Permalänk
Medlem

Tillräcklig spelyta för Vive?

Hej!

Efter att ha velat fram och tillbaka under lång tid slog jag nu till på en HTC Vive under rean.
Nu sitter jag dock och spånar lite om ytan jag har tillgänglig för tillfället är "tillräckligt" för att kunna nyttja Viven på ett bra sätt.
Har ju läst att absolut minsta ytan är 1.5x2m vilket är lugnt men kanske skulle möblera om lite ändå för att få till det något bättre.

Nuvarande tanke när den trillar ner i brevlådan är såhär:

Bör jag ta bort det lilla bordet mellan dörröppning och tvbänk för ytterligare ~50cm? Eller kanske till och med den bänk jag har mellan dörr och skrivbord?

Vad tror ni om placeringen på de båda lighthouse?

Tips hade varit mycket trevligt!

Permalänk
Avstängd

1,5x2 fungerar helt okay. Bra om du kan fuska för vissa lir kräver större trots det inte behövs.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har 2x2 för tillfället så det kanske duger till att börja med då. Får prova helt enkelt och se hur det blir!

Permalänk
Medlem

2x2 fungerar.
Så klart tar man gärna så mycket utrymme man kan, själv spelar jag Rift på min lilla 1.5x1m och det fungerar också helt okej. Om man tar det lite lugnt i svängarna.

Lite fundersam på varför du har lagt datorstolen på sidan dock, känns som en ovanligt position att sitta i.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

2x2 fungerar.
Så klart tar man gärna så mycket utrymme man kan, själv spelar jag Rift på min lilla 1.5x1m och det fungerar också helt okej. Om man tar det lite lugnt i svängarna.

Lite fundersam på varför du har lagt datorstolen på sidan dock, känns som en ovanligt position att sitta i.

Det låter bra det. Testar så som jag har det nu så märker jag väl ganska snart om det skulle kännas lite trångt.

Haha, försökte flera gånger få till något som i alla fall liknade en stol ovanifrån, men det gick inget vidare trots mina oerhörda paint-kunskaper så det fick bli den vinkeln

Permalänk
Medlem

Testa denna om du vill få lite mer professionell touch..
https://floorplanner.com

Tror man fortfarande kan göra en gratis planskiss om man registrerar sig, som man sen kan radera och göra något annat istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Testa denna om du vill få lite mer professionell touch..
https://floorplanner.com

Tror man fortfarande kan göra en gratis planskiss om man registrerar sig, som man sen kan radera och göra något annat istället.

Ah, det ser ju helt klart ut som man kan få till något lite vettigare där ja. Bra att ha till nästa gång jag behöver rita upp ett rum, tack!

Permalänk
Inaktiv

Själv hade jag 5x5 och tyckte det var för litet för att inte störa inlevelsen. Även om man teleportar så rör man sig omkring när man är inne i spelet, och vipps så kommer "väggen" upp i bild, eller ännu värre... slår handkontrollerna in i saker.

När jag körde mer intensiva spel (typ Deadly Hunter VR) så fick jag hela tiden tänka på att "stanna i mitten, stanna i mitten". Både stressande och immersion-breaking när man behöver ducka för fiender. Att spela på 2x2 vore ofattvart för mig, kanske om man bara kollar på film...