Köpråd, 1 freenas 1 esxi whitebox med vt-d

Permalänk
Medlem

Köpråd, 1 freenas 1 esxi whitebox med vt-d

Hallå allesammans

Har kommit över lite uppgraderingspengar och tänkte uppdatera lite av datorerna hemma, gammla kommer bytas ut/konverteras till annat.

Nu behöver jag lite hjälp med delar då det var lite länge sen jag grävde igenom det.

Den första burken blir en freenas som ska sitta med 16-24 gig ecc men gärna möjlighet att expandera,
Raidkort finns likaså diskar, men chassi är önskvärt
Behöver inte vara prestandamonster men gärna ha möjlighet till att köra 10gig nic antingen intel x520 eller liknande

Esxi whitebox letar jag efter 4-8 kärnor amd eller intel är inte nån större smaksak.
Vt-d passthrough är väl primär önskan, i övrigt kommer denna sköta en del maskiner i hemmet och använda freenasen för lagring.

Någon vänlig skäl som redan har liknande inköpslista och kan dela med sig av lista eller nån som kan hjälpa i djungeln?

Permalänk
Medlem

Ska du lira ESXi så måste du vara säker på att VMkernel har drivrutiner till hårdvaran. Då VMware enbart utvecklar ESXi för servrar så finns enbart serverhårdvara på kompabilitetslistan. Annars får du sitta och injecta VIBar i imagen.
Här finns kompabilitetslistan.
https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php

Jag hade gått på en "riktig" server

DELL G12/G13
HP G7/G8.

Beroende på minneskapactitet så är HP Microserver G8 eller DELL T20 bra alternativ för en hemmaserver.

DELL R720/730 eller HP DL 380 G7/G8 är bra om du vill ha en större mer kraftfull maskin. Satsa på en med 3.5" diskar. Kör inte din freenas som "SAN", det kommer bli trött.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Hmm, blir att kika igenom deras listor och servethehome kanske,
inget behov av "riktiga" då dom redan står i labbet på jobbet och tuffar på utan detta är för hemmet.
ska dock byta ut dom mot just en eller 2 dell r720 och sedan das för lagring på den sidan.

Har en G8 microserver men tycker den har lite snålt med utrymme, önskan är närmare 8-10 diskar

/Cuda99