Identifikation av olika Användarkonton?
I samband med att jag försökte fixa ett 'Fel' i händelseloggarna stötte jag på en fix för att få bort ett 'Fel' som rapporteras vid uppstart och berör behörigheter för konton. Tydligen något som flera Win10-användare stött på.
Jag brukar reservera mig och gör så även nu. Vad gäller OS-inställningar 'på djupet' är jag datorvan nog att se till jag har backup (på t.ex. Registret) och gör jag något är det utifrån steg-för-steg-anvisningar och fullföljer endast om anvisningarna stämmer överens med det som visas i mitt OS.
Vad det konkreta 'felet' var i mitt fall behöver vi inte ta upp här men jag fastnade ganska omgående. Fick en hint om vad det kunde bero på, men fastnar igen då jag inte kan utföra den fix som rekommenderas. Exakt varför vet jag inte men det hela är kopplat till de användarkonton mitt OS hanterar.
I samband med upgraderingen till Win10 minns jag att man kopplade sitt användarkonto till en mail-adress, vilket man inte gjort i tidigare Win-OS. Brydde mig inte så mycket om det utan registrerade enligt anvisningarna.
EGENTLIGEN har jag inget behov av olika användarkonton. Det är bara jag som använder datorn, uppdaterar och installerar. Har förstås full behörighet för mitt användarkonto, vilket f.ö. är det enda konto som visas vid inloggningsskärmen. Eftersom uppgraderingen till Win10 krävde en massa annan uppmärksamhet körde jag på med 'default' och vet nog inte riktigt om man hade andra alternativ än 'nyheten' att koppla sitt användarkonto till mailadress.
IDEALET för mig hade nog varit att uppstart av datorn landar direkt på skrivbordet och som en användare med full behörighet. Eventuellt via omväg i inloggningsbild om det på något sätt är 'defualt' i Win10.
Ett av momenten i min fix var att hitta en viss rad i Registret med specifikt ID och för denna redigera behörigheter för användarkonton. I samband med det listas ett antal "Grupp- eller användarnamn" med specifikation över respektive behörigheter. I mitt fall får jag fyra instanser ('SYSTEM', Administrators, Users och Trusted installer) med ikon för användarkonto samt (om det har betydelse) två med annan för mig oidentifierbar ikon ('ALL APPLICATION PACKAGES' samt 'Okänt konto').
Vet inte om denna uppsättning användarkonton (tänker i första hand på de fyra med konto-ikon) är ett slags default-uppsättning, eller om det finns någon konflikt redan här? Själv har jag ju bara definierat ett enda konto i mitt namn. Har heller inga problem att installera program etc. under normal drift då jag är inloggad på mitt konto. För just den post i registret som berördes av fixen är dock endast 'Trusted installer' markerad som 'Fullständig behörighet'.
Utifrån ovanstående blir jag initialt förvirrad över att det finns flera konton redovisade här, men om man t.ex. går in under de vanliga OS-inställningarna finns bara ett.
Nu hade jag först tänkt bortse från denna typ av för mig 'ologiska' detaljer och bara utföra instruktionen steg-för-steg. Jag uppmanades att ge full behörighet för kontot 'Administrators'. Det går att göra sådan inställning men då den ska bekräftas får jag felmeddelande om 'Åtkomst nekad'.
Gogglade vidare i de trådar jag följde om fixen och fann att någon med emfas sa att jag MÅSTE vara inloggad som 'Administratör'. För mig finns ju bara ett konto på min dator, och jag betraktar det som ett konto med i alla fall 'administratörsbehörighet', men det fanns en steg-för-steg-anvisning även för att försäkra sig om att man är inloggad på kontot 'Administratör'.
Anvisningen sa att jag skulle starta om, men klicka 'Avbryt' vid inloggninsskärmen (och sedan Start->Inställningar... etc. ända ner till att man i Kontrollpanelen skulle dubbelklicka 'lösenord' och 'Alla användare av denna datorn...'
Hör tar det stopp eftersom jag ju kommer till min inloggningsskärm med ETT möjligt inloggningskonto. Ingenstans (de 'dolda' regionerna i nedre högra hörnet inkluderade) finns något för det 'Avbryt' instruktionen anvisar.
Så den fix jag tänke testa går inte att utföra, men i samband med försöken att göra så börjar jag grunna kring varför OS (i alla fall för denna Register-post) listar fyra konton? Tanken föddes att jag kanske kan konfigurera om för att förenkla ner till ETT användarkonto med full behörighet.
Troligen fullständigt självklara saker för er som är vana vid att rodda med denna typ av inställningar men jag som inte har bakgrunden till hur dessa konton genereras och eventuellt är nödvändiga i 'bakgrunden' blir villrådig.
Kanske någon här kan göra ptminstone mig lite klokare? Att jag sysselsatt mig med det där 'felet' beror på att jag efter senaste Win10-updateringen ibland får ofrivilliga omstarter och tydligen är jag inte ensam om att 'Fel' genereras p.g.a. att OS vid uppdatering gjort ändringar i vissa behörigheter. Om detta skulle hjälpa eller inte fick jag ju inte veta eftersom jag inte kunde utföra fixen, men på vägen fick jag alltså lite funderingar kring kontona på min dator.
Gillar att ha det så 'clean' som möjligt och få bort onödigt 'clutter'.
Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail