omfattande apparat. Updateringen samt tillbakagången till föregående uppdatering tog bara det ett antal timmar på min starckars bärbara.

Nu är det som följande: Vaknade upp idag till att det igen står "Uppdatera och stäng av" alternativt "Uppdatera och starta om" under "Av/På" fliken.

Går detta att komma ifrån? Eller är det enda sättet att unvika uppdatering nu att inte stänga av/starta om?

Sitter med min b-uppsats och har inte tid att strula just nu. Samt att när jag tar mina lediga kvällar så vill jag kunna spela ett par matcher Hearthstone

Reserverar mig för att detta kanske är en korkad fråga!

Tack på förhand
Sebastian

Winkey+D och sedan Alt+F4. Om du i framtiden vill välja själv när det är dags för att tanka och installerade uppadateringar så Winkey+Services (skriv), navigera dig ned till Windows Update och dubbelklicka på den. Stoppa tjänsten och välj sedan disabled under startup type så borde du slippa det framöver. Inget jag direkt rekommenderar om du inte håller dig ajour med uppdateringar som rullas ut och säkerhetshål som upptäcks

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2